החינוכית תפצה את 'זום 77' - לאחר ששידרה תמונה של ואנונו ללא אישור
הטלוויזיה החינוכית תשלם פיצוי של 50 אלף שקלים לסוכנות הצילום זום 77 בשל הפרה שנייה של זכות היוצרים בצילום המפורסם של כף היד של מרדכי ואנונו. בהמלצת בית המשפט העליון, התקבל ערעורה של זום 77 וסכום הפיצוי שהוטל על החינוכית כמעט והוכפל מ-27 אלף ל-50 אלף שקלים.
זו הפעם השנייה שהחינוכית מפרה זכות יוצרים בצילום המיתולוגי של כף היד של ואנונו, שצולם כאשר הובא להערכת מעצרו בבית המשפט המחוזי בירושלים בשנת 1986. ההפרה הראשונה הייתה בתכנית תיק תקשורת ששודרה בשנת 2000, ובתביעה שהוגשה חייב בית המשפט המחוזי בתל אביב את החינוכית בפיצוי של 18 אלף שקלים, מתוף 20 אלף שהיה הסכום המרבי בחוק הישן.
הפעם השנייה הייתה בתכנית הקשר הישראלי של בן כספית ששודרה בחודש מאי 2012 ובתביעה שהוגשה בבית המשפט המחוזי בירושלים הוטל על החינוכית פיצוי של 27 אלף שקלים.
באמצעות עורך דין גילעד רוגל, שייצג את 'זום 77' ב-2 התביעות נגד החינוכית, 'זום' ערערה לעליון וכבר בפתח הדיון שהתקיים לפני כמעט שבועיים הביעו השופטים את דעתם כי סכום הפיצוי שנפסק אינו מידתי, בהתחשב בכך שזו הפעם השנייה שהחינוכית מחויבת בהפרת זכות יוצרים של 'זום'. לאור זאת, בית המשפט העליון הציע לחינוכית "הצעה שאי אפשר לסרב לה" כי סכום הפיצוי ייעלה ל-50 אלף שקלים, והחינוכית קבלה את ההמלצה.
"בהמלצתנו הסכימה המשיבה לקבלת הערעור, במובן זה שהפיצוי שאותו פסק בית המשפט קמא יעמוד על סך של 50 אלף שקלים תחת הסכום שנפסק", קבעו השופטות אסתר חיות, דפנה ברק-ארז וענת ברון, "זאת בהתחשב בעובדה שמדובר בהפרה שנייה של אותה זכות יוצרים לאחר שבעבר כבר ניתן נגד המשיבה פסק-דין בגין ההפרה הראשונה, והיא חויבה בפיצוי על פיו. סכומי ההוצאות ושכר הטרחה שפסק בית המשפט קמא יעמדו בעינם. אין צו להוצאות בערעור".
עורך דין גילעד רוגל ציין כי "זו הפעם הראשונה מאז כניסתו לתוקף של חוק זכות יוצרים החדש בשנת 2008, שהייתה לבית המשפט העליון הזדמנות להציב את רף הפיצוי בשל הפרת זכות יוצרים בצילומי תקשורת חשובים. הפרות חוזרות הן תופעה שכיחה בתקשורת הישראלית, ופסק הדין מעביר מסר חשוב ומרתיע. הטלוויזיה החינוכית זכתה 'להנחה' בשל כך שאינה גוף מסחרי, ואין ספק שגופי תקשורת מסחריים יחויבו בסכומים גבוהים עוד יותר בשל הפרות חוזרות. אין הכרח שההפרה החוזרת תתבצע באותו צילום, וגם הפרות חוזרות בצילומים שונים של אותו צלם ייחשבו כנסיבה מחמירה".
מהחינוכית נמסר: "ההפרה השניה בה מדובר היא למעשה אי מתן קרדיט לצלם. השמטת הקרדיט נעשתה בשל תקלה של חברת הפקה חיצונית שהפיקה את התכנית עבור הטלויזיה החינוכית. בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת הטלויזיה החינוכית כי הדבר נעשה בתום לב וכי במסגרת ההתקשרות עם חברת ההפקה החיצונית, חייבה הטלויזיה החינוכית את החברה לפעול על פי כל הוראות הדין ובכלל זה מתן קרדיט ותשלום תמלוגים על פי חוק זכויות יוצרים. כן הוסכם במסגרת החוזה עם חברת ההפקה כי ככל שהדבר לא יעשה, אזי החברה החיצונית תהיה חייבת לשפות את הטלויזיה החינוכית בשל נזקים שנגרמו לה, וכך אכן נעשה".
- 1.מי ישלם על הטיפשות הזו??? (ל"ת)משלמי המיסים 12/04/2015 14:39הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
