הצרה הבאה תבוא ממזרח: סין מאיימת על ההתאוששות באירופה
חולשה בסין או מיתון רחמנא ליצלן, הינם חדשות רעות מאוד עבור התאוששות הצמיחה באירופה (ועבור העולם ככלל). סין הינה השנייה בגודלה בשותפות הסחר של גוש האירו, ומהווה את יעד צמיחת הייצוא מספר אחד של היבשת. ניקח כדוגמא את גרמניה, לה קשרי המסחר הענפים ביותר מבין מדינות הגוש עם סין - כ-6.6% מהייצוא הגרמני מיוצא לסין ובמונחי תוצר, מדובר בערך לא מבוטל של כ-2.6% תוצר. התגובה הקשה של שוק המניות האירופי לפיחות בסין, מתארת אולי בצורה הטובה ביותר את התלות של הצמיחה באירופה בשוק הסיני.
מאבדים סבלנות
המהלכים של הממשל הסיני נראים לרוב הגיוניים עם אופק ארוך טווח ותכנון אסטרטגי כולל. היד המכוונת במשק, הכוללת 18% מאוכלוסיית העולם, צריכה לעיתים לבצע התאמות ותיקונים ובכל זאת, קשה שלא להתפעל. למרות זאת, אם מחברים את רצף ההחלטות בשנה האחרונה, קשה שלא לתהות, האם הממשל הסיני מאבד סבלנות? האם הוא עושה טעויות הנובעות מחיפזון? האם הוא לא עסוק מדי בכיבוי שריפות ופחות בתכנון?
לא פעם כתבנו ביקורת על הניסיון לקירור שוק המניות והניסיון לבלום את הקריסה, ולכן לא נחזור על כך שנית. יחד עם זאת, נראה כי בממשל בסין הגיבו מאוחר מדי לעליות החדות בשוק המניות, שכללו גידול חד במינוף, ובעצם קיוו כי הגידול בעושרם של הסינים יצליחו לחפות מעט על ההתמתנות. גם הפיחות היזום של הממשל, שבסך הכל היה קיצוני למדי בגלל המהירות שבו הוא נעשה, עשוי להוביל לתוצאה הפוכה.
אמנם, הייצוא הסיני בהחלט מהווה חלק נכבד מהתוצר, אך גם הייבוא הסיני עדיין מהווה חלק לא קטן מהכלכלה, מה שעשוי להכביד על הצמיחה. הצרכן הסיני שרק לא מזמן "חטף" בעקבות הקריסה בשוק המניות, עשוי כעת לעמוד מול התייקרות מוצרי ייבוא - מה שעשוי להכביד עוד יותר על הצריכה הפרטית. בשלב זה עוד מוקדם מדי לאמוד את המצב בסין בעקבות הקריסה בשוק המניות והתועלת מהפיחות במטבע, אולם נראה כי העיסוק היומיומי של הממשל בסין להחזיר את הכלכלה השניה בגודלה למסלול צמיחה נאות, יוצרים זעזועים גדולים בזמן קצר. ההשלכות במקרה של אובדן אמון או חלילה שליטה, עשויות להיות קשות עבור הכלכלה הסינית וקשות עוד יותר עבור הצמיחה הגלובלית.
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- הסנקציות המתוכננות של אירופה על ישראל: 227 מיליון אירו בשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוקדם לדאוג
לסינים יש עוד הרבה כלים בקנה, הרחבות מוניטריות והרחבות פיסקליות ילווה את הכלכלה ברבעונים הקרובים וצפויים לרומם את מצב רוחם של המשקיעים בכל פעם שזה ישקע בדאגות.
- 6.Shoimer 19/08/2015 22:00הגב לתגובה זוonly fund invests in such markets,
- 5.אבי 19/08/2015 17:08הגב לתגובה זוכל דמיון בין תחזיותיו של מר חברון למציאות, אפילו לא מקריות. לאנליסט המכובד אין קצה של מושג איך מתנהלת הכלכלה הראלית בסין, הוא עושה copy paste ממאמרים אחרים, ולמותר לציין שאיננו נושא באחריות כלשהי ל"אנליזה" שלו. תחפשו, לא מזמן, מה כתב על אירופה ותבינו לבד. שרלטן
- אבי 20/08/2015 00:32הגב לתגובה זודווקא עכשיו הייתי ממליץ להגדיל את הסיכון לאירופה - יש סיכון קטן מאד להתפתחות משבר רציני", כך אמר יניב חברון, האנליסט הראשי של אקסלנס בשיחה עם Bizportal. "ברגע שהסיפור של יוון יסתיים אי הוודאות שאיפיינה את השווקים תפחת באופן משמעותי. אם הייתי בתוך השוק בטח שלא הייתי יוצא אלא מגביר החשיפה לאירופה". הכותרת יניב חברון מאקסלנס משיב: האם היה משקיע כעת באירופה?
- יפה כתבת יפה אמרת . חבל שביזפורטל נותנת במה (ל"ת)מאכזב 19/08/2015 18:40הגב לתגובה זו
- 4.חיים 19/08/2015 09:29הגב לתגובה זושאין מקום יותר אטרקטיבי מלהשקיע מאירופה, במיוחד בגרמניה. מטבע חלש, יצוא חזק, בלה בלה. פתאום הכול התהפך גם כאן הכול יכול להתהפך מייד (לממשלה הסינית כלים מאוד חזקים). - איך אתה מסביר את זה שבחודש מרץ השנה הנפט נפל ל 48 דולר וחודש אחרי זה הוא קפץ ב 25 אחוז ל 60 דולר (ופתאום 48 דולר נראה מחיר שלא יחזור עוד (מאז נפל ל 42)
- 3.אבי 18/08/2015 21:41הגב לתגובה זוכתב ונשאר בחיים. התחזיות שלו שוות ערך לנייר עליו הן כתובות
- 2.פיני 18/08/2015 18:04הגב לתגובה זוכל מנהלי השקעות יושבים וכוססים ציפורניים ומתפללים שהעסק לא יקרוס מהר. תמידתהיה הרחבה כזו או אחרת. אף אחד לא יגיד את האמת העסק לפני קריסה . צאוו מהשוק. יש יותר מדי מה להפסיד לכל החברה
- למה לצאת תגדר (ל"ת)שי 19/08/2015 05:44הגב לתגובה זו
- 1.קוראת 18/08/2015 16:54הגב לתגובה זואילו שווקים לדעתך צפויים להשיא תשואה עודפת בשנה הקרובה? למיטב זכרוני כתבת שאירופה היא כזאת.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.