spirit
spirit

ספיריט ארו-סיסטמס על סף קריסה: בואינג תצטרך להציל את הרכישה?

שביתת העובדים בבואינג הותירה צלקות עמוקות: ספקית המטוסים המרכזית, ספיריט ארו-סיסטמס, מתמודדת עם קשיים קיומיים, ואף הזהירה מפני סגירה אפשרית. העסקה הקרובה בין שתי החברות עומדת כעת בסכנה
גיא אבטליון |
נושאים בכתבה בואינג שביתה

חברת בואינג BOEING והספקים בתעשיית התעופה הצליחו לעבור שביתת עובדים יקרה בצורה מפתיעה וללא בעיות רציניות, אך לא כל הספקים שרדו זאת בקלות. אחד הספקים המרכזיים שלה, ספיריט ארו-סיסטמס SPIRIT AEROSYSTEMS HOLDG , כאשר היא מתמודדת עם בעיות משמעותיות.

ספיריט ארו-סיסטמס, שמספקת את גופי המטוסים לבואינג, פרסמה השבוע את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי, המראים שהחברה הפסידה 1.5 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2024, ונאלצה להשתמש ב-1.2 מיליארד דולר מעבר לתזרימי המזומנים שנכנסו לה לתמיכה בהפעלת החברה. הנתונים החלשים הללו אינם מפתיעים, שכן רוב ההכנסות שלה מגיעות מבואינג, וייצור המטוסים של בואינג ב-2024 היה נמוך מהציפיות – עוד לפני ששביתת העובדים החלה ב-13 בספטמבר.

אולם פרט מדאיג במיוחד מופיע בדוחות: ספיריט ארו-סיסטמס ציינה אזהרה על "המשכיות פעילות" (going concern), המצביעה על ספקות לגבי יכולתה להמשיך לפעול כרגיל ללא ארגון מחדש משמעותי. לדברי מומחים חשבונאיים, אזהרות כאלה ניתנות כאשר יש ספקות מהותיים לגבי המשך פעילותה התקינה של החברה.

אזהרת קריסה: סכנה ממשית להמשך פעילות החברה

העניין המוזר הוא שבואינג מתכננת לרכוש את ספיריט ארו-סיסטמס בעסקה שאמורה להיסגר ב-2025. העסקה הזו, הזוכה לתמיכה רגולטורית, היא חלק מתוכנית של בואינג לשיפור איכות הייצור, בעקבות בעיות שהתגלו, כמו המקרה שבו כיסוי דלת חירום השתחרר ממטוס 737 MAX 9 בינואר האחרון בזמן טיסה. גופי המטוסים של המטוס סופקו על ידי ספיריט, ולפי החשד, איכות הייצור מילאה תפקיד באירוע זה.

מקרים כמו זה שבהם חברה שנרכשת מציינת אזהרה כזו לאחר שהעסקה כבר נחתמה אומנם נדירים, אך בהתחשב במדדים הכספיים הנוכחיים של ספיריט ארו-סיסטמס, האזהרה מוצדקת. בודקי חשבונות לא מביאים בחשבון עסקאות עתידיות כשבודקים את הצורך באזהרה כזו.

 

ההחלטה הקשה של בואינג: האם להמשיך עם הרכישה למרות הקשיים?

למרות שבואינג מתמודדת גם היא עם אתגרים פיננסיים, מצב המזומנים שלה טוב בהרבה עם יתרות נזילות של עשרות מיליארדי דולרים וצבר הזמנות בשווי כחצי טריליון דולר. שווי השוק של ספיריט קטן בהרבה בהשוואה לזה של בואינג. לפי מנכ"ל בואינג, קלי אורטברג, אין כל שינוי במחויבות החברה לרכישת ספיריט, שכן היא רואה בה גורם חשוב בשרשרת האספקה שלה ומרכיב קריטי בתהליך ייצוב הפעילות העסקית.

קיראו עוד ב"גלובל"

לאחר האזהרה, ירדו מניות ספיריט ארו-סיסטמס בכ-5%. האנליסטים מעריכים כי ייתכן שבואינג תידרש להזרים הון נוסף לספיריט. מוקדם יותר השנה, עוד לפני העסקה, בואינג סיפקה לספיריט כ-425 מיליון דולר לתמיכה בפעילות החברה, ולא יפתיע לראות סידור דומה נוסף בעתיד.

בסופו של דבר, הבעיות של ספיריט ארו-סיסטמס ושל בואינג עצמה נובעות מאותה סיבה: בואינג זקוקה לייצור מוגבר של מטוסים. לפי תחזיות וול סטריט, בואינג צפויה לייצר כ-540 מטוסים ב-2025 ו-700 מטוסים ב-2026, לאחר שב-2024 צפוייה ייצור של 360 מטוסים. גידול בקצב הייצור יכול לפתור את רוב הבעיות הפיננסיות של החברה ושרשרת האספקה שלה.

בינתיים, ירדה מניית בואינג בכ-8% מאז תחילת השביתה, והצטמצמה בכ-42% מתחילת השנה וב-40% מאז האירוע עם כיסוי הדלת. לעומת זאת, ספקים אחרים כמו  ג'נרל אלקטריק ראו דווקא עלייה בשווי המניות שלהם – עלייה של כ-76% מתחילת השנה וכ-6% מאז תחילת השביתה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


ארהב סין
צילום: טוויטר

למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית

בעוד בייג׳ין מגדילה את משלוחי המוצרים המוגמרים, ובראשם מגנטים קבועים, הגישה לחומרי הגלם עצמם נותרה מוגבלת, מה שמעכב את מאמצי ארה״ב לבנות שרשרת אספקה עצמאית ומעמיק את חוסר הוודאות בשוק

אדיר בן עמי |

למרות ההצהרות על רגיעה ביחסי הסחר בין ארה״ב לסין, בשטח נמשכים החיכוכים סביב אחד מחומרי הגלם הרגישים ביותר לכלכלה המודרנית: יסודות נדירים. גורמים בתעשייה ובממשל האמריקאי מעריכים כי בייג׳ין ממשיכה להגביל בפועל את אספקת חומרי הגלם שוושינגטון זקוקה להם כדי לייצר מגנטים קבועים ומוצרים מתקדמים נוספים.

ההגבלות נמשכות למרות ההבנות שהושגו באוקטובר האחרון בין נשיא ארה״ב דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג׳ינפינג, שבמסגרתן התחייבה סין להסיר מגבלות על יצוא יסודות נדירים. אז הציג טראמפ את ההסכם כהסרה מעשית של חסמים, אך לפי הדיווחים, המציאות מורכבת בהרבה. סין הגדילה את משלוחי המוצרים המוגמרים, בעיקר מגנטים קבועים, אך במקביל ממשיכה לצמצם או לעכב יצוא של חומרי הגלם עצמם. המשמעות היא שהתעשייה האמריקאית יכולה לרכוש תוצרים סופיים, אך מתקשה לפתח יכולת ייצור עצמאית לאורך שרשרת האספקה.


המגנטים הקבועים הללו הם רכיב קריטי במגוון רחב של מוצרים, החל ממכשור אלקטרוני וציוד תעשייתי ועד מערכות נשק מתקדמות וטכנולוגיות ניווט. בעיני הממשל האמריקאי, היכולת לייצר אותם מקומית נתפסת כחלק מתפיסת ביטחון לאומי רחבה יותר.


ירידה של 11% בייצוא מגנטים לארה״ב

נתוני סחר רשמיים מסין משקפים תמונה מעורבת. יצוא מגנטים לארה״ב ירד בנובמבר בכ־11% לעומת החודש הקודם, אם כי נותר גבוה מהשפל שנרשם באביב, אז הוחמרו המגבלות. במקביל, היצוא הכולל של יסודות נדירים ומוצריהם דווקא עלה בחודש זה. במשרד המסחר הסיני טוענים כי תנודות חודשיות הן תופעה רגילה וכי סין מחויבת ליציבות שרשראות האספקה העולמיות. עם זאת, בייג׳ין מבהירה כי היא ממשיכה לפקח בקפדנות על יצוא חומרים שעשויים להגיע לשימושים צבאיים.

בקרב חברות אמריקאיות התחושה שונה. מנהלים בתעשייה מדווחים כי בפועל כמעט בלתי אפשרי להשיג חומרים מסוימים, כמו דיספרוזיום בצורת מתכת או תחמוצת, כאשר הלקוח הוא גוף אמריקאי. גם חברות שאינן תלויות ישירות ביבוא מסין מושפעות דרך שרשרת הלקוחות והספקים שלהן. מחוץ לסין קיימת יכולת ייצור מוגבלת מאוד של יסודות נדירים, שאינה מספיקה לתמוך בהיקפי ייצור מגנטים משמעותיים. סין, שבנתה לאורך שנים שליטה כמעט מוחלטת בתחום, ממשיכה לשמר את היתרון הזה באמצעות שליטה בחומרי הגלם.