מניות השבבים יורדות על רקע חששות מהאטה בהוצאות בינה מלאכותית
מניות השבבים רושמות היום ירידות במסחר, על רקע חששות מהאטה בקצב ההשקעות בתשתיות בינה מלאכותית לצד גידול בתחרות מצד שחקנים נוספים בשוק. מגמה זו משפיעה על חברות מובילות בענף, בהן אנבידיה NVIDIA CORP , ברודקום BROADCOM INC ו-ARM ARM HOLDINGS , וגורמת למשקיעים לבחון מחדש את הצמיחה הצפויה לסקטור לאחר שנים של עליות חדות.
המגמה החלה לצבור תאוצה בעקבות דיווחים על האטה צפויה בהוצאות של ענקיות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט וגוגל על תשתיות בינה מלאכותית. אלו נתפסו כמנועי הצמיחה המרכזיים של חברות השבבים בשנה האחרונה. בנוסף, הציפייה להאטה בגידול ההוצאות לקראת 2025 ו-2026 מעלה ספקות לגבי רמות השווי הגבוהות של מניות הסקטור.
אנבידיה במוקד
החששות למשקיעים הוחרפו גם בשל דיווחים על בעיות התחממות עם שרתי ה-AI החדשים של אנבידיה מדגם Blackwell, אשר עלולות לעכב את העלייה בקצב הייצור. גם דוחות הרווח האחרונים של החברה, שהיכו את תחזיות האנליסטים, לא הצליחו לשנות את כיוון המניה.
במקביל, התחרות בשוק מתגברת, אמזון הכריזה בדצמבר על פיתוח מחשב-על המבוסס על שרתים חדשים ושבבי ה-AI הייעודיים שלה מסוג Trainium, המיועדים להוות חלופה לשבבים של אנבידיה. בנוסף, חברת ברודקום דיווחה לאחרונה כי עסקאותיה עם חברות ענן גדולות לאספקת שבבי AI מותאמים אישית יכניסו לה עד 90 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות. החדשות הללו הקפיצו את מניית ברודקום ושלחו את אנבידיה לירידות נוספות, למרות הערכות אנליסטים כי הצלחת ברודקום לא תפגע מהותית במעמדה של אנבידיה.
השקעות עתק ב-AI - צמיחה, אך בקצב איטי יותר
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות החשש מהאטה, הוצאות ענקיות הטכנולוגיה על תשתיות בינה מלאכותית עדיין בשיאן. ברבעון האחרון, ההוצאות ההוניות של מיקרוסופט הוכפלו ל-20 מיליארד דולר, בעוד שהוצאות מטא זינקו ב-36% ל-9.2 מיליארד דולר, וההוצאות של גוגל עלו ב-63% ל-13 מיליארד דולר. עם זאת, ישנם סימנים לכך שהתשואה על ההשקעות האדירות הללו עדיין רחוקה מלהיות משמעותית, עם זאת, ישנם סימנים לכך שהתשואה על ההשקעות האדירות הללו עדיין רחוקה מלהיות משמעותית, כאשר סקרים מראים כי רק חלק קטן מהעובדים בארה"ב משתמשים בבינה מלאכותית באופן קבוע בחיי היומיום.
ג'יי.פי מורגן פרסמו הערכה לפיה החששות מהאטה בהשקעות ב-AI הם ככל הנראה מוגזמים, אך הוסיפו כי שנת 2024 הייתה כנראה שנת השיא בקצב הגידול בהשקעות. לפי ההערכות, הוצאות הענקיות על תשתיות AI צמחו ב-57% השנה, אך קצב הצמיחה צפוי להתמתן ל-30% בשנת 2025 ול-25% בשנת 2026.
השבבים רחוקים ממשבר
תעשיית השבבים ממשיכה להיות מרכזית לצמיחה הכלכלית הגלובלית ולשיפור באיכות החיים. חשיבותה של התעשייה לא פחותה מחשיבות מערכת הדם לגוף האדם, במיוחד עם התקדמות מהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה, שתלויות לחלוטין בתעשיית המוליכים למחצה.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
תקנת השבבים האמריקאית הובילה להשקעות משמעותיות בתעשייה. נכון לאוגוסט, התקנה סיפקה תמיכה של 30 מיליארד דולר ל-23 פרויקטים ב-15 מדינות, שהוסיפו 115,000 משרות ייצור ובנייה. המימון צפוי לאפשר לארצות הברית להגיע לייצור של 30% מהמעגלים המודפסים המתקדמים בעולם.
טייוואן סמיקונדקטור (TSMC) ממשיכה להציג צמיחה משמעותית, עם עלייה של 34% במכירות בנובמבר ל-8.5 מיליארד דולר. החברה מקימה מפעל גדול חדש באריזונה, המדגיש את המגמה העולמית של ביזור ייצור השבבים. מוריס צ'אנג, מייסד TSMC, הדגיש לאחרונה את חשיבות ההתמקדות בבינה מלאכותית בתעשיית השבבים. לדבריו, חברות בתחום צריכות לפתח אסטרטגיה ברורה סביב AI כדי להישאר רלוונטיות בשוק המשתנה.
התעשייה נמצאת בנקודת מפנה עם כניסתן של חברות סטארט-אפ רבות לתחום, המגייסות כספים גדולים מענקיות הטכנולוגיה וממשקיעי הון סיכון. מגמה זו, בשילוב עם תמיכה ממשלתית ופיתוחים טכנולוגיים מתקדמים, צפויה להמשיך ולהניע חדשנות בתחום השבבים והבינה המלאכותית.
- 1.חיים 18/12/2024 08:36הגב לתגובה זואת מי מעניין , יום עליות , יום ירידות. תזכרו את גוגל , את פייסבוק. מדובר פה בסקאלה פי 10 יותר גבוה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
