סין נלחמת בזיהום האוויר ומקפיצה את מחירי הגז
במהלך השבועות האחרונים רושמים מחירי הגז באירופה עלויות חדות, כאשר המחירים עולים אל מעל ל-6 דולר ליחידת חום. לאחר שבחודש ספטמבר נפלו מחירי הגז ביבשת לרמתם הנמוכה ביותר מאז תחילת העשור, בשבועות האחרונים השתנתה המגמה ומחירי הגז באנגליה עלו ביותר מ-100%, כאשר החוזים לחודש דצמבר על מחירי הגז באנגליה עומדים על מעל ל-6 דולר. מחיר הגז ללקוחות תעשייתיים יכול להיות גבוה משמעותית (בהתאם לגודל המפעל). מדובר בראלי החזק ביותר מאז תחילת העשור. העליות הדרמטיות במחירי הגז לא פסחו גם על שווקים אחרים באירופה. בהולנד לדוגמה קפצו מחירי הגז מאמצע ספטמבר במעל ל-70%.
ניתן למנות מספר סיבות לשינוי המגמה שאנו עדים לה בשנים בשבועות האחרונים, כאשר אחד הפרמטרים החשובים שנותנים רוח-גבית למחירי הגז הוא מחיר הפחם, שחזר להיסחר ברמות המחיר בהן נסחר בתחילת שנת 2013. מאז תחילת הרבעון הראשון של השנה מחירי הפחם עולים בעקביות, כאשר מחיר הפחם האוסטרלי צמח בכ-87% לעומת מחירו הנמוך בתחילת השנה, מחיר הפחם הקולומביאני קפץ בכ-91% ומחירו של הפחם הדרום אפריקאי עלה בכ- 67%.
אחת הסיבות לעליות במחירי הפחם, הן הגבלות רגולטוריות בסין שהחלו באפריל השנה. על פי הרפורמה בסין, מכרות יוכלו לפעול 276 ימים בשנה לעומת 330 כיום. חשוב לציין כי סין הינה מפיקת הפחם הגדולה בעולם וכמעט מחצית מהפקת הפחם העולמית מקורה במדינה זו. השפעת הרפורמה בסין הביאה כבר ברבעון השני של שנת 2016 לירידה של כ-14% בהפקת הפחם בסין, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בגילום שנתי מדובר בירידת תפוקה שוות ערך ל- 6.6% מהפקת הפחם העולמי, כמות הגדולה יותר מהפקת הפחם השנתית באוסטרליה כולה.
מטרת הרפורמה הסינית הינה להילחם בעודף היצע שנוצר והוביל למחירו הנמוך של הפחם במהלך השנה. על פי הפרסומים ממשלת סין מתכננת לסגור 1,000 מכרות פחם, ובנוסף החליטה שלא לאשר הקמת מכרות חדשים עד לפחות 2019. הממשל הסיני שואף להקטין את זיהום האוויר החמור ולעבור לשימוש בדלקים נקיים יותר. צעד מעניין נוסף עליו הוחלט הוא להפוך את האזור שסביב בייג'ינג לאזור נקי מפחם כבר בשנת 2017.
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסין לישראל
סין אמנם עושה מאמצים גדולים להקטין את צריכת הפחם שלה, לטובת גז טבעי ואנרגיה מתחדשת, אך הקיצוץ המאסיבי בתפוקה הסינית הביא לעלייה ביבוא הפחם לסין וללחץ על מחירי הפחם בעולם. נכון להיום נראה כי המגמה ממשיכה כאשר מחיר החוזה העתידי של פחם אוסטרלי עלה בכ-130% לעומת מחירו בינואר השנה, כאשר מחיר הפחם למסירה בחודש דצמבר קפץ ל-115 דולר בתחילת החודש (לעומת מחיר של 49 דולר למסירה בפברואר השנה) וכיום החוזה נסחר במחיר של 105 דולר לטון.
מאז תחילת שנות ה-2000 ועד לפני שנתיים, הייתה סין אחראית לכ-80% מהגידול בביקוש העולמי לפחם. בשנת 2014 חלה ירידה בביקוש לפחם במדינה, מגמה שממשיכה לתוך 2016. הירידה בביקוש לפחם הביאה לעודף כושר הפקה בשוק ומכאן לזחילה המתמשכת כלפי מטה במחירי הפחם בשנים האחרונות, עד לשינוי המגמה שהגיע בעקבות הירידה הדרמטית בתפוקת הפחם בסין.
הראלי במחירי הפחם בשווקים הגלובליים עלול גם להשפיע על תעריף החשמל כאן בישראל. למרות מצבורי הגז האדירים של ישראל, חברת החשמל עדיין נוטה להסתמך על פחם כדלק מרכזי בתהליך ייצור החשמל, וזאת בעיקר בגלל העלות הנמוכה של הפחם, שנחשב לדלק מזהם ולא ידידותי לסביבה. העלייה במחירי הפחם עלולה להוביל בטווח הקצר לעלייה בתעריף החשמל בישראל, אך בטווח הארוך שמירה על מחירי פחם גבוהים תדגיש את היתרונות של המשך הטמעת הגז במשק הישראלי- גם מסיבות כלכליות וגם למען שיפור איכות האוויר של ישראל.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- 1.תסתכלו היכן הוא עובד 23/11/2016 23:21הגב לתגובה זוחברת חשמל מסתמכת כבר היום על הגז הטבעי כמקור המרכזי לייצור חשמל. חשוב וטוב שיש ייצור גם ממקורות נוספים כמו פחם. אי אפשר לשים את כל הביצים בסל אחד. מה אם תהיה תקלה כלשהי בקידוח או בהולכת הגז, כל המדינה תשב בחושך? כנראה שכשעובדים באיגוד תעשיות חיפושי הגז והנפט ורוצים להגדיל ביקושי גז השיקול הזה לא ממש מעניין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
