האוזר, לידיעתך: כדאי שהפרידה מביינארט תוביל גם לפרידה מנויבך
חברת מיקרוסופט הודיעה השבוע על תכנית חדשה לרכישת מניותיה בסכום של 40 מיליארד דולר. מדובר בכ-9% ממניות החברה שנסחרת בשווי של 450 מיליארד דולר. תכנית קודמת של מיקרוסופט לרכישת מניותיה בהיקף של 40 מיליארד דולר מסתיימת בימים אלה ובמהלכה רכשה החברה כ-10% ממניותיה. בנוסף, החברה הודיעה לבעלי המניות כי הדיבידנד במזומן (חייב בניכוי מס במקור) יעלה מ-36 סנט למניה ב-2016 לסך של 39 סנט ב-2017.
רכישת המניות באסטרטגיית ההשקעות בוול סטריט היא סוג נוסף של "דיבידנד" מבחינת המשקיעים כיוון שכמות המניות בשוק מצטמצמת ובשל הימצאו של קונה גדול בשוק לכ-9% מהמניות.
מעטות החברות בבורסה בת"א שאימצו מדיניות של רכישת מניות מסיבית בצירוף חלוקת דיבידנד במזומן. אימוץ מדיניות דומה, גם אם בהיקף משמעותית נמוך, יביא משקיעים רבים גם בבורסה התל אביבית היבשושית להאמין בחברות שאימצו את המודל של מיקרוסופט.
צקצוקי לשון מיותרים
מנכ"ל הבורסה יוסי ביינארט חלה והתפטר בגלל מצבו הבריאותי. נאחל לו החלמה ובריאות. המנכ"ל והיו"ר, אמנון נויבך, היו מסוכסכים תקופה ארוכה ונדרש מפשר לניהול שיחות ביניהם. נויבך ודירקטוריון הבורסה מיהרו להוציא הודעה – "בתקופת כהונתו תרם ביינארט תרומה חשובה ביותר לבורסה בהתמודדות עם אחת התקופות הקשות בתולדותיה. הוא גיבש הנהלה מקצועית, התווה אסטרטגיה מעודכנת והוביל שיתופי פעולה יצירתיים וגלובליים לטובת פיתוחה של הבורסה...".
- נויבך: "להוריד את המס על הבורסה, לפחות לרמה הדומה לשוק הנדל"ן"
- יו"ר הבורסה: "אנו הופכים כל אבן, שינוי מבנה הבעלות ידחוף את הבורסה קדימה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נויבך שנזקק למגשר כדי לשוחח עם ביינארט, לא חסך דברי הלל מהמנכ"ל המתמודד עם מחלה קשה. אם חברי דירקטוריון הבורסה ויו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, היו אמיצים הם היו צריכים להיפרד מנויבך ולמצוא צמד מנהלים חדש שיצעיד את הבורסה קדימה. הבורסה שלנו סובלת מיובש מתמשך במסחר וממשבר אמון מצד המשקיעים כלפי החברות בנוסף למשבר ביחסים בין העובדים להנהלת המוסד. נויבך נמצא כבר שנתיים וחצי בבורסה ועד עכשיו לא ראינו שתקופת היובש הסתיימה. הגיע הזמן לשינוי מהותי ודפוסי חשיבה מחוץ לקופסה עם צוות חדש.
המלחמה על כרטיסי האשראי החלה
בנק הפועלים שיגר לכנסת מכתב בו הוא דורש להפריד את חברות כרטיסי האשראי "כאל" מבנק דיסקונט. כזכור, ועדת שטרום החליטה להפריד את ישראכרט (פועלים) ולאומי קארד (לאומי) משני הדואופולים ולאפשר לבנק השלישי בגודלו דיסקונט להחזיק בכאל במטרה לסייע לו לשמור על נתח השוק שלו ואולי להגביר את התחרות הבנקאית.
בבנק הפועלים כתבו: "חברת כרטיסי אשראי אחת בבעלות הבנק השלישי בגודלו, עשויה להביא ליתרון בלתי הוגן של אותה חברה על פני מתחריה – שהם השחקנים החדשים שאמורים לקום בעקבות החוק, ובכך לפגוע בהגנת הינוקא שהצעת החוק מבקשת לקדם".
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
הפועלים מתנגד גם להקטין את מסגרות האשראי ללקוחותיהם כדי לאפשר שגשוג לחברות כרטיסי האשראי שימכרו ויהפכו בעתיד לבנקים. הקטנת מסגרות האשראי תפגע, לטענת הבנקים, "בכוח הקניה של הצרכנים דבר שישפיע לרעה על המשק כולו". בשבועות הבאים נשמע שלל נימוקים נגד מסקנות וועדת שטרום. כיוון שכל בנק מעסיק 6 או 8 לוביסטים, יועצי משברים, יח"צנים, מתקפת האיומים וההסברים רק בתחילתה. כדי שלא נתבלבל בין טיעון רציני לפחות אמין כדאי לבנקאים להתרכז בנימוקים מהותיים בלבד.
- 20.אבי 25/09/2016 20:28הגב לתגובה זוידוע שנויבך רצה לפטר את ביינהרט והסכסוך בינהם היה קשה. מזל שדירקטוריון הבורסה הוציא "ציקצוק" נימוסי שהסתיר את הריב וחלק מחמאות לביינהרט ...מנהג בזוי שמתאים לעסקנים ולא למנהלים בכירים וכנים.
- 19.עמיר 25/09/2016 18:28הגב לתגובה זונויבך מבין בכלכלה אבל הוא לא יודע לשווק את הבורסה. לכן רצוי שיוחלף במנהל חדש.
- 18.דב 25/09/2016 16:59הגב לתגובה זוהבנקים לא יוותרו בקלות על סעיף הכנסה מהותי וחשוב.
- 17.יוסי 25/09/2016 16:33הגב לתגובה זושניהם בוודאי יעילים מנויבך. כל המריבות האישיות בצמרת הבורסה ורשות ני"ע היו על כבוד מיותר ולא הועילו במאומה.
- 16.דוד שטרן 25/09/2016 16:20הגב לתגובה זומרגע שעזבו חברות כמו מלאנוקס ולא הגיעו לרישום כפול חברות כמו סיוה או אימפרבה וצ'ק פוינט השוק בת"א התייבש רציני.
- 15.ארז 25/09/2016 15:02הגב לתגובה זולכן ברור שהבנקים ימשכו זמן עד שהחוק יעבור אם בכלל ואחרי תיקונים שהבנקים יכתיבו...רפובליקת בננות.
- 14.שרון 25/09/2016 12:48הגב לתגובה זודבר שקיים באופן מעט מדי בחברות ישראליות מובילות להוציא את טבע ודומותיה. הבורסה שלנו מזמן התייבשה והפכה למדבר צחיח.
- 13.זיו 25/09/2016 12:30הגב לתגובה זובהנחה שלא מדובר במריונטות הדירקטורים יצטרכו לתת הסברים כי הם אחראים למצב בבורסה מתוקף מעמדם.
- אורלי 25/09/2016 14:09הגב לתגובה זואם הם איפשרו ליו"ר ולמנכ"ל לריב ולא לדבר אז איך הבורסה תפקדה בדיוק? היכן היו הדירקטורים...
- רחל 25/09/2016 13:16הגב לתגובה זומה זה בדיחה? מי אחראי להתנהלות חסרת האחריות הזו??
- 12.גביש 25/09/2016 11:23הגב לתגובה זוהתייבשות בורסה הפכה מזמן לעובדה. צריך להחליף גם את האוזר שניהל את הבורסה מתפקידו כיו"ר רשות נ"יע.
- 11.גביש 25/09/2016 11:21הגב לתגובה זוהתייבשות בורסה הפכה מזמן לעובדה. צריך להחליף גם את האוזר שניהל את הבורסה מתפקידו
- 10.אורן 25/09/2016 10:52הגב לתגובה זומקווה שמתק השפתיים של נויבך לא ישאיר אותו בבורסה בטעות.
- 9.אין גבול לצביעות של בנק הפועלים (ל"ת)חיים 25/09/2016 10:51הגב לתגובה זו
- 8.אורן 25/09/2016 10:49הגב לתגובה זואני מקווה שמתק הלשון לא יטעה את מקבלי ההחלטות שיבינו שהגיע זמנו ללכת.
- 7.שרון 25/09/2016 10:37הגב לתגובה זואני מקווה שעוד חברות בבורסה יעשו כן
- 6.אפרים 25/09/2016 10:36הגב לתגובה זומקווה שהמהלך יצליח!
- 5.אביב 25/09/2016 10:29הגב לתגובה זואם זה היה תלוי בבנק ישראל ובחברי הכנסת יתכן שהבנקים היו מצליחים לדחות את "הגזירות" כיוון שהציבור שונא אותם הם יתקשו למשוך זמן מיותר.
- 4.גד 25/09/2016 10:15הגב לתגובה זואפשר לדאוג למכשירי השקעה מקומיים שעוקבים אחרי מניות כמיקרוסופט ופייסבוק עם עמלת ניהול אפסית שתאפשר למשקיעים קטנים להיכנס גם לוול סטריט בלי צורך בכסף גדול.
- טל 25/09/2016 10:53הגב לתגובה זומצד שני לקנות דרך הבנקים מניות מייקרוסופט זה יקר והעמלות גבוהות.
- 3.גבי 25/09/2016 09:55הגב לתגובה זורק מסיבה אחת- שנתיים וחצי הבורסה מתייבשת ואין מושיע!
- 2.יחיאל 25/09/2016 09:44הגב לתגובה זוהם באמת מעסיקים לוביסטים בשפע שחלקם פשוט ח"כ בעצמם...
- 1.גיל 25/09/2016 09:07הגב לתגובה זואם להאוזר ולדירקטוריון יש אינטגרטי אדון נויבך היה צריך לקבל רמז עבה שעליו לפרוש . הבורסה מתייבשת, העובדים מסוכסכים, נויבך נהנה משכר שמן, הגיע הזמן לדם חדש ורענן.

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
