רפורמת הגדלת ההפקדות לפנסיה: מה המשמעות?

ירון שמיר, מומחה הפנסיה של אתר Bizportal, עושה סדר ברפורמות האחרונות בתחום הפנסיוני, והפעם על הרפורמה בדבר הגדלת ההפקדות לפנסיה
ירון שמיר |

שנת 2016 נפתחה בסערה בתחום הביטוח ובתחום הפנסיוני בפרט. רפורמות בתחום הבריאות, רפורמות בביטוח חובה לרכב והעיקר רפורמות בתחום החסכון הפנסיוני שאמורות להשפיע על כולנו. תקצר הירעה מלתאר בטור אחד את כל הרפורמות שעברו מתחילת שנת 2016, ואנו נעשה את זה בהדרגה בטור הזה ובטורים הבאים. והפעם, על הרפורמה בדבר הגדלת ההפקדות לפנסיה.

 

במהלך חודש פברואר 2016 עבר תיקון לתקנות קופות גמל הידוע בענף בשם "תיקון 12". התיקון עסק באופן כללי בהגדלת ההפקדות לפנסיה של המעסיק עבור העובדים, ובכוונה או שלא בכוונה השאיר הרבה מקום לפרשנויות בדבר גובה ההפקדה המחוייבת לפנסיה. אחת הפרשנויות שרווחה היתה כי בעקבות תיקון זה מחוייב המעסיק להפקיד לכל העובדים את ההפקדה הגבוהה ביותר האפשרית בתקנות מס ההכנסה לתגמולים, 7.5% מהשכר של העובד.

 

כאן נעצור ונעשה סדר בדברים: עד היום על פי ההסכם הקיבוצי וצו ההרחבה לפנסיית חובה, גובה הפקדת המעסיק לתגמולים היה 6%. העלאה של עוד 1.5% הסתכמה במיליונים רבים ובצורך לפתיחת הסכמי שכר רבים. עקב כך ולאחר משא ומתן בין ארגוני המעסיקים, ההסתדרות, האוצר והתערבות של חברי כנסת רבים, הוסכם בין ארגון המעסיקים וההסתדרות ההסכם הבא:

 

החל מחודש יולי 2016 יוגדלו ההפקדות לפנסיה אך לא רק על חשבון המעסיק, אלא גם על חשבון העובד. הגידול יהיה בשתי פעימות, כאשר הפעימה השניה תהיה בחודש ינואר 2017. לפי המתווה, בחודש יולי תעלה הפקדת המעסיק ל-6.25% והפקדת העובד מ-5.5% ל-5.75%. בחודש ינואר 2017 תעלה הפקדת המעסיק ל-6.5% והפקדת העובד ל-6%. ההסכם יעוגן בחקיקה ותיקון 12 יבוטל. המשמעות היא כי כל עובד ועובד חייב לבדוק ולראות כי הוא אכן מקבל את הגידול הנדרש.

הגידול חל גם על ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה חדשות וקופות גמל. חשוב לקחת בחשבון שהפקדת המעסיק כוללת בתוכה גם את הפקדתו לביטוח אובדן כושר עבודה, אם הוא מפקיד לביטוח כזה. הלקוחות והמעסיקים אמורים להיתקל בקשיים תפעולים ופרוצדורלים עקב העובדה שבחלק מהמקרים, לכל אלה שיש ביטוחי מנהלים ההגדלה לא יכולה להיות בתוכנית הקיימת ויש לרכוש תוכנית חדשה על אחוזי ההגדלה, דבר שיסרבל את המערכת. חשוב להערך לדבר זה מראש אחרת חברות הביטוח לא יקלטו בצורה נכונה את התקבולים בגין התוכניות.

 

ההשפעה על העובד? בשכר ממוצע במשק לאדם בן 30, מדובר על חסכון נוסף שיכול להסתכם בכמעט 100,000 ש"ח נוספים (בהנחת שכר ממוצע במשק, תשואה שאינה מובטחת של 4.26% ודמי ניהול של 2% מההפקדה ו-0.25% מהצבירה במסלול ברירת מחדל בקרן פנסיה מקיפה).

 

בטור הבא נדון ברפורמה שאמורה להקטין לעובדים את דמי הניהול בתוכניות הפנסיוניות, קרן פנסיה ברירת מחדל וסוכן משווק/ סוכן מתפעל.

 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.