ארה"ב: המכירות הקמעונאיות זינקו 0.4%, מדד המחירים ירד 0.1%

שלושה נתוני מאקרו מרכזיים התפרסמו ביום המסחר הנוכחי והם צפויים להשפיע על האווירה בשווקים.
דניאל קביליו |

שלושה נתוני מאקרו מרכזיים קובעים את הטון ביום המסחר הנוכחי בוול סטריט. מדד המחירים לצרכן ונתון המכירות הקמעונאיות התפרסמו טרם פתיחת יום המסחר וקצב מכירות הבתים יד שנייה (הקיימים) התפרסם כחצי שעה לאחר מכן.

הדיפלציה מרימה את ראשה. טרם פתיחת יום המסחר בוול סטריט התפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר. המדד המרכזי ירד 0.1% בחודש זה לאחר שבחודש הקודם עלה ב-0.2%. הכלכלנים מוול סטריט חזו כי הנתון ישאר יציב ביחס לחודש הקודם והופתעו. הירידה המדוברת היא הראשונה מאז חודש אפריל והיא שולחת סימן חזק לכיוון הבנק המרכזי בארה"ב.

הפדרל ריזרב, בהנהגתו של בן ברננקי, רוכש מידי חודש אג"ח בשווי 85 מילאירד דולר במטרה לעודד את הכלכלה המקומית. הבנק הודיע זה מכבר כי הוא בוחן באופן תדיר את רמת האינפלציה הנוכחית בהוושאה ליעד. הירידה של היום שולחת איתות לבנק המרכזי כי עדיין מוקדם לצמצם את תכנית הרכישות.

באותו המועד, התפרסם מדד המכירות הקמעונאיות בארה"ב. המדד הפתיע את המשקיעים כאשר עלה ב-0.4% בחודש אוקטובר. בחודש הקודם, המדד שמר על רמתו והכלכלנים חזו כי כך יהיה גם בחודש הנוכחי.

הנתון המרכזי האחרון של היום הנוכחי היה קצב המכירות של הבתים יד שנייה אשר התפרסם ב-17:00 (שעון ישראל). המדד אשר רשם ירידה של 1.9% בחודש ספטמבר המשיך במגמתו וירד באוקטובר לרמה שנתית משוקללת של 5.12 מיליון בתים. הכלכלנים בוול סטריט מיחסים את הירידה של התקופה אחרונה לריבית הגבוהה על משכנתאות, להשבתה של תחילת חודש אוקטובר ומלאי הולך ופוחת של בתים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.