סופר רבעון בשווקים, בדרך לסופר שנה?
באירופה "קונים זמן" ביוקר. האירופים פעלו בשנה האחרונה במספר מימדים מרכזיים על מנת להתמודד עם המשבר המתגלגל ברחבי היבשת בשנתיים האחרונות. ראשית הנהיגו תוכניות חילוץ ליוון, פורטוגל ואירלנד ושוב ליוון, בהמשך הפחיתו את ריבית הבסיס והנהיגו צמד תוכניות מימון ל-3 שנים בריבית של 1% בלבד, הקימו קווי אשראי דולרי גלובליים במסגרת עסקאות החלף של בנקים מרכזיים ובמקביל גיבשו אמנה פיסקאלית מתוקנת. בימים אלו חותרים האירופים להשלים את סדרת המהלכים המדוברת, ולהגדיל את משאביה של קרן הייצוב האירופית על מנת שזו תאפשר התמודדות עם צרכי מחזור החוב של ספרד ואיטליה בשוק הפתוח בשנים הקרובות.
שורת הצעדים אשר בוצעה בתחילת התהליך וכללה את מכרזי הנזילות שהניעו עסקאות Carry של אג"ח ריבונית וגרמו לירידה בתשואות אותן אגרות חוב הביאה לשקט יחסי, "השקט שלפני הסערה".
בסוף השבוע האחרון סיכמו מנהיגי אירופה על מיזוג משאבי קרן הייצוב הזמנית (EFSM) לקרן הייצוב הקבועה (ESM) שתוקם עד אמצע השנה ובכך ייצרו "חומת אש" בהיקף של כ-800 מיליארד אירו. ראוי לציין כי קרן הייצוב המוגדלת לא תסתכם ב-940 מיליארד אירו, שכן 200 מיליארד מתוך ה-440 מיליארד משאבי קרן הייצוב הזמנית, שוריינו לתוכניות חילוץ קודמות. למשאבים אלו תתווסף הלוואה דו צדדית אשר ניתנה ליוון.
מדינות הגוש הסכימו להעמיד את מסגרת המשאבים המוגדלת לתקופה מוגבלת של 15 חודשים, ולאחריה תתכווץ חומת האש למסגרת של 500 מיליארד אירו בלבד. צעד זה נתפש כצעד חיובי נוסף לטובת הגברת האמון בשווקים, ויש כאלו אף שמרחיקים לכת והחלו "בחגיגות סיום המשבר הפיננסי".
שינוי העמדה הגרמנית ביחס למינוף קרן הייצוב מהווה איתות ברור לכך שגם בברלין "נפל האסימון" - פורטוגל וספרד בדרכן ליפול לזרועות הטרויקה לצורך קבלת תוכניות סיוע במתכונת המוכרת. אם בכל האמור בפורטוגל השווקים יוכלו לעמוד בכך (והדבר אף בא לידי ביטוי בתשואות החוב הפורטוגלי), הרי תוכנית סיוע לספרד הינה סיפור שונה בתכלית. סיפור שאינו מתומחר בשווקים ולו השפעה מדבקת על תשואות החוב האיטלקיות. לפיכך אנו קוראים לכולם להישאר עירניים במסיבה המתנהלת בשווקים, ולא לפתוח את הפקקים של בקבוקי השמפניה.
התחזיות הכלכליות העדכניות של ארגון ה-ECD שנופקו בשבוע שעבר, מציגות בפני כי כלכלת אירופה דועכת והאבטלה בה מאמירה לרמה משוקללת של מעל 10%, האשראי הצרכני לא גדל על אף תוכניות מסיביות להגדלת הנזילות בריביות אפסיות ומדד אמון הצרכנים האירופי צונח.
הכלכלנים מניחים בעבודתם כי שלוש הכלכלות הגדולות של גוש האירו - גרמניה, צרפת ואיטליה תתכווצנה במצטבר ברמה של 0.4% ברבעון הראשון של שנת 2012 ויחזרו לצמוח בשיעור של 0.9% ברבעון השני של השנה. הכלכלנים מציינים את האבטלה הגואה, אמון הצרכנים הדועך ותנאי האשראי הלא נוחים כסיבות המרכזיות לצמיחה המאכזבת באירופה.
לטענת כלכלני ה-OECD מספר גורמים מאיימים על ההתאוששות הכלכלית כמו עליית מחירי האנרגיה, היחלשות הפעילות הכלכלית בכלכלות המתעוררות ובכלכלת סין בפרט והיחלשות פעילות הסחר הגלובלית המשקפת ירידה בביקושים העולמיים המצרפיים. הכלכלנים חוזים כי פעילות ממשלתית תמשיך להיות קריטית בשווקים הפיננסיים, בעיקר בגוש האירו שם טרם הושלמה הרחבת קרן הייצוב, האינטגרציה הפיסקאלית המדוברת והשינויים המבניים במדינות החלשות של הגוש.
- 2.פלוס X 07/04/2012 23:29הגב לתגובה זוגרמניה...ועוד.תוצאות הבחירות לא ילכו בהכרח יד ביד עם קובעי המדיניות הנוכחיים.גם אם כן,אין לדעת,אלא בדיעבד,אם הצהרותיהם אינם אלא לצרכי כלכלת בחירות בלבד.
- 1.בדיחה גרועה 07/04/2012 22:51הגב לתגובה זואולי שיפסיק כבר לכתוב, זה נראה כאילו אף אחד לא מתעניין בכתבות שלו.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
