TSMC – המניה אמנם לא זולה, אבל מעניינת לטווח ארוך
אחת החברות המעניינות ביותר בתחום הרכיבים האלקטרוניים והמוליכים למחצה – TSMC – פרסמה בשבוע שעבר את תוצאותיה העסקיות לרבעון השלישי של 2020. היה זה עוד רבעון מוצלח שבו הצליחה החברה לעקוף את תחזיות האנליסטים, כפי שעשתה ב-9 מתוך 10 הרבעונים האחרונים ותשואת המניה במהלך 2020, כ-49% ו-92% במהלך השנתיים וחצי האחרונות היא בהחלט פועל יוצא של מובילות עסקית רבת שנים.
אז מי היא TSMC?
TSMC היא חברת Foundry בתחום הרכיבים האלקטרוניים וככזאת משמשת בתור יצרנית של רכיבים אלקטרוניים ומוצרים אלקטרוניים עבור חברות טכנולוגיה מובילות אחרות מעולמות הצ'יפים. למשל, החברה, בזכות טכנולוגיות היצור המתקדמות שלה מייצרת את המעבדים של חברת אפל עבור האייפונים והמכשירים הניידים האחרים. כאשר אפל הכריזה על השקת אייפון 12 תואם טכנולוגיית 5G, בעל המעבד הביוני והמתקדם A14, החברה אשר מייצרת עבור אפל את המעבד הזה היא TSMC. למעשה TSMC לא מפתחת מוצרים משל עצמה אלא מפתחת טכנולוגיות יצור ומפעלי יצור (fab), על מנת שחברות אחרות שיתרונן היחסי הוא בתכנון רכיבים אלקטרוניים מתקדמים יוכלו לייצר אותם באמצעות TSMC.
מטבע הדברים ועל רקע הצמיחה האדירה בשנים האחרונות בענף הרכיבים האלקטרוניים וגם על רקע הצמיחה האדירה הצפויה בשנים הקרובות, שוק ה-Foundries נמצא בפריחה מדי שנה בעשור האחרון וזאת למרות שבתאוריה מדובר בענף מחזורי של 5 שנים – 4 שנות צמיחה שאחריהן שנה אחת של עמידה במקום ואפילו נסיגה.
אבל, הצמיחה של יצור הסמרטפונים בשנים האחרונות, והצמיחה הצפויה (שכבר קורית) של תחומים כמו רכב אוטומטי/חשמלי, IoT (האינטרנט של הדברים כפי שקוראים לזה אלה שפעם חשבו שהשיר לפיד הוא של הצמד, תא רך), מחשבי על וכמובן 5G, מובילים לכך שהחברה צומחת כבר 11 שנים ברציפות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טכנולוגיית היצור של TSMC היא מין המתקדמות בעולם. כתבתי כבר כאן על המגמה לייצר צ'יפים בגודל מזערי יותר ויותר על מנת לדחוס יותר אלקטרוניקה מתקדמת שמאפשרת ביצועים חזקים יותר, לתוך מוצרים בעלי גודל קבוע פחות או יותר כמו סמרטפונים. TSMC מובילה בעולם בכך שהמפעלים המתקדמים שלה מאפשרים יצור בטכנולוגיית 5nm ובשנים הקרובות היא תקים מפעלים שמייצרים ברזולוציה של 3nm. הגרף הבא מתוך מצגת המשקיעים של תוצאות הרבעון השלישי מציג את התפלגות ההכנסות של TSMC לפי רזולוציית יצור.
רזולוציית היצור היא אלמנט שמשפיע על המון חברות בתעשייה. אזכיר בעניין הזה את "מלחמת העולם" שמתקיימת בימים אלה בין אנבידיה, AMD ואינטל. שתי הראשונות הן לקוחות של TSMC בעוד שלאינטל יש יכולת יצור צ'יפים עצמאית באמצעות fab-ים שבבעלותה והיא כמובן גם מתכננת ומפתחת צ'יפים כפי ש-AMD ואנבידיה עושות. כך למשל כאשר AMD מכריזה על השקת מעבדים בטכנולוגיות יצור מתקדמות הן מבוססות על יכולת היצור של TSMC ובמקביל אינטל הודיעה בתוצאות של הרבעון השני על דחיית התחלת יצור בטכנולוגיית 7nm והעברה של היצור לידי... TSMC.
דבר נוסף שניתן ללמוד עליו מתוך מצגת המשקיעים, הוא התפלגות ההכנסות של TSMC לפי תחומי פעילות/מוצרים וכן קצב צמיחת התחומים השונים. TSMC היא חברה מספיק גדולה כך ששינויים בכמות המוצרים שהיא מייצרת עבור תעשיות שונות עשויים לשמש כאינדיקציה לגבי ההתקדמות שחלה באותם ענפים. כך למשל תעשיית הסמרטפונים ממשיכה להיות החלק המשמעותי ביותר מסך היצור של החברה ושני הוקטורים הצומחים במהירות הרבה ביותר הינם מחשבי על (ענן, ו-AI) וגם IoT.
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
כאשר DCE מתייחס למוצרי צריכה דיגיטליים ו-HPC למחשבי על.
אז עד כמה TSMC דומיננטית ניתן ללמוד מנתח השוק שלה בתעשיית ה-Foundries העולמית. על פי נתונים חברת המחקר trendforce נתח השוק של TSMC בתחום ה-foundries הסתכם בכ-52%, הרבה מעל למתחרה במקום השני – Samsung Elecronics – עם נתח שוק של 19%.
השוואת מכפילים
השוואת המכפילים של TSMC ביחס למתחרות שציינו למעלה איננה מיטבית מאחר והיא מתבצעת מול כל חברת סמסונג ולא רק על החלק הרלבנטי ל-TSMC, וכן בגלל שGlobalFoundries היא לא חברה נסחרת. מומלץ למי ששוקל השקעה, לבצע בדיקות שווי נוספות בעצמו.
מן הגרף עולה כי גובה המכפילים הנוכחי של TSMC מלמד כי היא נסחרת בקצה הגבוה של טווח המכפילים ב-7 השנים האחרונות, נתון שגם כן מלמד על כך שהמניה יחסית לא זולה.
לסיכום
TSMC היא חברת Foundry אשר מייצרת צ'יפים ורכיבים אלקטרוניים למרבית החברות שמתכננות צ'יפים כמו אפל, אנבידיה, AMD ואפילו אינטל. היא נחשבת לחברה הדומיננטית ביותר בתחום ובעלת טכנולוגיות היצור המתקדמות ביותר לעומת מתחרותיה. עבור מי שמתעניין במגמות בענף האלקטרוניקה הצרכנית ותעשיית הצ'יפים, כדאי לעקוב אחרי פעילות החברה מאחר וניתן ללמוד מן הפעילות הזאת לגבי כיווני צמיחה של ענפים רבים. מניות החברה נסחרות בבורסה הטיוואנית ובבורסה של ניו יורק (NYSE:TSM). למרות שמחיר המניה לא זול, הדומיננטיות המשמעותית בענפים שצפויים להמשיך לצמוח, בסיס הלקוחות הגדול והמובילות הטכנולוגית עשויים לעניין כאחזקה לטווח ארוך.
הכותב הינו רמי רוזן, מומחה לקשרי משקיעים ואנליסט בכיר.
- 10.מעניין מאוד, ניתוח מצויין! (ל"ת)אבי ס. 27/10/2020 20:13הגב לתגובה זו
- 9.כתבה טובה.תודה רבה (ל"ת)נתן 27/10/2020 17:59הגב לתגובה זו
- 8.דורון 27/10/2020 17:01הגב לתגובה זוכתבה מרתקת.תודה לכותב
- 7.דוד 27/10/2020 16:58הגב לתגובה זוכסף לו תקין נכנס לבורסה והורס את הכלכלה כי עולה הבורסה הדולר נופל ולו כדי ליצא סחורה כי מרצים את הבורסה
- הנביא 27/10/2020 17:18הגב לתגובה זווגם בשגיאות כתיב חמורות
- 6.אבי 27/10/2020 16:52הגב לתגובה זויש שם הנטרסנטים בארצות הברית שמנפחים את הבורסה אם כסף לו תקין נכנס ומרצים אותה
- 5.ארצות הברית מתפיסה דולרים בלי סוף בלי ביטחונות חובות עצ (ל"ת)אבי 27/10/2020 16:48הגב לתגובה זו
- 4.הרצות הברית מדממת חובות עצמים מהקורונה (ל"ת)הננמי 27/10/2020 16:30הגב לתגובה זו
- 3.מארק אלמונד 27/10/2020 16:23הגב לתגובה זוומה עם פיזור גאוגרפי לתרחיש פלישה סינית
- 2.אנונימי 27/10/2020 16:18הגב לתגובה זוחברה מעניינת מאוד ולא מתומחרת יקר. רק חבל שכבר עשתה מעל 30% ברבעון האחרון...היא קניה טובה מתחת ל75$
- 1.יש מתחת לבית את טאוור שכחתם שהיא היתה כבר בשער 12 (ל"ת)לא צריך להרחיק 27/10/2020 15:46הגב לתגובה זו
- הנביא 27/10/2020 17:58הגב לתגובה זושומר נפשו ירחק!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
