מאחורי הנפילות הלילה במדדי המניות בוול סטריט - כל המספרים והסיבות

'מדד הפחד' בוול סטריט זינק לשיא של חצי שנה, הנאסד"ק השלים נפילה של 4.3% תוך חודש. מצד שני - הנה סיבה לאופטימיות
מערכת Bizportal | (9)
נושאים בכתבה וול סטריט

זה היה עוד יום קשה בוול סטריט. מאז השיא שקבע מדד ה-S&P500 לפני קצת יותר מ-3 שבועות (ב-18 בספטמבר) המדדים נסחרים תחת לחץ מכירות והמדד המרכזי איבד כבר 3.8%. היום צלל ה-S&P500 כ-1.5% מערכו והנאסד"ק איבד 1.6% והשלים נפילה של 4.3% תוך חודש. מה עם הדאו ג'ונס? המדד רשם היום את היום הגרוע מזה חודשיים.

צריך לציין גם את 'מדד הפחד' (VIX) שזינק היום ב-13% לרמה של 17.4 - רמתו הגבוהה ביותר מאז אמצע מארס האחרון (כלומר לפני יותר מחצי שנה!). לאן המשקיעים ברחו? בשוק האג"ח נרשמות עליות חדות מאוד - התשואה ל-10 שנים בארה"ב צללה היום לשפל של 2.34%, קרוב מאוד לתחתית שנרשמה באוגוסט.

מה גרם ללחץ היום?

1. הכלכלה האירופית נראית גרוע, והדבר מעיב. לפי נתון שפורסם היום, התפוקה התעשייתית בגרמניה רשמה באוגוסט ירידה חדה של 4% (הירידה החודשית החדה ביותר מאז 2009), כאשר הנתון פספס בענק את התחזיות. מדובר בנתון שני גרוע תוך יומיים עבור כלכלת גרמניה, שהינה הכלכלה הגדולה באירופה. אתמול פורסם כי נתון ההזמנות ממפעלים רשם צניחה של 5.7% בחודש אוגוסט (גם במקרה הזה, הירידה החשה מאז 2009) - פספוס משמעתי של הצפי. לכתבה המלאה על המצב הכלכלי בגרמניה + פרשנות - לחץ כאן

2. קרן המטבע העולמית (IMF) חתכה היום את תחזית הצמיחה העולמית וגם בחרה להזהיר באופן מפורש את המשקיעים בשוק המניות - מפני תיקון שעלול להכות בשווקים עוד השנה. בקרן המטבע מציינים כי המצב לפיו הריבית בכלכלות המפותחות היא קרובה ל-0%, מעלה את הסיכון כי חלק מהשווקים נמצאים במצב של התחממות יתר. בקרן מעריכים כי האפשרות של תיקון מטה בהמשך 2014 עלתה וגם מבהירים כי תימחור המניות הפך להיות מעט בועתי ("מוקצף"). לכתבה המלאה- לחץ כאן

3. מחר, פרסום הפרוטוקולים מישיבת ה'פד' האחרונה שהתקיימה ב-16-17 בספטמבר. בשוק מוטרדים מאוד מהאפשרות שלנוכח הנתונים האחרונים בארה"ב שהיו ללא ספק טובים מאוד (שיעור האבטלה ירד לשפל של 5.9%!) - ה'פד' יבחר להעלות את הריבית מוקדם מהתחזיות (שכעת מדברות על אמצע 2015). נציין כי קרן המטבע העלתה היום את תחזית הצמיחה לארה"ב - לכתבה המלאה

לסיום: נציין כי מחר תתחיל עונת הדו"חות בוול סטריט עם ענקית האלומיניום אלקואה שכנהוג בקודש תפרסם ראשונה. יש בהחלט סיבות טובות להיות אופטימיים לגבי עונת הדו"חות לרבעון השלישי, זאת נוכח הביצועים החזקים של הכלכלה האמריקנית. במידה ואכן תהיה זו עונת דו"חות חזקה, ייתכן והדבר ישכיח את החששות מפני העלאת הריבית המתקרבת ויתרום לחידוש הראלי בשווקים.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חברים, 95% מאתנו יפסידו, לא משנה תיזמון לא תיזמון, תראו (ל"ת)
    פ 11/10/2014 08:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סך הכל תיקון טכני בריא שהתחיל ב 1.10 כצפוי! (ל"ת)
    אבי 08/10/2014 07:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאיר 08/10/2014 06:39
    הגב לתגובה זו
    שנים. בעוד חצי שנה עד שנה, כשהשוק יהיה נמוך ב-40% וכולם יפחדו מהמשך הירידות ומהריבית העולה ומרווחים נמוכים של החברות וממצב הכלכלי המחורבן - זה יהיה הזמן להכנס בכל מה שיש לכם לשוק ולהמתין 3-4 שנים ולעשות פי 3 על הכסף.
  • בא 08/10/2014 09:04
    הגב לתגובה זו
    גאון לתזמן את השוק ,ויש לי הרגשה שאתה יאיר לא כזה .
  • יאיר 08/10/2014 12:45
    יקח עוד שנה, אבל אין לי בעיה. הרווח אחרי ההתרסקות כל כך גדול שזה מחפה על כך שישבת שנה או שנתיים ולא עשית תשואה בכלל. אבל אתן לך כלל אצבע שתרגיש יותר טוב. כאשר מניות הבנקים יסחרו ב- 0.5-0.6 שווי שוק/הון עצמי תכנס לשוק בכל הכח. כאשר מניות הבנקים נסחרות ב- 0.9-1.0 שווי שוק/להון עצמי , תצא מהשוק ותחכה לירידות.
  • " אתה מחפש " ....נא לתקן (ל"ת)
    כתיבה תקנית . 08/10/2014 09:34
  • ממש בגלל זה זה לא יקרה.. (ל"ת)
    אני 08/10/2014 08:09
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: