וול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: אפל עלתה ב-2.3%, הנפט איבד 3%

הריבית בשוק ה-REPO חזרה לעלות היום, למרות פעולות הפד' האחרונות. האירו ירד ב-0.4% לשפל של שנתיים וחצי. טבע ירדה ב-0.6% לאחר הקפיצה בשישי. בג'יי פי מורגן מעלים את מחיר היעד לאפל, נטפליקס עלתה ב-1.7%,  טאואר הוסיפה 2.3%
עמית נעם טל | (6)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 0.7%, בהובלת מניית אפל (סימול:AAPL). ברקע למסחר, שוב אופטימיות בנוגע ליחסי ארה"ב-סין מעניקה רוח גבית לשוק. במקביל, שוקי המימון ממשיכים לעמוד במוקד, כאשר הריביות חוזרות לזנק היום ברקע לסוף הרבעון. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%          
דאו ג'ונס 0.16%           
נאסד"ק -0.21%      

לאחר הדיווחים ביום המסחר האחרון, שגרמו לתנודה חדה במדדים המובילים, מגיעה ההכחשה. במהלך הסופ"ש דחה הממשל האמריקני את הדיווחים על כוונתו להסיר חברות סיניות מוול סטריט, דבר שהיה מעלה עוד יותר את המתיחות בין המדינות. נציין כי הסיכויים למהלך כזה הם קלושים, כאשר גם הפגיעה בציבור האמריקני במהלך כזה צפויה להיות משמעותית. 

בתוך כך, הסיפור המרכזי בשווקים ממשיך להיות מצוקת הנזילות שממשיכה להתפתח, והצורך של הפד' להתערב ע"י הזרקה של כסף. ביום חמישי האחרון טענו ב-BIZPORTAL כי המבחן בנוגע להתערבויות האחרונות של הפד' צפוי להגיע היום, כאשר קופת האוצר האמריקני צפויה לקפוץ לרמה של 350 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). ע"פ המסחר כעת, נראה כי הפד' נכשל בהרגעת השוק. הריבית בשוק ה-REPO נפתחה היום ברמה של 2.8%, גבוה משמעותית מהיעד של הפד'. 

הריבית היומית בשוק ה-REPO: למרות פעולות הפד' האחרונות, הריבית מזנקת היום

בסה"כ, בשבועיים האחרונים הגדיל הבנק את מאזנו בקרוב ל-220 מיליארד דולר.  לשם השוואה לקח לפד' שנה ו-8 חודשים לצמצם את מאזנו ב-600 מיליארד דולר. אפשר להתווכח האם מדובר בתוכנית רכישות (QE) או לא, כאשר המאפיינים קצת שונים, אך אי אפשר להתווכח עם העובדה שהשוק הוצף בשבועיים האחרונים בכסף זול, במהלך שהציל את המערכת הבנקאית והשווקים מנפילה כואבת. עם זאת, הקפיצה היום בריביות מאותתת שוב כי הפד' יצטרך לבצע פעולות משמעותיות עוד יותר בחודשים הקרובים. 

הלחץ בשוק המימון מורגש גם בשוק המט"ח, כאשר הדולר אינדקס קופץ כעת לרמות שיא שנתיים וחצי. האירו מאבד כעת 0.3% ונסחר סביב רמה של 1.09 דולר לאירו. 

בגזרת המאקרו, מדד מנהלי הרכש בשיקאגו אכזב עם קריאה של 47.1 נק' בחודש ספטמבר, עמוק בטריטוריה המצביעה על האטה כלכלית.. מוקדם יותר הפתיע מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בסין, עם קריאה של 49.8 נק'. 

בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 3%  ונסחר ברמה של 54 דולרים לחבית. הנפט מחק היום את כל העליות שנרשמו בעקבות התקיפה על תשתיות הנפט בסעודיה מוקדם יותר החודש. במקביל, הזהב איבד 1.8%  וירד לרמה של 1,480 דולרים לאונקיה. 

במרכז

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) ירדה הערב 0.7%, והמשיכה לרכז עניין לאחר שקפצה ביום שישי האחרון ב-5.8%, וזאת לאחר רצף של 8 ימי ירידות. נציין כי תשואות האג"חים של החברה עלו בימים האחרונים לרמות שיא, המאותתות כי המשקיעים ספקנים בנוגע ליכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה בשנים הבאות. 

עוד בישראליות, פריגו (סימול:PRGO) הוסיפה 1.6%, טאואר (סימול:TSEM) עלתה ב-2.3%, צ'ק פוינט (סימול:CHKP) טיפסה ב-1.2%.

סקטור האנרגיה ריכז עניין ברקע לתנודות במחיר הנפט. נציין בהקשר זה את תעודות הסל XOP ו-XLE, ואת מניית אקסון מובייל (סימול:XOM) ושברון (סימול:CVX). 

מניית מיקרון (סימול:MU) מטפסת ב-0.2% ומרכזת עניין לאחר שנפלה ב-11% ביום שישי האחרון ברקע לדו"חות חלשים לרבעון האחרון. ענקית השבבים מסכמת את שנת הכספים האחרונה עם הכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 30.39 מיליארד בשנה הקודמת. החברה מספקת תחזית מתונה לרבעון הקרוב (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עופר 01/10/2019 00:10
    הגב לתגובה זו
    אחרי ראש השנה מקבלות בראש בבורסה המקומית. כן פייט ביופרמה, אינטרנט זהב, אודיוקודס - קריסה צפויה בתל אביב עד 15% למטה.
  • 3.
    דירה = קורת גג 30/09/2019 21:05
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • האם קשר ל אירגון הקבלנים (ל"ת)
    אבג 01/10/2019 17:50
    הגב לתגובה זו
  • אני מוכר את הדירת שתיים וחצי חדר בערד וקונה וילה בסביון (ל"ת)
    זהו נישברתי 30/09/2019 21:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דולר אינדקס 30/09/2019 16:18
    הגב לתגובה זו
    יגיע לשער 100.
  • 1.
    איצ100 30/09/2019 15:59
    הגב לתגובה זו
    הסוף המר ברור וידוע והוא מתהלך אימים כבר מזמן בתוכנו(בתוככם..)
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: