TSMC – המניה אמנם לא זולה, אבל מעניינת לטווח ארוך
אחת החברות המעניינות ביותר בתחום הרכיבים האלקטרוניים והמוליכים למחצה – TSMC – פרסמה בשבוע שעבר את תוצאותיה העסקיות לרבעון השלישי של 2020. היה זה עוד רבעון מוצלח שבו הצליחה החברה לעקוף את תחזיות האנליסטים, כפי שעשתה ב-9 מתוך 10 הרבעונים האחרונים ותשואת המניה במהלך 2020, כ-49% ו-92% במהלך השנתיים וחצי האחרונות היא בהחלט פועל יוצא של מובילות עסקית רבת שנים.
אז מי היא TSMC?
TSMC היא חברת Foundry בתחום הרכיבים האלקטרוניים וככזאת משמשת בתור יצרנית של רכיבים אלקטרוניים ומוצרים אלקטרוניים עבור חברות טכנולוגיה מובילות אחרות מעולמות הצ'יפים. למשל, החברה, בזכות טכנולוגיות היצור המתקדמות שלה מייצרת את המעבדים של חברת אפל עבור האייפונים והמכשירים הניידים האחרים. כאשר אפל הכריזה על השקת אייפון 12 תואם טכנולוגיית 5G, בעל המעבד הביוני והמתקדם A14, החברה אשר מייצרת עבור אפל את המעבד הזה היא TSMC. למעשה TSMC לא מפתחת מוצרים משל עצמה אלא מפתחת טכנולוגיות יצור ומפעלי יצור (fab), על מנת שחברות אחרות שיתרונן היחסי הוא בתכנון רכיבים אלקטרוניים מתקדמים יוכלו לייצר אותם באמצעות TSMC.
מטבע הדברים ועל רקע הצמיחה האדירה בשנים האחרונות בענף הרכיבים האלקטרוניים וגם על רקע הצמיחה האדירה הצפויה בשנים הקרובות, שוק ה-Foundries נמצא בפריחה מדי שנה בעשור האחרון וזאת למרות שבתאוריה מדובר בענף מחזורי של 5 שנים – 4 שנות צמיחה שאחריהן שנה אחת של עמידה במקום ואפילו נסיגה.
אבל, הצמיחה של יצור הסמרטפונים בשנים האחרונות, והצמיחה הצפויה (שכבר קורית) של תחומים כמו רכב אוטומטי/חשמלי, IoT (האינטרנט של הדברים כפי שקוראים לזה אלה שפעם חשבו שהשיר לפיד הוא של הצמד, תא רך), מחשבי על וכמובן 5G, מובילים לכך שהחברה צומחת כבר 11 שנים ברציפות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טכנולוגיית היצור של TSMC היא מין המתקדמות בעולם. כתבתי כבר כאן על המגמה לייצר צ'יפים בגודל מזערי יותר ויותר על מנת לדחוס יותר אלקטרוניקה מתקדמת שמאפשרת ביצועים חזקים יותר, לתוך מוצרים בעלי גודל קבוע פחות או יותר כמו סמרטפונים. TSMC מובילה בעולם בכך שהמפעלים המתקדמים שלה מאפשרים יצור בטכנולוגיית 5nm ובשנים הקרובות היא תקים מפעלים שמייצרים ברזולוציה של 3nm. הגרף הבא מתוך מצגת המשקיעים של תוצאות הרבעון השלישי מציג את התפלגות ההכנסות של TSMC לפי רזולוציית יצור.
רזולוציית היצור היא אלמנט שמשפיע על המון חברות בתעשייה. אזכיר בעניין הזה את "מלחמת העולם" שמתקיימת בימים אלה בין אנבידיה, AMD ואינטל. שתי הראשונות הן לקוחות של TSMC בעוד שלאינטל יש יכולת יצור צ'יפים עצמאית באמצעות fab-ים שבבעלותה והיא כמובן גם מתכננת ומפתחת צ'יפים כפי ש-AMD ואנבידיה עושות. כך למשל כאשר AMD מכריזה על השקת מעבדים בטכנולוגיות יצור מתקדמות הן מבוססות על יכולת היצור של TSMC ובמקביל אינטל הודיעה בתוצאות של הרבעון השני על דחיית התחלת יצור בטכנולוגיית 7nm והעברה של היצור לידי... TSMC.
דבר נוסף שניתן ללמוד עליו מתוך מצגת המשקיעים, הוא התפלגות ההכנסות של TSMC לפי תחומי פעילות/מוצרים וכן קצב צמיחת התחומים השונים. TSMC היא חברה מספיק גדולה כך ששינויים בכמות המוצרים שהיא מייצרת עבור תעשיות שונות עשויים לשמש כאינדיקציה לגבי ההתקדמות שחלה באותם ענפים. כך למשל תעשיית הסמרטפונים ממשיכה להיות החלק המשמעותי ביותר מסך היצור של החברה ושני הוקטורים הצומחים במהירות הרבה ביותר הינם מחשבי על (ענן, ו-AI) וגם IoT.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
כאשר DCE מתייחס למוצרי צריכה דיגיטליים ו-HPC למחשבי על.
אז עד כמה TSMC דומיננטית ניתן ללמוד מנתח השוק שלה בתעשיית ה-Foundries העולמית. על פי נתונים חברת המחקר trendforce נתח השוק של TSMC בתחום ה-foundries הסתכם בכ-52%, הרבה מעל למתחרה במקום השני – Samsung Elecronics – עם נתח שוק של 19%.
השוואת מכפילים
השוואת המכפילים של TSMC ביחס למתחרות שציינו למעלה איננה מיטבית מאחר והיא מתבצעת מול כל חברת סמסונג ולא רק על החלק הרלבנטי ל-TSMC, וכן בגלל שGlobalFoundries היא לא חברה נסחרת. מומלץ למי ששוקל השקעה, לבצע בדיקות שווי נוספות בעצמו.
מן הגרף עולה כי גובה המכפילים הנוכחי של TSMC מלמד כי היא נסחרת בקצה הגבוה של טווח המכפילים ב-7 השנים האחרונות, נתון שגם כן מלמד על כך שהמניה יחסית לא זולה.
לסיכום
TSMC היא חברת Foundry אשר מייצרת צ'יפים ורכיבים אלקטרוניים למרבית החברות שמתכננות צ'יפים כמו אפל, אנבידיה, AMD ואפילו אינטל. היא נחשבת לחברה הדומיננטית ביותר בתחום ובעלת טכנולוגיות היצור המתקדמות ביותר לעומת מתחרותיה. עבור מי שמתעניין במגמות בענף האלקטרוניקה הצרכנית ותעשיית הצ'יפים, כדאי לעקוב אחרי פעילות החברה מאחר וניתן ללמוד מן הפעילות הזאת לגבי כיווני צמיחה של ענפים רבים. מניות החברה נסחרות בבורסה הטיוואנית ובבורסה של ניו יורק (NYSE:TSM). למרות שמחיר המניה לא זול, הדומיננטיות המשמעותית בענפים שצפויים להמשיך לצמוח, בסיס הלקוחות הגדול והמובילות הטכנולוגית עשויים לעניין כאחזקה לטווח ארוך.
הכותב הינו רמי רוזן, מומחה לקשרי משקיעים ואנליסט בכיר.
- 10.מעניין מאוד, ניתוח מצויין! (ל"ת)אבי ס. 27/10/2020 20:13הגב לתגובה זו
- 9.כתבה טובה.תודה רבה (ל"ת)נתן 27/10/2020 17:59הגב לתגובה זו
- 8.דורון 27/10/2020 17:01הגב לתגובה זוכתבה מרתקת.תודה לכותב
- 7.דוד 27/10/2020 16:58הגב לתגובה זוכסף לו תקין נכנס לבורסה והורס את הכלכלה כי עולה הבורסה הדולר נופל ולו כדי ליצא סחורה כי מרצים את הבורסה
- הנביא 27/10/2020 17:18הגב לתגובה זווגם בשגיאות כתיב חמורות
- 6.אבי 27/10/2020 16:52הגב לתגובה זויש שם הנטרסנטים בארצות הברית שמנפחים את הבורסה אם כסף לו תקין נכנס ומרצים אותה
- 5.ארצות הברית מתפיסה דולרים בלי סוף בלי ביטחונות חובות עצ (ל"ת)אבי 27/10/2020 16:48הגב לתגובה זו
- 4.הרצות הברית מדממת חובות עצמים מהקורונה (ל"ת)הננמי 27/10/2020 16:30הגב לתגובה זו
- 3.מארק אלמונד 27/10/2020 16:23הגב לתגובה זוומה עם פיזור גאוגרפי לתרחיש פלישה סינית
- 2.אנונימי 27/10/2020 16:18הגב לתגובה זוחברה מעניינת מאוד ולא מתומחרת יקר. רק חבל שכבר עשתה מעל 30% ברבעון האחרון...היא קניה טובה מתחת ל75$
- 1.יש מתחת לבית את טאוור שכחתם שהיא היתה כבר בשער 12 (ל"ת)לא צריך להרחיק 27/10/2020 15:46הגב לתגובה זו
- הנביא 27/10/2020 17:58הגב לתגובה זושומר נפשו ירחק!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
