73 עבר? כולנו קהל היעד, ובעיקר אלה שעברו את התופת
שורה תחתונה: פוסט טראומה היא סבל שנחווה בבדידות איומה, אבל הוא נחלתה של חברה שלמה. קמפיין המודעות והרדיו של נט"ל מצליח ללכוד את המסר הזה ולהוציא אותו ממחבואו.
רק בשלבים מאוחרים, אחרי מלחמות רבות, הוכר הלם הקרב כפגיעה ככל פציעה אחרת עקב השתתפות במלחמה או כל אירוע טראומטי אחר. חלק גדול מהנפגעים הוכרו כנכי צה"ל בדיעבד, לאחר שסבלו סבל שלא זכה להכרה, אבחנה ולסיוע בעבר. המאבק האם להכיר או שלא להכיר בסימפטום כפציעה מסמל את המנטאליות הישראלית.
נט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי) הוא הגוף שמטפל בפוסט טראומה. טראומה שנחוותה באירועים לאומיים: מלחמות ופעולות איבה. מה שמבדיל אותו מכל גוף טיפולי אחר, הוא ההקשר החברתי שמצביע על חיים בצל סכסוך ערבי יהודי והמחירים שזה גובה. נט"ל מזמינה את הפגוע לצאת מבועת הבדידות שלו בכך שמוענק לו קונטקסט. נט"ל הוא ארגון א-פוליטי ואינו רואה את ההלם דרך משמעויות שיפוטיות הקשורות לאשמה או לשיטה - כי אם דרך עיניים אוניברסאליות.
מדוע הקמפיין הנוכחי כה חשוב ומדוע בכלל כל כך מסובך להעביר מסר פשוט? מדוע קשה לקבל את הלומי הקרב יותר מאשר את הפצועים והנכים? ומה משרתת ההדחקה הקבוצתית שנרתעת מפגועי הטראומה ומסבה אליהם את הגב?
אנחנו הישראלים, יפי הבלורית והתואר, לא היינו בנויים ללקק את הפצעים. הגענו חלולים ורדופי מלחמות ואסונות לארץ הקודש לפני ואחרי מלחמת העולם, ולבשנו פרסונה של גיבורים ללא חת. לא יצרנו את המסד הנפשי להיות מסוגלים לקבל חולשה, תבוסה ופחד.
מי שלקה בתגובת החרדה המכונה PTSD(ראשי תיבות של POST TRAUMATIC STRESS DISORDER), לא ידע כי קיים שם למה שהוא עובר, וגורלו נחרץ לחוות את סבלו בבושה ובבדידות, כשתווית של לוזר מתייגת אותו ומדירה אותו ממדורת השבט.
רק אחרי שתגובת הקרב קיבלה את ההכרה הרשמית שלה ברשימת הסימפטומים הפסיכיאטרים והפכה להפרעה הלאומית שלנו, צצו פורומים וארגונים שלקחו על עצמם לטפל בפגועי החרדה הלאומיים ולשמש עבורם אפסניה של תמיכה וקבוצת ייחוס.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
יחד עם ההכרה החוקית נסדק הדימוי העצמי המושלם שלנו כאומה. הבנו שלא תמיד ננצח ולא תמיד נהיה ילד הפלא של העולם. בצורה הצינית ביותר ניתן לומר שהגעגועים למלחמת ששת הימים הבהירו לנו שלא נצליח לשחזר את ה-High ההוא, וש-67' לא תחזור על עצמה, מלבד - אולי - אצל כמה וכמה לוחמים שעבורם 67' ממשיכה להתקיים ולא מסיבות הקשורות לתהילה. עבורם הקרב לא נדם והתופת מתלקחת כל לילה מחדש. עבורם ורק עבורם, 67' לא חלפה.
הקמפיין החדש של נט"ל מספר את כל הסיפור הזה במשפט אחד עבור כל מערכה ממערכות ישראל. השאלה הנשאלת בקמפיין היא האם 73 עבר והאם 67 יגיע שוב. ברוח דומה נשאלות שאלות על 48 ועל 82. ההתרסה ברורה. כן. קהל היעד הוא כולנו, בעיקר מי שעבורו הפסקת האש פירושה התפוגגות פלא של כל הרגשות שנלוו למלחמה, באותה מהירות וסתמיות בהן חומק אוטובוס.
ההבחנה היא הבחנה קשה אם כי מדויקת ששופכת אור על המאצ'ואיסטיות הישראלית שלא נותנת לגיטימציה להתפרק, ולמעשה - להיות אנושי ומחובר לרגשות. על פי ערכי הישראליות השורשית - החלמה ממצוקה צריכה להיות מיידית ודרמטית בדיוק כמו כיבוש העיר העתיקה או חציית התעלה. נונשלאנטית.
הפנטזיה לפתרונות "אינסטנט" היא לא פחות חולה מהמחלה עצמה, ואולי יותר. היא חלק מחוסר התפקוד שלנו כמשפחה בתפקידה המכיל. ב-10-20 השנים האחרונות זה מתחיל להשתפר וככל שאנחנו מסכימים לקבל את עצמינו כלא מושלמים, אנחנו תורמים עוד קצת להפיכתנו לחברה שלמה יותר. אך אנחנו עוד רחוקים מזה לא מעט, ועדיין יש בתוכנו מי שמאמין ש-73 עבר.
הקמפיין של נט"ל הוא זבנג שאני מקווה שכל מי שראה אותו ברחוב ועבר את ה-double take שלו - חטף אותו בבטן והנהן בראשו בהזדהות גמורה. הקמפיין מיועד לטלטל אותנו מחוץ לאזור הנוחות התהילתי שלנו ולדחוף לנו את האף לבוץ כדי לחבר אותנו למציאות.
לסיכום: אני מקווה שיימצא התקציב לקדם אותו הלאה לעוד מקומות מלבד אתר נט"ל ששם, אגב, הקונספט מתפתח תחת אותו קו. לדוגמא: "הכל היה כאילו בסדר. התחתנתי, הקמתי משפחה, אבל הסיוטים בלילה לא הרפו", ועוד ציטוטים של לוקים בהלם קרב שעבורם הקרב או הפיגוע חוזר סחור סחור כתקליט שבור. קמפיינים מהסוג הזה נכונים לנו בכלל, כחברה שעושה צעדי תינוק לקראת איחוי קרעיה וחיזוק עמוד השדרה הרגשי.
- 7.אני לא אהבתי (ל"ת)ג. עמיחי 03/10/2013 20:22הגב לתגובה זו
- 6.סתם בן אדם 02/10/2013 10:24הגב לתגובה זויותר מכל דבר אחר נראה שהקמפיין מיועד למיתוגה של נט"ל (ובעצם גם להטמעת תודעת הטראומה בחברה הישראלית). אין בקמפיין דבר שעשוי לסייע לקורבנות הטראומה. ברמה הקולקטיבית נדמה שהוא מבקש לחזק את האתוס הלאומי מבית היוצר של ביבי נתניהו: "אנו חברה טראומטית". "מה שמגדיר אותנו זו הטראומה הקולקטיבית". אם זו הכוונה - הרי שהקמפיין מוצלח מאד.
- 5.משה דה גרציה 02/10/2013 08:16הגב לתגובה זועטרה שוב מנתחת בבהירות רבה את האיסטרטגיה ומסייעת לנו להבין מדוע הפעם זה עובד נכון.אני מסכים גם לתאוריה וגם לחשיבות שהנושא יקבל בקרב הקהל הרחב.משה
- 4.אני רק שאלה 01/10/2013 22:12הגב לתגובה זואכלת את הראש, חליק.
- ומי כבודו? כבר לא עובד בנט"ל אבל קמפיין מדהים (ל"ת)רועי 06/10/2013 11:19הגב לתגובה זו
- 3.ג 01/10/2013 17:39הגב לתגובה זוקמפיין גרוע מביך דחקה מיועד לתחרויות בלבד לא יזיז כלום לקהל ובטח לא יביא לטלפונים/תרומות
- 2.יוסי 01/10/2013 14:39הגב לתגובה זודאחקה מילולית בתחנות אוטובוס... ככה מטפלים בנושא כל כך טעון וכואב? זו המדיה? זה המסר?
- 1.ניתוח מדוייק ומאובחן (ל"ת)שירלי 01/10/2013 13:04הגב לתגובה זו
- פ. טל 03/10/2013 20:24הגב לתגובה זוקחי חופש מחר בכיף, אנחנו מצ'פרים את העובדים שלנו שמפרגנים בתגובות
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
