שבבים בועה
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

משבר בתעשיית השבבים? STMicroelectronics מורידה תחזיות ל-2024

על פי הדוח הכספי שפורסם טרם פתיחת המסחר, החברה צופה כעת הכנסות של 13.27 מיליארד דולר בשנת 2024, המהווים ירידה חדה של 23% בהשוואה לשנת 2023
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה שבבים

יצרנית השבבים האירופאית המובילה, STMicroelectronics STMICROELECTRONICS , המספקת בין היתר גם לטסלה ואפל, הודיעה היום על הורדה נוספת בתחזית ההכנסות השנתית שלה, על רקע האטה משמעותית בביקוש לרכיבים אלקטרוניים בתעשיית הרכב. זוהי הפעם השלישית השנה שהחברה נאלצת לעדכן את תחזיותיה כלפי מטה.

על פי הדוח הכספי שפורסם טרם פתיחת המסחר, החברה צופה כעת הכנסות של 13.27 מיליארד דולר בשנת 2024, המהווים ירידה חדה של 23% בהשוואה לשנת 2023. נתון זה נמצא בתחתית טווח התחזית הקודם של החברה, שעמד על 13.2 עד 13.7 מיליארד דולר.

STMicroelectronics, המספקת רכיבים לחברות ענק כאמור כמו טסלה ואפל, מתמודדת עם מציאות שוק מאתגרת. בעוד חברות המתמקדות בתחום הבינה המלאכותית, כדוגמת אנבידיה, נהנות מצמיחה משמעותית, יצרניות שבבים המתמקדות בסקטורים אחרים חוות האטה ניכרת בהזמנות.

המשבר בחברה משתקף היטב במניותיה, אשר איבדו 45% מערכן מתחילת השנה. עם זאת, במסחר המוקדם בארה"ב נרשמה עלייה קלה של 0.2% למחיר של 27.62 דולר למניה, לאחר צניחה של 4.7% ביום המסחר הקודם. ההשפעות של המשבר ב-STMicroelectronics מחלחלות גם למתחרותיה האמריקאיות. ON Semiconductor רשמה ירידה של 1% למחיר של 72.88 דולר למניה, בעוד Texas Instruments נסוגה ב-0.9% במסחר המוקדם.

מומחי שוק מציינים כי המגמה השלילית בתעשיית השבבים המסורתית מדגישה את הפיצול ההולך וגדל בשוק: מצד אחד חברות המתמקדות בבינה מלאכותית פורחות, ומצד שני יצרניות המתמקדות בתעשיות מסורתיות כמו רכב ומכשירי צריכה חוות האטה משמעותית.

הירידה בביקושים מצד תעשיית הרכב מעוררת דאגה מיוחדת, שכן סקטור זה נחשב לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של תעשיית השבבים בשנים האחרונות. אנליסטים מעריכים כי ייתכן שמדובר באינדיקציה להאטה רחבה יותר בתעשיית הרכב העולמית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


אגב, טבע הובילה העליות בתחום הגנרי מאז קיץ 2023 ולא בכדי, שהרי טבע כשהיא נקייה מתביעות והרחק מזיכרונות הקופקסון ששיגעה את המשקיעים, היא החברה הגנרית נטו המובילה ועם מרכזי פיתוח בישראל, ארה"ב ובאירופה ברמה הגבוהה ביותר, ולמרות כל החששות בתקשורת מתחום הבריאות בגלל דרישותיו של הנשיא טראמפ, הביקוש למוצרים גנריים רק ימשיך לעלות. 

מה שהיה חסר לטבע מאז עזבו אותה היו"ר המנוח אלי הורביץ והמנכ"ל ישראל מקוב, ייבדל לחיים ארוכים, הייתה הנהלה, ופרנסיס, כפי שציינתי בכתבה ההיא, היה המנהל הנכון בזמן הנכון, וזאת מבלי לגרוע מההישג האדיר של קאר שולץ להסב את החברה הישראלית. 

לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

שימו לב שרק ארבעה מתוך 12 הדירקטורים ישראלים ורק אחד מהם מהמשפחה המייסדת, אבל היו"ר, המנכ"ל, מנהל המו"פ, הפיתוח העסקי והאופרציה האמריקאית אינם ישראלים, רק ה-CFO ישראלי וכנראה זה מה שהציל את החברה הישראלית המפוארת. 

לבסוף, ענקית הבריאות ג'ונסון אנד ג'ונסון איבדה לאחרונה את ההגנה על התרופה שלה Stelara שהיא תרופה ביולוגית לטיפול במחלות דלקתיות שקשורות במערכת החיסון, כולל פסוריאזיס, דלקת מפרקים, מחלת הקרוהן וקוליטיס כיבית. התרופה הייתה תרופת העל של החברה, וטבע מפתחת את הדגם הגנרי .