משאל העם בבריטניה מתקרב: האם יווצר זעזוע בשווקים?
הדרמה הבאה בשווקי ההון כבר נבנית. את מוקד תשומת הלב צפוי לתפוס התאריך הבא: 23 ביוני 2016. ביום זה יתקיים בבריטניה משאל עם שיכריע האם בריטניה יוצאת מן האיחוד האירופי או נשארת בו. לתוצאות המשאל יהיו השלכות כלכליות, חברתיות ופסיכולוגיות. איך כל זה עשוי להשפיע על שווקי ההון בעולם ומה צפוי לקרות במקרה שהמצביעים אכן יחליטו על יציאה מן הגוש?
הרקע למשאל העם
לפני הבחירות הכלליות בבריטניה בשנת 2015 הבטיח דיויד קמרון (ראש הממשלה הנבחר) עקב לחצים פוליטיים במפלגתו לקיים משאל עם בנוגע ליציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי. משאל העם הזה ידוע בכינוי Brexit, שמשמעותו חיבור המילים Britain ו-Exit (באותו אופן שהציגו את הדיון על יציאת יוון מהגוש כ- Grexit: קיצור של Greek ו- Exit). ראש ממשלת בריטניה ניהל משא ומתן במספר נושאים לשיפור מעמדה המיוחד של בריטניה באיחוד, אך מבקריו טוענים שמדובר בהישגים מועטים בלבד.
מבלי להיכנס לפרטים מיותרים, ראוי לציין כי עד לפני חודש הסקרים הראו שהבריטים חצויים בנוגע למשאל. הסקרים האחרונים מראים על יתרון קל לתומכים בהישארות באיחוד. ככל שהיתרון לתומכים בהישארות באיחוד יגדל, נושא זה יקבל פחות ופחות משקל, דבר שהוא בסה"כ חיובי לשווקים. לעומת זאת, אם יחסי הכוחות ישתנו, תהיה לכך משמעות לשווקים, לפחות בטווח הקצר.
מה עלול לקרות במקרה של יציאה מהאיחוד?
יציאה של בריטניה מהאיחוד עלולה ליצור בטווח הקצר סוג של זעזוע, בעיקר בגלל עליה ברמת אי הודאות והחששות מהידבקות של מדינות נוספות. כיום המסחר בין בריטניה לאירופה מתנהל בחופשיות, ולונדון מהווה גם גישה של חברות רב לאומיות רבות לשוק האירופי המשותף. יציאה של בריטניה מהשוק עלולה להגביל ולייצר סיבוכים בסחר בין מדינות האיחוד ואף בסחר העולמי, שבריטניה מהווה חלק ממנו.
- OECD: צמיחה גלובלית תעלה ל-3.2% ב-2025, אך תאט ל-2.9% ב-2026 עקב מכסים בארה"ב
- האירוע שסימל את הצטרפותה של ישראל לקהילה הבינל' והצעד של ארה"ב לבלימת משבר 2008
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך למשל, יצואנים בריטיים, שיכולים כיום למכור שירותים ומוצרים ללא מכסים ב-27 המדינות הנוספות באיחוד האירופי, עלולים להיפגע. מן הצד השני, גם חברות אירופאיות שמייצאות כיום לתוך בריטניה עלולות להיפגע. בעיות שונות עלולות לצוץ גם לחברות בריטיות שמחזיקות מפעלים במדינות אחרות ולהיפך. הדבר ישפיע גם על חברות אמריקניות שפועלות באירופה דרך בריטניה.
בריטניה בכלל ולונדון בפרט מהוות היום גשר בין אירופה לעולם וחברות רב לאומיות רבות מחזיקות מרכזים גדולים בלונדון. עזיבת האיחוד עלולה להחליש את מעמדה של לונדון כמרכז עסקים עולמי, ויש הערכות שהדבר אף ישפיע גם על שוק הנדל"ן בעיר. סוכנות הדירוג פיץ' העריכה שהפגיעה הקשה ביותר תתרחש במדינות בהן היצוא לבריטניה גדול יחסית, כגון אירלנד, הולנד ובלגיה. על פי ה-OECD, גם התמ"ג בבריטניה עשוי להיפגע במידה מסוימת והדבר עלול אף לאלץ העלאות מיסים.
רוב הדמויות המשפיעות בעולם הכלכלי החל מראש ממשלת בריטניה, דרך יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, הנשיא אובמה וכן אנשי עסקים בכירים בעולם כגון מייקל בלומברג ואפילו וורן באפט הביעו את תמיכתם בהישארות בריטניה באיחוד והתריעו על הסכנות של הברקסיט. עם זאת, קיימות דעות שונות בנוגע להשפעה הכוללת של עזיבת האיחוד, מאחר שאיש אינו יודע מה יהיו תוצאות המשא ומתן (שככל הנראה יהיה ארוך) על תנאי הסחר החדשים שיהיו לבריטניה עם אירופה ועם העולם לאחר הפירוד.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
להערכתנו, למרות כל החששות, ליציאה מן האיחוד תהיה השפעה מוגבלת בלבד על כלכלת הגוש ועל כלכלת בריטניה. בטווח הקצר, אי הוודאות עלולה ליצור פגיעה מסוימת בעסקים וכמובן תגובה שלילית בשווקי המניות. עם זאת, זה לא יהיה סוף העולם וגם לא סופו של גוש האירו. החשש היותר גדול הוא הידבקות של מדינות נוספות שישקלו לעזוב את הגוש, אך סביר להניח שמדינות אחרות בגוש ימתינו קודם לראות את השלכות המהלך. אגב, הבנק המרכזי בארה"ב אמור לקבל החלטה בנוגע לריבית בחודש יוני, כשבוע לפני משאל העם בבריטניה. חלק מן המשקעים סבורים שהנגידה תתחשב בסיטואציה ותעדיף לדחות את העלאת הריבית, אך מדובר בספקולציות בלבד.
שורה תחתונה
המשקיעים כרגע נותנים סבירות נמוכה ליציאה של בריטניה מהגוש. הסקר האחרון מצביע על יתרון לטובת הישארות באיחוד, וזה התרחיש שהשוק אוהב. עם זאת, עדיין מדובר בפער שניתן לגישור. תרחיש של יציאה מן האיחוד עלול ליצור בטווח הקצר זעזוע בשווקים משתי סיבות עיקריות: אי הוודאות שתשרור במצב כזה והחשש מהידבקות של מדינות נוספות שעלולות לשקול מהלך דומה. עם זאת, להערכתנו, זעזוע כזה יהיה בעל אופי זמני בלבד ועשוי אף לייצר הזדמנויות לרכישת מניות באירופה במחירים נמוכים.
- 7.בריטניה לא תצא מהאיחוד. (ל"ת)יוסי 31/05/2016 17:43הגב לתגובה זו
- 6.כל אחד נהייה אנליסט?!?!? לא רואה שהוא עושה תשואות בכלל, (ל"ת)ברוקר 30/05/2016 08:55הגב לתגובה זו
- 5.סקירה עניינית ומקצועית! (ל"ת)לירון 29/05/2016 19:22הגב לתגובה זו
- 4.האם המטבע היורו יחטוף? לא ברור... (ל"ת)סולי 29/05/2016 16:03הגב לתגובה זו
- 3.מה תהיה השפעה על מטבע היורו? (ל"ת)יהודה 29/05/2016 15:37הגב לתגובה זו
- 2.אורי 29/05/2016 15:26הגב לתגובה זוhttps://ig.ft.com/sites/brexit-polling/
- 1.סקירה מקצועית ומרחיבת דעת לגבי טווח ההשפעה. (ל"ת)יוסי ד. נס ציונה 29/05/2016 13:29הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
