מפרסמים חוזרים ל-X: הסיבה ברורה
מפרסמים חוזרים ל-X: הכסף הגדול, דונלד טראמפ ואילון מאסק. לאחר תקופה של נטישת מפרסמים, פלטפורמת המדיה החברתית X (לשעבר טוויטר) עומדת לקראת חזרתם של מותגים גדולים. הסיבה: שילוב של רצון להתחבב על בעלי הפלטפורמה, אלון מאסק, ועל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שחזר לזירה הפוליטית.החיבור בין מאסק לטראמפ הוא חזק. מאסק תמך מאוד בחצי השנה האחרונה; טראמפ גומל לו על כך בתפקיד מרשים בממשל ובשבחים בלתי פוסקים. המפרסמים הבינו בחצי שנה האחרונה לאן נושבת הרוח והגדילו בהדרגה את הפרסום ברשת. בהמשך לזכייתו של טראמפ בבחירות לפני כשבוע וחצי, החזרה ל-X מתעצמת.
למה המפרסמים עזבו?
מאז שאלון מאסק רכש את טוויטר ב-2022 ושינה את שמה ל-X, הפלטפורמה עברה שינויים משמעותיים, כולל שינויי תוכן ומדיניות. המהלך עורר סערה כאשר מאסק הודיע על מדיניות "חופש ביטוי קיצוני", מה שהוביל לפרסומים שנויים במחלוקת ולזעם של מפרסמים גדולים. התוצאה: מותגים בולטים, כולל יצרניות רכב, מותגי אופנה וחברות טכנולוגיה, הקפיאו את שיתופי הפעולה עם הפלטפורמה.
הקש ששבר את גב הגמל היה החזרת חשבונותיהם של דמויות קיצוניות ושנויות במחלוקת, כולל דונלד טראמפ עצמו, שחשבונו הושעה לאחר המהומות בקפיטול בינואר 2021. המהלך הוביל ללחץ מצד ארגוני זכויות אזרח ופרסום שלילי למותגים שהמשיכו לפרסם ב-X.
החזרה של טראמפ וההשפעה
עם הבחירות בארצות הברית ב-2024, טראמפ חזר לזירה הפוליטית במלוא עוצמתו, והוא זוכה לתמיכה חזקה בקרב ציבור המצביעים השמרני. עבור מפרסמים, חזרתו לזירה יחד עם נוכחותו ב-X יוצרת הזדמנות לפנות לקהל רחב ואקטיבי. מעבר לכך, יש את השיקולים מאחורי הקלעים במיוחד הרצון להתחבב על מאסק וטראמפ.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טראמפ חידש את השימוש בפלטפורמה לאחר שנים שבהן עבר לשירות המתחרה שלו, Truth Social שבשליטתו. החזרה שלו ל-X הובילה לעלייה משמעותית בכמות המשתמשים הפעילים בפלטפורמה, מה שהחזיר את תשומת הלב של המפרסמים.
מאסק כמשפיע מרכזי
אילון מאסק ממשיך להוות כוח משיכה בפני עצמו. מעבר להיותו אחד המיליארדרים המפורסמים בעולם ולמעשה האיש העשיר בעולם, הוא ידוע בקשריו הפוליטיים והעסקיים, דבר שמושך מותגים המבקשים לחזק את קשריהם עמו.
מאסק הדגיש בפומבי את מטרתו להפוך את X ל"עיר הבירה של האינטרנט", מה שכולל הרחבת השירותים העסקיים והמסחריים בפלטפורמה. מפרסמים מעריכים כי קשרים עם מאסק עשויים לספק להם גישה למיזמים רחבים יותר, כולל בתחום הרכב החשמלי והבינה המלאכותית.
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
במקביל, X הודיעה על השקה של כלי פרסום מתקדמים שיכולים להבטיח תפוצה מדויקת יותר למפרסמים ולשפר את התוצאות העסקיות שלהם.
החזרה של מפרסמים ל-X עשויה לחזק את מצבה הכלכלי של הפלטפורמה, שסבלה מירידה חדה בהכנסות מאז הרכישה של מאסק. עם זאת, היא תלויה ביכולתו לשמור על איזון בין חופש הביטוי לבין יצירת סביבה ידידותית למותגים.
נזכיר כי התהליך הזה התחיל בקטן כבר לפני כשנה, אך התקציבים עלו במקביל לחיבור בין טראמפ ומאסק. ההסבר של המפרסמים הוא השינויים בניהול החברה והמדיניות החדשה שהנהיג אילון מאסק שבולמת ציוצים קיצוניים ואלימים.
- 2.יניב 15/11/2024 10:13הגב לתגובה זואמרו שקנו את טוויטר ביוקר, שווה כל סנט
- 1.זד 15/11/2024 10:01הגב לתגובה זורואים שהכסף שלהם חשוב להם יותר מהדיעות והעאלק עקרונות פחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים
מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.
למי מצלצלים פעמוני החג?
תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים.
בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל.
תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים
על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.
עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.
.jpg)