וול סטריט
צילום: Istock

החוזים ירוקים - אלו האירועים שירכזו עניין בוול סטריט

עליות חדות באסיה, הונג קונג מזנקת 1.4% לרמת שיא כל הזמנים: בין הנתונים שיפורסמו השבוע: ספק הבז' של הפד'. עונת הדו"חות נמשכת - הבנקים בפוקוס
גיא בן סימון | (2)

שבוע המסחר בבורסות וול סטריט צפוי להיפתח היום (ג') כאשר אמש לא התקיים מסחר לרגל יום מרתין לות'ר קינג. בעוד המדדים נסחרים ברמת שיא, ומדד הפחד מתכנס ברמות שפל, החוזים העתידיים עולים בשעת בוקר מוקדמת זו בעד 0.7%, ונזכיר כי ביום המסחר האחרון המדדים בוול סטריט עלו בעד 0.7%. באסיה המסחר מתנהל בעליות חדות כאשר הניקיי קופץ ב-1% והבורסה בהונג קונג עולה 1.4% לשיא. בשלב זה לא נראים נתונים שיעצרו את החגיגה בשווקים, כך שתשומת לב הסוחרים תופנה השבוע למספר נתונים מהכלכלה האמריקאית.

עונת הדו"חות לרבעון הרביעי של 2017 תמשיך לעמוד במוקד אחרי שבשבוע שעבר ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) היכה את התחזיות, גם ברווח וגם בהכנסות. לפני פתיחת המסחר הערב בנק ההשקעות סיטי גרופ צפוי לפרסם את תוצאותיו הכספיות, והבנקים גולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה יפרסמו דו"חות מחר. מעניין יהיה לראות את הפעילות ממסחר של הבנקים, אחרי שג'י.פי מורגן ודויטשה בנק רשמו ירידה דו ספרתית בהכנסות ממגזר זה. בנק ההשקעות מורגן סטנלי יפרסם את התוצאות ביום חמישי לפני פתיחת המסחר.

מלאנוקס הישראלית תפרסם את תוצאותיה הכספיות גם כן ביום חמישי הקרוב. בשבוע שעבר החברה הודיעה על פיטורי 100 עובדים בארה"ב. ברקע: קרן סטארבורד האקטביסטית שלחה בשבוע שעבר מכתב למנכ"ל איל ולדמן כשבשורה התחתונה הקרן הביעה אכזבה מצורת הניהול של החברה. מעניין יהיה לראות האם מלאנוקס תפספס את התחזיות כפי שעשתה ברבעון האחרון.

מאקרו

נתוני צמיחה בסין - הכלכלה השנייה בגודלה בעולם צפויה לפרסם ביום חמישי את נתוני הצמיחה לרבעון הרביעי של 2017. תחזיות הכלכלנים עומדים על נתון צמיחה של 6.8% ברבעון הרביעי, לעומת 6.9% ברבעון השלישי של 2017.

בארה"ב, היום בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם מדד האמפייר סטייט שמודד את הפעילות היצרנית באזור ניו יורק. הקריאה הקודמת עמדה על 18 נקודות וצפי הכלכלנים בשוק עומד על עלייה ל-18.6 נקודות. 

מחר (ד') בשעה 16:15 (שעון ישראל) יפורסם מדד הייצור התעשייתי לחודש דצמבר וציפיות השוק עומדות על עלייה של 0.4% בהמשך לעלייה של 0.2% בחודש נובמבר.

באותו היום בשעה 17:00 (שעון ישראל) יפורסם מדד מחירי הדיור של האיגוד הלאומי של בוני הבתים בארה"ב. המדד מבקש מהנשאלים לדרג את התנאים הכלכליים ותנאי שוק הדיור, ומשקף מכירות בתים חדשים, מכירות הצפויות בששת החודשים הקרובים ותנועה של קונים פוטנציאלים. בשוק מצפים לירידה קלה מ-74 נקודות ל-73 נקודות, מדובר עדיין ברמת שיא (כפי שעלה מהדו"ח האחרון) בביטחון בוני הבתים.

ספר הבז' של הפד', הבודק את הפעילות הכלכלית ב-12 מחוזות בארה"ב, יפורסם גם כן ביום רביעי השבוע בשעה 21:00 (שעון ישראל). מעניין יהיה לראות את התייחסות הפד' ללחצי האינפלציה. רק נזכיר כי בחודש שעבר ספר הבז' הראה כי הצמיחה בארה"ב נותרה בקצב "צנוע עד מתון". 

ביום חמישי בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסמו נתוני התחלות הבנייה בארה"ב ולפי ציפיות הכלכלנים הנתון צפויה להראות על ירידה בהתחלות הבתים מ-1.297 מיליון בנובמבר ל-1.28 מיליון בתים בחודש דצמבר. באותה שעה יפורסמו נתוני דרישות ראשוניות לדמי אבטלה לשבוע החולף. צפי הכלכלנים הוא לקריאה של 250 אלף דרישות לעומת 261 אלף בשבוע החולף.

מדד הייצור של פילדלפיה לחודש ינואר, המשקף את תנאי הייצור ומגמות בתעשייה, צפוי להתפרסם ביום חמישי בשעה 15:30 (שעון ישראל). לפי הערכות הכלכלנים, הצפי הוא לקריאה של 25 בינואר נקודות לעומת 26.2 בדצמבר.

מאוחר יותר באותו היום צפוי להתפרסם דו"ח המלאים של ה-EIA לשבוע החולף. הסקר האחרון הראה על ירידה של 4.9 מיליון חביות (לעומת הצפי לירידה של 3.5 מיליון חביות). נציין כי מחיר הנפט נושק לרמה של 65 דולרים לחבית, בין היתר, על רקע החשש להתפתחויות האירועים באיראן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    I 16/01/2018 09:57
    הגב לתגובה זו
    הם נושאים בתוכם גשמי זעף שינקו את פני האדמה המזוהמת הנושאת עליה מלאי ענק של זוהמה וסחי והבלים והזיות..שחר חדש יפציע לאחר נקוי הטומעה.
  • 1.
    הרחפן 16/01/2018 09:17
    הגב לתגובה זו
    יש 5קול 1540ו 4פוט 1540 מה יביא כסף היום
שלמה גרינברג
צילום: Bizportal
הטור של גרינברג

העתיד מבטיח, אבל כרגע עדיף להקטין חשיפה

מה צריך לדעת על ההשקעה בתחום שנהנה ממהפכת הטכנולוגיה, מהם סלי ההשקעה המועדפים ואיך כדאי להתייחס לאמזון?
שלמה גרינברג |

שוק המניות, אני חייב לציין, מגלה עצמה שכמותה לא זכורה לנו בעבר. הנאסד"ק שבר שיא כל הזמנים בסוף אוגוסט ואילו ה-S&P עשה זאת בשבוע השלישי של ספטמבר. מאז ולאור כל האירועים השליליים עליהם התבשרנו בתקשורת, ציפינו לתיקון לפחות בנוסח תחילת השנה. על איזה אירועים שליליים אנחנו מדברים? בחודש האחרון חוזרים אנליסטים ומומחים רבים וטוענים שוב, כפי שטענו בכל הרבעונים מזה שנים, שהרבעון (שתוצאותיו יתפרסמו באוקטובר-נובמבר) יאכזב, בעיקר מניות הטכנולוגיה שנסחרות במחירים אבסורדיים. הריבית תמשיך לעלות, הבנק הפדרלי ימשיך לצמצם את המאזן ושוב מאיימות הכותרות על משבר בנקים ו"חזרה ל-2008", במיוחד באירופה שם נשמעות שוב הזמירות על פירוק האיחוד. "השווקים המתעוררים מתדרדרים וכלכלת סין נסוגה שוב", כך זועקות הכותרות. מלחמת הסחר גוברת ועל כל אלו תוסיפו את ספטמבר ואוקטובר הנוראיים שגם עמדו בפתח בזמן שבירת השיאים והרי לכם סיבות לתיקון. הו, שכחנו את המצב הפוליטי הגלובלי הדפוק שאליבא הכותרות טראמפ מוביל וכל סיפורי האימפיצ'מנט. על סמך כל אלו ציפינו שבספטמבר/אוקטובר יבוא סוף סוף התיקון המיוחל. בינתיים זה לא קרה וספטמבר מסתיים. מה שמתחיל להטריד את המצפים לתיקון הוא שמתחילים להופיע סימנים שמאותתים שהרפובליקאים (כמובן "באשמת" טראמפ) הולכים ומתחזקים בסקרים ומהר, וזה סימן רע לאלו שיושבים על מזומן ומצפים ל"תיקון משמעותי". הכותרות נשענות על משאלת לב במקום על עובדות הקטע הזה הוא תולדה של שיחה שהתנהלה בין הפרשנית הוותיקה מריה ברטירומו מפוקס-ניוז עם טריידר וותיק שהעלה את פליאתו לגבי התיקון שאינו מגיע ומאותן הסיבות שרשמנו וגם סיפק תשובה, "כל הדברים הללו, שצריכים להביא לתיקון, חוזרים על עצמם שוב ושוב מידי רבעון מאז נכנס טראמפ לבית הלבן ומה קורה? כלום. למה? כי התקשורת, בשנאתה לטראמפ, נבנית על כותרות רעות שברובן נשענות יותר על משאל-לב ופחות על עובדות. אבל המשקיעים, שמתבוננים בעובדות, רואים תמונה לגמרי אחרת שאותה מבטא טראמפ מצויין בנאומיו התכופים ובציוציו...". לאור מה שקורה גם בסקרים בישראל נראה לנו שהטריידר צודק אבל לקנות אמזון במכפיל 110? אנחנו, אולי בגלל הגיל, לא בנויים לכך. אגב, 9 אנליסטים סקרו במהלך ספטמבר את אמזון (סימול AMZN) וכולם העניקו המלצת קניה!!!. מעדיפים השקעה בסלים? מאז היציאה ממשבר 2008 אנחנו מעדיפים השקעה בסלים על הניסיון לבחור "מניה מנצחת". המחשבה הזו הולכת ותופסת במהירות והשנה יגיעו ההשקעות בסלים לקרוב ל-6 טריליון דולר (לעומת כ-0.7 טרילון דולר ב-2008 וכ-4.4 טריליון דולר ב-2017). זה עדיין חלק זעיר מסך ההשקעות בניהול בעולם, שיגיעו השנה למעל 101 טריליון דולר, אבל זה צומח מהר כיוון שהתקדמות המהפכה הטכנולוגית משנה תעשיות ותיקות, מייצרת נישות חדשות לבקרים, מייעלת ומשנה תהליכים ומקלה ומוזילה מאד את תהליך ההשקעה (לבטח בהשוואה לקרנות נאמנות) מה שמקשה על המשקיע את הבחירה במניה המנצחת שלא לדבר על הקטנת הסיכונים. בסוף יולי 2018 עמדו, לרשות משקיעי ארה"ב, 1,923 סלים, 815 מתוכם במניות אמריקאיות, 641 במניות גלובליות, 336 באגחי"ם, 96 מתמחים בסחורות והשאר היברידיים. יש עדיין נישות רבות חדשות שאינן "מכוסות" בסלים מתאימים ומאידך יש הרבה סלי נישה שבגלל השינויים המהירים שמייצרת מהפכת הטכנולוגיה אינם משקפים את הנישה בצורה יעילה (וחשוב לבדוק זאת לפני שנכנסים לסל שנראה כמייצג נישה). תעשיית ההובלה והלוגיסטיקה, העתיד נראה מבטיח אבל מה עם אמזון?  דוגמה לכך היא תעשיית ההובלה והלוגיסטיקה עליה אנחנו כותבים היום. התעשייה עוברת, בגלל מהפכת הטכנולוגיה, שינויים דרסטיים והחברה שמאותתת על כך ומובילה את השינויים הגדולים בתעשייה היא אמזון שעד היום ולמרות שמומחים רבים בטוחים שהיא תוביל התעשייה הזו, אינה כלולה כלל (מבחינת ההגדרות) בתעשייה ולא נמצאת בשום סל או קרן נאמנות שמוגדרים כמייצגי התעשייה הזו. התעשיה, שבשנת 2017 גלגלה 4 טריליון דולר ברמה הגלובלית וכ-1.5 טריליון מתוכם בארה"ב, מתחלקת ל-5 חטיבות גדולות: הובלה אווירית, רכבות, רכב ותנועה בכבישים, הובלה במים ולוגיסטיקה. המעניין בתעשייה הזו הוא שהיא אחת מאותן תעשיות בהם הביקוש לעובדים הולך וגדל למרות ההתמזגות המהירה של הטכנולוגיה. הביקוש הגדול הוא בעיקר לנהגים מורשים ובמיוחד לנהגי משאיות מורשים וגם לעובדים ברמות הביניים, טכנאים בעיקר. האמנם הטכנולוגיה תגדיל את האבטלה? תהליך זה עשוי להפתיע את כל אלו שמאמינים שבין המכונית האוטונומית לרחפנים ולרובוטים תעלה האבטלה. מסתבר שהביקוש לנהגים מורשים למשל מרקיע שחקים והציפיות הן שבארה"ב לבדה יחסרו 175 אלף נהגים כאלו בחמש השנים הקרובות ומי הכי מודאג מהחוסר הזה? דווקא אמזון שמובילה את השינויים בתחום ושמקדימה את המתחרים בתחום שינוע הסחורות בעזרת כל "מחליפי האנוש" החדשניים. אמזון, למרות כל מאמצי האוטומטיזציה שהיא מפתחת מודאגת ביותר ממחסור בנהגים ובכוח אדם שיוכשר לעבוד בבתי האריזה והשילוח הגדולים שהיא מקימה. אמזון נמצאת בשלבים אחרונים של הקמת כמה "מרכזי הגשמת שינוע" ("Fulfillment Centers") ענקיים. Randall Park למשל באוהיו שמוקם על חורבות קניון ענק שהוקם בשנות ה-60 וננטש לחלוטין בין 2000 ל-2015 (בגלל העזיבה המסיבית של תעשיות הפלדה, הפחם והטקסטיל מארה"ב) עובר, מאז הגיע הנשיא טראמפ, החייאה מדהימה ואמזון מקימה שם מרכז לוגיסטיקה ושילוח ענק על שטחים שרכשה בזול. זו הסיבה שטראמפ זכה בבחירות ההחייאה של Randall Park (כדאי לכם לעיין בעלילה) מסבירה מדוע זכה טראמפ בבחירות. רק שני המרכזים החדשים האלו, שאמזון מקימה באוהיו, יעסיקו עד 2024, למעלה מ-10 אלף עובדים מהסוג שהוזכר. אמזון הזמינה, בתחילת החודש, 20 אלף מסחריות/משאיות ממרצדס ויש לה סיבה לדאגה. תעשיית ההובלה והלוגיסטיקה צריכה לעניין את המשקיע כי כתוצאה ממהפכת הטכנולוגיה היא עוברת שינוי קיצוני שכתוצאה ממנוה תתרחב משמעותית. המעבר לדיגיטאליות, כניסה מסיבית של שחקנים חדשים, שינוי בהרגלי הצריכה ובמודל העסקי הישן מצביעים על צמיחה עתידית חזקה. התהליכים שכופים את השינויים אוטומטיזציה שנכפית על התעשיות בגלל חוסר בעובדים מחד והצמיחה בביקוש מאידך. התעשייה חווה כניסה של רובוטיקה, בינה מלאכותית, למידת מכונה (Machine Learning) ממשק תכנות יישומים (Application Programming Interface) וכמובן המכונית האוטונומית. בנוסף לכל אלו נכנסות לתעשייה הזו חברות ייעוץ רבות בנושא הלוגיסטיקה מה שמקדם את כניסת הטכנולוגיות השונות. שינויים במנהגי המסחר: המסחר ברשת, ה-Ecommerce, דורש שינוי במודלים העסקיים הישנים, כאשר אמזון היא בפועל מקדמת השינויים הגדולה בתעשייה. אמזון בונה את מערכת ההובלה-לוגיסטיקה הייחודית שלה ומאתגרת לפיכך את כל המתחרות. זה מקדם כניסה של יועצים ויצירה של מה שקרוי Third-party logistics. שינויים באמצעי שילוח מטענים: יש למשל מעבר מאניות למטובים עקב יכולתם של מטוסים חדשים לשאת יותר. יש גם מעבר לאוניות בעלות קיבול גבוה יותר שיגרום להורדת מחירים בהמשך התחרות מול מטוסים ורכבות שלא לדבר על שיפור/שיפוץ מערכות התחבורה של כבישים ומסילות.  טראמפ: שינויי המיסוי והחקיקה של ממשל טראמפ, במקביל לגידול המהיר של התעשייה גלובלית והצורך בהתאמות וכן הליך קונסולידציה, כמו בכל התעשיות ועל כך הרחבנו מספר פעמים. חברות הלוגיסטיקה המובילות חמשת חברות ההובלה/לוגיסטיקה המובילות בעולם נכון ל-2017 הן: United Parcel Service (סימול UPS) חברת FedEx (סימול FDX) חברת  DHL Express, Japan Railways (חברת בת של הדואר הגרמני שנסחר כ-DPW) ו-Union Pacific (סימול:UNP) כאשר מאחוריהן נשרכות עוד כ-50 חברות גדולות, למעלה מ-250 בינוניות וקטנות ומאות רבות של חברות מתמחות למיניהן. הבעיה בבחירת "השקעה מנצחת" בתחום  הבעיה הגדולה למשקיע היא, "איך להתייחס לאמזון?". אמזון הקדישה שנים לבניית תשתיות ופלטפורמות להובלה וללוגיסטיקה הקשורה בכך. אם תחליט, כפי שרבים צופים, להשתמש במערכות משלה ולוותר בכך על השירות שכרגע היא מקבלת מענקיות ההובלה, מצבת "החברות המובילות" בתחום ישתנה לחלוטין. החלטה כזו גם תפגע כלכלית במספר לא קטן של חברות בתחום. למרות שגם FDX וגם UPS מבטלות את הסכנה הזו יש הרבה אנליסטים שמאמינים בהתפתחות זו. כל הצעדים שאמזון עושה (הזמנות רכב, מטוסים, בניית מרכזי שילוח וכו') מצביעים שההובלה/לוגיסטיקה היא מרכיב רציני ביותר באסטרטגיה שלה כך שהמשקיע בתחום צריך להביא את אמזון בחשבון. "התרומה" של כניסת אמזון לתעשיית ההובלה יכולה, מצד אחד, להגדיל משמעותית את ההכנסות והרווח של ענקית הרשת ומאידך להכות קשה בהכנסותיהן של ענקיות המשלוח האחרות אשר חלק מהכנסותיהן מגיע מאמזון. סלי ההשקעה שמתמקדים בתחום הם XTN ו-IYT ואלו, כמו כל האחרים שקשורים לתעשייה, אינם כוללים את אמזון ועולה השאלה כאמור, "איך צריך המשקיע המעוניין לנהוג?". לקוראי האנגלית בינכם כדאי להתחיל עם הסקירה, "ההשקעה בהובלת משאות והלוגיסטיקה שקשורה בכך". לקנות סלים וקצת אמזון במקביל המאמר אינו מכוון למשקיע במניות אלא למשקיע הפוטנציאלי שמעוניין להכנס לתעשייה אבל כאן תקבלו תמונה מקיפה של התעשייה ותבינו שאם חברה כאמזון נכנסת אז כל נסיון להשקיע בתעשיית ההובלה/לוגיסטיקה ללא אמזון תהיה טעות. ההחלטה לכן, דעתנו, היא ללכת על אחד הסלים וגם לקנות "קצת" אמזון. אלא שהערכתה הנוכחית של אמזון, מכפיל חזוי של למעלה מ-110 ל-2018 וגם של המניות בשני הסלים, "מפחידות". ראינו אגב, בסוף השבוע, את ג'ף בזוס בבלומברג בראיון עם דייויד רובינשטיין, יו"ר קרלייל ואפשר להבין למה וול סטריט מאוהבת בו. לגבי הסלים אז למרות שהסל Transportation Average (סימול IYT) הוא סל ההובלה/לוגיסטיקה המוביל והגדול (כמיליארד דולר) אנחנו מעדיפים את הסל SPDR S&P Transportation (סימול XTN) וזאת בעיקר בשל מספר החברות שכלולות בו (44 לעומת 22 ב-IYT) ובגלל חלוקת המשקולות. חמשת המניות המובילות ב-IYT שוקלות 43.7% מהתיק כאשר FDX לבדה שוקלת 12.9% ובימים בהם כל כותרת מטופשת יכולה לגדוע אחוזים רבים ממחיר מניה (גם כשהכותרת היא פייק) עדיף המבנה של XTN שכול 22 המניות של IYT כלולות בו אבל במשקלות יחסית זהות, כאשר חמשת המניות המובילות ב-XTN שוקלות 14.9%. שני הסלים דומים בחלוקת האחזקות בין התחומים כאשר הובלה אווירית, הובלה ברכבות והובלה בכלי רכב שוקלות בשניהם 41%, 28% ו-10% בהתאמה. הובלה אווירית אגב נחשבת כחטיבה המובילה של התעשייה, שתלך ותגדיל את נתח האחזקות שלה בתעשייה וזאת בשל היכולות שמעניקה לה מהפכת הטכנולוגיה לצד גורם הזמן. כרגע עדיף לצבור מזומנים הדעה שלנו לגבי העיתוי הנוכחי ידועה, עדיף לנצל את השיאים, לשחרר חלק מהאחזקות ולצבור מזומנים על מנת להיכנס במחירים נוחים יותר. הסלים, לבטח AMZN, מרחפים במחירי שיא כל הזמנים והתקופה בה אנחנו נמצאים כרגע עמוסה בחששות וחוסר וודאות. במצב כזה עולה הסיכוי לתיקון. אלא שעל כך כתבנו בקטע הפתיחה וכיוון שנער הייתי וגם זקנתי אני יודע שכאשר מגיע התיקון דווקא אלו שציפו לו מוכרים אז כל אחד שיעשה לפי תחושות הבטן שלו. ** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל