צבי סטפק על הסערה המושלמת בבורסות עם פתיחת 2016 - שימו לב לאיתות הברור
השבוע הראשון של השנה החדשה היה ככל הנראה הפתיחה הגרועה ביותר בשוקי המניות בעולם בעשרות השנים האחרונות. הסערה פקדה את כל שוקי המניות המרכזיים: מדד ה-S&P500 צנח בתוך 6 ימי מסחר ב-6%; הדאו איבד 6.2%; הנאסד"ק השיל 7.3%; באירופה ירד מדד ה-DAX ב-8.3%, ביפן מדד הניקיי נחלש ב-7% וגם שוק המניות הקטן שלנו (ת"א 100) ירד, אם כי באופן מתון יחסית של 2.3%.
הסערה הגלובלית ה"מושלמת" הזו יוחסה לשני גורמים - המשך הצניחה במחיר הנפט בשיעור של 10%, שמתפרשת כאינדיקציה להאטה כלכלית גלובלית, ובעיקר - לטלטלה בשוק המניות של שנחאי - סין. בשני ימי מסחר מתוך 6 נאלצו מנהלי הבורסה לסיים את המסחר, שכן שוק המניות צנח ביותר מ-7% - מה שחייב, על פי התקנות של אותם ימים, הפסקת מסחר. הפאניקה שאירועים אלה יצרו גרמה לרגולטור הסיני לאפשר פתיחת מסחר ללא הגבלות, ו"ראה זה פלא", הבורסה של שנחאי דווקא עלתה ביום שישי ביותר מ-2%. בסיכום מתחילת השנה ירדה הבורסה של שנחאי ב-10%.
מדוע ירדה הבורסה בסין והציתה גל של ירידות בעולם?
הירידות יוחסו לכך שפגה תקופת "עוצר מכירות" שכפו השלטונות ביולי על בעלי עניין והיה פוטנציאל למכירות של כ-25 מיליארד דולר. נתונים שפורסמו לגבי הכלכלה הסינית הגבירו (לאו דווקא בצדק) את החשש מהאטה כלכלית מתגברת, ואם לא די בכך, היואן פוחת בשיעור של כ-0.6% ביחס לדולר, מה שהצית חששות מפני מלחמת מטבעות חדשה. בכלל, השבוע הזה, נראה כשידור חוזר של אירועי שנחאי ביולי-אוגוסט 2015.
במאמר שפרסמתי ביולי 2011 כתבתי: "אז, מדוע בכל זאת נראה לי שמשבר בסין הוא רק שאלה של זמן. כמה זמן - אינני יודע. מה שברור הוא שכשזה יקרה, הדי המשבר יורגשו היטב בכל בורסות העולם". ואכן, מה שקרה ביולי-אוגוסט 2015 ובשבוע שעבר, נראה אולי קשור לבורסת שנחאי, אבל בפועל לא קשור ישירות ובאופן מכריע אליה, אלא קשור בטבורו למה שמתרחש במשק הסיני, או אף יותר נכון לומר - החששות מפני מה שעתיד להתרחש במשק הזה.
- סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז, מהן הבעיות של הבורסה הסינית ומהן הבעיות של המשק הסיני וכיצד הן קשורות אלה באלה?
ברמת הבורסה הסינית, כדאי לציין שמה שמאפיין אותה מאז ומתמיד זו רמת תנודתיות גבוהה עד כדי אווירה של קזינו, שנקבעת על ידי המוני משקיעים קטנים. במונחים של שווי שוק הבורסה, הסינים משקלם אמנם קטן, אבל חלקם במסחר היומי מגיע ל-80%. רבים מהם, לא רק שהשקיעו את כל הונם במניות, אלא עשו זאת בגל האופוריה שפקד את השוק מאמצע 2014 עד אמצע 2015, לא מעט בעידוד השלטונות. בנוסף, הם נטלו אשראי והכל במגמה להתעשר ומהר.
אבל, כפי שקורה מפעם לפעם, כאשר משאלות הלב גוברות על התנהלות רציונלית, המשקיעים משלמים את המחיר. מבחינה זו התנהגות הבורסה על משקיעיה מזכירה מאוד את התנהגות הבורסה בת"א לפני כ-30 שנים, בשנות ה-80 של המאה הקודמת. אבל, הבעיה איננה רק התנהגות המשקיעים. הבעיה היותר גדולה קשורה להתנהגות הרגולטורים הסינים.
ביולי-אוגוסט 2015, הרגולטור הסיני התנהל באופן שנתפש כהזוי על ידי כל משקיע מערבי - איסור על מכירה בשורט, איסור על בעלי עניין מהותיים למכור מניות במשך חצי שנה, "עידוד" חברות ממשלתיות לרכוש מניות ועצירת עיתונאים באשמה שהם מלבים את המפולת. וגם אז הופסק המסחר בבורסה. חלק מההתנהגויות האלה חזרו על עצמן בשבוע החולף. במדינה בה חלק לא קטן מההתנהלות הכלכלית נקבע על ידי הוראות שניתנות מלמעלה, קשה מאוד לרגולטורים להיגמל מן הצורך בשליטה. ההחלטה הנבונה ביותר שקיבל הפעם הרגולטור הסיני, בכל זאת, הייתה לאפשר בסוף השבוע תנודה בלתי מוגבלת במקום לגרום פעם נוספת להפסקת מסחר.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
אבל, זו לא הייתה רק הבורסה של שנחאי והרגולטור המופקד עליה
גם הרגולטור המופקד על מדיניות המט"ח, "לא היה בשיאו" בשבוע הקודם. הבנק המרכזי של סין - People Bank Of China = PBOC - קבע פיחות של היואן בשיעור יומי חריג יחסית של 0.6%, באופן שהביא את הפיחות המצטבר של היואן ביחס לדולר בחודשים האחרונים לכ-6%. על פניו, יש לסין את כל העניין לייצר פיחות, שכן זה מוריד לחץ מהיצואנים הסינים ומגביר את הכושר התחרותי שלהם. כמו כן, פיחות מרחיק את סכנת הדיפלציה שעלולה לפגוע בצריכה הפרטית אותה מבקשת סין לעודד.
אבל, מה שטוב לסינים, רע לאחרים והמהלך של פיחות הצית חששות של מלחמת מטבעות חדשה. עם זאת, מוכרחים לומר, שהתמונה הרבה יותר מורכבת. פיחות היואן יכול לפעול גם כבומרנג, שכן הסקטור העסקי בסין (יותר הממשלתי מאשר הפרטי) הגדיל מאוד את מצבת החובות שלו, וחלק מזה - חובות צמודי דולר ופיחות היואן - פוגע בו. יתרה מזו, פיחות מהיר של היואן עלול לייצר לחץ, שלא לומר פאניקה של בריחת השקעות מסין ו/או הימנעות מהשקעות חדשות, וזה, מן הסתם, לא משהו שמשק בהאטה צריך.
ואכן, על פי מקורות בסין, הרגולטור במדינה נתן הנחיה לבנקים המסחריים להגביל את רכישת הדולרים, והוא עצמו מכר דולרים כדי להאט את הפיחות, מה שמתבטא לאחרונה בירידה ברמת רזרבות המט"ח שלו. החשש, שאם הפיחות יואץ זה עלול לגרום לתגובת שרשרת שתכלה את הרזרבות ותסכן את היציבות הפיננסית שלו. בהקשר זה של פיחות, ראוי להזכיר כי סין אימצה לאחרונה את שיטת סל המטבעות (בדומה לישראל), שבה דווקא האירו הוא המטבע עם המשקל הגבוה ביותר, ופיחותו בהשוואה לדולר מצריך באופן כמעט אוטומטי פיחות של היואן ביחס לדולר.
אז, מה בכל זאת, הבעיה של השווקים עם פיחות היואן? הבעיה היא כפולה.
- פעם אחת:
- פעם שנייה:
בנקים מרכזיים בעולם נוהגים לתקשר עם השווקים כדי שלא ליצור הפתעות שיביאו לזעזועים. המסורת הזו, לצערנו, עדיין לא הגיעה לסין וזהו מאפיין גם של שאר הרגולטורים בסין, לרבות הרגולטור האחראי על הבורסה הסינית.
האיתות שמתקבל: חוסר השקיפות של הרגולטורים הסינים ואופן הטיפול שלהם, עד כה, במצבים משבריים, מעלה את החששות של המשקיעים לגבי אופן הטיפול במשברים שאינם בורסאיים או מט"חיים, אלא במשבר משקי. הקשר בין משבר בורסאי למשבר משקי לא עובר במקרה זה דרך הפסדי הציבור וירידה בצריכה, אלא דרך היותה של הבורסה הסינית גורם שמאותת על כך שמשהו חורק בכלכלה הסינית.
על הכלכלה הסינית ועד כמה היא מסכנת את הכלכלה העולמית ואת השווקים הפיננסיים העולמיים במאמר הבא שיפורסם ביום שלישי.
מדד שנחאי בשנתיים האחרונות (גרף שבועי):
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 11.לא ברור למה "היואן צריך להתחזק". (ל"ת)אהוד 11/01/2016 13:21הגב לתגובה זו
- 10.רק חבל שהוא לא מתואם עם הכלכלן הראשי שלו (ל"ת)האשם תמיד 11/01/2016 08:35הגב לתגובה זו
- 9.יונתן 11/01/2016 07:55הגב לתגובה זולמה לא נתת סקירה כזאת לפני חודש??? למה אתה מחכה ליום שלישי?? קשה לכם להודות שאתם לא יכולים לדעת כלום, בדיוק כמו כל אדם אחר שלא מתעסק בשוק ההון, רק ההבדל הוא שאתם מרוויחים הון על עיסוקיכם!
- 8.יחזקאל 11/01/2016 06:51הגב לתגובה זודווקה הדבר החשוב נדחה ליום שלישי עד שתתבהר התמונה ואז נהייה חכמים בדעבדואולי קצת מאוחר לפעולות מסויימות
- 7.כרגיל המומחים הישראלים מנבאים את העבר (ל"ת)איפה היית לפני חודש? 10/01/2016 20:07הגב לתגובה זו
- 6.סין קזינו- ות'א אמא של הקזינו (ל"ת)מחר מפולת 10/01/2016 19:09הגב לתגובה זו
- מפולת בפוטים (ל"ת)חיים 10/01/2016 19:45הגב לתגובה זו
- 5.ישראל 10/01/2016 18:43הגב לתגובה זולא יודע האם היום או בעוד מספר שנים. אבל, כמו ביפן לפני 25 שנים ובמערב לפני 8 שנים משלמים את החשבון על מיעוט בילודה. ברור שכלכלן לא חושב על זה. אלא מביט על נתוןנים עיקיים. אבל, ככה זה. פשוט מאוד.
- 4.נחום 10/01/2016 17:41הגב לתגובה זונראה שפשוט לוקחים כותרות ממוחזרות ומלבישים אותם על כתבות טורים או מה שבה להם. איזה פאקינג איתות ברור יש בטור הזה? יש פה סקירה על השוק הסיני ועל המצב של הבורסה שם וזהו
- רוני ק 10/01/2016 22:19הגב לתגובה זוושם נקבל את התשובה - מהו האיתות, סבלנות.
- צודק 10/01/2016 19:53הגב לתגובה זווואלה צודק אבל אנחנו בדור של כתבות בומבסטיות
- 3.malule 10/01/2016 17:22הגב לתגובה זוסין? אירופה ? יפן? ארה"ב? כלכלות בהצפת הדפסת כסף ברמות שלא היו כאלה בהיסטוריה כולם מנסים לייצב ולרמות את המצב האמיתי.ספקולציות של ממשלות שחושבות שהן יכולות לייצב כלכלות חולות.
- נבואה לנביאים 10/01/2016 20:18הגב לתגובה זואז יהיו תנודות ובסוף ירידות חדות
- 2.אפססססססססססססס- 1900-2000 גם אמרת (ל"ת)מישהו 10/01/2016 17:12הגב לתגובה זו
- 1.אמרת מעוף 2000 למה שנאמין לשטיות שלך. (ל"ת)צחי 10/01/2016 17:04הגב לתגובה זו
- מסתכל מלמעלה 11/01/2016 06:41הגב לתגובה זוהמטרה שלו להרגיע אותנו, כי לדעתו במשך החצי השנה הקרובה הכל יהיה טוב, ומדד המעוף יעלה 25%... ולכן כל מי שרוצה להרוויח שישאר בבית ההשקעות שלו, וכך הוא יעשה 25% (פחות)... כך עובדת השיטה - "ישרא בלופ"
- אז מה? (ל"ת)אז אמר 10/01/2016 19:49הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
