על הנתון הזוועתי שפורסם אתמול, ושוקי המניות שגעשו - מה באמת משפיע?
האם המשק, הן העולמי והן הישראלי, עומד לצאת סוף סוף מהקיפאון וההאטה של ה-5 השנים האחרונות, או שנכנסנו לתקופה של עליות, ירידות ודשדוש מתסכל? האם הריביות האפסיות במדינות המפותחות תלוונה אותנו שנים ארוכות, או שנתעורר יום אחד לגל של עליות ריבית ונאמר: הסימנים היו על הקיר ולא ראינו?"
אין להפריז בחשיבותה של שאלה זו. בנקים מרכזיים גדולים, בארה"ב, בבריטניה ואף ביפן, מהססים וממתינים לשובר שוויון, שיגרום להם להפסיק את ההזרמות והתמריצים. יש סיכוי סביר שכבר היה עליהם לסגור את השלטר, אך המשבר שחוותה הכלכלה הגלובלית היה כל כך טראומטי, שהם רוצים "להיות בטוחים".
הדרך הטובה ביותר "להשתכנע", היא בשימוש הנתונים על ביצועי הכלכלות, אך כאן טמונה גם בעיה - יש יותר מדי מדדים שמכסים יותר מדי תקופות, חלקם מגיע בפיגור וחלקם צופה קדימה, ובסך הכל לא ניתן להבין מהם מסקנה חזקה מספיק שהמשבר תם והצמיחה בדרך.
כדוגמא, בארצות הברית נמסר אתמול כי התוצר התכווץ כמעט 3% ברבעון הראשון של השנה - תוצאה גרועה ביותר, אך הלו, וול סטריט, תנו לחורף ללכת. המומחים אומרים שהתוצר התכווץ בגלל החורף הקשה, וברבעון השני (שכבר הסתיים...) התמונה תתהפך. לצורך כך הם מביאים נתונים על הייצור התעשייתי ואשראי משקי הבית, שעלו לאחרונה יותר מהצפי, ואמורים לבשר על התפנית הצפויה. כך גם מדדי ציפיות, כמו מדדי מנהלי הרכש בתעשייה או מדדי אמון הצרכנים.
- הפד הוריד ריבית והשווקים מזנקים – אילו אתגרים מחכים בהמשך
- הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם כל זאת, סקרי הציפיות עצמם עלולים להפוך כיוון כפועל יוצא של נתוני התוצר המאוחרים שהפתיעו לרעה. המעגליות הזו קשה מאוד לפיצוח ובכירי הבנק המרכזי בארצות הברית מהלכים זה זמן בין הטיפות בניסיון לומר לציבור, הצמא למוצא פיהם, מה באמת קורה, לאן הכלכלה הולכת והאם לצפות לעליית ריבית עוד השנה, בשנה הבאה, או אולי ב-2016.
בתי ההשקעות וגופי הייעוץ הגדולים נמצאים בבעיה דומה ולא קל להם לספק המלצות בטוחות מספיק לאורך זמן. התרחישים רבים ודינאמיים מדי. תנודתיות גבוהה בשוקי המניות והאג"ח היא אחת התוצאות הבעייתיות של מצב זה.
בסיכומו של עניין יש לפנינו בעיה רצינית: ישנו ריבוי נתונים סותרים, דווקא בזמן שנחוצה תמונה ברורה והחלטית, כזו שתאפשר למקבלי ההחלטות לעבור מהרחבה אגרסיבית של מספר שנים לריסון הדרגתי. אני חושב שיש צורך בחשיבה חדשה (אולי במסגרת אחת ההתכנסויות הקרובות של קרן המטבע הבינלאומית, הבנק העולמי, או גוף מרכזי אחר) שתגדיר ותעדף פרמטרים עיקריים ואחידים, על לפיהם תתקבלנה החלטות.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
יש מקום להתחשב בנתונים עדכניים יותר בתקופה הנוכחית, ולתת פחות משקל לנתונים בפיגור, ובראשם ביצועי התמ"ג. כך גם סקרי הציפיות השונים, שמשפיעים על התנהלותם היומיומית של שוקי ניירות הערך סמוך ולאחר פרסומם יושפעו מאלה הראשונים במידה פחותה מהקיים.
משקי הבית, החברות והמשקיעים יקבלו את רשימת הפרמטרים ויתכננו את התנהגותם בהתאם לצפי על כל אחד מהם. אם אותם פרמטרים אכן יהיו תנודתיים פחות, יהיה קל יותר לשרטט תמונה כוללת ולפעול לפיה. בקיצור, בואו נפסיק את המצב בו הקיץ בתחילתו ואנו עדיין מזכירים את החורף הקשה כדי להסביר משתנים בפיגור.
רונן מנחם הוא מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה במזרחי טפחות
- 4.אלי 29/06/2014 04:45הגב לתגובה זוהשוק יתחיל לרדת, או להתאים עצמו למצב הכלכלה רק כאשר לא תהיה אלטרנטיבה לכסף,,,כל עוד הריביות העולמיות ימשיכו כך השווקים יתעלמו לחלוטין מהמצב האמיתי.
- 3.הבורר 28/06/2014 10:34הגב לתגובה זובין הנתונים לבין ביצועי הבורסה.
- 2.ירון 26/06/2014 13:33הגב לתגובה זוגם שוק המט"ח רגוע מאוד. כולם ממתינים לראות האם הקסם של הפד לייצר צמיחה אמיתית מכלכלת פונזי פועל או שהבלוף עומד להתפוצץ בקרוב. את הרמזים חפשו בשוק האג"ח והסחורות.
- 1.פרופ. אבירם(איציק) 26/06/2014 11:39הגב לתגובה זואכן, הנתון היה זוועתי...אבל , לא זכור לי שהשווקים געשו... אני מניח שהינך כלכלן או רו"ח. אז, לא צריכות להיות לך התלבטויות רבות...ואף ,אין להתחשב ב"ריבוי נתונים סותרים". לידיעתך, היום, מצב הפירמות,הבנקים ואף מדינות ברחבי הגלובוס...הוא רע ואפילו גרוע... לשאלתך , מה ישפיע? אתה הרי מבין היטב, שבסופו של יום, השווקים יתישרו עם הנתונים שציינתי לעייל...והכיוון הוא חד משמעי! ברכות.
- אהוד 29/06/2014 05:10הגב לתגובה זועוד.
- רווית 28/06/2014 10:39הגב לתגובה זומה זאת אומרת בסופו של דבר??כמו להגיד ביממה הקרובה באיזשהו שלב תהיה השעה 12.....
- קטיה קרינסקי 28/06/2014 08:43הגב לתגובה זואל תסתכלו על פרמטרים מורכבים מדי. השוק קורס כשהוא עם מכפילי רווח גבוהים לאורך זמן, ואין קורלציה בין ההכנסות הישירות מהמניות (דיבידנדים) לבין העליות בהפרשים גדולים מדי. עניין של טעם מה הנקודה הלגיטימית, אבל היחס הזה הולך וגדל, והיסטורית אנחנו כבר בנקודה שבה בעבר שווקים קרסו. אז, תוציאו את הכסף כמה שיותר מהר, ושפשוף נעים.
- DR.EVERTON 26/06/2014 12:37הגב לתגובה זוITS GONNA BE A VERY BIG CRASH

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.