לקראת דוחות AMD - צמיחה בבינה המלאכותית לצד דשדוש במכירות המחשבים
חברת השבבים AMD ADVANCED MICRO DEVICES צפויה לדווח על תוצאותיה לרבעון השלישי, כאשר תשומת הלב של המשקיעים תהיה מופנית להכנסות משוק מרכזי הנתונים ושבבי הבינה המלאכותית. תחום זה מהווה מנוע צמיחה חשוב לחברה, וצפי האנליסטים מצביע על הכנסות של 3.43 מיליארד דולר ממגזר מרכזי הנתונים – עלייה של כ-114% בהשוואה לאשתקד.
שדרוג המוצרים וקצב צמיחה מרשים בשוק ה-AI
אחד ההישגים הבולטים של AMD בתחום הבינה המלאכותית הוא ההשקה של שבב Instinct MI325X, המיועד למרכזי נתונים. לצד השקת MI325X, החברה הציגה את סדרת MI350, המבוססת על טכנולוגיית CDNA 4 ואמורה לצאת לשוק במחצית השנייה של 2025. שבבים אלו מציעים קפיצת מדרגה משמעותית מבחינת הביצועים, במיוחד כאשר MI350 צפוי להציג ביצועים הגבוהים פי 35 בהשוואה לדור הקודם.
גם שוק הלקוחות הפרטיים תרם לצמיחה של AMD, כאשר תחום המחשבים הניידים והנייחים חווה עלייה של כ-46% בהכנסות. החברה השיקה את סדרת המעבדים Ryzen AI 300 ומעבדי Ryzen 9000, המיועדים למחשבים ניידים ושולחניים. ה-Ryzen AI 300 מצטיין ביכולות עיבוד מתקדמות, במיוחד במחשבי Copilot Plus, ומציע ביצועים גבוהים של 50 טרה-אופ.
ירידה במכירות המחשבים האישיים והאתגרים בשוק
למרות הצמיחה המרשימה במרכזי הנתונים ובתחום הבינה המלאכותית, AMD מתמודדת עם ירידה במכירות מחשבים אישיים בעולם. ברבעון השלישי של 2024, ירדו המשלוחים העולמיים של מחשבים אישיים בכ-2.4% והסתכמו ב-68.8 מיליון יחידות. השוק, בהובלת לנובו ו-HP, מתמודד עם האטה למרות התאוששות כלכלית עולמית. הירידה בפעילות בתחום ה-PC מכבידה על תוצאות החברה ועלולה להשפיע על שולי הרווח.- אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%
- לקראת דוחות מאנדיי - למה מצפים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, AMD הצליחה לצמוח בתחומים נוספים, כאשר שבבי Alveo V80, למשל, משולבים במוצרים שונים. תחום זה מהווה נדבך נוסף בתיק המוצרים המתרחב, לצד התמיכה של שותפים עסקיים, המאפשרת לחברה להעמיק את נוכחותה בשוק.
האם AMD תעמוד בציפיות?
למרות הנתונים החזקים בתחום מרכזי הנתונים, אנליסטים עדיין נוקטים בגישה זהירה כלפי תחזיות הבינה המלאכותית של AMD. למרות הצפי להעלאה נוספת בתחזיות ההכנסות ל-2024, שמגיעה כבר ל-5 מיליארד דולר, ישנם ספקות אם ההכנסות יעמדו בציפיות הגבוהות שהשוק מציב. סטייסי רזגון, אנליסט מברנשטיין, שומר על תחזית של 150 דולר למניה ומציין כי ייתכן והחברה לא תעמוד בכל הציפיות שנקבעו.
בשל השקת מוצרים מתקדמים, הרחבת התיק והגידול בהכנסות ממרכזי הנתונים, AMD נותרת בעמדת צמיחה עם פוטנציאל להרחבת נתח השוק. אולם, החברה תצטרך להראות תוצאות חיוביות גם בתחומים אחרים כדי לענות על הציפיות הגבוהות של המשקיעים.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
