ירון שמיר
צילום: Bizportal

הצו החדש לאיסור הלבנת הון. מה המשמעות לסוכני הביטוח?

הצו החדש מסבך את סוכני הביטוח במילוי טפסים ללקוחות. כיצד להיערך?

ירון שמיר |

ב-15 לחודש מרץ, פרסמה הממונה על שוק ההון "עמדת ממונה" העוסקת בצו איסור הלבנת הון וחובת זיהוי. יש לציין כי חובת מניעת הלבנת הון וחובות של סוכני ביטוח וגופים מוסדיים בהכרות ובזיהוי הלקוח קיימים כבר זמן רב וזהו זמן טוב להדגיש שוב את החובות האלו.

סוכני ביטוח מחויבים בין היתר בדיווח בגין פעולות שנראות כפעולות "לא רגילות" פעולות אלו מחויבות בדיווח על ידי סוכן הביטוח ישירות לרשות להלבנת הון. מומלץ לעיין ברשימה הכוללת מספר רב של פעולות "שאינן פעולות רגילות".

הצו החדש מוסיף או מרחיב לגבי מוצרים נוספים שבהם חלה חובת הדיווח ותהליך הכר את הלקוח. "חוזה ביטוח חיים" - ההגדרה כוללת בתוכה הן חוזה בביטוח חיים שהוצא לפי קופת ביטוח שהמבוטח בה הוא עמית-עצמאי והן חוזה ביטוח שהוצא שלא על פי קופת ביטוח (פוליסת פרט)..

"חשבון" – מההגדרה המתייחסת לחשבון עמית עצמאי בקופת גמל, הוחרג חשבון בקופת גמל להשקעה המיועד להפקדות כספים לפי תקנות הביטוח הלאומי (חיסכון ארוך טווח לילד).

"קופת גמל" – ההגדרה עודכנה בהתאם לשינויים שחלו במהלך השנים בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה 2005 לצורך תחולת הצו, וכוללת את הקופות הבאות: קופת גמל, שהיא קופת גמל לתגמולים שאינה קופת ביטוח; קרן חדשה כללית; קופת גמל לחיסכון; קופת גמל להשקעה; או קרן השתלמות, והכל כהגדרתם בחוק הפיקוח על קופות גמל.

לגבי "קרן חדשה כללית" – הצו הוחל, לראשונה, גם על עמית-עצמאי בקרן פנסיה שהיא קרן חדשה כללית וזאת על מנת לקבוע משטר דומה של הוראות לעניין איסור הלבנת הון ומימון טרור על כל מכשירי החיסכון של הגופים המוסדיים. החלת הצו על קרן פנסיה חדשה כללית ולא על קרן פנסיה חדשה מקיפה, נובעת מכך שהיקף ההפרשה לקרן פנסיה מקיפה מוגבל עד לתקרת הפקדה חודשית של 20.5% מפעמיים שכר חודשי ממוצע לעמית וכל הפקדה מעבר לשיעור זה נעשית בדרך כלל לקרן פנסיה חדשה כללית.

כמו כן, ועל רקע תיקון 15 לחוק הפיקוח על קופות גמל אשר קבע אפשרות של הפקדה של כספים ל"קופת גמל להשקעה", הצו הוחל גם על מכשיר חיסכון זה. נקבע כי תחילתו של הצו שנה מיום פרסומו. עם זאת, על רקע קיומה של ביקורת בינלאומית בישראל בתחום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור שתיערך על ידי ארגון ה-FATF (ר"ת Financial Action Task Force) בתחילת חודש מרץ 2018 והחשיבות הקיימת בכך שהצו יהיה בתוקף במועד הביקורת, מוצע לתקן את מועד התחילה של הצו ליום 15 במרץ 2018.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

יצוין כי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון הודיעה כי לא יוטלו עיצומים כספיים בשל הפרות הצו שיתקיימו במהלך התקופה המתחילה ביום 15 במרץ 2018 ועד יום 18 במאי 2018. כמו כן, הצו יחול על חשבונות קיימים וחוזי ביטוח חיים שבתוקף ביום התחילה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.