השוק הסיני כמרקחה: כשהפאניקה גוברת - מוכרים מכל הבא ליד
כותרות העיתונים וערוצי החדשות מתייחסות לשווקים הפיננסיים בסין כאל מקשה אחת. התייחסות זאת, בניגוד למשפט הידוע, רואה את היער אך מפספסת את העצים. בשוק ההון הסיני ישנן שתי פלטפורמות מסחר מרכזיות: בורסת שנחאי (SSE) ובורסת שנזן (SZSE).
בורסת שנחאי היא הבורסה הבכירה והסולידית יותר, אשר נפתחה לאחרונה למשקיעים. נסחרות בה החברות הסיניות המובילות, ביניהן 6 החברות הסיניות (היחידות) בעלות שווי שוק הגבוה מ-100 מיליארד דולרים (פטרוצ'יינה, 4 הבנקים הגדולים בסין וחברת הביטוח הגדולה בסין). בין המניות המובילות האחרות ניתן למנות את מניותיהן ש אייר צ'יינה, חברת רכבות וחברות הובלה הימית, חברות תעשייתיות וחברות טלקומוניקציה ועוד.
הבורסה בשנזן, לעומת זאת, פחותה בחשיבותה הכלכלית ומשמשת פלטפורמת מסחר גם לחברות "כלכלה חדשה" קטנות יותר. היא אינה פתוחה למשקיעים מחוץ לסין. החברה הגדולה ביותר בבורסת שנזן הינה בשווי שוק של כ-25 מיליארד דולרים בלבד (בשנחאי נסחרות כ-30 חברות בשווי שוק גבוה מ-25 מיליארד ד'). כמו כן, חברות סיניות רבות נסחרות בבורסה בהונג קונג, בעיקר מניות מסוג H, אשר שונות ממניות ה-A הנסחרות בשנחאי. ההפרדה בין סוגי המניות השונים מבטאת בעיקר הבדל במגבלות המסחר וההחזקה המוטלות עליהן. על המניות בהונג קונג אין מגבלות מסחר כלשהן למשקיעים זרים, על המניות בשנחאי ישנן מגבלות מסוימות ואילו המסחר במניות בשנזן מתאפשר, כאמור, למשקיעים מקומיים בלבד.
צמיחת מעמד הביניים
בעשורים האחרונים, עברה סין תהליך גידול מואץ תוך מעבר מכלכלה חקלאית לכלכלה תעשייתית ולצד המהפכה האדירה שעברה כלכלת המדינה, שהציגה בעשור האחרון גידול עקבי בשיעורי צמיחה ועלייה מתמדת בשיעורו של מעמד הביניים הצרכני, ועלו מחיריהם של נכסים רבים. בין הנכסים ש"נהנו" מביקוש סיני מואץ ניתן למנות נכסי נדל"ן, נפט, זהב וסחורות באופן כללי, וגם אגרות חוב של ממשלות וכמובן מניות.
- הבנקים ממשיכים בעליות לאחר מכירת SVB
- בזמן ששאר הבנקים עולים, פירסט רפובליק ממשיכה לרדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגידול האמור במעמד הביניים הזמין להשקעה וההתלהבות הרבה מהקטר הסיני שלא עוצר - מה שהביא את המדדים המובילים בבורסות הסיניות לעליות שערים חדות המלוות בתנודתיות גבוהה. אולם בעוד שבעשור האחרון הבורסה בשנחאי עלתה בממוצע בכ-9% לשנה יותר ממדד ה-S&P500 (שיעור שלא רחוק מהפער בין קצבי הצמיחה של 2 המעצמות), הרי שהעלייה המטאורית באמת הייתה בבורסת שנזן שעלתה בקרוב ל-10% נוספים (מעל לשנחאי) בממוצע שנתי.
חשוב להבין, שלא כמו בבורסות המובילות בעולם, מרבית המשקיעים בבורסה זו הם משקיעים פרטיים, קטנים יחסית ולא מנוסים, הנהנים זה שנים מעידוד להשקעה על ידי מתן אשראי ומינוף נכסים לצורך השקעה במניות. התלהבות זו, שפע הכסף, והתמימות היחסית של ציבור המשקיעים הסיני בשילוב עם היותה של הבורסה בשנזן סגורה למשקיעים זרים מחד והפיקוח על מט"ח ועל השקעות המשקיעים הסינים בבורסות מחוץ לסין מאידך, הביאו להתפתחות תהליך בועתי.
בא שוטר, גרש אותם אז מה עורר את הירידות החדות? כפי שאמרנו, סוד גלוי שמחירי מניות רבות בסין (ובעיקר בשנזן) התנתקו מהכלכלה הריאלית, ולצד העליות הממושכות שהתגברו בשנה האחרונה, גברה גם העצבנות בשווקים על רקע חששות מפני האטה בכלכלה. נתוני מאקרו חלשים השפיעו על קברניטי הכלכלה הסינית לייצר פיחות יזום ביואן, וביום שישי האחרון נתון מדד מנהלי הרכש הציג שפל של שנים והגביר את הפאניקה. כאשר יש פאניקה - מוכרים מכל הבא ליד, בוודאי כשמדובר באמצע תקופת החופשות של חודש אוגוסט, ונכנסות לפעולה תוכנות מחשב עם פקודות stop loos.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
אז כן, סביר להניח שיש בסין התמתנות מסוימת בקצב הצמיחה, ובוודאי גם בעיות נוספות כמו בניית יתר והלוואות גרועות במאזני הבנקים הסינים, אבל אם בוחנים ממעוף הציפור ובראייה רחבה את נתוני הבסיס - הרי שרמת התוצר לנפש במדינה מאוד התקדמה סין היא עדיין רצפת הייצור המובילה בכלכלה הגלובלית. חברות סיניות הופכות גלובליות ומובילות שוק. למרות שתרומתו של מנוע הצמיחה הסיני לשאר העולם פוחתת במידת מה, הרי שתהליך התכנסות לשיעורי צמיחה נורמליים הוא טבעי וסביר.
אחד החששות העיקריים של ציבור המשקיעים בנוגע לסין הוא חוסר השקיפות ואמינות הנתונים המתפרסמים, הן על ידי החברות הסיניות והן על ידי הממשלה. לכן, על מנת לנסות ולחוש את המגמות בכלכלה הסינית רצוי להתמקד בנתונים שעל אמינותם אין עוררין - מבדיקה של המכירות לסין של החברה המבטאת יותר מכל את השינוי שחל בצריכה הסינית, חברת אפל, נראה כי לא רק שאין ירידה בקצב המכירות, הרי שישנו גידול מתמשך מרבעון לרבעון המקביל אשתקד, ואין סימנים המצביעים על האטה כלשהי. אז לפחות לפי אפל (והיא לא היחידה..) השד אינו נורא כל כך.
כרגע אין הרעה דרמטית בפעילות הכלכלית העולמית, ויש לזכור שבארה"ב שוק העבודה והנדל"ן מצויים זה מכבר במגמת התאוששות. כמה באמת תושפע כלכלת העולם ובפרט החברות בארה"ב מהאטה בסין? להערכתנו לא הרבה. החברות האמריקניות תלויות מעט מאוד בייצוא. חלקו של הייצוא מהתוצר האמריקני הוא כ-11% והחשיפה לסין של חברות ה- 500 P&S היא באחוזים בודדים.
מידת האטרקטיביות על מנת לקבל מושג לגבי האטרקטיביות היחסית של המדד, יש להשוותו לתשואת אג"ח ממשלתי ארוך ולגזור את פרמיית הסיכון. התשואה הממוצעת הריאלית באג"ח ל-10 שנים היא כ-2% ופרמיית הסיכון של שוק המניות הנגזרת ממכפיל הרווח עומדת לאורך זמן על שיעור ממוצע של כ-3%. היום מכפיל הרווח הממוצע עומד על 17.4 ותשואת האג"ח הצמוד ל-10 שנים על כ-0.5% מה שמשקף פרמיית סיכון של קרוב ל-5.5%, כלומר האטרקטיביות היחסית של שוק המניות האמריקני נמצאת ברמה גבוהה לעומת שנים עברו.
לסיכום, ההאטה הצפויה מכיוון סין איננה קטסטרופלית והשפעתה של הכלכלה הסינית על האמריקנית מוגבלת למדי. הירידה בביקושים מסין, המשפיעים על מחירי הסחורות, איננה דבר רע, להיפך - זה טוב לחברות ולצרכנים. הגמישות התקציבית בארה"ב אף היא עלתה באופן משמעותי. הגירעון התקציבי בארה"ב, שבמהלך המשבר הגיע לכדי 10% תוצר, נמצא כיום ברמה נמוכה של כ-2.5% והמשק האמריקני בהחלט ערוך גם להאטה ברכישות אג"ח מכיוון סין.
החברות האמריקניות אינן יקרות, ולכן כדאי לאתר את ההזדמנויות אותן מספק כעת השוק הגועש. נזכור שמשברים משמשים כר נוח למשקיעים מתוחכמים, הבוחרים השקעותיהם בקפידה, לאסוף נכסים איכותיים במחירים אטרקטיביים, ולמרות אי הנעימות המסוימת הכרוכה בירידות בשווקים, אלו התקופות בהן צצות מרבית ההזדמנויות. לעת עתה אנו סבורים שהפגיעה בכלכלות המפותחות הינה מוגבלת, ולכן אנו מתמקדים כעת באיתור הזדמנויות בנכסים איכותיים בשווקים המובילים.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 1.סוף סוף סקירה מהחומה (ל"ת)תודה 13/09/2015 08:09הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.