שוק הפנסיה בסחרחרה: הרפורמות הקרובות הולכות לשנות סדרי עולם
לפני ימים ספורים אושרו בועידת השרים לענייני חקיקה הרפורמות במסגרת החסכון הפנסיוני המופיעות תחת "שם הקוד" - הפחתת עלויות המוצר הפנסיוני.
האם הרפורמה תשיג את מטרתה? האם הצעדים שננקטו אכן יועילו להפחתת עלויות המוצר הפנסיוני או אולי יגרמו דוקא לעלייה בעלויותיו? הנבואה ניתנה כאמור לשוטים ויש לתת לזמן לעשות את שלו, אך עם זאת, בטור הקרוב ננסה להציג בכמה נקודות את השינויים ולנסות לסמן את הכיוונים אליהם הולך השוק.
הפרדת השירות מהמכירה והיכולת של כל עובד לבחור סוכן ביטוח ההנחה הרווחת היא כי השירות אותו מקבל המעביד מסוכנות ההסדר או סוכן הביטוח ממומן הילמע על ידי העובד, אשר רשאי לבחור את המוצר בו הוא חוסך אך לא יכול לבחור את סוכן הביטוח ומחוייב לבחירתו של המעביד. עקב עובדה זו יכול סוכן הביטוח לגבות דמי ניהול גבוהים יותר ממה שהלקוח הסופי יכול להשיג. בפועל, השוק כבר עבר שינוי בשנים האחרונות. נכון, ישנם עסקים בהם דמי הניהול שנגבים מהעובד גבוהים מהממוצע, אך מגמת הירידה בדמי הניהול נמצאת בתהליך מואץ כבר כמה שנים - תהליך שהואץ עוד יותר בשנה האחרונה. היכולת לפנות ולרכוש קרן פנסיה באופן ישיר בדמי ניהול מוזלים בהרבה, ההבנה של המעביד כי הוא אינו רוצה שהעובד יפגע עקב בחירת סוכן הביטוח על ידו ותגובת סוכנויות ההסדר לשוק המתהווה, הביאו למצב שכבר היום נמצא עסקים בהם הלקוחות משלמים דמי ניהול נמוכים בהרבה מהממוצע והמעסיק הוא זה שמשלם את שכרו של סוכן הביטוח בתשלום חודשי.
אם בעבר מגמה זו איפיינה רק עסקים עם כמות של מאות עובדים, בעת האחרונה אנו רואים כי היא מחלחלת גם לעסקים בינונים ואף קטנים. סוכנויות ההסדר ידעו להתאים עצמן למציאות המשתנה והשכילו ליצור מודל רוחיות שהתשלום לא מגיע על חשבון העובד אלא כאמור באופן ישיר מהמעביד.
- חוסכים לפנסיה, אבל אין להם דירה: למה לא לאפשר פדיון מהפנסיה למטרת רכישת דירה?
- הצילו, סוכן הביטוח שלי מעורב בפרשה מטורפת. מה עלי לעשות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה יגרום המצב החדש? כאמור הפרדת השירות מהמכירות תגרום לכך שיהיו שני גורמים שיתנו את השרות למעביד ולעובד. הסוכנות או חברות אחרות שיכנסו לתחום יקבלו את שכרם מהמעסיק, שיעשה חשבון ויבדוק האם כדאי לו להכשיר איש מקצוע אצלו או שעדיף מבחינה כלכלית לשלם לגוף מקצועי. העובד, מצידו, יבחר את הסוכן שיבצע עבורו את פעילות המכירה והליווי, ועימו יצטרך להגיע למודל תגמול - כאן אנו מגיעים לחלק הבא שברפורמה. סוכן הביטוח יכול ליהנות מעמלת הפצה בלבד מהגוף אשר את מוצריו הוא מוכר, או לחילופין, מתשלום מהלקוח. עמלת ההפצה תהיה כנראה קבועה וחל איסור של תשלום גם מהמוצר וגם מהלקוח.
ראשית, לא ברור מהי עמלת הפצה ומה גובהה. בכל מקרה, כבר היום דמי הניהול הנגבים ממוצר פנסיוני, כמו קרן פנסיה התשלום לסוכן הביטוח, אינם גבוהים. כאמור, עת הסוכנות המוכרת היתה גם המטפלת, היא יכלה ליצור מצב של גביית התשלום מהמעסיק ומהמוצר. הרפורמה החדשה מעמידה את הלקוח היחיד והבודד לנסות למקסם את מצבו מול סוכן הביטוח. כמעט ברור כי בעמלת ההפצה שתקבע, סוכן הביטוח לא יוכל לבצע זאת במקומו, כי הוא חייב להתמקצע ולשכלל כל העת את יכולותיו לתת את השרות והליווי המתמשך לליווי הלקוח בהתאם לצרכיו המשתנים. האופציה שנותרה היא כי הלקוח יהיה זה אשר ישלם לסוכן את עלות פעולותיו. המשמעות היא תשלום של כ-50 שקלים לחודש תמורת המכירה והליווי. האם זה יקרה? לא בטוח. נראה אלפי לקוחות אשר היו רגילים לקבל את השרות לכאורה ללא תשלום, חותמים על הוראת קבע לטובת סוכן הביטוח. אז האם הרפורמה תפעל לטובת החוסכים? כאמור העניין לא ברור עד הסוף. אי הוודאות בשוק גבוה ולא ברור מה יולידו בסופו של דבר השינויים. כנראה שנראה שחקנים חדשים אשר מצויידים בטכנולוגיות מתקדמות נכנסים לשוק התפעול, נשירה של סוכני ביטוח מהשוק, בניית מודל רווחיות חדש של סוכני הביטוח שישארו, כניסה וצמיחה של גופי מכירה אלטרנטיבים, התפתחות פלטפורמה אינטרנטית למכירת מוצרים פנסיונים ועוד השלכות שכאמור מוקדם לצפות.
בהערת אגב נוסיף כי הרפורמה מאד מתאימה לסוכני ביטוח אשר פועלים במודל של ניהול סיכונים מלא ורחב, ויודעים הלכה למעשה ללוות את היחיד והתא המשפחתי. יחד עם זאת, לא ברור אם כלל סוכני הביטוח והלקוחות ערוכים לרפורמה כה נרחבת.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
****אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/ או יעוץ במוצר פיננסי ו/ או שיווק פיננסי ו /או ייעוץ מס/ ו/ או יעוץ פיננסי ו/ או יעוץ משפטי ו/או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות ו /או הקופות המוזכרים לעילו/או קיים להם אינטרס כלכלי במוצרים האמורים ו/או נמצאים בקשרים עסקים עם החברות המוזכרות.
- 2.הכול חרטא בכר וביבי דרדרו את החיסכון הפנסיוני ועוד היד (ל"ת)גמלאי 26/08/2015 15:23הגב לתגובה זו
- 1.מסכים מאוד . (ל"ת)עמית 24/08/2015 11:58הגב לתגובה זו
- מבולבלים? גם אנחנו (ל"ת)יואב 25/08/2015 23:23הגב לתגובה זו

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
