אלברט בורלא פייזר
צילום: רויטרס
דוחות

פייזר עקפה את הציפיות אך המשקיעים בספק: האם מכירות הקורונה יצילו את המצב?

החברה העלתה את תחזית ההכנסות השנתית ל-61-64 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת של 59.5-62.5 מיליארד דולר. במקביל, החברה העלתה את תחזית הרווח המתואם למניה לטווח של 2.75-2.95 דולר
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פייזר תרופות

ענקית התרופות פייזר PFIZER  הציגה היום תוצאות כספיות שעקפו את תחזיות האנליסטים לרבעון השלישי של 2024, אך התגובה המתונה של השוק מעידה על ספקנות המשקיעים. החברה דיווחה על רווח מתואם של 1.06 דולר למניה והכנסות של 17.7 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שעמדו על 61 סנט למניה והכנסות של 14.9 מיליארד דולר.


חלק ניכר מההצלחה נובע ממכירות חזקות של תרופת הקורונה Paxlovid, שהגיעו ל-2.7 מיליארד דולר ברבעון - הרבה מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 560 מיליון דולר בלבד. העלייה במכירות מיוחסת לגל תחלואה חמור בארה"ב במהלך הקיץ ולרכישה משמעותית של הממשל האמריקאי.


פייזר העלתה את תחזית ההכנסות השנתית ל-61-64 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת של 59.5-62.5 מיליארד דולר. במקביל, החברה העלתה את תחזית הרווח המתואם למניה לטווח של 2.75-2.95 דולר. אולם, האנליסטים מציינים כי העלאת התחזית נובעת בעיקר מהגידול במכירות Paxlovid, ואף אם החברה תגיע לרף העליון של התחזית החדשה, תוצאות הרבעון הרביעי עדיין יהיו מתחת לציפיות השוק.


התוצאות מציגות תמונה מעורבת

מעבר למכירות הקורונה, התוצאות מציגות תמונה מעורבת. בעוד שמספר תרופות עקפו את התחזיות, מכירות התרופה לסרטן Padcev, שהגיעו במסגרת רכישת Seagen ב-41 מיליארד דולר, הסתכמו ב-409 מיליון דולר, מתחת לציפיות של 420 מיליון דולר.


התוצאות מגיעות על רקע לחץ גובר מצד קרן הגידור Starboard Value, המחזיקה בנתח של כמיליארד דולר ממניות החברה. הקרן קראה לדירקטוריון פייזר "להחזיק את ההנהלה אחראית" במצגת שפורסמה בשבוע שעבר. Starboard מתחה ביקורת חריפה על יעילות המחקר והפיתוח הפנימי של פייזר תחת הנהגת המנכ"ל אלברט בורלה, וטענה כי החברה שילמה יתר על רכישותיה האחרונות.


דיוויד דנטון, סמנכ"ל הכספים של פייזר, הדגיש כי מכירות המוצרים שאינם קשורים לקורונה צמחו ב-14% בהשוואה לשנה שעברה, והביע גאווה בתוצאות הרבעוניות. דנטון ציין כי 443 מיליון דולר מתוך מכירות ה-Paxlovid נבעו מאספקת מיליון טיפולים למאגר החירום של הממשל האמריקאי.


החברה מדווחת כי תוכנית קיצוץ העלויות שלה מתקדמת כמתוכנן, עם צפי לחיסכון נטו של לפחות 5.5 מיליארד דולר, מתוכם 4 מיליארד דולר עד סוף 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"


המשקיעים לא מאמינים בעסקי הקורונה

למרות ההישגים הרבעוניים, מניית פייזר נותרה ללא שינוי מתחילת השנה, בעוד שמדד S&P; 500 עלה ביותר מ-20%. הביצועים הירודים של המניה בולטים במיוחד על רקע הירידה של כ-50% מתחילת 2022, וירידה של כ-30% מאז מינויו של בורלה למנכ"ל בתחילת 2019.


המשקיעים מביעים חוסר אמון בערך ארוך הטווח של עסקי הקורונה של החברה, שהיו מנוע הצמיחה העיקרי בשנת 2021 אך דעכו משמעותית מאז. תגובת השוק המתונה לתוצאות מעידה כי העקיפה של התחזיות והעלאת התחזית השנתית לא מספיקות כדי להרגיע את חששות המשקיעים לגבי עתיד החברה.


Starboard טוענת כי "התשואה הכוללת למשקיעים מאז 2019 הייתה גרועה" וקוראת לדירקטוריון "להחזיק את ההנהלה אחראית להשגת תשואות מספקות על השקעות במו"פ ורכישות". פייזר נמנעה מלהגיב ישירות לטענות הקרן האקטיביסטית, אך דנטון הדגיש את מחויבות החברה לשמירה על הדיבידנד וצמיחתו, תוך שיפור הערך למשקיעים.


בשורה התחתונה, למרות התוצאות החיוביות לכאורה, פייזר עדיין מתמודדת עם אתגרים משמעותיים בדרך להחזרת אמון המשקיעים ושיפור ביצועי המניה. החברה תצטרך להוכיח כי ביכולתה לייצר צמיחה משמעותית גם מעבר למוצרי הקורונה, ולהפיק ערך מההשקעות הגדולות שביצעה בשנים האחרונות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.