אמיר פוסטר
צילום: יח"צ

סין נלחמת בזיהום האוויר ומקפיצה את מחירי הגז

אמיר פוסטר, מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באיגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל, על הזינוק במחירי הגז והסיבות לכך
אמיר פוסטר | (1)
נושאים בכתבה גז סין פחם

במהלך השבועות האחרונים רושמים מחירי הגז באירופה עלויות חדות, כאשר המחירים עולים אל מעל ל-6 דולר ליחידת חום. לאחר שבחודש ספטמבר נפלו מחירי הגז ביבשת לרמתם הנמוכה ביותר מאז תחילת העשור, בשבועות האחרונים השתנתה המגמה ומחירי הגז באנגליה עלו ביותר מ-100%, כאשר החוזים לחודש דצמבר על מחירי הגז באנגליה עומדים על מעל ל-6 דולר. מחיר הגז ללקוחות תעשייתיים יכול להיות גבוה משמעותית (בהתאם לגודל המפעל). מדובר בראלי החזק ביותר מאז תחילת העשור. העליות הדרמטיות במחירי הגז לא פסחו גם על שווקים אחרים באירופה. בהולנד לדוגמה קפצו מחירי הגז מאמצע ספטמבר במעל ל-70%.

 

ניתן למנות מספר סיבות לשינוי המגמה שאנו עדים לה בשנים בשבועות האחרונים, כאשר אחד הפרמטרים החשובים שנותנים רוח-גבית למחירי הגז הוא מחיר הפחם, שחזר להיסחר ברמות המחיר בהן נסחר בתחילת שנת 2013. מאז תחילת הרבעון הראשון של השנה מחירי הפחם עולים בעקביות, כאשר מחיר הפחם האוסטרלי צמח בכ-87% לעומת מחירו הנמוך בתחילת השנה, מחיר הפחם הקולומביאני קפץ בכ-91% ומחירו של הפחם הדרום אפריקאי עלה בכ- 67%.   

אחת הסיבות לעליות במחירי הפחם, הן הגבלות רגולטוריות בסין שהחלו באפריל השנה. על פי הרפורמה בסין, מכרות יוכלו לפעול 276 ימים בשנה לעומת 330 כיום. חשוב לציין כי סין הינה מפיקת הפחם הגדולה בעולם וכמעט מחצית מהפקת הפחם העולמית מקורה במדינה זו. השפעת הרפורמה בסין הביאה כבר ברבעון השני של שנת 2016 לירידה של כ-14% בהפקת הפחם בסין, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בגילום שנתי מדובר בירידת תפוקה שוות ערך ל- 6.6% מהפקת הפחם העולמי, כמות הגדולה יותר מהפקת הפחם השנתית באוסטרליה כולה.

מטרת הרפורמה הסינית הינה להילחם בעודף היצע שנוצר והוביל למחירו הנמוך של הפחם במהלך השנה. על פי הפרסומים ממשלת סין מתכננת לסגור 1,000 מכרות פחם, ובנוסף החליטה שלא לאשר הקמת מכרות חדשים עד לפחות 2019. הממשל הסיני שואף להקטין את זיהום האוויר החמור ולעבור לשימוש בדלקים נקיים יותר. צעד מעניין נוסף עליו הוחלט הוא להפוך את האזור שסביב בייג'ינג לאזור נקי מפחם כבר בשנת 2017.

מסין לישראל

סין אמנם עושה מאמצים גדולים להקטין את צריכת הפחם שלה, לטובת גז טבעי ואנרגיה מתחדשת, אך הקיצוץ המאסיבי בתפוקה הסינית הביא לעלייה ביבוא הפחם לסין וללחץ על מחירי הפחם בעולם. נכון להיום נראה כי המגמה ממשיכה כאשר מחיר החוזה העתידי של פחם אוסטרלי עלה בכ-130% לעומת מחירו בינואר השנה, כאשר מחיר הפחם למסירה בחודש דצמבר קפץ ל-115 דולר בתחילת החודש (לעומת מחיר של 49 דולר למסירה בפברואר השנה) וכיום החוזה נסחר במחיר של 105 דולר לטון.

מאז תחילת שנות ה-2000 ועד לפני שנתיים, הייתה סין אחראית לכ-80% מהגידול בביקוש העולמי לפחם. בשנת 2014 חלה ירידה בביקוש לפחם במדינה, מגמה שממשיכה לתוך 2016. הירידה בביקוש לפחם הביאה לעודף כושר הפקה בשוק ומכאן לזחילה המתמשכת כלפי מטה במחירי הפחם בשנים האחרונות, עד לשינוי המגמה שהגיע בעקבות הירידה הדרמטית בתפוקת הפחם בסין.

הראלי במחירי הפחם בשווקים הגלובליים עלול גם להשפיע על תעריף החשמל כאן בישראל. למרות מצבורי הגז האדירים של ישראל, חברת החשמל עדיין נוטה להסתמך על פחם כדלק מרכזי בתהליך ייצור החשמל, וזאת בעיקר בגלל העלות הנמוכה של הפחם, שנחשב לדלק מזהם ולא ידידותי לסביבה. העלייה במחירי הפחם עלולה להוביל בטווח הקצר לעלייה בתעריף החשמל בישראל, אך בטווח הארוך שמירה על מחירי פחם גבוהים תדגיש את היתרונות של המשך הטמעת הגז במשק הישראלי- גם מסיבות כלכליות וגם למען שיפור איכות האוויר של ישראל. 

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תסתכלו היכן הוא עובד 23/11/2016 23:21
    הגב לתגובה זו
    חברת חשמל מסתמכת כבר היום על הגז הטבעי כמקור המרכזי לייצור חשמל. חשוב וטוב שיש ייצור גם ממקורות נוספים כמו פחם. אי אפשר לשים את כל הביצים בסל אחד. מה אם תהיה תקלה כלשהי בקידוח או בהולכת הגז, כל המדינה תשב בחושך? כנראה שכשעובדים באיגוד תעשיות חיפושי הגז והנפט ורוצים להגדיל ביקושי גז השיקול הזה לא ממש מעניין.
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.