אחרי רשתות האופנה, האם גם חברות הקניונים בסכנה?

מהוניגמן ועד סליו, רשתות האופנה נקלעו לקשיים, וחברות הנדל"ן ששולטות בענף הקניונים המקומי לא נשארות הרבה מאחור

צחי קלמין | (1)

ימים קשים עוברים על ענף רשתות האופנה, בתחילת החודש הודיעה רשת האופנה הוניגמן כי היא התחילה בהליכי חדלות פירעון לאחר שנקלעה לחובות של 240 מיליון שקל, קודם לכן היו אלו הרשתות יפו- תל אביב, מיש-מיש וסליו שנקלעו אף הן לחובות כבדים של עשרות מיליוני שקלים.

סקטור רשתות האופנה המקומי ריכוזי מאוד ונשלט על ידי קבוצת גוטקס ישראל, קבוצת פוקס וקבוצת קסטרו־הודיס כל אחת מהן אחראית לכ-9% מהמכירות בשוק האופנה. אחריהן בדירוג נתח השוק ניצבות קבוצת המשביר לצרכן עם 5% מהמכירות, קבוצת H&M עם 4%, קבוצת פקטורי 54 עם 3% וקבוצת גולף עם 2%.

סקטור הביגוד, ההנעלה, האקססוריז ובתי הכל-בו מהווים כ-40% מסך פדיון הקניונים, ולכן הירידה העקבית בפדיון החנויות, הפטור הרגולטורי מתשלום מע"מ ברכישות או-ליין עד לסכום של 75 דולר וכניסתה האפשרית של אמזון לשוק הישראלי מאיימים באופן ישיר על עתידן של קבוצות הקניונים החזקות ביותר. במאמר זה ננסה לבחון מהם האיומים הקיימים על החברות הנדל"ן אשר שולטות בענף הקניונים המקומי.

1. ריבוי וצפיפות קניונים - הבעיה המרכזית אשר ניצבת בפני מנהלי הקניונים היא הריבוי חסר הפרופורציה בשטחי המסחר הקמעונאיים אשר מונים, נכון להיום כ-9.8 מיליון מ"ר, כלומר יחס שטחי המסחר לנפש עומד על 1.13 מ"ר (מחוז המרכז אוחז ביחס של 0.61 מ"ר לתושב ומחוז חיפה מחזיק ביחס של 0.59). עומס שטחי המסחר מוביל לירידה הדרגתית של פדיון החנויות ובכמות המבקרים הממוצעת בכל קניון אשר עומדת כיום על יחס של 0.5-0.7 מבקר למ"ר - הרבה פחות ממה שנוטים לחשוב ומצהירים.

2. רכישות אונליין - תעשיית המסחר האלקטרוני היא אחת התעשיות המובילות והצומחות ביותר בעולם, כאשר תחום הקמעונאות המקוונת, הכולל צריכה של מוצרים ושירותים ברשת, תופס חלק מהותי מתוך הפעילות של סקטור הקמעונאות בכלל. אמנם, הצרכן הישראלי מפגר מעט אחרי הצרכן המערבי אך ע"פ התחזית, בחמש השנים הקרובות הקניות ברשת יגדלו  בשיעור של 20% עד 30% מסך ההוצאה של משקי הבית על מוצרים קמעוניים, לעומת 8%–10% כיום.  

נדגיש כי המסחר האלקטרוני לא משפיע באופן אחיד על כלל הסקטורים. הלבשה, אלקטרוניקה, ספרים, מוזיקה ורהיטים נמנים עם הסקטורים היותר פגיעים לתחרות מצד הסחר האלקטרוני - בעוד שמסעדות, מכולות ושירותים פגיעים פחות.

 

3. קניות בחו"ל - עם חתימת הסכם "שמיים פתוחים" הונהגה רפורמה בענף הטיסות מישראל ואליה וכיום ניתן לרכוש טיסות ישירות זולות של מפעילים שונים מישראל למגוון יעדים באירופה. בשנת 2017 מחירי הטיסות לחו"ל ירדו וכמות הנוסעים הטסים לחו"ל גדלה בעשרות אחוזים. כפועל יוצא מכך, היקף הקניות של היוצאים לחו"ל גדל מאוד והשפיע בעיקר על רמת הפדיונות של הרשתות הבינלאומיות. על פי מחקרים שפורסמו לאחרונה עולה כי בשנת 2017 העביר הצרכן הישראלי חלק מהרכישות שלו לקניות בחו"ל בהיקף של 11%, וע"פ התחזיות מגמה זו צפויה להתגבר בשנים הקרובות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לסיכום, עד כה הצליחו חברות הקניונים לחמוק מהורדה רשמית של שכר הדירה, בין היתר על ידי כך שהן העניקו לשוכרים הטבות בשווי מיליוני שקלים לפתיחת חנויות ושיפוצן, אולם התחזית היא שלא יהיה להן מנוס גם מהפחתה בדמי השכירות, מהלך אשר ישפיע באופן ישיר על ה-N.O.I  ואף להוביל להפחתה בשווי ההוגן של הנכסים המסחריים. אנו סבורים כי חברות הקניונים המובילות: עזריאלי, מליסרון, ביג ואחרות תידרשנה לבצע התאמות בתמהיל העסקים המוצעים לצרכן, ובקרוב נראה ירידה בהיקף שטחי המסחר הקמעונאי לצד עלייה בשטחי השירותים הרפואיים, התרבות והפנאי.

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבשלום 01/03/2018 08:49
    הגב לתגובה זו
    הקניון הוקם בהשקעה עצומה ועד היום לא הצליח להתרומם.
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.