הצרה הבאה תבוא ממזרח: סין מאיימת על ההתאוששות באירופה

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, על הרוחות הרעותש באות מכיוונה של כלכלת סין והשפעתה על ההתאוששות האירופית
יניב חברון | (9)
נושאים בכתבה אירופה סין

חולשה בסין או מיתון רחמנא ליצלן, הינם חדשות רעות מאוד עבור התאוששות הצמיחה באירופה (ועבור העולם ככלל). סין הינה השנייה בגודלה בשותפות הסחר של גוש האירו, ומהווה את יעד צמיחת הייצוא מספר אחד של היבשת. ניקח כדוגמא את גרמניה, לה קשרי המסחר הענפים ביותר מבין מדינות הגוש עם סין - כ-6.6% מהייצוא הגרמני מיוצא לסין ובמונחי תוצר, מדובר בערך לא מבוטל של כ-2.6% תוצר. התגובה הקשה של שוק המניות האירופי לפיחות בסין, מתארת אולי בצורה הטובה ביותר את התלות של הצמיחה באירופה בשוק הסיני.

מאבדים סבלנות

המהלכים של הממשל הסיני נראים לרוב הגיוניים עם אופק ארוך טווח ותכנון אסטרטגי כולל. היד המכוונת במשק, הכוללת 18% מאוכלוסיית העולם, צריכה לעיתים לבצע התאמות ותיקונים ובכל זאת, קשה שלא להתפעל. למרות זאת, אם מחברים את רצף ההחלטות בשנה האחרונה, קשה שלא לתהות, האם הממשל הסיני מאבד סבלנות? האם הוא עושה טעויות הנובעות מחיפזון? האם הוא לא עסוק מדי בכיבוי שריפות ופחות בתכנון?

לא פעם כתבנו ביקורת על הניסיון לקירור שוק המניות והניסיון לבלום את הקריסה, ולכן לא נחזור על כך שנית. יחד עם זאת, נראה כי בממשל בסין הגיבו מאוחר מדי לעליות החדות בשוק המניות, שכללו גידול חד במינוף, ובעצם קיוו כי הגידול בעושרם של הסינים יצליחו לחפות מעט על ההתמתנות. גם הפיחות היזום של הממשל, שבסך הכל היה קיצוני למדי בגלל המהירות שבו הוא נעשה, עשוי להוביל לתוצאה הפוכה.

אמנם, הייצוא הסיני בהחלט מהווה חלק נכבד מהתוצר, אך גם הייבוא הסיני עדיין מהווה חלק לא קטן מהכלכלה, מה שעשוי להכביד על הצמיחה. הצרכן הסיני שרק לא מזמן "חטף" בעקבות הקריסה בשוק המניות, עשוי כעת לעמוד מול התייקרות מוצרי ייבוא - מה שעשוי להכביד עוד יותר על הצריכה הפרטית. בשלב זה עוד מוקדם מדי לאמוד את המצב בסין בעקבות הקריסה בשוק המניות והתועלת מהפיחות במטבע, אולם נראה כי העיסוק היומיומי של הממשל בסין להחזיר את הכלכלה השניה בגודלה למסלול צמיחה נאות, יוצרים זעזועים גדולים בזמן קצר. ההשלכות במקרה של אובדן אמון או חלילה שליטה, עשויות להיות קשות עבור הכלכלה הסינית וקשות עוד יותר עבור הצמיחה הגלובלית.

מוקדם לדאוג

לסינים יש עוד הרבה כלים בקנה, הרחבות מוניטריות והרחבות פיסקליות ילווה את הכלכלה ברבעונים הקרובים וצפויים לרומם את מצב רוחם של המשקיעים בכל פעם שזה ישקע בדאגות. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    Shoimer 19/08/2015 22:00
    הגב לתגובה זו
    only fund invests in such markets,
  • 5.
    אבי 19/08/2015 17:08
    הגב לתגובה זו
    כל דמיון בין תחזיותיו של מר חברון למציאות, אפילו לא מקריות. לאנליסט המכובד אין קצה של מושג איך מתנהלת הכלכלה הראלית בסין, הוא עושה copy paste ממאמרים אחרים, ולמותר לציין שאיננו נושא באחריות כלשהי ל"אנליזה" שלו. תחפשו, לא מזמן, מה כתב על אירופה ותבינו לבד. שרלטן
  • אבי 20/08/2015 00:32
    הגב לתגובה זו
    דווקא עכשיו הייתי ממליץ להגדיל את הסיכון לאירופה - יש סיכון קטן מאד להתפתחות משבר רציני", כך אמר יניב חברון, האנליסט הראשי של אקסלנס בשיחה עם Bizportal. "ברגע שהסיפור של יוון יסתיים אי הוודאות שאיפיינה את השווקים תפחת באופן משמעותי. אם הייתי בתוך השוק בטח שלא הייתי יוצא אלא מגביר החשיפה לאירופה". הכותרת יניב חברון מאקסלנס משיב: האם היה משקיע כעת באירופה?
  • יפה כתבת יפה אמרת . חבל שביזפורטל נותנת במה (ל"ת)
    מאכזב 19/08/2015 18:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חיים 19/08/2015 09:29
    הגב לתגובה זו
    שאין מקום יותר אטרקטיבי מלהשקיע מאירופה, במיוחד בגרמניה. מטבע חלש, יצוא חזק, בלה בלה. פתאום הכול התהפך גם כאן הכול יכול להתהפך מייד (לממשלה הסינית כלים מאוד חזקים). - איך אתה מסביר את זה שבחודש מרץ השנה הנפט נפל ל 48 דולר וחודש אחרי זה הוא קפץ ב 25 אחוז ל 60 דולר (ופתאום 48 דולר נראה מחיר שלא יחזור עוד (מאז נפל ל 42)
  • 3.
    אבי 18/08/2015 21:41
    הגב לתגובה זו
    כתב ונשאר בחיים. התחזיות שלו שוות ערך לנייר עליו הן כתובות
  • 2.
    פיני 18/08/2015 18:04
    הגב לתגובה זו
    כל מנהלי השקעות יושבים וכוססים ציפורניים ומתפללים שהעסק לא יקרוס מהר. תמידתהיה הרחבה כזו או אחרת. אף אחד לא יגיד את האמת העסק לפני קריסה . צאוו מהשוק. יש יותר מדי מה להפסיד לכל החברה
  • למה לצאת תגדר (ל"ת)
    שי 19/08/2015 05:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קוראת 18/08/2015 16:54
    הגב לתגובה זו
    אילו שווקים לדעתך צפויים להשיא תשואה עודפת בשנה הקרובה? למיטב זכרוני כתבת שאירופה היא כזאת.
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.