סופר רבעון בשווקים, בדרך לסופר שנה?

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מתייחס לרבעון הראשון של 2012, התפתחות המשבר באירופה וצופה כיצד יראה הרבעון השני של השנה
יניב פגוט | (2)

באירופה "קונים זמן" ביוקר. האירופים פעלו בשנה האחרונה במספר מימדים מרכזיים על מנת להתמודד עם המשבר המתגלגל ברחבי היבשת בשנתיים האחרונות. ראשית הנהיגו תוכניות חילוץ ליוון, פורטוגל ואירלנד ושוב ליוון, בהמשך הפחיתו את ריבית הבסיס והנהיגו צמד תוכניות מימון ל-3 שנים בריבית של 1% בלבד, הקימו קווי אשראי דולרי גלובליים במסגרת עסקאות החלף של בנקים מרכזיים ובמקביל גיבשו אמנה פיסקאלית מתוקנת. בימים אלו חותרים האירופים להשלים את סדרת המהלכים המדוברת, ולהגדיל את משאביה של קרן הייצוב האירופית על מנת שזו תאפשר התמודדות עם צרכי מחזור החוב של ספרד ואיטליה בשוק הפתוח בשנים הקרובות.

שורת הצעדים אשר בוצעה בתחילת התהליך וכללה את מכרזי הנזילות שהניעו עסקאות Carry של אג"ח ריבונית וגרמו לירידה בתשואות אותן אגרות חוב הביאה לשקט יחסי, "השקט שלפני הסערה".

בסוף השבוע האחרון סיכמו מנהיגי אירופה על מיזוג משאבי קרן הייצוב הזמנית (EFSM) לקרן הייצוב הקבועה (ESM) שתוקם עד אמצע השנה ובכך ייצרו "חומת אש" בהיקף של כ-800 מיליארד אירו. ראוי לציין כי קרן הייצוב המוגדלת לא תסתכם ב-940 מיליארד אירו, שכן 200 מיליארד מתוך ה-440 מיליארד משאבי קרן הייצוב הזמנית, שוריינו לתוכניות חילוץ קודמות. למשאבים אלו תתווסף הלוואה דו צדדית אשר ניתנה ליוון.

מדינות הגוש הסכימו להעמיד את מסגרת המשאבים המוגדלת לתקופה מוגבלת של 15 חודשים, ולאחריה תתכווץ חומת האש למסגרת של 500 מיליארד אירו בלבד. צעד זה נתפש כצעד חיובי נוסף לטובת הגברת האמון בשווקים, ויש כאלו אף שמרחיקים לכת והחלו "בחגיגות סיום המשבר הפיננסי".

שינוי העמדה הגרמנית ביחס למינוף קרן הייצוב מהווה איתות ברור לכך שגם בברלין "נפל האסימון" - פורטוגל וספרד בדרכן ליפול לזרועות הטרויקה לצורך קבלת תוכניות סיוע במתכונת המוכרת. אם בכל האמור בפורטוגל השווקים יוכלו לעמוד בכך (והדבר אף בא לידי ביטוי בתשואות החוב הפורטוגלי), הרי תוכנית סיוע לספרד הינה סיפור שונה בתכלית. סיפור שאינו מתומחר בשווקים ולו השפעה מדבקת על תשואות החוב האיטלקיות. לפיכך אנו קוראים לכולם להישאר עירניים במסיבה המתנהלת בשווקים, ולא לפתוח את הפקקים של בקבוקי השמפניה.

התחזיות הכלכליות העדכניות של ארגון ה-ECD שנופקו בשבוע שעבר, מציגות בפני כי כלכלת אירופה דועכת והאבטלה בה מאמירה לרמה משוקללת של מעל 10%, האשראי הצרכני לא גדל על אף תוכניות מסיביות להגדלת הנזילות בריביות אפסיות ומדד אמון הצרכנים האירופי צונח.

הכלכלנים מניחים בעבודתם כי שלוש הכלכלות הגדולות של גוש האירו - גרמניה, צרפת ואיטליה תתכווצנה במצטבר ברמה של 0.4% ברבעון הראשון של שנת 2012 ויחזרו לצמוח בשיעור של 0.9% ברבעון השני של השנה. הכלכלנים מציינים את האבטלה הגואה, אמון הצרכנים הדועך ותנאי האשראי הלא נוחים כסיבות המרכזיות לצמיחה המאכזבת באירופה.

לטענת כלכלני ה-OECD מספר גורמים מאיימים על ההתאוששות הכלכלית כמו עליית מחירי האנרגיה, היחלשות הפעילות הכלכלית בכלכלות המתעוררות ובכלכלת סין בפרט והיחלשות פעילות הסחר הגלובלית המשקפת ירידה בביקושים העולמיים המצרפיים. הכלכלנים חוזים כי פעילות ממשלתית תמשיך להיות קריטית בשווקים הפיננסיים, בעיקר בגוש האירו שם טרם הושלמה הרחבת קרן הייצוב, האינטגרציה הפיסקאלית המדוברת והשינויים המבניים במדינות החלשות של הגוש.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פלוס X 07/04/2012 23:29
    הגב לתגובה זו
    גרמניה...ועוד.תוצאות הבחירות לא ילכו בהכרח יד ביד עם קובעי המדיניות הנוכחיים.גם אם כן,אין לדעת,אלא בדיעבד,אם הצהרותיהם אינם אלא לצרכי כלכלת בחירות בלבד.
  • 1.
    בדיחה גרועה 07/04/2012 22:51
    הגב לתגובה זו
    אולי שיפסיק כבר לכתוב, זה נראה כאילו אף אחד לא מתעניין בכתבות שלו.
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.