ראו הוזהרתם: 3 הצעות חוק הנדל"ן צפויות להוביל לקריסת השוק

עו"ד אבישי מלכא, בכיר לשעבר ברשות המיסים, על הסכנה החבויה שבהצעות החוק האחרונות - מחיר מטרה, מע"מ 0% ו-90% אחוזי משכנתא
אבישי מלכא | (2)

שלוש הצעות חוק, משלוש סיעות שונות, המקודמות על ידי חברי כנסת שונים, מיועדות להקל לכאורה על זוגות צעירים לרכוש דירה. בנוסף לחוק מע"מ 0% ויוזמת מחיר מטרה של משרד השיכון, אושרה לאחרונה הצעת חוק המאפשרת רכישת דירה ראשונה עם הון עצמי של 10% בלבד לעומת הון עצמי של כ-25% כיום. במילים אחרות, זוגות צעירים יוכלו להשתעבד למשכנתא של 900 אלף שקל בכדי לרכוש דירה בעלות של מיליון שקל.

החוק מאפשר לזוגות צעירים לקחת סיכון מיותר שמתגלגל גם לפתחם של הבנקים שיתנו את המשכנתאות האלה. מעבר לעניין של הסיכון המיותר לבנקים ולזוגות הצעירים, החוק האחרון שמצטרף לחוק מחיר מטרה ומע"מ 0% יוצר רצף של חוקים שכולם מובילים להגברת הביקוש לנדל"ן בישראל, ובמיוחד לנדל"ן של דירות חדשות.

על פי חוק מע"מ 0%, דירה ששווה היום 1.18 מיליון שקל, תהיה שווה מחר לזוג צעיר מיליון שקל. במחיר זה, יותר זוגות צעירים יוכלו לרכוש את הדירה, ולכן יגדל הביקוש ומחיר הדירה יעלה במהרה. קבלנים מנוסים, כמו כל בעל עסק גדול, ייהנו באופן טבעי מעלייה בביקושים בעקבות אותו חוק, ולממשלה, גם אם היא אומרת אחרת, לא תהיה את יכולת הפיקוח על העלאות המחירים.

שוק הנדל"ן, כמו כל שוק כלכלי משוכלל, יתנהל בהתאם לחוקים של היצע וביקוש. לא ברור למה כל חברי הכנסת משוכנעים שהעלאת הביקושים והוזלה זמנית של מחירי הדיור תוכל להוות גורם שיוביל לשינוי ארוך טווח.

השינוי המיוחל במחירי הנדל"ן, אם יגיע, יהיה רק באמצעות מתן האפשרות להגברת ההיצע, הקלות במתן אישורים לתוכניות תמ"א 38, פינוי-בינוי, הפשרת קרקעות, מיסוי נכסים וקרקעות שאינם בשימוש ועוד.

חברי הכנסת מתנהלים כיום בהתאם לתקופה בחירות. קידום חוק שיקדם ח"כ או שר בפריימריז או בקלפי, לא צריך להיות בראש מעייניהם של ההנהגה בישראל. אך רבים וטובים ממני אמרו כי פוליטיקאים דואגים למקום שלהם בשלטון בעוד מנהיגים דואגים לעתיד.

תנועת המלקחיים של שלושת החוקים האלה תיצור לחץ מצד קונים לרכוש דירות כמעט בכל מחיר, העיקר לנצל את ההטבה, שיכולה להתבטל בהתאם לשינוי בתקציב השנתי הבא או בהרכב היושבים בממשלה. הלחץ הזה יוביל לעליית מחירים, שכבר החלה בשוק הנדל"ן ישראלי, ותוביל שוב לשיתוק של חלק מהשוק והדור הצעיר שלא יכול להרשות לעצמו בפועל בעלות על דירה - לא ב-90% וגם לא ב-110% משכנתא. מחירי הנדל"ן בישראל לא מקשיבים לוועדות הכנסת ולמשרדי הממשלה, השוק כמו תמיד, עם מאסה של רוכשים, מיעוט התחלות בנייה ומחסור בדירות באזורי הביקוש, ימשיך להיות שוק של מוכרים, למרות שבחלק ממשרדי הממשלה חושבים שעוד מעט נראה כאן שינוי ומגמה העשור האחרון של עליות מחירים תתהפך יש מאין.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משה ראשל"צ 19/11/2014 07:00
    הגב לתגובה זו
    טפשים תבינו אין כמו ביבי - אבל עכשיו הוא מסונדל קשות על ידי לפיד היהיר בנט המנופתל וככה הממשלה נראת לביבי יש רק 19 מנדטים מה הוא יכול לעשות שיש לו מטומטמת כמו ציפי
  • 1.
    ג'נט ילן תצילי אותנו תעלי ריבית ותייבשי את ישראל מכסף (ל"ת)
    לתת 0% משכנתא 18/11/2014 10:32
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.