ליאור נחום
צילום: יח"צ

כיצד הפך מייסד עליבאבא לאדם העשיר בסין?

עם הון מוערך של 41.2 מיליארד דולר, ג'ק מא דורג כמספר 20 ברשימת עשירי העולם של מגזין פורבס; "אם תמשיכו לעבוד קשה ההזדמנויות תבואנה"

ליאור נחום | (4)

במהלך כנסים וועידות בינלאומיות שופך מייסד קבוצת עלי באבא אור על המסע המפרך והמופלא שעבר בדרך להתברג כמספר 20 ברשימת עשירי העולם של מגזין פורבס. הטייקון צפוי לבקר בישראל בחודש מאי ולבחון בין היתר השקעות בסטארטאפים ובקרנות הון סיכון. אז מה עבר ג'ק מא בדרכו לפסגה?

קשה להישאר אדישים לנוכח המסע המפרך שעבר ג'ק מא, מייסד ומנכ"ל קבוצת עלי באבא שמפעילה את פלטפורמת המסחר המפורסמת עלי אקספרס, בדרכו להצלחה. מצעיר שהיה מוכן לעבוד כמעט בחינם ברשתות מזון מהיר הפך בבוא העת לאדם העשיר ביותר בסין עם הון מוערך של 41.2 מיליארד דולר.

מא נולד בשנת 1964 בעיר הסינית האנגג'ואו. הוא החל את נעוריו כצעיר אמביציוני ששואף ללמוד ולעבוד בעבודה צנועה למחייתו. הוא סיפר באחד הכנסים בהם רואיין כי ניסה להתקבל לכ-30 משרות שונות וקיבל תשובה שלילית מכולן. מא הדגיש את תסכולו כצעיר כאשר הסביר שבעת תהליך הקבלה לרשת המזון המהיר KFC, השתתפו במיונים כ-24 צעירים כולל מא עצמו. מה שקרה לבסוף הוא שרשת KFC קיבלה כ-23 מהעובדים והוא העובד היחידי אשר נדחה ולא התקבל לתפקיד.

עוד סיפר מא שניסה להתקבל למשטרה ונדחה מאחר ולא מספיק טוב, וכן כי ניסה להתקבל למספר אוניברסיטאות בסין ובארצות הברית ונדחה גם כן. כשנשאל מא במהלך כנס בניירובי לגבי צבר הכישלונות שחווה טען כי "אם אתה לא יכול להתרגל לכישלונות, אז איך תנצח? בדיוק כמו מתאגרף שחובטים בו בדרך לניצחון".

למייסד עלי באבא הייתה תשוקה עזה ללמוד אנגלית. כדי לממש את הרצון נהג לנסוע באופניו כ-45 דקות לבית מלון על מנת לשוחח עם תיירים זרים. הוא הציע להם הדרכות בעיר בחינם וכך לאט לאט למד את השפה.

בחודש מאי הקרב ובא צפוי מא להתארח בישראל ולהיפגש עם נציגים מהממשלה. נראה כי עניינו של מא בישראל הולך וגובר בחודשים האחרונים ברקע להכרזת החברה על הקמת מרכזי פיתוח נוספים ברחבי העולם כולל ישראל וכן בעקבות רכישת הסטארטאפ הישראלי Visualead על ידי ענקית המסחר תמורת עשרות מיליוני דולרים בסוף שנת 2017.

הסיפור המופלא של מא מלמד אותנו המון על עבודה ועל החיים. דרכי ההתמודדות שלו עם משברים והאמונה בדרכו הינה מקור להשראה לרבים בעולם לכך שאין דבר שהוא לא אפשרי. כששואלים את מא היום אם הוא חושב שהכל אפשרי הוא דווקא מספק תשובה מעניינת. - באחד הראיונות שלו פירט שכשהיה צעיר הוא באמת חשב כך אך היום הוא יודע אחרת. "צריך לחשוב על הלקוחות שלך, על העובדים שלך ועל בעלי המניות שלך" אמר מא והוסיף כי "אם תמשיכו לעבוד קשה ההזדמנויות תבואנה".

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מאוד מזדהה איתו (ל"ת)
    לא יוצלח 27/03/2018 16:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שאול 27/03/2018 12:14
    הגב לתגובה זו
    עלי באבא/עלי אקספרס היו חברת גנבים ורמאים אני הזמנתי טלפון מסויים וקבלתי חבילה שהיה כתוב עליה חלקי אלקטרוניקה כדי לחסוך במכס והובלה. ובתוך החבילה היה טלפון נחות ממה שהזמנתי ושלמתי וגם לא הגיע כיסוי עור ששלמתי עבורו אקסטרה. ובתחילה לא סמתי לב כי קבלתי טלפון נחות ולגבי הכיסוי כתב לי הנציג שהוא ישלח לי בתנאי שאכתוב עליו חוות דעת טובה. לאחר שנוכחתי שקיבלתי מוצר ירוד ודרשתי לפחות את הפרש המחיר הנציג הפסיק לענות לי. כמובן שהארוע היה לפני היציאה לבורסה. אבל זו הדררך שבה התחיל נושא המאמר של הכתב שלא יודע את האמת
  • 2.
    יוסי לוי 27/03/2018 00:38
    הגב לתגובה זו
    חבל שרבים לא ראו מה יש בו מוקדם יותר מי יודע מה היה קורה עם זה אז.
  • 1.
    דנית 25/03/2018 21:44
    הגב לתגובה זו
    אמאזון, איביי וולמארט
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה

כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש

חן שרייבר |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל. 

הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).   

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים. 

האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות. 

ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.