סוחר בכיר מסתכל על האיום הגדול עכשיו - ומסמן מניות בת"א
בכל יום אנו שומעים חדשות מדאיגות יותר ויותר על הקורה במזרח אירופה. בתחילת מארס הפדרציה הרוסית השיגה שליטה דה-פקטו על חצי האי קרים, וזה סופח לפדרציה דה-יורה ב18 למארס. כעת אנו שומעים על חדשות מדאיגות מאזור הדונבס, בו פרו-רוסים הכריזו על הרפובליקה העממית של דונייצק ושולטים על עיירות רבות בשני אובלסטים (דונייצק, ולוגנסק) של אוקראינה. ישנם קולות המכוונים להתפשטות אפשרית צפונה (לחארקוב) ומערבה (דניפרופרובסק, אודסה, ועד לרפובליקת טרנסניסטריה).
הצבא הרוסי ערוך בכוחות רבים על הגבול, וגנרל של נאט"ו העריך שבמקרה של פריצה צבאית הכוחות הרוסיים יגיעו לטרנסניסטריה תוך שבוע. בסוף שבוע האחרון היו חילופי אש בין כוחות פרו-רוסיים (הכוללים אולי אף חיילי GRU רוסיים (מקביל באופן גס לסיירת מטכ"ל)) לבין כוחות בשליטת ממשלת קייב, טענות לחדירות אוויריות רוסיות מצד ממשלת קייב, ולקיחת משקיפים בינ"ל בשבי על-ידי כוחות פרו-רוסיים.
כל זה מטריד במספר רמות בחזית הגיאופוליטית העולמית. אם נצרף את האגרסיביות הסינית בים סין הדרומי (ואפשר אף לדמיין ציר רוסי-סיני), ניתן לחשוש אף יותר. אך בין כל החשש ישנן הזדמנויות בתל-אביב, אותן נסקור פה:
מניות תעשיה ביטחונית (בולטת אלביט מערכות, תע"א לא נסחרת עדיין): הכוחות הצבאיים של רוב המדינות במזרח אירופה מוזנחים, בעלי סדר כוחות יורד (מאז שנות ה-90), וציוד מיושן מאוד (שרידים סובייטים). מעריכים שהצבא של ממשלת קייב (אף אם לא יהיו עריקות רחבות היקף לפרו-רוסים) לא יוכל להתנגד כמעט כלל לרוסיה - אפילו לא לעכב את הפלישה. ערב רב של מדינות קטנות במרחב (אקס בריה"מ וברית וורשה) מצוייות במצב דומה.
- יורים ומנפיקים: קייבסטאר מביאה את אוקראינה לנאסד"ק
- "שלום ממקום של עוצמה. טראמפ עושה שלום, כשהנשיאים הקודמים נתנו לרוסיה להשתלט על שטחים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדינות אלה סביר שישקיעו יותר בצבא. אמנם הן אולי לא יוכלו לנצח במלחמה ממושכת, אך עם צבא גדול ואיכותי יותר הם יוכלו להוות "קוץ בתחת" בפלישה, ולעכב ניצחון רוסי במידה משמעותית (ע"ע פינלנד במלה"מ ה-2). אם הרוסים יראו שעלות פלישה גדולה משמעותית מהתעולת - ייתכן והם יימנעו מפלישה כזאת מלכתחילה.
מטבע השקל: האמריקנים והאירופים מטילים סנקציות על רוסיה ואנשי עסקים רוסיים. כרגע לא מדובר בסנקציות משמעותיות, אך המערב צפוי להגביר את הסנקציות ככל שהאגרסיה הרוסית תגבר. אותם אנשי עסקים לא ממש מעוניינים "להחנות" כסף בתוך רוסיה (אפשרות להלאמה, שלל בעיות אפשריות מול המשטר), וכעת יש להם בעיה "להחנות" את הכסף באירופה וארה"ב.
פתרון אפשרי הוא "החניית" הכסף במדינות (רצוי דמוקרטיות יציבות) שלא צפויות להטיל סנקציות, וישראל ביניהן. ישראל מהווה חניון אטרקטבי עבור אותם אנשי עסקים היכולים להיחשב כיהודים לפי חוק השבות (ויש רבים כאלה) - אשר צפויים ליהנות מהגנה מוגברת ישראלית, לעומת לא יהודים. נציין שבנק ישראל עוסק בויסות המטבע, מה שעשוי למנוע התחזקות (אך יגביר את קצב רכישות בנק ישראל).
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
בנקים בת"א לא מאוד חשופים לחו"ל, ומאידך סביר שיראו הפקדות של זרים. בנוסף, הם ירוויחו מפעילות מוגברת בשוק המט"ח (אם תהיתם - חלק ממקהלת פרו הויסות של בנק ישראל הוא ברוקרי המט"ח והבנקים ביניהם - הם נהנים מהיקף הרכישות הגבוה (עמלות וספריידים) ומחוסר התנודתיות (יותר קל לצטט כאשר ברור לכולם שערך הנכס לא משתנה).
מניות גז ישראליות: אירופה מחפשת כיצד להיגמל מהגז הרוסי אשר מהווה נטל אסטרטגי. מדברים אף על ייצוא של shale gas מארה"ב לאירופה. אמנם המאגרים הישראליים הם טיפה בים לעומת הגז הרוסי, אך במצב בו מנסים למצוא מקורות חלופיים - זה פותח שוק חדש וקרוב הרבה יותר לגז הישראלי (בטח שלעומת ייצוא גז נוזלי למזרח אסיה דרך סואץ (סיכון גיאופוליטי ציינו?)!). מצב זה מקטין את עלויות הייצוא. אפשר אפילו לדמיין צינור גז ישראל-קפריסין-יוון-אירופה. עלויות ייצוא קטנות יותר מתורגמות לרווח גבוה יותר, ואפשרויות פיתוח רחבות יותר (למאגרי הלווין הקטנים (לעומת לוויתן ותמר)).
- 7.יופיטר שוקי הון 28/04/2014 13:19הגב לתגובה זונסיקות?
- 6.ר 28/04/2014 13:11הגב לתגובה זומה זה שווה?
- 5.הוא מבין בגז,גאו-פוליטי בקייב,מדינאות? (ל"ת)המבין בפיננסים 28/04/2014 12:11הגב לתגובה זו
- 4.חוצפה להביא המלצות ממישהו עלום שם (ל"ת)1 28/04/2014 11:56הגב לתגובה זו
- 3.יוס 28/04/2014 10:23הגב לתגובה זואם זה אסטרטג שיחליף מקצוע. לא יתלקח סכסוך אלים בקייב, כי לאף אחד אין אינטרס. איש בעולם לא "ממתין" לחלופות גז מישראל. בקושי טורקיה, וגם הם עושים לנו טובה. מדובר באנרגיה מקומית, וגם היא תקועה בבירוקרטיה. טוב שלא חוזה שלום, ולכן פוקד לרכוש חברות בד לדגלים. זה באותה רמה.
- 2.לסוחר הבכיר שסתם מברבר ללא משהו נקודתי פשוט סתמי (ל"ת)מאיר 28/04/2014 10:20הגב לתגובה זו
- סוחר 28/04/2014 13:21הגב לתגובה זוזהו כיוון די בולט.
- 1.רק פמס גם נותנת הרבה כסף דיבידנד. (ל"ת)מניות בטחוניות 28/04/2014 10:12הגב לתגובה זו

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.