החלת חוק מע"מ 0% צריכה להתחיל כבר מחר

אבישי מלכא, מומחה למיסוי נדל"ן ובכיר לשעבר ברשות המיסים, קורא לשר האוצר להקדים את אישור חוק מע"מ 0%, ומציין כי אי הוודאות היא הגורם שמקשה על שוק הנדל"ן
אבישי מלכא | (1)

שר האוצר, יאיר לפיד, חתום על חוק שטרם נכנס לתוקף וקובע 0% מע"מ לזכאים שונים לדירה ראשונה, כשבראשם זוגות צעירים שירתו בצה"ל או עשו שירות לאומי. כמו כן, לפיד קורא לקבלנים למכור דירות כבר עכשיו על מנת ולהשיג את ירידת המחירים הצפויה לטענתו. עד עכשיו לפיד בא לברך ויצא מקלל.

הבעיה הנוכחית של שוק הנדל"ן הישראלי היא אינה עליית מחירים או ירידת מחירים. בשביל ליצור מגמה של ירידת מחירים בשוק הנדל"ן הישראלי, אנשים צריכים לרכוש דירות. במצב הנוכחי ישנו קיפאון בעייתי בשוק הנדל"ן הישראלי בגלל שבעלי דירות וקבלנים לא ממהרים למכור דירות ונכסים בזול, ובמקביל חלק מהותי מהרוכשים מחכה להנחה שתגיע בעוד מספר חודשים.

דירות ונכסים שהיו נמכרים במחיר שוק בטווח של שבועות, עומדים כעת במשך חודשים ללא רוכשים במחיר המתקרב למחירי השוק. אותה הנחה שזוגות צעירים עתידים לקבל אמורה, על פי הערכות האוצר והמשקיעים, לחלחל לשאר השוק וכך נוצר לנו מצב שוק שנמצא עמוק מתחת לאפס, למרות חודשי הקיץ המתקרבים.

הסיבה העיקרית לבעיה היא הפער בין צפי הרוכשים להוזלת הנכסים לבין הערכות בעלי הנכסים והקבלנים ששוק הנדל"ן ישמור על רמת מחירים יציבה ללא ירידות או עליות מיוחדות. לקיפאון המדובר, שנובע בדירות במחיר ממוצע בשל צפי להורדת המיסוי, צריך להיות פיתרון מיידי. משרד האוצר צריך להודיע על החלת החוק רטרואקטיבית מתאריך מסוים. אם בשוק היו יודעים כי רכישה מקבלן בתחילת חודש יולי תזכה את הרוכש בהטבה שתעבור בכנסת לאחר פגרת הקיץ, אנחנו נראה חלק גדול מהרוכשים הצעירים באים ויורדים מהגדר כבר עכשיו. אף אחד מהרוכשים, ובצדק, לא מתכוון לשלם היום היום מע"מ על רכישת דירה, במקום לקבל את הפטור בעוד חודש או חודשיים.

מצד אחד, ההחלה המיידית של החוק שטרם עבר, אפשרית בשל אופי העסקה עם קבלנים בישראל. רוכש משלם לקבלן מקדמה של 7% מערך הדירה בעת חתימת חוזה הרכישה. תשלום המע"מ בפועל מבוצע ממילא לקראת מסירת המפתח של הדירה, ולכן החלה של מע"מ 0% כבר מתחילת חודש יוני או יולי, אין בה קושי מהותי ליישום, והיא אינה צפויה להיטיב עם משקיעים שממתינים עם רכישת הדירה.

מצד שני, 0% מע"מ הוא חוק בעייתי, בלשון המעטה. קבוצות לחץ רבות כמו קבוצות רכישה, יזמי תמ"א 38, בעלי דירות פרטיים, מיעוטים שלא שירתו בצבא ועוד מתנגדים לו. במידה והחוק לא יעבור, הרוכשים ייאלצו להתמודד עם המצב הרגיל ששורר בשוק הנדל"ן כבר מספר שנים, בו הרוכשים מחוייבים לשלם מע"מ על דירתם, גם אם היא דירה ראשונה לזוג צעיר ששירת בצבא.

פיתרון החלת מע"מ 0% באופן מיידי הוא פיתרון שיאפשר לרוכשים לא "לצאת פראיירים" מצד אחד, וישחרר את חסם אי הוודאות שמעיב בצורה קשה על שוק הנדל"ן המקומי, מצד שני.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מצדיק 02/06/2014 16:33
    הגב לתגובה זו
    ואללה הוא צודק!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.