73 עבר? כולנו קהל היעד, ובעיקר אלה שעברו את התופת
שורה תחתונה: פוסט טראומה היא סבל שנחווה בבדידות איומה, אבל הוא נחלתה של חברה שלמה. קמפיין המודעות והרדיו של נט"ל מצליח ללכוד את המסר הזה ולהוציא אותו ממחבואו.
רק בשלבים מאוחרים, אחרי מלחמות רבות, הוכר הלם הקרב כפגיעה ככל פציעה אחרת עקב השתתפות במלחמה או כל אירוע טראומטי אחר. חלק גדול מהנפגעים הוכרו כנכי צה"ל בדיעבד, לאחר שסבלו סבל שלא זכה להכרה, אבחנה ולסיוע בעבר. המאבק האם להכיר או שלא להכיר בסימפטום כפציעה מסמל את המנטאליות הישראלית.
נט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי) הוא הגוף שמטפל בפוסט טראומה. טראומה שנחוותה באירועים לאומיים: מלחמות ופעולות איבה. מה שמבדיל אותו מכל גוף טיפולי אחר, הוא ההקשר החברתי שמצביע על חיים בצל סכסוך ערבי יהודי והמחירים שזה גובה. נט"ל מזמינה את הפגוע לצאת מבועת הבדידות שלו בכך שמוענק לו קונטקסט. נט"ל הוא ארגון א-פוליטי ואינו רואה את ההלם דרך משמעויות שיפוטיות הקשורות לאשמה או לשיטה - כי אם דרך עיניים אוניברסאליות.
מדוע הקמפיין הנוכחי כה חשוב ומדוע בכלל כל כך מסובך להעביר מסר פשוט? מדוע קשה לקבל את הלומי הקרב יותר מאשר את הפצועים והנכים? ומה משרתת ההדחקה הקבוצתית שנרתעת מפגועי הטראומה ומסבה אליהם את הגב?
אנחנו הישראלים, יפי הבלורית והתואר, לא היינו בנויים ללקק את הפצעים. הגענו חלולים ורדופי מלחמות ואסונות לארץ הקודש לפני ואחרי מלחמת העולם, ולבשנו פרסונה של גיבורים ללא חת. לא יצרנו את המסד הנפשי להיות מסוגלים לקבל חולשה, תבוסה ופחד.
מי שלקה בתגובת החרדה המכונה PTSD(ראשי תיבות של POST TRAUMATIC STRESS DISORDER), לא ידע כי קיים שם למה שהוא עובר, וגורלו נחרץ לחוות את סבלו בבושה ובבדידות, כשתווית של לוזר מתייגת אותו ומדירה אותו ממדורת השבט.
רק אחרי שתגובת הקרב קיבלה את ההכרה הרשמית שלה ברשימת הסימפטומים הפסיכיאטרים והפכה להפרעה הלאומית שלנו, צצו פורומים וארגונים שלקחו על עצמם לטפל בפגועי החרדה הלאומיים ולשמש עבורם אפסניה של תמיכה וקבוצת ייחוס.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
יחד עם ההכרה החוקית נסדק הדימוי העצמי המושלם שלנו כאומה. הבנו שלא תמיד ננצח ולא תמיד נהיה ילד הפלא של העולם. בצורה הצינית ביותר ניתן לומר שהגעגועים למלחמת ששת הימים הבהירו לנו שלא נצליח לשחזר את ה-High ההוא, וש-67' לא תחזור על עצמה, מלבד - אולי - אצל כמה וכמה לוחמים שעבורם 67' ממשיכה להתקיים ולא מסיבות הקשורות לתהילה. עבורם הקרב לא נדם והתופת מתלקחת כל לילה מחדש. עבורם ורק עבורם, 67' לא חלפה.
הקמפיין החדש של נט"ל מספר את כל הסיפור הזה במשפט אחד עבור כל מערכה ממערכות ישראל. השאלה הנשאלת בקמפיין היא האם 73 עבר והאם 67 יגיע שוב. ברוח דומה נשאלות שאלות על 48 ועל 82. ההתרסה ברורה. כן. קהל היעד הוא כולנו, בעיקר מי שעבורו הפסקת האש פירושה התפוגגות פלא של כל הרגשות שנלוו למלחמה, באותה מהירות וסתמיות בהן חומק אוטובוס.
ההבחנה היא הבחנה קשה אם כי מדויקת ששופכת אור על המאצ'ואיסטיות הישראלית שלא נותנת לגיטימציה להתפרק, ולמעשה - להיות אנושי ומחובר לרגשות. על פי ערכי הישראליות השורשית - החלמה ממצוקה צריכה להיות מיידית ודרמטית בדיוק כמו כיבוש העיר העתיקה או חציית התעלה. נונשלאנטית.
הפנטזיה לפתרונות "אינסטנט" היא לא פחות חולה מהמחלה עצמה, ואולי יותר. היא חלק מחוסר התפקוד שלנו כמשפחה בתפקידה המכיל. ב-10-20 השנים האחרונות זה מתחיל להשתפר וככל שאנחנו מסכימים לקבל את עצמינו כלא מושלמים, אנחנו תורמים עוד קצת להפיכתנו לחברה שלמה יותר. אך אנחנו עוד רחוקים מזה לא מעט, ועדיין יש בתוכנו מי שמאמין ש-73 עבר.
הקמפיין של נט"ל הוא זבנג שאני מקווה שכל מי שראה אותו ברחוב ועבר את ה-double take שלו - חטף אותו בבטן והנהן בראשו בהזדהות גמורה. הקמפיין מיועד לטלטל אותנו מחוץ לאזור הנוחות התהילתי שלנו ולדחוף לנו את האף לבוץ כדי לחבר אותנו למציאות.
לסיכום: אני מקווה שיימצא התקציב לקדם אותו הלאה לעוד מקומות מלבד אתר נט"ל ששם, אגב, הקונספט מתפתח תחת אותו קו. לדוגמא: "הכל היה כאילו בסדר. התחתנתי, הקמתי משפחה, אבל הסיוטים בלילה לא הרפו", ועוד ציטוטים של לוקים בהלם קרב שעבורם הקרב או הפיגוע חוזר סחור סחור כתקליט שבור. קמפיינים מהסוג הזה נכונים לנו בכלל, כחברה שעושה צעדי תינוק לקראת איחוי קרעיה וחיזוק עמוד השדרה הרגשי.
- 7.אני לא אהבתי (ל"ת)ג. עמיחי 03/10/2013 20:22הגב לתגובה זו
- 6.סתם בן אדם 02/10/2013 10:24הגב לתגובה זויותר מכל דבר אחר נראה שהקמפיין מיועד למיתוגה של נט"ל (ובעצם גם להטמעת תודעת הטראומה בחברה הישראלית). אין בקמפיין דבר שעשוי לסייע לקורבנות הטראומה. ברמה הקולקטיבית נדמה שהוא מבקש לחזק את האתוס הלאומי מבית היוצר של ביבי נתניהו: "אנו חברה טראומטית". "מה שמגדיר אותנו זו הטראומה הקולקטיבית". אם זו הכוונה - הרי שהקמפיין מוצלח מאד.
- 5.משה דה גרציה 02/10/2013 08:16הגב לתגובה זועטרה שוב מנתחת בבהירות רבה את האיסטרטגיה ומסייעת לנו להבין מדוע הפעם זה עובד נכון.אני מסכים גם לתאוריה וגם לחשיבות שהנושא יקבל בקרב הקהל הרחב.משה
- 4.אני רק שאלה 01/10/2013 22:12הגב לתגובה זואכלת את הראש, חליק.
- ומי כבודו? כבר לא עובד בנט"ל אבל קמפיין מדהים (ל"ת)רועי 06/10/2013 11:19הגב לתגובה זו
- 3.ג 01/10/2013 17:39הגב לתגובה זוקמפיין גרוע מביך דחקה מיועד לתחרויות בלבד לא יזיז כלום לקהל ובטח לא יביא לטלפונים/תרומות
- 2.יוסי 01/10/2013 14:39הגב לתגובה זודאחקה מילולית בתחנות אוטובוס... ככה מטפלים בנושא כל כך טעון וכואב? זו המדיה? זה המסר?
- 1.ניתוח מדוייק ומאובחן (ל"ת)שירלי 01/10/2013 13:04הגב לתגובה זו
- פ. טל 03/10/2013 20:24הגב לתגובה זוקחי חופש מחר בכיף, אנחנו מצ'פרים את העובדים שלנו שמפרגנים בתגובות
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
