החלת חוק מע"מ 0% צריכה להתחיל כבר מחר

אבישי מלכא, מומחה למיסוי נדל"ן ובכיר לשעבר ברשות המיסים, קורא לשר האוצר להקדים את אישור חוק מע"מ 0%, ומציין כי אי הוודאות היא הגורם שמקשה על שוק הנדל"ן
אבישי מלכא | (1)

שר האוצר, יאיר לפיד, חתום על חוק שטרם נכנס לתוקף וקובע 0% מע"מ לזכאים שונים לדירה ראשונה, כשבראשם זוגות צעירים שירתו בצה"ל או עשו שירות לאומי. כמו כן, לפיד קורא לקבלנים למכור דירות כבר עכשיו על מנת ולהשיג את ירידת המחירים הצפויה לטענתו. עד עכשיו לפיד בא לברך ויצא מקלל.

הבעיה הנוכחית של שוק הנדל"ן הישראלי היא אינה עליית מחירים או ירידת מחירים. בשביל ליצור מגמה של ירידת מחירים בשוק הנדל"ן הישראלי, אנשים צריכים לרכוש דירות. במצב הנוכחי ישנו קיפאון בעייתי בשוק הנדל"ן הישראלי בגלל שבעלי דירות וקבלנים לא ממהרים למכור דירות ונכסים בזול, ובמקביל חלק מהותי מהרוכשים מחכה להנחה שתגיע בעוד מספר חודשים.

דירות ונכסים שהיו נמכרים במחיר שוק בטווח של שבועות, עומדים כעת במשך חודשים ללא רוכשים במחיר המתקרב למחירי השוק. אותה הנחה שזוגות צעירים עתידים לקבל אמורה, על פי הערכות האוצר והמשקיעים, לחלחל לשאר השוק וכך נוצר לנו מצב שוק שנמצא עמוק מתחת לאפס, למרות חודשי הקיץ המתקרבים.

הסיבה העיקרית לבעיה היא הפער בין צפי הרוכשים להוזלת הנכסים לבין הערכות בעלי הנכסים והקבלנים ששוק הנדל"ן ישמור על רמת מחירים יציבה ללא ירידות או עליות מיוחדות. לקיפאון המדובר, שנובע בדירות במחיר ממוצע בשל צפי להורדת המיסוי, צריך להיות פיתרון מיידי. משרד האוצר צריך להודיע על החלת החוק רטרואקטיבית מתאריך מסוים. אם בשוק היו יודעים כי רכישה מקבלן בתחילת חודש יולי תזכה את הרוכש בהטבה שתעבור בכנסת לאחר פגרת הקיץ, אנחנו נראה חלק גדול מהרוכשים הצעירים באים ויורדים מהגדר כבר עכשיו. אף אחד מהרוכשים, ובצדק, לא מתכוון לשלם היום היום מע"מ על רכישת דירה, במקום לקבל את הפטור בעוד חודש או חודשיים.

מצד אחד, ההחלה המיידית של החוק שטרם עבר, אפשרית בשל אופי העסקה עם קבלנים בישראל. רוכש משלם לקבלן מקדמה של 7% מערך הדירה בעת חתימת חוזה הרכישה. תשלום המע"מ בפועל מבוצע ממילא לקראת מסירת המפתח של הדירה, ולכן החלה של מע"מ 0% כבר מתחילת חודש יוני או יולי, אין בה קושי מהותי ליישום, והיא אינה צפויה להיטיב עם משקיעים שממתינים עם רכישת הדירה.

מצד שני, 0% מע"מ הוא חוק בעייתי, בלשון המעטה. קבוצות לחץ רבות כמו קבוצות רכישה, יזמי תמ"א 38, בעלי דירות פרטיים, מיעוטים שלא שירתו בצבא ועוד מתנגדים לו. במידה והחוק לא יעבור, הרוכשים ייאלצו להתמודד עם המצב הרגיל ששורר בשוק הנדל"ן כבר מספר שנים, בו הרוכשים מחוייבים לשלם מע"מ על דירתם, גם אם היא דירה ראשונה לזוג צעיר ששירת בצבא.

פיתרון החלת מע"מ 0% באופן מיידי הוא פיתרון שיאפשר לרוכשים לא "לצאת פראיירים" מצד אחד, וישחרר את חסם אי הוודאות שמעיב בצורה קשה על שוק הנדל"ן המקומי, מצד שני.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מצדיק 02/06/2014 16:33
    הגב לתגובה זו
    ואללה הוא צודק!
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.