ענף היח"צ מגייס לפי אינטואיציה ונכשל בניהול כח האדם
אחת השאלות הגדולות של שוק התעסוקה, בארץ ובעולם, היא מה יעלה בגורל תעשיית התוכן והתקשורת. הענף, שמעסיק בארץ עשרות אלפי עובדים, חווה טלטלות טכנולוגיות ותרבותיות המשנות אותו בקצב גבוה. הפעילים בשוק נדרשים להתאים את עצמם באופן שוטף לדרישות וחוקים חדשים. עבודתם של העיתונאית, הדובר, איש יחסי הציבור ואשת השיווק שונה מאוד מכפי שהיתה אך לפני חמש שנים. אך למרות הצורך ברמת ביצוע איכותית, מפתיע לגלות עד כמה ניהול כוח האדם בענף נשאר מאחור.
תחום יחסי הציבור הוא דוגמה לתת-ענף שהפך מבן לוויה לשוק העיתונות, לשחקן מוביל בעולם התוכן. אשת יחסי הציבור כבר אינה עוסקת רק בליווי העיתונאים - כשהדוגמה הקלאסית היא משלוח דוגמיות של מוצרי טיפוח - אלא מובילה קמפיינים משני תודעה, בתחום המסחרי או בדעת הקהל. היא פועלת במדיה המסורתית אך שמה דגש גם על הרשתות החברתיות ועל פעולות שטח וגרילה, שצריכות להיות מתוזמרות יחדיו. כדי להשיג באזז, צריך לעבוד חכם ומתוחכם.
כל גוף המבקש להגיע לידיעת הציבור - עמותה, גוף מסחרי או אדם פרטי - חייב לשכור משרד יחסי ציבור. המתודות היח"צניות הפכו לשיטתיות וממוסדות יותר, ונשענות על למידה תמידית מהנעשה בעולם. משום שכבר אי אפשר להישען על עוגנים של תקשורת המונים, יש להכיר היטב את המקומות בהם נמצא קהל היעד. הענף גם דורש בהתאמה עובדים ועובדות מתוחכמים יותר, שאינם רק מקוריים ויצירתיים, אלא גם מעודכנים, בעלי יוזמה ויכולת ניהול.
מכריעים לפי טביעת עין, וטועים
אולם למרות זאת, בכל הנוגע לניהול כוח אדם, רבים ממנהלי משרדי יח"צ חשים חסרי אונים. זה מתחיל כבר בשלב הגיוס: המנהלים אינם מגדירים לעצמם בצורה שיטתית מהו הפרופיל של העובד המבוקש. בלי הגדרה ברורה של היכולות הדרושות, קשה לבחון את המועמדים וקשה עוד יותר להשוות ביניהם. ולאחר המפגש עם המועמדים, בעלי המשרדים סומכים יותר על האינטואיציה, מכריעים לפי "טביעת עין".
בתעשיות אחרות, מקובלים פרמטרים ברורים לבחינת התכונות והיכולות של המעומדים. אולם בתחום היח"צ, כמו גם בענפים אחרים בעולם התוכן, הדבר לא הושרש.
חוסר השיטתיות גורם לאחר מכן לאכזבה. במהרה מתגלה חוסר ההתאמה, והמשרד נאלץ להחליף את העובד, שחווה עוגמת נפש קשה. תופעה זו מתקשרת לליקוי אחר בתחום: היעדר מסלולי הכשרה. העובד נזרק למים העמוקים, הוא נבחן מהרגע הראשון בצורה המחמירה ביותר, והגיבוי הראשוני נשחק בזריזות. בענפים אחרים נהוגה הכשרה פנימית, שגם משפרת את העובד וגם מרגיעה אותו: הוא מבין שמעסיקיו יודעים שהוא בתחילת הדרך.
הדרך לבגרות עסקית עוברת באימוץ שיטות מתקדמות
תחום משאבי האנוש גם יודע לעקוב אחר המוטיבציה של העובדים. בענפים רבים, שבהם השורה התחתונה חשובה לא פחות מאשר ביח"צ, מבינים שהשקעה במוטיבציה של העובד, מחזירה את עצמה. החלפתו, לעומת זאת, היא נזק כלכלי ישיר שגם פוגעת במורל שאר העובדים.
אולם ענף היח"צ, שאחראי על הצגת הפנים היפים של הלקוחות כלפי חוץ, אינו דואג מספיק לכוח האדם בבית פנימה. חוסר השיטתיות מונע ממנו להתבגר, לצעוד קדימה כדי להפוך אותו גם לעוגן תעסוקתי וגם לעוגן מקצועי אמיתי. גם אם נראה שקל להחליף עובד, הדרך לבגרות עסקית עוברת באימוץ שיטות מתקדמות לניהול כוח אדם.
הכותבת היא מנכ"לית חברת ההשמה
- 9.אופיר 14/11/2013 22:52הגב לתגובה זואיך אפשר לתת אמון באדם כזה? מי האנשים ששוכרים אותו? גם אני רוצה לקחת את מה שהם לוקיחם
- 8.יפית 14/11/2013 22:51הגב לתגובה זוזה מתחיל בשלכור אנשים בצורה חובבנית וממשיך באי הכשרה או בהכשרה מינימלית, ואז נמאס למי מהצדדים תוך חודשים בודדים. מרגיש קצת כמו סצינת הדייטינג בתל אביב
- 7.עליסה 12/11/2013 14:50הגב לתגובה זובמדינה כוחנית וקומבינטורית כמו שלנו
- 6.מי זו בכלל? טור בתשלום? (ל"ת)אחד 11/11/2013 22:22הגב לתגובה זו
- 5.יחצ"ן 11/11/2013 14:52הגב לתגובה זוהכותבת כל כך צודקת - שלא פלא שה-תת ענף הזה, כלשונה, מביא לפתיחה של משרדים עצמאיים רבים. ועובד "שחווה טראומה" במשרד איקס, קם על יוצרו ופותח משרד משלו, מתחרה, שכן הוא בא עם מחירים זולים יותר. תמונה נכונה אך עגומה של התחום שלנו..
- ענף היח"צ מתחיל תהלי 12/11/2013 14:51הגב לתגובה זובעוד משרדי פהרסום מתאחרים, חברות ההפקה נסגרות ורק החזקות שורדות, שלא לדבר על ערוצי מדיה ואתרי אינטרנט - ביח"צ פותחים עוד ועוד משרדים. אין מקום לכולם ובאיחור אופנתי הם יעברו גם תהליך של דילול שורות
- 4.כתבת הרבה ללא כלום 11/11/2013 14:22הגב לתגובה זו.
- 3.אסף נ. 11/11/2013 12:59הגב לתגובה זוו.....? הכתבה לא מחדשת שום דבר שלא ידענו.
- 2.מי היא בכלל? (ל"ת)דן 11/11/2013 12:49הגב לתגובה זו
- מנכ"לית חברת השמה בתחום השיווק - הגדולה בארץ! (ל"ת)שלי 11/11/2013 17:17הגב לתגובה זו
- 1.שרון. 11/11/2013 12:32הגב לתגובה זומניח שהסיבה העיקרית היא שמנכ"לי המשרד הם לרוב גם בעלי העסק- ובדרך כלל מדובר באנשים כוחניים, לא נעימים, שלא יודעים למנף את היתרון היחסי של החברה- והוא כח האדם שבה. חבל.
- הדיקטטור 11/11/2013 14:41הגב לתגובה זולפני כמה חודשים במשרד מוכר נאמר למרואיין בן 36 ש"במחיר שלו הוא מביא 2" ומדובר באדם איכותי עם ותק וניסיון שלא ביקש מליונים אל משכורת הגיונית לגילו ומעמדו בשוק. בלי בושה והתוצאות בהתאם... לא מעט משרדים מחליפים כל שני וחמישי עובדים בגלל קמצנות. הם מחפשים "חיילים" שיפעילו כל היום ללא חופש יצירה ללא מעוף

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.