ירון שמיר
צילום: Bizportal

תבדקו (עכשיו) את הפנסיה שלכם

המומחה הפנסיוני של Bizportal עם כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שהשנה עם מסתיימת
ירון שמיר | (1)

כרגיל וכמו בכל סוף שנה, הטור הבא יזכיר לכם את הדברים שצריכים להספיק ולסיים לפני שהשנה מסתיימת. והשנה בנוסף לטיפים הרגילים, גם שתי הוראות שנכנסו לתוקף בתחילת 2017 ומחייבות את בעלי העסקים שבינינו לבדוק ולראות כי הם עומדים במגבלות אותן קבע החוק.

 

קופות פיצויים מרכזיות

במסגרת מגמת חיסול קופות הפיצויים המרכזיות הוציאו רשויות המס הוראות כיצד לטפל ביתרות קיימות בקופות מרכזיות. כחלק מההוראה חייבים בעלי העסקים בינינו שברשותם קופה מרכזית לבדוק את היתרה הקיימת בקופה ולפעול בהתאם להוראות. אי פעולה לפי ההוראות עלולה לגרום לפסילת ההוצאה השוטפת לפיצויים.

 

פנסיית חובה לעצמאים

 

החל מהשנה מחויבים גם העצמאים שבינינו בחובת הפקדה לפנסיה. חובת ההפקדה עומדת על 4.45% מהכנסה עד מחצית השכר הממוצע במשק ו-12.55% מההכנסה מעל ועד השכר הממוצע במשק.

 

כך לדוגמא עצמאי שהכנסתו למס עמדה על 80 אלף שקל יחויב בהפקדה שנתית של 5,340 שקל או כ-445 שקל לחודש. חשוב לזכור כי ישנם עצמאים שפטורים מחובת ההפקדה עקב גיל או התחלת פעילות. מי שלא יפקיד? צפוי לקנס.

 

הגדלת הטבות המס לעצמאים

 

בעקבות רפורמת הפנסיה לעצמאים הוגדלה תקרת הזיכוי לעצמאים ב-0.5%. עצמאי יכול להפקיד היום עד 16.5% מהכנסתו לפנסיה, כפוף לתקרת הכנסה בסך של כ-206,400 שקל לשנה ולקבל על הפקדתו ניכוי וזיכוי. מדובר על הטבת מס שיכולה להגיע לעיתים גם ל-40% ויותר מסך ההפקדה.

 

קרן השתלמות לעצמאים

 

עצמאי יכול להפקיד עד 4.5% מהכנסתו, כפוף לתקרה של 260,000 שקל, ולקבל על הפקדתו ניכוי ממס.

 

השנה בוטלה חובת הפקדת 2.5% הראשונים מהנטו בכדי להיות זכאי להטבת המס אך עדין קיימת לעתים כדאיות בהפקדת מלוא ה-7% לצורך קבלת מלוא התקרה לפטור השני שקיים בקרן ההשתלמות - פטור ממס רווח הון. מי שלא מפקיד עד סוף השנה מפסיד כמובן את הטבת המס.

 

שכירים

 

ניתן לבצע הפקדה כעמית עצמאי על שכר שאינו מבוטח ולקבל הטבה של ניכוי וזיכוי ולהגדיל את החיסכון הפנסיוני והכיסויים הביטוחים. ההטבה מוגבלת למי ששכרו המבוטח אינו עולה על 21,500 שקל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

גמלאים

 

גמלאים שנולדו לפני 1948 וברשותם פוליסת חסכון בחברת ביטוח זכאים להטבה של ניכוי מס רווח הון על פי סעיף 125ד לפקודת מס ההכנסה (זכאי להטבת המס מי שנולד קודם ל-1.1.1948). ההטבה עומדת על כ-13,300 שקל ליחיד וכ-16,300 שקל לזוג. קבלת ההטבה מחייבת ביצוע מכירה רעיונית טרום סוף השנה.

 

כל מי שמעוניין לחסוך

 

לזכור כי תקרת ההפקדה השנתית לקופת גמל להשקעה עומדת על 70,000 שקל. מי שלא ניצל את התקרה השנתית ומעוניין לעשות זאת זה הזמן.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלון 01/12/2017 00:08
    הגב לתגובה זו
    כנראה שזה ממש לא כדאי
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.