ראו הוזהרתם: 3 הצעות חוק הנדל"ן צפויות להוביל לקריסת השוק

עו"ד אבישי מלכא, בכיר לשעבר ברשות המיסים, על הסכנה החבויה שבהצעות החוק האחרונות - מחיר מטרה, מע"מ 0% ו-90% אחוזי משכנתא
אבישי מלכא | (2)

שלוש הצעות חוק, משלוש סיעות שונות, המקודמות על ידי חברי כנסת שונים, מיועדות להקל לכאורה על זוגות צעירים לרכוש דירה. בנוסף לחוק מע"מ 0% ויוזמת מחיר מטרה של משרד השיכון, אושרה לאחרונה הצעת חוק המאפשרת רכישת דירה ראשונה עם הון עצמי של 10% בלבד לעומת הון עצמי של כ-25% כיום. במילים אחרות, זוגות צעירים יוכלו להשתעבד למשכנתא של 900 אלף שקל בכדי לרכוש דירה בעלות של מיליון שקל.

החוק מאפשר לזוגות צעירים לקחת סיכון מיותר שמתגלגל גם לפתחם של הבנקים שיתנו את המשכנתאות האלה. מעבר לעניין של הסיכון המיותר לבנקים ולזוגות הצעירים, החוק האחרון שמצטרף לחוק מחיר מטרה ומע"מ 0% יוצר רצף של חוקים שכולם מובילים להגברת הביקוש לנדל"ן בישראל, ובמיוחד לנדל"ן של דירות חדשות.

על פי חוק מע"מ 0%, דירה ששווה היום 1.18 מיליון שקל, תהיה שווה מחר לזוג צעיר מיליון שקל. במחיר זה, יותר זוגות צעירים יוכלו לרכוש את הדירה, ולכן יגדל הביקוש ומחיר הדירה יעלה במהרה. קבלנים מנוסים, כמו כל בעל עסק גדול, ייהנו באופן טבעי מעלייה בביקושים בעקבות אותו חוק, ולממשלה, גם אם היא אומרת אחרת, לא תהיה את יכולת הפיקוח על העלאות המחירים.

שוק הנדל"ן, כמו כל שוק כלכלי משוכלל, יתנהל בהתאם לחוקים של היצע וביקוש. לא ברור למה כל חברי הכנסת משוכנעים שהעלאת הביקושים והוזלה זמנית של מחירי הדיור תוכל להוות גורם שיוביל לשינוי ארוך טווח.

השינוי המיוחל במחירי הנדל"ן, אם יגיע, יהיה רק באמצעות מתן האפשרות להגברת ההיצע, הקלות במתן אישורים לתוכניות תמ"א 38, פינוי-בינוי, הפשרת קרקעות, מיסוי נכסים וקרקעות שאינם בשימוש ועוד.

חברי הכנסת מתנהלים כיום בהתאם לתקופה בחירות. קידום חוק שיקדם ח"כ או שר בפריימריז או בקלפי, לא צריך להיות בראש מעייניהם של ההנהגה בישראל. אך רבים וטובים ממני אמרו כי פוליטיקאים דואגים למקום שלהם בשלטון בעוד מנהיגים דואגים לעתיד.

תנועת המלקחיים של שלושת החוקים האלה תיצור לחץ מצד קונים לרכוש דירות כמעט בכל מחיר, העיקר לנצל את ההטבה, שיכולה להתבטל בהתאם לשינוי בתקציב השנתי הבא או בהרכב היושבים בממשלה. הלחץ הזה יוביל לעליית מחירים, שכבר החלה בשוק הנדל"ן ישראלי, ותוביל שוב לשיתוק של חלק מהשוק והדור הצעיר שלא יכול להרשות לעצמו בפועל בעלות על דירה - לא ב-90% וגם לא ב-110% משכנתא. מחירי הנדל"ן בישראל לא מקשיבים לוועדות הכנסת ולמשרדי הממשלה, השוק כמו תמיד, עם מאסה של רוכשים, מיעוט התחלות בנייה ומחסור בדירות באזורי הביקוש, ימשיך להיות שוק של מוכרים, למרות שבחלק ממשרדי הממשלה חושבים שעוד מעט נראה כאן שינוי ומגמה העשור האחרון של עליות מחירים תתהפך יש מאין.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משה ראשל"צ 19/11/2014 07:00
    הגב לתגובה זו
    טפשים תבינו אין כמו ביבי - אבל עכשיו הוא מסונדל קשות על ידי לפיד היהיר בנט המנופתל וככה הממשלה נראת לביבי יש רק 19 מנדטים מה הוא יכול לעשות שיש לו מטומטמת כמו ציפי
  • 1.
    ג'נט ילן תצילי אותנו תעלי ריבית ותייבשי את ישראל מכסף (ל"ת)
    לתת 0% משכנתא 18/11/2014 10:32
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.