אופוריה בשווקים: השוורים זועמים - בדרך ל-6 שנים רצופות של עליות

אם בחודש ינואר הפחד הכה במשקיעים, נראה כי חודש פברואר מראה כי הגרידיות חזרה לוול סטריט
מתן בן ברוך | (7)

היום מציינים ברחבי העולם את יום שישי ה-13 שעל פי האמונה הרווחת הוא יום בעל מזל רע במיוחד. כנראה שבוול סטריט חושבים אחרת. ה-S&P500 רשם היום במהלך המסחר שיא כל הזמנים חדש, מדד הדאו ג'ונס שוב נסחר מעל רף ה-18 אלף נק' ומדד הנאסד"ק מתקרב בצעדי ענק לרף ה-5,000 נק' אותו הוא לא ראה מאז מרץ 2000.

המשקיעים רואים רק ירוק בעיניים כאשר גם מדד הפחד, ה-VIX צונח 2% אל רמה נמוכה של 15 נק'. ייתכן שהמשקיעים מתעלמים מיום שישי ה-13 ורוצים פשוט לצאת לחגוג את יום האהבה מחר עם קצת יותר כסף בכיסים.

בחודש הבא ייציינו בוול סטריט את יום השנה השישי לתחילת השוק השורי הנוכחי - 6 שנים רצופות של עליות בשוקי המניות בארה"ב. נתון מעניין שכדאי לקחת בחשבון הוא שההיסטוריה לא עומדת לצד המשקיעים, השווקים לא עלו אף פעם יותר מ-7 שנים ברציפות.

ובכל זאת, גם השורטיסטים המושבעים ביותר מודים, קשה להמר נגד השוק. בכל פעם שנדמה שמשבר חדש מאיים להפיל את השווקים, הקונים באים בריצה חזרה ומביאים את המניות לשיאים חדשים. לראייה - מאז שנת 2011 לא היה בשוק תיקון של 10% בשוק, אז קצת קשה לדמיין כעת תיקון עמוק של 20% שיבשר על תחילתו של שוק דובי.

החששות הגדולים שליוו את המשקיעים במשך חודש ינואר מתחילים להתפוגג. כך, מחירי הנפט ממשיכים להתאושש ונסחרים מעל 50 דולר לחבית, אמנם החששות מעזיבת של יוון את גוש האירו עדיין לא נעלמו אך מומחים מעריכים כי הנושים של יוון וממשלת יוון החדשה יגיעו בסופו של דבר לפשרה.

בגזרה המוניטרית, בנקים מרכזיים ברחבי העולם (להוציא את הפד') חותכים את שיעורי הריבית ונלחמים בצמיחה החלשה ובאיום הדיפלציה בעזרת תוכניות רכישות אג"ח בהיקפים עצומים מה שעשוי להמשיך ולתמוך בנזילות הרבה בשוקי המניות.

גם המטבע האמריקני המתחזק - הוריד הילוך או שניים והתמתן מעט בשבועות האחרונים. את הביטוי השלילי לדולר חזק מידי ראינו כבר בעונת הדוחות האחרונה כאשר רווחי כמה מהחברות האמריקניות נפגעו וביניהן מייקרוסופט, ג'ונסון אנד ג'ונסון, פרוקטר אנד גמבל וקטרפילר.

ואם כבר מדברים על עונת הדוחות, כמה מהחברות הבולטות בוול סטריט הציגו נתונים יוצאים מן הכלל שהעניקו רוח גבית לסנטימנט החיובי בשווקים. פייסבוק, אפל, נטפליקס וסיסקו הן דוגמאות מעולות לכך.

גם מחירי האג"ח שעשו ראלי ענק בחודש ינואר והורידו את תשואות האג"ח לרצפה צנחו מעט בחודש פברואר והחזירו את תשואות האג"ח ל-10 שנים של ארה"ב חזרה לאיזור ה-2%.

לצד כל האופוריה אותה מאמצים המשקיעים בשמחה חשוב לזכור כי שוק המניות שהוכיח כבר בשנים האחרונות כמה תנודתי הוא יכול להיות עשוי להגיב בצורה מכוערת לתרחישים שונים. כך לדוגמה במקרה והמשא ומתן בין יוון לגוש האירו ישתבש לא מן הנמנע שנראה זעזוע בשוקי המניות או לחלופין במקרה של קריסת הסכם הפסקת האש בין הרוסים לאוקראינים.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    זאב,זאב,זאב,זאב,זאב......וכלום.! לשווקים יש קצב משלהם. (ל"ת)
    איציק ר 14/02/2015 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    7675 13/02/2015 21:34
    הגב לתגובה זו
    כן
  • 4.
    אלוהים ישמור אותנו (ל"ת)
    מגן הציבור 13/02/2015 20:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רק בישראל 13/02/2015 19:30
    הגב לתגובה זו
    מניות הגז, כיל, מניות הביו, הבנקים. אצלנו עליות רק במיסים
  • 2.
    רק למעלה, שום דבר לא יכול את הריצה לכסף.נקודה (ל"ת)
    ירון החתול 13/02/2015 19:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    למתן 13/02/2015 19:03
    הגב לתגובה זו
    רק במילים:" לצד כל האופוריה.." רק משם העלת את רמת הדברים עשרות מונים..אגב:בגילי המופלג ראיתי הרבה אופוריות שהתפוגגו באחת..ולא רק בשווקי ההון..בסיפם של הדברים שמתנהלים שלא בהגיון..הבלון מתפוצץ. עוד אגב: בהרבה ממלחמות ישראל..השאננות ואין כמוני..עלתה לנו בדמים רבים..ברור שתמיד ננצח ונישרוד..אך המחיר..המחיר..הוא עגום..שבוע טוב.
  • א 13/02/2015 21:14
    הגב לתגובה זו
    המונח אופוריה הוא בעייתי לשימוש. מקורו ביוונית(אקטואלי..)וההפך מדיספוריה. המילה מסמלת הרגשת אופטימיות בלתי מוצדקת בעליל ושנובעת לא בהכרח מדבר אמיתי. שמחה רבה והתרוממות נפש אדירה ולא בהכרח מוצדקת.נובעת משימוש בסמים..פעילות אירובית בעיקר בעצימות גדולה..הפרעות שונות וביינהן הדו קוטבית..בדרך כלל משוללת בסיס מציאותי. בעשרות שנים האחרונות בפסיכיאטריה וחקר המוח נערכו המוני מחקרים בתחום זה.צריכים מאד להיות שקולים ומחושבים במצב זה ואם אפשר ..לא להכנס אליו..עד כאן בקטנה על קצה המזלג..
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: