הצרה הבאה תבוא ממזרח: סין מאיימת על ההתאוששות באירופה
חולשה בסין או מיתון רחמנא ליצלן, הינם חדשות רעות מאוד עבור התאוששות הצמיחה באירופה (ועבור העולם ככלל). סין הינה השנייה בגודלה בשותפות הסחר של גוש האירו, ומהווה את יעד צמיחת הייצוא מספר אחד של היבשת. ניקח כדוגמא את גרמניה, לה קשרי המסחר הענפים ביותר מבין מדינות הגוש עם סין - כ-6.6% מהייצוא הגרמני מיוצא לסין ובמונחי תוצר, מדובר בערך לא מבוטל של כ-2.6% תוצר. התגובה הקשה של שוק המניות האירופי לפיחות בסין, מתארת אולי בצורה הטובה ביותר את התלות של הצמיחה באירופה בשוק הסיני.
מאבדים סבלנות
המהלכים של הממשל הסיני נראים לרוב הגיוניים עם אופק ארוך טווח ותכנון אסטרטגי כולל. היד המכוונת במשק, הכוללת 18% מאוכלוסיית העולם, צריכה לעיתים לבצע התאמות ותיקונים ובכל זאת, קשה שלא להתפעל. למרות זאת, אם מחברים את רצף ההחלטות בשנה האחרונה, קשה שלא לתהות, האם הממשל הסיני מאבד סבלנות? האם הוא עושה טעויות הנובעות מחיפזון? האם הוא לא עסוק מדי בכיבוי שריפות ופחות בתכנון?
לא פעם כתבנו ביקורת על הניסיון לקירור שוק המניות והניסיון לבלום את הקריסה, ולכן לא נחזור על כך שנית. יחד עם זאת, נראה כי בממשל בסין הגיבו מאוחר מדי לעליות החדות בשוק המניות, שכללו גידול חד במינוף, ובעצם קיוו כי הגידול בעושרם של הסינים יצליחו לחפות מעט על ההתמתנות. גם הפיחות היזום של הממשל, שבסך הכל היה קיצוני למדי בגלל המהירות שבו הוא נעשה, עשוי להוביל לתוצאה הפוכה.
אמנם, הייצוא הסיני בהחלט מהווה חלק נכבד מהתוצר, אך גם הייבוא הסיני עדיין מהווה חלק לא קטן מהכלכלה, מה שעשוי להכביד על הצמיחה. הצרכן הסיני שרק לא מזמן "חטף" בעקבות הקריסה בשוק המניות, עשוי כעת לעמוד מול התייקרות מוצרי ייבוא - מה שעשוי להכביד עוד יותר על הצריכה הפרטית. בשלב זה עוד מוקדם מדי לאמוד את המצב בסין בעקבות הקריסה בשוק המניות והתועלת מהפיחות במטבע, אולם נראה כי העיסוק היומיומי של הממשל בסין להחזיר את הכלכלה השניה בגודלה למסלול צמיחה נאות, יוצרים זעזועים גדולים בזמן קצר. ההשלכות במקרה של אובדן אמון או חלילה שליטה, עשויות להיות קשות עבור הכלכלה הסינית וקשות עוד יותר עבור הצמיחה הגלובלית.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוקדם לדאוג
לסינים יש עוד הרבה כלים בקנה, הרחבות מוניטריות והרחבות פיסקליות ילווה את הכלכלה ברבעונים הקרובים וצפויים לרומם את מצב רוחם של המשקיעים בכל פעם שזה ישקע בדאגות.
- 6.Shoimer 19/08/2015 22:00הגב לתגובה זוonly fund invests in such markets,
- 5.אבי 19/08/2015 17:08הגב לתגובה זוכל דמיון בין תחזיותיו של מר חברון למציאות, אפילו לא מקריות. לאנליסט המכובד אין קצה של מושג איך מתנהלת הכלכלה הראלית בסין, הוא עושה copy paste ממאמרים אחרים, ולמותר לציין שאיננו נושא באחריות כלשהי ל"אנליזה" שלו. תחפשו, לא מזמן, מה כתב על אירופה ותבינו לבד. שרלטן
- אבי 20/08/2015 00:32הגב לתגובה זודווקא עכשיו הייתי ממליץ להגדיל את הסיכון לאירופה - יש סיכון קטן מאד להתפתחות משבר רציני", כך אמר יניב חברון, האנליסט הראשי של אקסלנס בשיחה עם Bizportal. "ברגע שהסיפור של יוון יסתיים אי הוודאות שאיפיינה את השווקים תפחת באופן משמעותי. אם הייתי בתוך השוק בטח שלא הייתי יוצא אלא מגביר החשיפה לאירופה". הכותרת יניב חברון מאקסלנס משיב: האם היה משקיע כעת באירופה?
- יפה כתבת יפה אמרת . חבל שביזפורטל נותנת במה (ל"ת)מאכזב 19/08/2015 18:40הגב לתגובה זו
- 4.חיים 19/08/2015 09:29הגב לתגובה זושאין מקום יותר אטרקטיבי מלהשקיע מאירופה, במיוחד בגרמניה. מטבע חלש, יצוא חזק, בלה בלה. פתאום הכול התהפך גם כאן הכול יכול להתהפך מייד (לממשלה הסינית כלים מאוד חזקים). - איך אתה מסביר את זה שבחודש מרץ השנה הנפט נפל ל 48 דולר וחודש אחרי זה הוא קפץ ב 25 אחוז ל 60 דולר (ופתאום 48 דולר נראה מחיר שלא יחזור עוד (מאז נפל ל 42)
- 3.אבי 18/08/2015 21:41הגב לתגובה זוכתב ונשאר בחיים. התחזיות שלו שוות ערך לנייר עליו הן כתובות
- 2.פיני 18/08/2015 18:04הגב לתגובה זוכל מנהלי השקעות יושבים וכוססים ציפורניים ומתפללים שהעסק לא יקרוס מהר. תמידתהיה הרחבה כזו או אחרת. אף אחד לא יגיד את האמת העסק לפני קריסה . צאוו מהשוק. יש יותר מדי מה להפסיד לכל החברה
- למה לצאת תגדר (ל"ת)שי 19/08/2015 05:44הגב לתגובה זו
- 1.קוראת 18/08/2015 16:54הגב לתגובה זואילו שווקים לדעתך צפויים להשיא תשואה עודפת בשנה הקרובה? למיטב זכרוני כתבת שאירופה היא כזאת.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
