למרות המגמה השלילית - אל תמהרו לברוח משוק האג"ח המקומי
בשבועות האחרונים פוקדות את שוק איגרות החוב המקומי גל ירידות שערים מתמשכות, כשהגל יחלוף מוכרי האג"ח עשויים למצוא עצמם מתוסכלים - כדאי להמתין
בשבועות האחרונים פוקדות את שוק איגרות החוב המקומי ירידות שערים מתמשכות. עוצמת הירידות גדולה יותר ככל שדירוג האג"ח נמוך יותר.
הטריגר למגמה השלילית בשוק הוא הפנמת החשש שהעלאות הריבית יפגעו בתזרימי המזומנים של הפירמות הממונפות ועלולות להקשות עליהן בשירות החוב. ואכן, לקוחות המיועצים על ידי בנקים וכן בתי השקעות המנהלים תיקים וקרנות החלו להציף את השוק באג"חים לטווח ארוך ובינוני והתוצאות – ירידת ערך מקיפות תוך שהתשואות השנתיות לפדיון עולות ועולות.
ייאמר מיד, התשואות הנמוכות ששררו בשוק בראשית 2018 – גרמו אי נוחות למשקיעים. היה ברור כי במועד מסוים יתרחש מהפך בשוק האג"ח והתשואות יעלו לרמה הגיונית יותר.
2018 מסתמנת כ"שנת החשבון". ההתחלה היתה בארה"ב כשהאינפלציה המקומית התקרבה ל 2% ונגיד ה"פד" העלה הריבית תוך שהוא מבטא נחרצות רבה להיאבק בעליות המחירים על ידי תכיפות רבה יותר של העלאות ריבית בעתיד.
האג"ח האמריקניות החלו לאבד גובה כשהתשואות של אג"ח ה"טרייזריס" הממשלתיות ל-10 שנים קופצות מ-2.4% עד כדי 3.2%. מכאן, ההשפעה על שוקי החוב בעולם היתה מיידית. בישראל, המגמה השלילית בחודשי השנה הראשונים היתה מתונה והלכה והתגברה ככל שהאינפלציה המקומית התקרבה ל-1% ועלו ציפיות להעלאת ריבית גם אצלנו.
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- האנליסט שממליץ לכם - תמכרו מניות, תקנו אג"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואכן, שוק האג"ח המקומי מדמם. מרווחי התשואות מעל הממשלתיות גדלים משבוע לשבוע. הסקטור הבעייתי בהקשר זה הן קרנות הנאמנות המתמחות באג"ח של פירמות. דומה כי פוקדת באחרונה את הקרנות בהלת פדיונות ובהיותן קרנות נזילות הן חייבות לשלם את תמורת פדיון יחידות ההשתתפות באורח מיידי. כך אנו רואים מימושי אג"ח ללא הבחנה לכל רוחב תיקי הקרנות. השגת המזומנים הנדרשים היא המטרה.
ללא כל התייחסות לאיכות האג"ח, ליכולת התזרימית של הפירמה, לכושר עמידתה ב"קובננטים" שהוסכמו עם רוכשי האג"ח. הירידות הנמשכות הן בבחינת "ציפיות המגשימות את עצמן" והיקף הפדיונות רק הולך ועולה.
שוק "חבוט"
מבט מפוקח ומקצועי על התשואות השוררות כיום בשוק "חבוט" זה מגלה כי אג"חים רבות, צמודות ולא צמודות, נסחרות כיום בתשואות גבוהות, חלקן דו סיפרתיות, ללא כל הצדקה כלכלית הגיונית.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
כבר נאמר לא פעם כי השווקים הפיננסיים, להבדיל מכלכלות ריאליות, מתנהגים על פי אווירה, ציפיות , בהלה ושאר גורמים פסיכולוגיים שבינם לבין התנהגות רציונלית- המרחק רב! מניסיון רב שנים בניהול השקעות, אני יכול להעיד כי דווקא מצב משברי זה בשווקים ומכירות חסרות הבחנה—זוהי שעתם של המשקיעים קרי הרוח ובעלי ניסיון ופרספקטיבה שיכולים לבדוק פרטנית את יכולת ההחזר של פירמות ולהרכיב תיק אג"ח בעל רווחיות פוטנציאלית גבוהה.
להמחשת האמור לעיל, אתאר מציאות קשה שפקדה את שווקי האג"ח בדיוק לפני 10 שנים. בסוף 2008-ראשית 2009 הניבו פירמות ראויות לחלוטין תשואות עתידיות שנתיות גבוהות עד כדי 25%-35%! "מלקטי" המציאות שבנו תיק על פי אנליזה ושיקול דעת מקצועיים, הרוויחו תוך שנה(!) 50% ויותר על השקעתם.
אין כל ספק שאנו נמצאים בעולם פיננסי אחר. הגיבוי שמקבלות הבורסות מהפרמטרים הכלכליים הריאליים בארה"ב ובישראל חיוביים ביותר. המשקיע הפוטנציאלי חייב לשאול עצמו. לגבי ישראל, האם ייתכן שאינפלציה בת 1%-1.2% הצפויה ל-12 החודשים הקרובים תצדיק העלאות ריבית תכופות בשנה הבאה. והאם העלאת ריבית אחת או שתיים הצפויות ב-2019 מצדיקות נפילות של אחוזים רבים בשערי האג"ח.
הטיפ המתבקש למשקיע שנותר בשוק האג"ח הקונצרני הוא להמתין! ולחברו הרוצה לרכוש -להתייעץ עם מקצוען בלתי תלוי המבין את סודות השוק. כשה"גל" יחלוף, יימצאו לא מעט מממשי אג"ח מתוסכלים.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
- 6.בני גור 04/12/2018 22:05הגב לתגובה זוכללי המשחק השתנו מאז, והמוניטין אבד.
- 5.dorit-invest 29/11/2018 15:44הגב לתגובה זונוצרו הזדמנויות מצוינות בשוק האג"ח הקונצרני.
- 4.dorit-invest 29/11/2018 15:42הגב לתגובה זונוצרו הזדמנויות קנייה מצוינות באג"ח הקונצרניות.
- 3.רון777 29/11/2018 12:37הגב לתגובה זושהרוויחו...50 אחוז תוך שנה ,מן הסתם מחקו כמה עשרות אחוזים מהשקעתם במפולת שלפני. אף מלקט מקצועי לא התחיל את מסע הציד בלי שלדים בארון...
- 2.אין היום תחליף לאג"ח (ל"ת)יניב 29/11/2018 12:23הגב לתגובה זו
- 1.עמך 29/11/2018 10:39הגב לתגובה זוהמיתון בדרך יראה מי שוחה ערום. לא לשכוח שהמוסדיים חיים מעמלות. אצלם תמיד השמש זורחת..
- קובי 29/11/2018 13:50הגב לתגובה זולאחר 8 חודשים של שחיקה מסיבית רואים התאוששות בולטת!, העלאת הריבית ב-0.25% זו פשוט בדיחה. לרוץ ולקנות אגחים עם תשואה דו סיפרתית.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.