האביב הטורקי בקיץ: המהומות והשפעותיהן על הבורסה המקומית

בוראק דמירפליבאן, אנליסט בכיר ב-Saxo Bank, איסטנבול, מתייחס לאירועים האחרונים בבירת טורקיה והשפעותיהם על כלכלת המדינה בכלל וביצועי הבורסה בפרט
בוראק דמירפליבאן |

קצת למעלה משבוע אחרי שוך המהומות בטורקיה או לפחות העדר העניין התקשורתי בהן, הגיע העת לנתח לעומק את הסיבות שהביאו לפרוץ המהומות וההשלכות על הכלכלה הטורקית. על מנת להבין את השפעת המפגינים והמחאות על הכלכלה הטורקית, יש להתחקות אחר האירועים הכלכליים שקדמו להם.

ההפגנה, שהחלה כהתקהלות הפגנתית פשוטה של פעילי איכות הסביבה נגד התוכניות לבנות קניון מסחרי בנקודה מרכזית באיסטנבול - כיכר טקסים, הפכה לתקרית בסדר גודל לאומי, לאחר שכוחות הביטחון הטורקיים עשו שימוש בגז פלפל ותותחי מים. זרז נוסף שהאיץ את התהליך והפך אותה מ''הפגנה'' ל''מהומות'', היה יחסו של ראש הממשלה ארדואן, שבחר להתייחס למפגינים במונחים כגון "קבוצות שוליים", או "קומץ של קיצונים". עד מהרה התפרשו אותן ''קבוצות שוליים'' בלמעלה מ-40 ערים ברחבי המדינה, וההפגנה שינתה את המיקוד מסוגיית איכות סביבה להכרה בזכויות אדם.

מספר ימים לפני שהתחילו המהומות, חוותה הבורסה באיסטנבול עלייה דרמטית, לאחר שסוכנויות דירוג האשראי העלו את דירוג ההשקעות שלה. נתון זה לצד הקיצוצים בשער הריבית על ידי הבנק הטורקי המרכזי, יצרו אווירה שהאיצה את עליות השערים בבורסה וגרמו להפלת הלירה הטורקית.

במקביל, כשבוע לפני פרוץ ההפגנות, עסקו הסוחרים הטורקיים בסוגיה כלכלית אחרת שהטרידה אותם - שקילת האפשרות לתיקון בשוק וסקפטיות ביכולתו של הבנק הטורקי המרכזי להתמודד עם התחזקות הדולר ויצירת לחץ על ריביות הכלכלות המתעוררות והמטבעות שלהן.

עם תחילת ההפגנות האלימות, הפכה הסוגיה למוקד לחץ מכריע עבור המטבע המקומי ולאחר מכן על הבורסה, שצנחה בלמעלה מ-10%. שער החליפין לירה הטורקית/ דולר, שנסגר בשבוע שלפני בסביבות 1,8700, פתח את המסחר ביום שני ברמה של 1,9000, כך ששקיעת המניות הייתה בלתי נמנעת. בנקודה זו, החשש העיקרי שהעסיק את השוק היה ירידה בהכנסה מתיירות - עיתוי ההפגנות חפף לעונת התיירות החמה בטורקיה.

ההתפתחויות האחרונות הראו כי הלחץ על הלירה הטורקית בעיקר מול הדולר ומטבעות של מדינות מתפתחות אחרות שומר על הפוטנציאל להמשך. בנוגע למניות, ביצועי חסר בסקטור עשויים להיות זמניים, אך הלחץ הגלובלי על תשואות האוצר ימשיך להיות אפקטיבי.

בנוסף, הפחת הפוטנציאלי של הלירה להתפתחויות אלה עלולה להעלות שאלות בנוגע לפעולות הבנק המרכזי של טורקיה. נכון להיום, מתמקד השוק בניסיון להחזיר את האיזון הכלכלי. תורמת לכך גישתם של עבדוללה גול, נשיא הרפובליקה ובולנט ארינק, סגן ראש הממשלה. אך עם זאת, יש לעקוב אחר חזרתו של ראש הממשלה ארדואן מהביקור המתוכנן שלו למדינות בדרום אפריקה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.