לפני שאתם שופכים את כל הכסף שלכם על דירה, תקראו את זה
"חשבתם אולי לבחון אפשרות מגורים ביקנעם? תקבלו הרבה יותר עבור הכסף שלכם", אמרתי לזוג צעיר במהלך חיפוש דירה לרכישה. " יקנעם? מי גר שם בכלל? ", ענתה הבחורה בלי לחשוב פעמיים. "עזוב אותך, זה לגמרי פריפריה, לא מתאים", הפטיר הבחור כלאחר יד. " מה מגדיר פריפריה? ", הקשיתי בחזרה.
מה באמת מגדיר פריפריה? אולי כדאי שנסתכל קודם על ההגדרה המילונית: פריפריה - מונח המציין את היקפו של תחום מרחבי או מופשט כלשהו, את הגבול המרוחק מעצם זה או אחר - כאשר הוא נמדד ביחס בלעדי למיקומו של המרכז.
למעשה מדובר במושג המגדיר את היחס בין המרכז ("המקום בו הכל מתרחש") לעומת הפריפריה המתעכבת ביחס לאותו מרכז. אם כך, המונח "פריפריה" הוא במקורו מונח גיאוגרפי, או אפילו גיאומטרי, אם תרצו, שמשרטט "מרכז" ו"מה שמסביב". לכאורה, מושג טכני לחלוטין.
אז מדוע נרתע הזוג הצעיר מיקנעם, כמייצגת איזו "פריפריה"? מה כל כך מטריד במונח הזה? הסיבה לכך נעוצה בנדידה של המונח "פריפריה" במילון המושגים הישראלי. בעוד שברחבי העולם המושג פריפריה משמש לצורך הגדרות פזיות גיאוגרפיות בלבד, הרי שבישראל, המונח "פריפריה" התקבל גם לחוגי הסוציולוגיה ומשמש להגדרות של מעמדות כלכליים, רמת חינוך, ולעיתים אפילו מוצא עדתי.
- באר יעקב: היתר ראשון להתחדשות עירונית – פרויקט של 1,880 דירות יוצא לדרך
- הביקוש משתולל בבני ברק; הרשות זימנה דמויות מרכזיות לחקירה בשל בנייה לא חוקית
ייתכן שהמקור להתקבעות המונח בהקשרים החברתיים הוא בתפיסה של מדינת ישראל הצעירה, קולטת העלייה, שהפנתה רבים מן העולים החדשים לערים בפריפריה מתוך מטרה ליישב את הארץ.
תהא הסיבה לכך אשר תהא, כיום, המושג "פריפריה" כבר השתרש במובנו השגוי ומתאר מקום שעל פי רוב יזוהה עם מושגים כגון "כשלון", "חולשה". בהתאם לזאת, מי שבא מ"הפריפריה" נתפס כאדם ממעמד סוציואקונומי נמוך, מישהו תלוש ולא מעודכן במה שקורה במרכז התוסס.
כאן לא נגמר הסיפור. לא רק שהמושג "פריפריה" נדד לשדה הסוציולוגי וספח משמעויות חדשות, אם נבחן את האבולוציה של המושג נגלה שלאורך השנים המושג סימן משמעויות שונות ל"פריפריות" שונות.
- טראמפ הוא פיל בחנות חרסינה, אבל לא ישבור את הכלים
- ההיגיון מאחורי השיגעון - מה טראמפ מנסה להשיג ולמה ייתכן שהנפילות ייעצרו?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
לשם כך נחזור לרגע להסתכל על המושג פריפריה במונחים רלוונטים, גיאוגרפיים, ונשאל: האם איכות החיים של תושבי העיר עומר יותר "פריפריאליים" מאלו של תושבי נתניה? איפה איכות החיים נמוכה יותר, בפרדס-חנה או באור-יהודה?
בואו ניקח שתי דוגמאות של ערים בישראל: יקנעם ופתח-תקווה. יקנעם מרוחקת גיאוגרפית מ"המרכז" האולטימטיבי בישראל, הלא הוא תל-אביב. אבל במקרה של יקנעם נגלה שמדובר ב"עיר פריפריה" שאינה תלויה ב"מרכז" כמעט כלל: התושבים שמתגוררים בה מנהלים את חייהם בסביבות העיר עצמה. בעיר יש מרכזי היי-טק מפותחים שמספקים מקומות עבודה רבים, כמו גם מרכזים מסחריים גדולים, מערכת חינוך וחיי קהילה פעילים. מנגד, העיר פתח-תקווה השוכנת בליבה של גוש דן, בלב "המרכז", היא דווקא עיר שמתעכבת ביחס למטרופולין תל-אביב, אליו נושאים עיניים כל תושבי המרכז. מבחינה זו, פתח-תקווה היא הרבה יותר "פריפריה" מאשר יקנעם.
הדיון יכול היה להישאר מרתק ברמה התיאורטית, אבל העניין הוא שיש לו השלכות פרקטיות דרמטיות בעולם הנדל"ן. אם נבחן ערים שונות במדינת ישראל, נגלה שהמושג "פריפריה", מקבל משמעות שגויה ומטעה, ולא פחות מכך - גורם לנו, הצרכנים, לקבל החלטות מוטעות ויקרות, שכן מחירי הדיור בארץ מתומחרים כיום בצורה פשטנית של פרירפריה (זולה) לעומת המרכז (יקר עד בלתי אפשרי).
כך או כך, בשנים הקרובות, משפחות ירכזו את חייהם יותר ויותר סביב מקום מגוריהם, הקהילה שלהם, מקומות עבודה, חינוך, בילוי ומסחר. הקרבה ל"מרכז" תהיה ביחס לעיר בה הם גרים ולא ביחס ל"מרכז" המוכר כיום כגוש דן.
ככל שרוכשי הדירות יהיו מסוגלים להסתכל קדימה וישכילו להפנים את השינויים המבניים הללו, כך הם יהנו מהמציאות המוטעה של תמחור ביחס לתל אביב.
דירה זולה היום ביקנעם, עפולה, או קרית-גת, תהיה רלוונטית פי כמה וכמה מאשר דירה בערים כמו מודיעין או אף קרית-אונו, המשמשות ברובן כנקודת יציאה וחזרה לתל אביב.
וזמן הנסיעה מהערים הללו ל"מרכז" יהיה אותו הזמן בדיוק, כי לי לקח הבוקר להגיע מקרית-אונו לתל-אביב כ-45 דקות.... קצת יותר ממשך הזמן של נסיעה ברכבת מפרדס-חנה לתל-אביב.
- 54.ביקנעם כבר דורשים מעל מיליון שח יא דגנרט. (ל"ת)יקנעם זה רחוק 28/01/2014 14:04הגב לתגובה זו
- 53.כל הנורמלים יעזבו את הארץ ונראה כמה יהיו שוות הדירות. (ל"ת)דני 27/01/2014 17:18הגב לתגובה זו
- 52.אחד 22/01/2014 19:52הגב לתגובה זובוא נחשב... אני עובד באיזור התעשייה של הרצליה (שקרוב מאוד לרכבת) וגר ביוקנעם. 40 דקות נסיעה ברכבת נטו. 15 דקות מהבית עם לרכבת׳אבל... מה לעשות, עם חניה והכל אני צריך להוסיף 15 דקות (יציאה בשבע מהבית לרכבת של שבע ושלושים). 10 דקות הליכה מתחנת הרכבת לעבודה. זה שעה ועשרים. ואז אתה מגיע מסריח למשרד כי ככה זה שהולכים בקיץ מהרכבת. לא לדבר על זה שזה מאוד יקר כי זה גם נסיעה ברכבת וגם רכב. בקיצור, שעה ועשרים, אתה מגיע מסריח ומשלם הרבה. תענוג.
- ישראלי 23/01/2014 14:49הגב לתגובה זובנווה שרת בצפון ת"א ובמורשה ברמת השרון - שתי שכונות עם אוכלוסיה ענייה יותר, יש היום פרוייקטים של פינוי בינוי. מכרו שם לא מזמן 3 חדרים חדשות במיליון וחצי. אפשר גם לחפש לשכור דירה ישנה ב 3000 שקל לחודש, וכל אלה קרובים יחסית לאזור התעסוקה בהרצליה פיתוח.
- איפה יש רכבת במרחק 15 דקות מיוקנעם? (ל"ת)ביזו 23/01/2014 00:57הגב לתגובה זו
- 51.תהילה 22/01/2014 17:06הגב לתגובה זוזאת פריפריה אמיתית אהובה - ואני לא מוותרת על הפריפריה הזאת
- 50.יוהנה 22/01/2014 16:22הגב לתגובה זועם החלון ועם הגבעה- אני רוצה .אפשר לקבל עוד פרטים?
- 49.קדוש 22/01/2014 13:52הגב לתגובה זופתח תקוה פינוי לבילינסון לוד פינוי לשיבא יוקנעם פינוי להילל יפה. או לעמק בעפולה. רק בריאות
- מה עם רמב"ם (ל"ת)א 20/10/2016 21:34הגב לתגובה זו
- 48.נורית45 21/01/2014 20:04הגב לתגובה זותקראו את הכתבה כולה, תנסו להבין את הרעיון הכללי. לא מדובר רק ביוקנעם.
- 47.טלביט יועצים פיננסים 21/01/2014 19:19הגב לתגובה זוהכותב מתייחס לניתוח נכס להשקעה והוא צודק גם אם רוכש נכס למגורים ירכוש נכס ביוקנעם,ישכיר וישכור במקום שהוא רוצה עדיין העסקה תהיה יותר כלכלית מבחינתו בשלב זה.אך רכישת נכס למגורים הינה אמוציונאלית ולא מסיבה של חשיבה כלכלית. אייל ביטרמן טלביט יועצים פיננסים www.talbit.co.il
- 46.jo 21/01/2014 16:31הגב לתגובה זוכתבות ש"כאילו" ממליצות שכל מטרתם היא שלך ותוציא כסף על מה שאתה לא מעוניין לקנות. אין גבול לבנליות. אני ומשפחתי החלטנו לרדת מישראל עד סוף השנה הזו כי אין פה תקווה ואין כאן חברה בריאה.
- קליפ 23/01/2014 00:03הגב לתגובה זוישראלים חדשים,מהמגזר הערבי יירשו את ארצם מהיהודים! מיליוני מסתננים חודרים בחסות השמאל והתקשורת הערמומית והזדונית....מתגנבים ומסלקים בכוח את המיעוט היהודי.
- יאיר 22/01/2014 12:28הגב לתגובה זופחד להסתובב ברחוב בלילה
- ישראלי 23/01/2014 14:41איציק שמולי הוא אחד מתושבי לוד. למה אתה פוחד מאיציק שמולי? האם כל תושבי לוד ורמלה אלה סוחרי סמים או נרקומנים? כולם כולם? חצי מהם? עשירית?
- ישראלי 22/01/2014 07:43הגב לתגובה זוהפריפריה המוזכרת כאן היא לא פריפריה בחו"ל. שם פריפריה זה 5-10 שעות נסיעה מהעיר ומקום העבודה. בדוק בבקשה עלויות דיור ביקנעם, פרדס חנה, לוד, רמלה ותגלה שדווקא כן אפשר לגור במחיר שפוי בישראל. אז לא תגור בת"א הנחשקת? ביג דיל.
- יעקב 27/01/2014 17:21פריפריה בחו"ל היא יותר מפותחת ועם פחות שעות נסיעה לעבודה. לפריפריה בארץ יש משמעות מרחיקת לכם על יכולת הילדים להצליח בחיים.
- 45.מיכל כהן 21/01/2014 16:25הגב לתגובה זואז איפה באמת שר השיכון?
- דובר ממשלת בנט 22/01/2014 06:32הגב לתגובה זומדינת ישראל זה פריפריה של יו"ש.
- 44.פיסטוק 21/01/2014 15:47הגב לתגובה זואמנם בפריפריה אבל ליד גבעה.
- מה אתה, מתנחל? (ל"ת)בוא אלינו לתל אביב! 27/01/2014 21:46הגב לתגובה זו
- 43.רון 21/01/2014 15:27הגב לתגובה זואם רק היו בונים ובונים בארץ ישראל אינסוף דירות ותשתית ציבורית כפי שהיה עם קום המדינה הכל היה נראה אחרת. צריך למצוא דרך לאלץ את עלובי הנפש שיושבים על הכיסא ללא מעש לשנות דרכם, ולא להשתעבד למשכנתאות אובדניות
- 42.סתם זיוני שכל !! (ל"ת)מאמא 21/01/2014 15:09הגב לתגובה זו
- 41.alonhaim7 21/01/2014 14:50הגב לתגובה זובטח שלא דירה מקבלן אבל גם דירה מ-יד שניה של 4-4.5 חדרים בפחות ממיליון קשה מאוד להשיג וגם אז לרוב צריך לשפץ אותה לפחות בעוד 50 או מאה אלף ש"ח. ואני מיקנעם :) לאחרונה הצלחתי לרכוש דירה של 3 חדרים, 75 מ"ר + מרפסת 11 מ"ר ב-660 אלף ש"ח ושיפצתי אותה בעוד 60 אלף ש"ח - זו מציאה, אבל כמעט ואין כאלה
- מליון = מחיר מציאה. גם שני מליון. אין דברים כאלה במרכז. (ל"ת)מיכל אברהם 21/01/2014 19:55הגב לתגובה זו
- תל אביבי 22/01/2014 07:45לא רוצה לעשות פרסומת, אז תחפשי לבד, במזרח ת"א, באזור כפר שלם ויד אליהו. יש כמה פרוייקטים חדשים, בהם את יכולה לקנות דירה חדשה, 4 חדרים, מקבלן, ב 1.6 מיליון ו 5 חדרים ב 1.8 מיליון. דירות ישנות יעלו פחות.
- 40.מעורר מחשבה. אף פעם לא חשבתי ככה. (ל"ת)ענת 21/01/2014 14:40הגב לתגובה זו
- 39.חומי 21/01/2014 14:03הגב לתגובה זופשוט אבסורד שלד מפונק שגדל בנווה הברון בזכרון יעקב ידבר על פריפרייה. שב בשקט ועשה לביתך ואל תרצה לנו על התנהלות ופריפרייה. כל פלצן/חמור שקנה נדל"ן בחמש שנים האחרונות עשה הון - כך שאין זה מצביע על הצלחה יתרה!
- ישראלי 22/01/2014 07:47הגב לתגובה זובפרדס חנה אפשר עדיין למצוא דירות במחיר שפוי. דירת 4 חדרים חדשה עולה מיליון. דירות ישנות עולות פחות. גם באור עקיבא אפשר למצוא דירות בזול יחסית. גם בחריש. כל אלה נמצאות קרוב מאד לזכרון יעקב.
- פרדס חנה מסריחה מהמפחמות ותחנת הכח, (ל"ת)אוזלת יד של הממשלה 23/01/2014 01:01
- וזה בתור "אחד שיודע"? ממש בוגר מצדך. חבר'ה, תקשיבו לו! (ל"ת)אוי אוי אוי 21/01/2014 19:56הגב לתגובה זו
- לא כי אתה כל כך חכם 21/01/2014 15:45הגב לתגובה זומאוד קל ונעים לשבת עם מקלדת בבית המעופש שלך ולתת ביקורת לאנשים מצליחים שבנו את עצמם בזכות עצמם. נראה אותך עושה משהו מלבד קקי בשירותים.
- לא כי אתה כל כך חכם 21/01/2014 15:43הגב לתגובה זומאוד קל ונעים לשבת עם מקלדת בבית המעופש שלך ולתת ביקורת לאנשים מצליחים שבנו את עצמם בזכות עצמם. נראה אותך עושה משהו מלבד קקי בשירותים.
- שיקו 21/01/2014 16:17יאללה סע בכיוון החץ או שתיגש לבלוקבאסטר להחזיר את הסרט שאתה חי בו.
- פרויד 21/01/2014 15:08הגב לתגובה זולפי הכתבה, גם זכרון היא פריפריה כי אין בה כלום ולכן מתומחת באופן לא ראציונאלי. הבנאדם מנסה לעזור לאנשים ואתה מתעסק ברקע שלו ? מכיר מישהו עני שיש לו זמן להשקיע באחרים ?
- שולי 21/01/2014 15:38עוד פלצן שלא ראה יום אחד של קושי כלכלי בחיין.... זכרון יעקב, לצערי הרב, למרות היותה "פריפרייה", היא איי של עשירים שברחו מהזיהום והלחץ של המרכז ולכן לא נחשבת לצערי כברת השגה. אתה מכיר אדם עשיר שיש לו זמן לתת המלצות מנסיונו או רוצה לחלוק את הצלחותיו בתחום כלשהו?! אני מניח שהתשובה שלילית, והיא מתייחסת למר אנגל ה"מצליחן"! שוב - עשה לביתך ושב בשקט ושכל אדם יעשה את החישובים הכלכליים וגאוגרפים בעצמו - כל עניין לגופו.
- 38.שרון 21/01/2014 14:00הגב לתגובה זויקנעם קרובה לכביש 6 מה שמהווה יתרון למי שרוצה לעבוד באזור המרכז אבל - התייקרה מאוד עקב כך....
- 37.זאביק 21/01/2014 13:09הגב לתגובה זוהגיע זמן להתחבר למציאות !!!!!
- 36.סוציולוג 21/01/2014 12:54הגב לתגובה זולומדים ומלמדים על זה שרק אצלנו לקחנו את המושג הזה לתחום שאיננו גיאוגרפי. בין אם הוא צודק בהקשר הנדלני או לא- בסופו של דבר זו תהיה המציאות. רעיון מעולה- שאפו לביזפורטל על תכון ברמה !
- 35.צביקה דורון יועץנדלן 21/01/2014 12:31הגב לתגובה זובקרוב זוגות צעירים יבינו שהם יכולים לקבל דירות סבירות במחירים סבירים ליד כביש 1, 431, 6, 40 וזה רק בלוד למשל בגני יער דירות מעלית וחניה
- 34.מ 21/01/2014 12:11הגב לתגובה זוזה הפתרון
- 33.אבנר 21/01/2014 12:06הגב לתגובה זופעם ראשונה שאני קורא את הכתבה של האדון. כתיבה מעולה וממצה סוף סוף כותבים את האמת
- 32.אולי תתן פתרונות אמיתיים ? (ל"ת)איציק 21/01/2014 12:05הגב לתגובה זו
- 31.דני לוטן 21/01/2014 12:03הגב לתגובה זוותאמין לי איכות חיים . תעסוקה. פנאי וחינוך מדהימים. ממליץ לכולם.
- 30.יש הכל בפריפריה חוץ מהכל (ל"ת)צבי 21/01/2014 12:02הגב לתגובה זו
- 29.ראול ו. 21/01/2014 11:56הגב לתגובה זואם כולם היו עוברים לפריפריה לא היה מרכז. היינו משנים את המחירים פה אחת ולתמיד.
- 28.הבעיה היא שמחירי הדירות ביקנעם עוברים את המיליון (ל"ת)אז איך נעבור לשם???? 21/01/2014 11:55הגב לתגובה זו
- 27.שכנעת אותי. אני עובר לקרית אונו. (ל"ת)אמיל 21/01/2014 11:54הגב לתגובה זו
- 26.מכיר את הכותב 21/01/2014 11:52הגב לתגובה זוכך שלכל המתלהמים אפשר להצליח גם מחוץ לגוש דן. הכל תלוי בכם.
- 25.רק שביקנעם דורשים מעל מיליון שח לדירה- תקפצו לי (ל"ת)עוד כתבת שיווק 21/01/2014 11:51הגב לתגובה זו
- 24.תקראו שוב 21/01/2014 11:48הגב לתגובה זוולהתחיל איזה שינוי. אין ברירה כולם רוצים לגור במרכז. המרכז מתייקר וזה כמעט בלתי אפשרי למימוש. אז אין ברירה אלא לחפש רחוק יותר. הוא לא נגדכם אלא מנסה לשנות משהו בתודעה.
- 23.אסי 21/01/2014 11:39הגב לתגובה זוטבריה? קצרין? עכו? נהריה? יקנעם יחסית ממוקמת טוב. קרובה לחיפה ולמרכז. עם מרכז תעסוקתי. יש כל כך הרבה פריפרייה בישראל שלא באה לידי ביטוי בכתבה.
- יקנעם מה זה קרובה למרכז- ממש 10 דקות מגוש דן (ל"ת)קאט דה בולשיט 21/01/2014 11:52הגב לתגובה זו
- לאיזה מרכז היא בדיוק קרובה ב-10 דקות? (ל"ת)תפתח מפה 21/01/2014 19:59
- 22.קדימה הרכבת יוצאת כל הפראיירים לעלות (ל"ת)רכבת ישראל 21/01/2014 11:36הגב לתגובה זו
- 21.רוני 21/01/2014 11:35הגב לתגובה זונשארתי עקרת בית ומנסה לעבוד מהבית . זה קשה . אין כמעט משרות בצפון בתחומים כמו שיווק, עיצוב, משרדי פירסום. אין מספיק.
- האם חשבת לשנות כיוון תעסוקתי? (ל"ת)ישראלי 22/01/2014 07:50הגב לתגובה זו
- 20.סיפור חיי 21/01/2014 11:35הגב לתגובה זולא רוצים לגור שם כי זהלא נוח. תגיד.. י שלי 2 ילדים. הצהרונית עובדת עד 5. ההורים שלי גרים בגוש דן, לא רחוק מתל אביב. כדי שאני או אשתי נגיע לגן ב-5 אני צריך לצאת ב-3 וחצי מהעבודה או לשכור מטפלת שתיקח כמה אלפי שקלים לשמור על הילדים עד 7, וזה עוד בנוסף לתשלום על הצהרונית (שלא לדבר על התשלום לגן עבור בילד שבן כמעט 3 (לא נכנס להגדרת החינם). אז או שאני מאבד את העבודה או שאני מוציא את כל מה שאני מרויח שמישהו ישמור על הילדים (ורואה אותם כשהם כבר ישנים). משהו דפוק בכל המערכת! אז מה אתה מציע לעשות? אם תתחייב לקחת אותם מהגן כליום, מחר אני קונה. תודה. לרוב הדור הקודם היתה סבתא צמודה שגרה קרוב ומסייעת, שתאסוף מהגן. מה לעשות שההורים שלנו עדיין עובדים עד גיל מאוחר. לרוב הדור הקודם היו ארגוני עובדים חזקים שדרשו לצאת מהעבודה בשעות נורמליות (8 שעות לעומת ציפייה לשעות נוספות מעבר ל-9 היום). אתם קוראים לזה צמיחה לא? אם המדינה רוצה צמיחה, שתשקיע בפתרונות. אחרת, לא נהיה פה
- ישראלי 22/01/2014 07:51הגב לתגובה זוערים קרובות מאד לת"א. יקנעם לא תתאים לכם.
- 19.משה 21/01/2014 11:34הגב לתגובה זוולא התחלתי לדבר על האוכלוסיה....
- ישראלי 22/01/2014 07:52הגב לתגובה זופעם היה בה טוב. כיום זה פרוור צפוף ולא נעים בגוש דן.
- 18.ענר 21/01/2014 11:33הגב לתגובה זומושך אוכלוסיה טובה לעיר עם פוטניצאל
- 17.אוהד מהדרום 21/01/2014 11:31הגב לתגובה זובדיוק מתלבט האם להשאר בדרום או לעבור למרכז. בדרום מיחייה זולה . במרכז עתיד ילדי.
- 16.יאיר 21/01/2014 11:25הגב לתגובה זואו-קיי אז ניסית להסביר לנו למה הפריפריה היא לא פריפריה ומדוע זמן הנסיעה זהה, ומדוע כדאי לקנות דירה שם בפריפריה, ואיך לדעתך יתקיימו קהילות בעתיד. ובכן ידידי היקר אתה טועה ומטעה. שים לב לסטטיסטיקה פשוטה..מסיימי בגרויות, ספורטאים ונגנים מצטיינים, בריאות וגיהות התושבים, תוחלת חיים, עליית מחירי נדל"ן (שיפור בהון האישי), מוביליות חברתית, ועוד ועוד ועוד..ובכן..אני בשם הצעתך הייתי עובר מקריית אונו לקריית גת..ונוסע אותו זמן נסיעה....(שקר עצום בגודלו)..כדי להגיע מקריית גת או יוקנעם לת"א ב-45 דקות צריך לצאת ב-5 בבוקר, ולחזור הביתה ב-8 בערב. אם תצא באותן שעות מקרית אונו תגיע לת"א ב-20 דקות....כן..שכחתי את יוקר המחיה.(במרכז נמוך יותר פרדוקסאלית משום התחרות העזה)..בכל פרמטר עדיף לגור במרכז. לכל שכתבתי אין ולא כלום עם הנושא של פיזור אוכלוסין, עדות, וכו....אני מניח שחשבת על שכתבתי...אתה גם מודע לכך...אך בשם קבלנים, ראשי מועצות, ובעלי הון...אתה מטיף לגור ב-"פריפריה"..ולא במרכז..שיערב לך....אני גר במרכז והייתי מעוניין שגם יוצאי חלצי יגורו במרכז...אך למגינת ליבי הם כניראה לא יצליחו שיגורו ביוקנעם.
- 15.המחירים במרכז ובפריפריה כבר השתוו ממזמן, אתה חי בסרט (ל"ת)אבי 21/01/2014 11:17הגב לתגובה זו
- 14.א.ב 21/01/2014 11:08הגב לתגובה זואני גרתי ביקנעם במשך 27 שנים, עברתי עכשיו למקום אחר בלית ברירה כי גם ביקנעם נעשה יקר לגור. נכון שמישהו מהמרכז שימכור את הנכס שלו שם ויעבור ליקנעם כביכול מרוויח... אבל אל תטעו, יקנעם מקום נהדר, אנשים טובים.. אין פשע, אבל ההייטק מיועד לקהל מצומצם שדווקא מגיע מחוץ לעיר. ועם כמה שהעיר טובה - היא עדיין לא כמו תל אביב. כבעל עסק, אני צריך לפחות פעם בשבוע לסוע לתל אביב להפגש עם לקוחותיי, כי 99% מהם - ממרכז הארץ, יש לי רק לקוח אחד מהצפון (תחום העיצוב). זה לא הזמן בכלל לרכוש בתים, לא ביקנעם ולא במקום אחר.
- 13.ממש... 21/01/2014 11:05הגב לתגובה זוערבבת כל כך הרבה דברים. יוקנעם היא כבר לא כזאת פריפריה, היא בואכה כביש 6, וכן פרדס חנה שמחוברת לרכבת. המחירים שם כאמור מזמן לא זולים, אז אולי תקבל שני חדרים יותר או צמוד קרקע, אבל מערכת החינוך והתרבות היא לא אותו דבר כמו ישוב נורמלי (אין מה לעשות), ואם אתה לא עובד בחיפה/היי טק, תצטרך לנסוע עדיין שעות לעבודה, מה שמביא אותי לדיסוננס הגדול ביותר כאן- עבודה. אף אחד לא יכול לקנות דירה כדי שבעתיד אולי תקום תחנת רכבת. הוא צריך ללכת לעבוד בזמן הזה. מכיוון שמקומות העבודה לא יזוזו מת"א בשנים הקרובות, אנשים יצטרכו לנסוע לכל כיוון זמן רב ככה או ככה. אז יש אנשים כמוני שמעדיפים לעשות את הויתור בזמן עם הילדים כדי שהם יחיו בישוב ולא בעיר, אבל רוב האוכלוסיה לא מסוגלת לעשות זאת, או שפשוט לא תתקבל לעבודה אם היא תגור כל כך רחוק ממנה. השאלה פשוטה, האם עדיף לחיות בפריפריה ולפגוע בקריירה (או לפגוע בילדים), או לחיות במרכז ולפגוע בכיס. הרוב יפגעו בכיס, כי אלטרנטיבה אחרת כבר כמעט ואין.
- ענב אורלב 21/01/2014 11:17הגב לתגובה זוהביעה שהממשלה אינה ממהרת לעשות זאת, ויש לזכור כי אנו במיתון עולמי עובדה מקשה נוספת.
- 12.ענב אורלב, משפטן 21/01/2014 10:58הגב לתגובה זובל נשכח כי העובדה שרוב העם מתגורר במרכז ורצונם להישאר קרוב למשפחתם, גורם לרוכשי דירות צעירים לרצות לרכוש דווקא במרכז. אני מסכים עם כותב המאמר כי יקנעם לעצם העניין הנה עיירה טובה הנותנת תמורה יפה לכסף, אך אף שהאזור יפהיפה ובצפון האטרקטיבי של המדינה, כתושב המרכז שמשפחתו מתגוררת במרכז, יהיה קשה לעשות את השינוי ולעבור צפונה או לחילופין לדרומה של הארץ. הטבות ועידוד הממשלה לאיזורי הפריפריה כמו הצעת יחידות דיור זולות לקבוצות זכאיות, הוא הפתרון אותו אני רואה באופק להוזלת מחירי הדיור ושוב, רק לקבוצות זכאים. כי מחירי המקרקעין בארץ לא ירדו! גילוי נאות: הכותב הנו יועץ מקרקעין עצמאי בעל עסק "הזדמנויות במקרקעין" המשווק באזור השפלה.
- 11.כן אבל הוא עדיין גר בקרית אונו ולא עבר ל"פריפריה" (ל"ת)נתנאל 21/01/2014 10:53הגב לתגובה זו
- 10.אריק 21/01/2014 10:51הגב לתגובה זונתונים לא בדוקים ,אם אין לך הסעות למקום העבודה הסכום שתוציא בחודש על נסיעות מפריפריה למקום העבודה במשך 20 שנה יאפשר לך משכנתא על הפרש הדירה בין מרכז לפריפריה! שלא לדבר על שעות נסיעה
- 9.ג׳חנון 21/01/2014 10:51הגב לתגובה זואיפה שיש תימנים זה פריפריה
- 8.ישראלים משכילים 21/01/2014 10:51הגב לתגובה זומדינה שמשקרת את אזרחיה ומענישה אותם על אזלת ידה אין דירות קחו מליון משכנתא, תגורו בפריפריה תסעו כל בוקר שעתיים תחזרו עייפים ולא יהיה לכם כוח למחות את כל החיסכון תשלמו לביבי סיטר לילדים שלא יהיו לבד עד שאתם חוזרים מהמרכז העיקר יש לכם דירה. ומי שיש לו דירה יקבל עונש היית חכם והשקעת בדירה תשלם מס הזדמנות לגרוף כספים כשכל הקנאים חסרי הבית שמחים כאילו המס על הדירות יוזיל להם דירה. עם של קנאים צרי עין . הפתרון היחיד זה לגור בארץ אחרת אמריקה די ריקה נמלא אותה
- 7.חני 21/01/2014 10:47הגב לתגובה זופריפריה היא בראש ולא מיקום גיאוגרפי. אני מנהריה וסיימתי אוניברסיטה לפני שנים רבות, כשלא השקיעו שם. העיריה השקיעה המון בחינוך ונותר רק להשתמש בכל ההשקעות באופן נבון. אין פריפריה-יש אנשים שמשקיעים בילדים שלהם או לא. הבינות את זה ברוך???
- 6.שהמנהיגים 21/01/2014 10:46הגב לתגובה זולשבות, למחות, לא מתפקדת בכלל ומענישה את האזרחים שלה למדינה אין זכות להכריח בן אדם לגור איפה שהוא לא רוצה ואין לו מה לחפש שם . הבן שלי גר בארהב המשכורת מספיקה לו לשכד גנים מכונית ואף לחיסכון מי צריך לחיות בחור בלי עתיד ועוד לקחת מליון שח משכנתא. תקפצו לנו
- 5.astern 21/01/2014 10:36הגב לתגובה זואתה משווה נסיעה ברכבת, אבל שוכח את הדרך מהבית עד הרכבת, ומהרכבת עד מקום העבודה - צריך להוסיף עוד שעה על 45 הדקות של הרכבת.
- 4.סוף סוף דברי טעם (ל"ת)קוראת 21/01/2014 10:35הגב לתגובה זו
- אז את עוברת לשם? (ל"ת)לקוראת החכמה 21/01/2014 10:47הגב לתגובה זו
- Haim 21/01/2014 19:43Yes, me and my family are moving from NJ to Katzrin Because we don't want to come back and live in "Medinat Tel-Aviv .
- 3.רון 21/01/2014 10:35הגב לתגובה זו"...מ"הפריפריה" נתפס כאדם ממעמד סוציואקונומי נמוך, מישהו תלוש ולא מעודכן במה שקורה במרכז התוסס..." לך לקורס טייס ותחפש אנשים מהפריפריה, לך ליחידה 8200 בצה" תחפש אנשים מהפריפריה, לך לאוניברסיטה בירושלים למחלקה לרפואה - ותחפש אנשים מהפריפריה, לך לחברות בהרצליה פיתוח (ההיטק לא המסעדות ...) - ותחפש אנשים מהפריפריה ... זה מספיק ? או שאני צריך להמשיך ? המדינה שלנו משקיעה בחינוך ובפיתוח בין גדרה לחדרה, כל השאר - ארץ המוהיקנים, מי שמצליח אולי הם הבודדים. איפה אתה גר ? בהרצליה או בבאר שבע ? למה ? שאלת את עצמך פעם ?
- הייתי ב- 8200. לא מסכים עם הנ"ל (ל"ת)א 20/10/2016 21:37הגב לתגובה זו
- ינון 21/01/2014 11:30הגב לתגובה זועל מה אתה מדבר , רון ? שולח את כל מגיביך לבדוק ולחזור אליך ?! תן נתונים , תן קישור שמאמת את ההזייה שאתה דבק בה בלהט. מאיפה אתה מוצץ את הנתונים האלו ? - תהיה בקשר דוד , בעיקר עם המציאות - יום נעים !
- דני 21/01/2014 10:51הגב לתגובה זואני מהקריות אזור חיפה איך שתקרא לזה פריפריה ,מי עובד ברפאל מי עובד במתם בחיפה ביוקנעם בפארק הייטק, כל אנשי הפריפריה לא רכשנו השכלה לא למדנו בטכניון "ואצלנו" מערכת החינוך היא זהה לשלך בדיוק רק שאתה בוחר להסתכל רק על עצמך ואל תגיד לי שרוב הסטונדטים ואלו שעובדים בחברות הללו הם מהמרכז כי זה לא נכון תבדוק ותחזור.מאיפה הם באים
- רון 21/01/2014 10:59למה כל כך מעט ? ראה הסבר בתגובה המקורית.
- טייס 21/01/2014 10:43הגב לתגובה זווזו תשובה למספר 3.
- רון 21/01/2014 11:01להיות בקורס כל אחד יכול ... 3 שנים יש לצה"ל לנפות... אז טייס נחמד - תבדוק אחוז בוגרים (אלו שעומדים על הפודיום בסוף...) ותחזור לעדכן, נראה לי שמחכה לך הפתעה קטנה.
- 2.אכן דברי טעם כתבת - הלוואי והדברים יחלחלו לציבור (ל"ת)יוסי 21/01/2014 10:34הגב לתגובה זו
- זה חילחל כבר. הפראיירים משלמים מיליון שח בפאקינג יקנעם (ל"ת)עם מטומטם 28/01/2014 14:23הגב לתגובה זו
- 1.זה לא הזמן לרכוש דירה. גם לא בפריפריה. (ל"ת)חכו לסייקל היורד 21/01/2014 10:34הגב לתגובה זו