כור גרעיני
צילום: pexels

מהפכת האנרגיה הגרעינית: 32 מדינות בארה"ב כבר הצטרפו

המירוץ לאנרגיה נקייה: מניו יורק ועד טקסס, מדינות ארה"ב מובילות מהפך בתחום הכורים הגרעיניים הקטנים, כאשר התמיכה של ענקיות הטכנולוגיה והממשל הפדרלי מספקת רוח גבית

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה אנרגיה גרעינית

בעוד ענקיות הטכנולוגיה כמו אמזון ואלפאבית מושכות את תשומת הלב עם השקעותיהן בכורים גרעיניים קטנים, תנועה שקטה יותר אך משמעותית לא פחות מתרחשת ברמת המדינות. יותר ויותר מדינות בארה"ב בוחנות ברצינות את האפשרות להטמיע טכנולוגיה גרעינית מתקדמת כפתרון לצרכי האנרגיה העתידיים שלהן.

ההתעניינות הגוברת במה שמכונה "גרעין מתקדם" אינה מקרית. הטכנולוגיה החדשנית הזו מציעה יתרונות משמעותיים על פני הכורים הגרעיניים המסורתיים, כולל זמני בנייה קצרים יותר ועלויות נמוכות יותר. ניו יורק, שסגרה את תחנת הכוח הגרעינית Indian Point ב-2021, מובילה כעת מהפך. המדינה פרסמה לאחרונה קול קורא לחברות להציע תוכניות להקמת כורים מתקדמים, אם כי תוך הדגשה ברורה שהם לא יוקמו בקרבת העיר ניו יורק עצמה.

טקסס, המזוהה היסטורית עם תעשיית הנפט והגז, מצטרפת גם היא למגמה. המושל גרג אבוט הצהיר על שאיפתה של המדינה להוביל בתחום האנרגיה הגרעינית המתקדמת, תוך הכרה בצורך לגוון את מקורות האנרגיה ולחזק את רשת החשמל המדינתית.

 

כבר 32 מדינות הצטרפו

המעבר לאנרגיה גרעינית מתקדמת אינו מוגבל למדינות בודדות. לא פחות מ-32 מדינות כבר הצטרפו לקונסורציום המתמקד בבחינת הטכנולוגיה, בתמיכת משרד האנרגיה הפדרלי. התזמון של התעניינות זו אינו מקרי. הביקוש הגובר לחשמל, במיוחד ממרכזי נתונים ורכבים חשמליים, מאלץ מדינות לחשוב מחדש על תמהיל האנרגיה שלהן.

אחד היתרונות המשמעותיים של כורים גרעיניים הוא עמידותם בתנאי מזג אוויר קיצוניים. זוהי נקודה חשובה במיוחד לאור אירועי מזג האוויר הקיצוניים שחוו מדינות שונות בשנים האחרונות.

חברות תשתית מרכזיות כבר מזהות את הפוטנציאל. חברת החשמל AEP מאוהיו מדווחת על התעניינות גוברת מצד וירג'יניה, אינדיאנה ומערב וירג'יניה בכורים קטנים. המגמה החדשה משתלבת היטב עם יעדי ממשל ביידן, השואף להשליש את ייצור האנרגיה הגרעינית עד 2050. התמיכה הפדרלית, יחד עם הרגולציה ברמת המדינה, יוצרת מסגרת תומכת לקידום התחום.

עבור מדינות רבות, הגרעין המתקדם מהווה פתרון אפשרי לאתגר הדה-קרבוניזציה. ניו יורק, למשל, מתמודדת עם האתגר של הסתמכות על גז טבעי עבור יותר מ-50% מייצור החשמל שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לא הכל וורוד

ההשפעה על שוק ההון כבר מורגשת. מניות של חברות כמו Oklo ו-NuScale Power רשמו עליות מרשימות של 120% ו-750% בהתאמה השנה, מה שמעיד על אמון המשקיעים בעתיד התעשייה. אולם לא הכל ורוד. המבקרים מצביעים על כך שטכנולוגיות גרעיניות מתקדמות הובטחו גם בעבר אך לא התממשו. חלק מהחוקרים אף טוענים שהכורים החדשים עלולים לייצר יותר פסולת גרעינית מהדגמים הישנים.

בניו יורק, 153 קבוצות סביבתיות וקהילתיות חתמו על מכתב המתנגד לתוכניות הגרעיניות של המדינה, בטענה שההיסטוריה של התעשייה רצופה בהבטחות שלא מומשו וחריגות תקציביות. השאלה של עלות ומהירות ההקמה נותרת משמעותית. מומחים כמו דיוויד שליסל מהמכון לכלכלה ואנליזה אנרגטית טוענים שהכורים הקטנים יקרים מדי ואיטיים מדי בבנייה מכדי להוות פתרון מעשי.

למרות זאת, התמיכה של חברות הטכנולוגיה הגדולות מספקת רוח גבית משמעותית לתעשייה. הניסיון שלהן בחדשנות טכנולוגית והמשאבים העצומים שהן מביאות עשויים לסייע בהתגברות על מכשולים היסטוריים. התמיכה הפוליטית נראית יציבה גם כן. ממשל טראמפ, למשל, נחשב תומך בתחום הגרעיני, עם מינויו של כריס רייט, שמכהן בדירקטוריון חברת Oklo, לתפקיד שר האנרגיה.

האינטרס המתגבר של המדינות בטכנולוגיה גרעינית מתקדמת מסמן נקודת מפנה אפשרית בתעשייה. בשונה מהעבר, הפעם יש שילוב ייחודי של צרכים דחופים, תמיכה פוליטית והון פרטי שעשוי להוביל להצלחה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דניאל 02/12/2024 08:01
    הגב לתגובה זו
    אנרגיה נקיה עד שזה מתפוצץ
  • 2.
    יובל הממוקד 02/12/2024 06:55
    הגב לתגובה זו
    אני לא מומחה, זו דעתי בלבד. שלא כמו אנרגיה סולארית, שתכלס הגיעה לבשלות בעשור האחרון, אנרגיה גרעינית כבר בשימוש משנות החמישים. אסון צרנוביל, שהראה לעולם את הסיכון, כבר קרה בשנות השמונים. אם זה היה אפשרי להתגבר על כל הבעיות האלו, כבר היו עושים את זה מזמן. יש הרבה כסף וביקוש בתחום האנרגיה. לדעתי כורים גרעיניים מאוד מסוכנים. עדיף שלא.
  • 1.
    ובישראל? אנרגיה זולה הם חיי אדם (ל"ת)
    ביאליק 02/12/2024 05:35
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.