ביטוח חיים: על חשיבותה של הבנה ובדיקה ששווה הרבה כסף
ביטוח חיים מבטיח סכום חד פעמי במקרה פטירה מכל סיבה שהיא. מניסוי שאינו מדעי אך אינטואיטיבי, נראה לי כי אם אשאל 100 אנשים כמה עולה להם היום ביטוח החיים שלהם אולי חמישה ידעו לענות, כאשר חלקם יקחו בחשבון בתוך אותה עלות עלויות של ביטוחים אחרים שהם אינם ביטוח חיים. יתרה מכך, אם אשאל את אותם 100 איש כמה יעלה להם ביטוח החיים עוד חמש שנים סביר להניח שהמספר ירד ל-0.
עמלת ניהול השקעות היא עמלה המשולמת כדמי ניהול נוספים לטובת ניהול השקעות מהמכשרים הפנסיונים. אם אשאל 100 אנשים כמה עולה להם עמלת ניהול השקעות אני מניח כי כמות האנשים שידעו לענות נמוכה אף מהשאלה הקודמת. ולגבי גרעון דמוגרפי, עלות נוספת אשר נגבית בקרנות פנסיה בגין ביטוח, אני מניח שהמספר יהיה זהה.
בדקו את עצמכם:
האם אתם יודעים כמה עולה לכם ביטוח חיים?
בעיקר אם הגעתם לגיל מבוגר ועל מנת שלא תופתעו בגיל פרישה ויסתבר לכם כי למרות ששילמתם מידי חודש כמה אלפי שקלים לא נשאר לכם כמעט חסכון. מסתבר שחלקכם חושבים בטעות כי הם חוסכים כסף אך לעיתים גם למעלה מ-50% מההפקדה רוכשת ביטוח חיים. למי שלא יודע, עלות ביטוח החיים משתנה מידי תקופה (בדרך כלל שנה או 5 שנים) על פי גילו של המבוטח. עלויות הביטוח לאורך זמן יכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים.
האם יכול להיות שאתם משלמים על אותו מוצר עלויות שונות?
אז מסתבר שכן. אם רכשתם בעבר ביטוח חיים בעיקר אם זה היה עד תחילת שנות ה-2000 ביטוח החיים שלכם מתבסס על לוחות תמותה ישנים. לוחות תמותה ישנים משמעם בדרך כלל עלות גבוהה הרבה יותר. אני מניח שחלקכם יגלה שעבור ביטוח חיים אחד הוא משלם X שקלים ועבור ביטוח באותו סכום שנרכש בתקופה מוקדמת יותר אתם משלמים כפול.
- כשחברת הביטוח לא מצאה את המבוטחת - האם היא יכולה להתנער מתשלום?
- בנקים לונג - ביטוח שורט; האסטרטגיה הזו יכולה להצליח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עמלת ניהול השקעות וגרעון דמוגרפי
כולנו למדנו להתווכח על דמי הניהול שלנו. אנחנו משלמים היום דמי ניהול נמוכים בהרבה מהעבר בקרנות הפנסיה, אבל עוד לא למדנו כי בקרנות הפנסיה ישנן שתי עלויות נוספות שמשפיעות עלינו באופן ישיר על העלות והן נגבות מהכסף הצבור שלנו. מדובר על גרעון דמוגרפי ועמלת ניהול השקעות. האם אפשר להתוכח עליהם? התשובה היא לא. האם יש מה לעשות עם זה? התשובה היא כאן בידקו את עלויות הניהול הכוללות שלכם וזה לא משנה איך קוראים להן. ישנן הבדלים בין הקרנות. גם בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות תיתקלו בעמלות ניהול ההשקעות , אך לא בגרעון הדמוגרפי. בדקו והשוו אך אל תשכחו את התשואות. אנחנו לא מחפשים רק גוף זול, אלא גם כזה שישיא לנו תשואות.
חתימה טובה ושנה טובה!
אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/ או יעוץ במוצר פיננסי ו/ או שיווק פיננסי ו /או ייעוץ מס/ ו/ או יעוץ פיננסי ו/ או יעוץ משפטי ו/או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות ו /או הקופות המוזכרים לעילו/או קיים להם אינטרס כלכלי במוצרים האמורים ו/או נמצאים בקשרים עסקים עם החברות המוזכרות.**
- 2.בן 60 צעיר לנצח 11/10/2016 13:08הגב לתגובה זותודה על הניסיון לעזור. איך בודקים את עליות הביטוח? כמה זה זול או יקר . אולי דוגמה מעשית תאיר יותר את המצב הסבוך ומלא באותיות קטנות על סף פשעים נגד האנושות בחסות הכנסת והחוק
- הדר דוד מלך - סוכן ב 15/10/2016 00:08הגב לתגובה זואת הדוח השנתי הורחב יש לבקש מחברת הביטוח (הודות למפקחת הפיקחית שלנו מקבלים היום דוח חלול שלא אומר כלום חוץ מעתות דמי הניהול בערך)? ואם זה לא עזר או שאתה מעדיף לקבל הסבר אחד אחד קבע פגישת שירות עם סוכן הביטוח שלך, תשאל והוא אני צניח ישמח לענות.
- 1.tbh utbh 10/10/2016 13:44הגב לתגובה זומאכזב. ניתן היה לסכם את כל המאמר ב 2 פסקאות: בידקו את עלויות הניהול הכוללות שלכם וזה לא משנה איך קוראים להן. כותרת מפוצצת לחינם
- ירון 10/10/2016 17:54הגב לתגובה זושנה טובה וגמר חתימה טובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
