המשמעות של דו"ח התעסוקה החזק - והתאריך שצריך לסמן

מערכת Bizportal | (12)
נושאים בכתבה ריבית

דו"ח התעסוקה בארה"ב לחודש יולי ניפץ את כל התחזיות עם תוספת של 255 אלף משרות לעומת צפי לתוספת של 180 אלף בלבד. המשמעות היא שאם אחרי נתון הצמיחה המאכזב כ"כ לרבעון השני שפורסם בשבוע שעבר (קצב צמיחה של 1.2% בלבד מול צפי לקצב צמיחה של 2.5%) נראה היה שהאפשרות של העלאת ריבית נעלמת אל תוך האופק, אז דו"ח התעסוקה מיום שישי השאיר את האפשרות של העלאת ריבית עוד השנה בחיים.

כעת הסבירות להעלאת ריבית בדצמבר הקרוב עומדת על 46% (לפי המסחר בחוזים בשיקגו), זאת מול סבירות של 34% בלבד טרם דו"ח התעסוקה. ועבור סוחרים רבים, דו"ח התעסוקה האחרון שינה את ההסתכלות מ"אם" ל"מתי". כלומר נראה שעכשיו זה כבר רק שאלה של זמן לגבי העלאת ריבית נוספת בארה"ב.

ואמנם מבחינת הסוחרים אם תהיה העלאת ריבית זו יקרה בדצמבר, אבל חלק מהכלכלנים המובילים צופים שזה יקרה הרבה קודם. לפי ברקליס העלאת הריבית תתרחש כבר בספטמבר הקרוב. בברקליס סבורים שהנגידה יילן תכין לכך את הקרקע בנאומה בג'קסון הול ב-26 באוגוסט. כלומר הסוחרים ללא ספק צריכים להמתין בדריכות לנאום זה, שכן יילן לא נוטה להפתיע את השווקים - ובדר"כ עושה הכל כדי להכין את הקרקע ללפני כל מהלך. 

ברלקיס לא לבד, ב-BNP Paribas נותנים סבירות של 65% להעלאת ריבית בספטמבר ומציינים כי בפד' הזכירו לאחרונה שכדי להביא לירידה בשיעור האבטלה יש צורך בתוספת משרות חודשית של 125-150 אלף, וכעת אנחנו מקבלים כפול מכך כבר חודשיים ברציפות.  "קשה להתעלם מכך שהכלכלה הופכת להיות מוכנה מאוד להעלאת ריבית", ציינו בבנק.

העלאת הריבית הבאה תהיה ב-21 בספטמבר, כלומר עד אז השוק יקבל עוד דו"ח תעסוקה אחד (עבור אוגוסט), וגם לזה יש משמעות.   

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אלון 07/08/2016 15:55
    הגב לתגובה זו
    ילין צריכה ניצחון דמוקרטי כדי לשרוד בתפקידה.היא לא תרעיש את השווקים לפני הבחירות. העלאה הבאה, לא לפני דצמבר.
  • 6.
    אז אמרה 07/08/2016 15:26
    הגב לתגובה זו
    כבר שנים מדברת שטויות והחזירים אוכלים
  • עובדת על כולם 07/08/2016 19:45
    הגב לתגובה זו
    כרגיל הציבור ממן את החברות. הדפיסה דולרים כאילו אין מחר ללא כיסוי. הדולר איבד את הקשר שלו לבסיס הזהב, תוצר, נפט.
  • 5.
    אלונה 07/08/2016 11:39
    הגב לתגובה זו
    קל להבין שהשוק בארה"ב יתן את הקצב לשאר העולם.
  • 4.
    מלין בשער 07/08/2016 11:18
    הגב לתגובה זו
    תפסיקי לאונן ותעלי את הריבית כבר החודש . עכשיו זאת הזדמנות פז שלא תחזור לנרמל את השוק המופקר . כסף זול ללא ריבית זה כסף מושחת שרק יגרום בסוף לקריסה של השווקים ולא להפך .
  • 3.
    הרבה אנשים עובדים למען הבחירות בסקרים ומודעות (ל"ת)
    יש יותר תעסוקה כי 07/08/2016 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חודש אחרי הבחירות הארה"ב. דו"ח תעסוקה ייראה אחרת (ל"ת)
    007 07/08/2016 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך מתרגמים את מה שכתוב פה להשקעה? (ל"ת)
    אנונימי 07/08/2016 10:29
    הגב לתגובה זו
  • שפימוזה 07/08/2016 17:28
    הגב לתגובה זו
    אם המגמה תמשיך הזהב יצנח.
  • בובי 07/08/2016 10:50
    הגב לתגובה זו
    כדאי להשקיע בכל מה שקשור למניות הבנקים בארצות הברית וגם כמובן לקנות דולר אמריקאי, בגלל שזה מראה על יציבות מדד vix יפול( מדד התנודתיות) ולכן הזהב והכסף נופלים ברגע זה וכנראה שהנפט יתחיל לצבור תעוצה
  • הפוך נשמה, העלאת ריבית מורידה את ההשקעה וזה מוריד מחירי (ל"ת)
    אדי 07/08/2016 12:56
  • הפוך גוטה, הפוך (ל"ת)
    י 07/08/2016 12:01
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: