2 הנושאים שהכי ישפיעו על כלכלת ישראל בעשורים הקרובים - לא זוכים להתייחסות
הטור הזה לא נכתב משנאה לחרדים, וגם לא מאהבה אליהם. הטור נכתב כראייה מפוקחת של העתיד של מדינת ישראל כפי שעולה מתחזיות הלמ"ס המעודכנות שהתפרסמו השבוע ובחינה של השפעות ההתפתחויות הדמוגרפיות על הכלכלה הישראלית. התחזית להזכירכם מראה מספר דברים חשובים. שני החשובים בהם מדברים על הזדקנות האוכלוסייה בישראל ועל עלייה דרמטית במשקלם של החרדים באוכלוסייה הישראלית.
צריך לומר מראש שבתחזיות (בוודאי לטווח כל כך ארוך) יש הרבה אי ודאות. כך למשל לא ברור כמה מתוך החרדים יצאו בשאלה או כמה מתוך החילונים יחזרו בתשובה. התחזית מניחה שלא יהיו מעברים בין הקבוצות השונות ואנו יודעים שזה לא המקרה בישראל. באופן דומה לא ברור מה יהיו השינויים בחברה הישראלית מבחינת פריון ילדים לאישה בכל אחת מהקבוצות או השתתפות בכוח העבודה של כל אחת מהקבוצות.
אחרי שסייגנו את הדברים חשוב בכל זאת להסתכל על התחזית ולשאול את עצמנו מה אנחנו יכולים ללמוד ממנה. אחד הדברים הברורים הוא שיהיה צורך בשינוי משמעותי של כמה מהפרמטרים על מנת להמשיך את תוואי הצמיחה של מדינת ישראל. אבל נלך טיפה אחורה על מנת שנוכל להסתכל קדימה.
בסוף שנות ה-70 אחוז הגברים החרדים שעבד במשרה מלאה היה דומה לאחוז זה בקרב גברים חילונים, כך על פי מרכז טאוב (ראו גרף, הקו האדום). לאורך השנים הייתה ירידה משמעותית באחוז הגברים החרדים שעובדים ובתחילת שנות ה-2000 הגענו לשפל כאשר בערך שליש מהגברים החרדים השתתפו בכוח העבודה. בעקבות התכנית הכלכלית של שנת 2003 עלה מאוד שיעור ההשתתפות בכוח העבודה במשק, גם הכללי וגם באופן ספציפי בקרב גברים חרדים. מגמה זאת נמשכה עד לאחרונה כאשר הגענו למצב שקצת יותר ממחצית הגברים החרדים משתתפים בשוק העבודה. באחרונה התעוררו סימנים מדאיגים לעצירת מגמה זאת ואף להפיכתה, ככל הנראה בשל הגידול בתקציבים לישיבות.
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- בכמה יעלה מדד המחירים מחר? והאם מחירי הדירות ימשיכו לרדת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת נשאלת השאלה לאן המגמה הזאת תלך בעתיד. אם לשנייה נניח שמגמה זאת נעצרה ובקרב גברים חרדים אנחנו נמשיך לעמוד על שיעורי תעסוקה נמוכים של כ-50% (לעומת 90% אצל גברים יהודים לא חרדים) אזי ברור שעליית משקלם של החרדים באוכלוסיה משמעה ירידה בכוח העבודה העתידי של מדינת ישראל. אם לעומת זאת אנו מאמינים שהחברה החרדית תסגור את הפער (מבחינת השתתפות בכוח העבודה) אזי בטווח הארוך אין לנו מבחינה זאת סיבה לדאגה אמתית.
אבל כבר מניסוי מחשבתי זה אנחנו למדים הרבה. על מנת שישראל תוכל להמשיך לצמוח כלכלית ב-50 השנים הבאות נדרש (בין היתר) להעלות משמעותית את שיעורי ההשתתפות בכוח העבודה של הגברים החרדים. כדי לעשות זאת צריך תכניות ממשלתיות סדורות שיסייעו לגברים החרדים להצטרף לשוק העבודה.
אך חשוב לשים לב לעוד משהו. גם הגברים החרדים שעובדים משתכרים לרוב שכר נמוך. זה נובע מכך שהכישורים שלהם אינם מתאימים לשוק העבודה המודרני. לכן על מנת לאפשר לגברים חרדים להשתלב בשכר ראוי בשוק העבודה נדרשת מהפכת חינוך שתאפשר הכנסה של לימודי מתמטיקה ואנגלית אל החינוך החרדי לגברים.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
חשוב להדגיש שגם החינוך הלא חרדי סובל מבעיות קשות. במגזר הערבי הציונים במבחנים הבינלאומיים הם מתחת לכל ביקורת ואפילו במגזרים הממלכתי והממלכתי-דתי הציונים הם בסה"כ בממוצע ה-OECD. כלומר יש צורך במהפכת חינוך שלמה בישראל. אבל אין ספק שלאור עליית משקלם של החרדים באוכלוסייה ולאור החינוך שלהם שאינו מתאים לשוק העבודה המודרני חשוב להתחיל לשנות את תכנית הלימודים שלהם כבר היום. השפעות של חינוך הן ארוכות טווח ולא ניתן לעשות שינויים מהירים ולקבל תוצאות מיידיות בתחום זה. לכן קובעי המדיניות חייבים לטפל בנושא כבר היום.
עוד דבר שאנחנו למדים מהתחזית הדמוגרפית של הלמ"ס הוא שהאוכלוסייה בישראל צפויה להזדקן בצורה משמעותית. כלומר הולכים להיות יותר אנשים בגיל השלישי ופחות אנשים עובדים באוכלוסייה. גם לזה השלכות מרחיקות לכת על המדיניות שצריכה להינקט. אפשר להבין שהוצאות הבריאות של ישראל צפויות לעלות וכך גם תשלומי הרווחה. האם מדינת ישראל ערוכה לכך?
לפני מספר חודשים נכחתי בהרצאה של מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בה הוא התייחס למגמה ואמר שמשרד הבריאות התחיל להתכונן לתרחיש הזדקנות האוכלוסייה. זה סימן מעודד אבל חשוב שכבר היום השיח הציבורי יבחן את הצעדים שמשרד הבריאות נוקט בהם.
לסיכום, התחזית הדמוגרפית של הלמ"ס היא בוודאי אינה מדויקת ויהיו עוד הרבה שינויים בפני החברה הישראלית שישפיעו על התוצאות הסופיות בהקשר זה. אבל אין זה אומר שהתחזית אינה מספקת לנו נקודת מבט חשובה על העתיד של ישראל. ניתן ללמוד ממנה על החשיבות הרבה של הכנסת הגברים החרדים לשוק העבודה ועל החשיבות שבשימור אנשים בגיל השלישי בשוק העבודה.
כרגע שני אמצעי המדיניות העיקריים שצריכים לעלות לדיון הציבורי הם הכנסת לימודי ליבה לחינוך החרדי והעלאת גיל הפרישה לפנסיה (או מתן אפשרות להמשיך לעבוד אחרי גיל הפרישה). שני נושאים אלו ישפיעו בצורה הכי בולטת על התפתחותה של ישראל בעשורים הקרובים אך הם לחלוטין לא על שולחן הממשלה ובוודאי לא בדיון הציבורי. מכאן אנחנו למדים על חשיבותה הגדולה ביותר של תחזית הלמ"ס - לצאת לרגע מההסתכלות על היום יום ולהציף לדיון הציבורי נושאים שיהוו חשיבות עצומה על החיים של כולנו עשורים קדימה.
- 20.הגברים החרדיים באחוזים גדולים עובדים בכסף "שחור" (ל"ת)אזרחית 29/05/2017 10:23הגב לתגובה זו
- 19.דוד 28/05/2017 17:26הגב לתגובה זומאפו הכסף זה מהציבור עים יתנו לנו את הרבית הוגנת לו ישאר להם לקנות נחסים לכן חייב לפתוח בנק שינהל את הכסף של הציבור הוגן זה יהה אך ורק לנהל את כול הקופות הגמל של הציבור ולו חברת הביטוח שיגזול את הכסף של הציבור
- 18.דוד 28/05/2017 17:22הגב לתגובה זוהם חגגים על הכסף שלי הם קונים נחסים על חשבוני ואני לו נשאר כלום למה שכול הכסף של קופות הגמל יפתח בנק כמו טפחות מלוום ל ציבור ואני לעת זקנה יהנה כמו שביבי אומר חייבים להפריש כסף לעת זקנה אבל פו הם לקחים את הכסף ואני לו מקבל כלום על הכסף שלי בסוף לעת זקנה אני לו יכול להתקיים למה כי כך מתנהלת הממשלה לגרוף את הכסף של הציבור לעת זיקנה לחפש אוכל בפחי אשפה
- 17.א 26/05/2017 18:31הגב לתגובה זואם החרדים לא ישתלבו בחברה ולא יתחילו לעבוד כמו כולם ולא לחיות על חשבון הקופה הציבורית כמו בימינו. כמובן ,גם שררות צבאי/לאומי הם חלק מהעניין.
- 16.הדוד סם 26/05/2017 18:00הגב לתגובה זותזכורת לכולם ובעיקר לפרזיטים שמחקים למן מהשמים . כל אחד שישאל עצמו מה עשה למען המדינה ולא מה המדינה עושה בשבילו.
- 15.משה ראשל"צ 26/05/2017 17:14הגב לתגובה זומקום תעסוקה דומה ( חוץ משמירה )לדוגמא זקני ההייטק אז על תדברו על חוסר עובדים זה בולשיט אחד גדול
- 14.דב בירן 26/05/2017 16:48הגב לתגובה זובנט,אורי אריאל,ליצמן,וגפני,אלה חברי כנסת דתיים שדואגים אך ורק לאנשי שלומם,ולנו העם אין מי שיחשוב קדימה,ממשלה וראשה מעונינים בכיסאולגיה לכן לא נלחמים לפתורבעיות,למשל צבא,לימודי הליבה,ועוד.
- 13.כתבה ירודה- זאת הבעיה של המדינה? חרדים? נגמרו הבעיות (ל"ת)אביאל 26/05/2017 16:30הגב לתגובה זו
- 12.דניאל 26/05/2017 15:35הגב לתגובה זואדוני הכתב ..אתה קשקשן וסלפן מדיניות לפיד גרמה לעצירה בגיוס החרדים ולא לתמרוץ .מדיניות לפיד גרמה שהחרדים הפסיקו לעבוד ( בעצם לא הפסיקו אלא התחילו לעבוד בשחור ) לכן כל מה שאתה אומר זה קשקוש אחד גדול .החרדים משתלבים בעבודה ואפילו בגיוס כל שנה זה רק עולה .. זה פשוט תהליך טבעי אבל אנשים כמוך וכמו לפיד גורמים למהלך לנסיגה ואפילו עצירה .חבל חבל שבגלל אנשים חשוכים כמוך שבמסווה של דאגה למדינת ישראל גורמים לשיסוי בחלק חשוב מהחברה הישראלית
- כל מילה אמת בסלע - דמגוגיה של יהיר לפיד (ל"ת)משה ראשל"צ 26/05/2017 17:16הגב לתגובה זו
- 11.הכל בגלל השמאלנים (ל"ת)יוסף 26/05/2017 15:07הגב לתגובה זו
- 10.אבשלום 26/05/2017 14:19הגב לתגובה זובדרך לישראל מיליוני עולים ( משכילים ועובדים) מאירופה המוסלמית וארה"ב עם גלי האנטישמיות. העולים יפקיחו את הגליל חופי הים והנגב ויהודה ושומרון. החרדים יעשו ילדים ואני אצטרך לעבוד עד 73.....מה לא אעשה למען אחדות המולדת?!
- דניאל 26/05/2017 15:36הגב לתגובה זואדיוט אתה חושב שלא קולטים מי אתה .משחק אותה ימני ...כל כך שקוף
- 9.חרדי 26/05/2017 14:08הגב לתגובה זוזה הסיבה שחרדי בעל משפחה של 5-10 ילדים לא יוצא לעבוד? אתה אמיתי? תעשה שיעורי בית...
- 8.חסיד 26/05/2017 13:53הגב לתגובה זורק שלא יביאו לחורבן הבית.
- 7.גבי 26/05/2017 13:51הגב לתגובה זועובדה שאחוז בעלי דירות אצל החרדים גדול מהחילונים ממה?? ממאה השקל של קצבת ילדים?! אצל החרדים יש תת כלכלה מתחת לרדאר של הלמ"ס
- 6.אלי 26/05/2017 13:28הגב לתגובה זוצריך להוסיף לכל הנתונים החשובים מהכתבה את הגרעון האקטוארי הענק של הביטוח הלאומי. בעוד כ 25 שנה צפויות העתודות שלו להתאפס ואז יהיו דמי ביטוח לאומי+השתתפות המדינה יצטרכו לכסות סכום של כ 200 מיליארד ש"ח בשנה.
- היום אוכלים את קצבאות הזקנה של מחר (ל"ת)מני 26/05/2017 15:08הגב לתגובה זו
- 5.מחיר המופקע של הגז ישפיע יותר מכל דבר אחר (ל"ת)לילי 26/05/2017 13:26הגב לתגובה זו
- 4.שאול מב"ב 26/05/2017 13:20הגב לתגובה זוהקדמת תרופה למכה במקרה זה היא לחנך ללמוד מקצוע לחנך לעבודה ולפרנסה . במקביל להגביל מתן קיצבאות לאנשים שמסוגלים לעבוד ולא עובדים תוך טיפול בהתנגדויות שיש להם ולסביבתם ללעבודה .
- 3.אצל הנשים החרדיות עובדות יותר מהחילוניות כך שזה מתקזז (ל"ת)שי 26/05/2017 12:49הגב לתגובה זו
- הן לא (ל"ת)חסיד 26/05/2017 13:54הגב לתגובה זו
- חרטה בריבוע לוג 26/05/2017 13:25הגב לתגובה זוללא כל השכלה
- ומה הגברים עושים ב (ל"ת)המפחד 26/05/2017 13:17הגב לתגובה זו
- 2.טוביה 26/05/2017 12:29הגב לתגובה זובעצם חרטה?
- שמואל 26/05/2017 14:01הגב לתגובה זוובאיזה עבודת חרטה אתה עובד ?
- 1.חרדי מתון 26/05/2017 12:20הגב לתגובה זורןב החרדים רוצים ללמוד מתימתיקה ואנגלית אבל עסקנים החרדים בגיבוי הממשלתי הורסים כל תיקוה.
- חרדי אמיתי לא כותב עם שגיאות... (ל"ת)"חרדי מתון" 28/05/2017 08:40הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
