מאגר תמר

מאגר תמר הוא אחד מנכסי האנרגיה והתשתיות האסטרטגיים והחשובים ביותר של מדינת ישראל, והוא משקף את הפיכתה של המדינה למעצמת אנרגיה עצמאית בעלת השפעה גיאופוליטית אזורית. המאגר, הממוקם בים התיכון, משמש כעוגן מרכזי לאספקת גז טבעי נקי למשק המקומי לצורך ייצור חשמל ותעשייה, לצד יצוא גז קבוע למדינות שכנות, מהלך המהדק את הקשרים המדיניים והכלכליים של ישראל באזור. הדינמיקה הכלכלית של המאגר מנוהלת על ידי קונסורציום של חברות אנרגיה מובילות, ישראליות ובינלאומיות, המזרימות מיליארדי שקלים לקופת המדינה באמצעות תמלוגים ומסים מיוחדים (כגון היטל ששינסקי). עבור החוסך והמשקיע הישראלי, למאגר תמר יש השפעה ישירה ועמוקה על תיקי הנכסים; החברות המחזיקות במאגר נסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב ומחזיקות במשקל משמעותי במדדי המפתח, מה שהופך את קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של הציבור הרחב לשותפות ישירות ברווחי הפרויקט וחשופות לתנודות במחירי האנרגיה העולמיים וליציבות הביטחונית של אסדות הגז.
- "יפתח ב-2027": צינור הגז שיחבר את מאגרי הגז של ישראל לאירופהקבוצת האנרגיה האיטלקית אדיסון אמורה לאשר עד סוף השנה הנוכחית את מתווה הצינור, שיחבר את ישראל, יוון וקפריסין לאירופה, שנגמלת מהגז הרוסי, דרך מאגרי הגז. כך זה יעבוד
- בעקבות תקלה: השיפור בייצוא הגז דרך מצרים יידחה עד אפריל 2024ההודעה מורידה את שותפויות הגז: ניו מד אנרג'י, תמר פטרוליום, רציו וישראמקו. בנתיבי הגז טוענים כי העיכוב נובע מתקלה באוניה שמניחה את קו הצנרת בין אשדוד לאשקלון. בינתיים החברות ימשיכו לייצא דרך התשתית הקיימת דרך ירדן (כלומר בעיקוף הגדול הקיים כיום)
- הרחבת הקידוחים במאגר תמר: יכולת ההפקה בשלב ראשון תעלה ב-10% ובשלב השני בסוף 2025 ב-45%השלב הראשון בהרחבת תמר יכלול הנחת צנרת הולכה באורך 150 קילומטר, משדה תמר לאסדת תמר; השלב השני של ההרחבה יעוגן על ידי חוזה גז עם לקוח בשוק המצרי והסכמי הולכה באמצעות תשתיות הולכה משופרות בין ישראל למצרים
דוחות
תמר פטרוליום: ההכנסות זינקו ב-50% ל-61.5 מיליון דולרחברת הנפט רשמה מעבר לרווח בשורה התחתונה שהסתכם ב-8.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של 3.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד; היקף הגז הנמכר ממאגר תמר זינק ב-51% ונעמד ברבעון הראשון על 2.61BCM
דוחות
אנרג'יאן: זינוק 80% בהכנסות ל-170 מיליון; האסדה תגיע בתחילת יוניבחברה צופים שאחרי הגעת האסדה תחילת קידוח תהיה אחרי עוד 3-4 חודשים, כלומר ממש בסוף הרבעון השלישי. אם זה יקרה - בשעה טובה ייגמרו העיכובים, והחברה תחל להפיק גז- סופית: אנרג'יאן איבדה את החוזה מול דליה - הפסד של 2.2 מיליארד דולרבעקבות יציאתה מהחוזה, נתבעה דליה ע"י אנרג'יאן, וזו פנתה לבוררות (מה לעשות שעיכוב של שנה וחצי פוגע בדליה והיא לא יכולה להישאר בלי גז), היום מדווחת דליה כי הבוררות נסגרת בביטול התביעות ההדדיות - כלומר הפסד לאנרג'יאן. המשקיעים לא מתרגשים כי כבר היה ברור שאנרג'יאן לא תוכל לחייב את דליה לחזור להסכם
- אלון גז: קרן נוי תרכוש את השליטה תמורת 395 מיליון שקללאחר שהמוסדיים המנהלים בנאמנות את החברה שמחזיקה בשליטה בחברת חיפושי הנפט והגז סירבו לשורה של הצעות, בסוף השבוע הם החליטו למכור את השליטה לקרן התשתיות והאנרגיה
- תוך פחות משנה: תשואה של 100% על ההשקעה של אלי עזור בתמר פטרוליוםאיש העסקים רכש לפני פחות משנה את חלקה של דלק קידוחים בחברת תמר פטרולים תמורת 100 מיליון שקל, ומאז זינקו מניותיו לשווי של כ-207 מיליון שקל, בין היתר הודות לעלייה במחירי הנפט ואישור משרד האנרגיה לייצוא גז למצרים דרך ירדן