בואינג בצרות - מתכוונת למכור את עסקי החלל שלה ולהיפגש עם מזומנים
בואינג, יצרנית המטוסים האמריקאית הוותיקה, מתמודדת בתקופה האחרונה עם אחד מהמשברים הפיננסיים הקשים בתולדותיה. לאחר רצף של תקלות טכניות, הפסדים כספיים ושביתות עובדים מתמשכות, החברה מחפשת פתרון שישיב אותה למסלול יציב. במסגרת ניסיונות השיקום, בוחן המנכ"ל החדש, קלי אורטברג, את האפשרות למכור את חטיבת החלל של החברה, הכוללת את חללית סטארליינר. הצעד אמור לעזור לבואינג לצמצם הפסדים, לשפר את תזרים המזומנים ולהתמקד בתחומי הליבה שלה, אך לא ברור אם זה יספיק כדי לעצור את הנפילה.
סטאליינר - בואינג נערכת למכירה
סטארליינר – חללית שהפכה למעמסה
בואינג נכנסה לתחום החלל מתוך שאיפה להפוך לשחקן מרכזי בשוק זה, אך חללית סטארליינר, שמיועדת לשאת אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית במסגרת חוזה עם נאס"א, הפכה למקור כבד של בעיות והפסדים. לאחר סדרת תקלות בטיסת הבכורה שלה, הוחלט להשביתה בעוד היא עוגנת בתחנה ולא לבצע את המשימות שנועדו לה. הכישלונות הטכניים והתחזוקתיים הללו לא רק שפגעו בשאיפות של בואינג בתחום החלל, אלא גם גררו עלויות נוספות וגרמו להנהלה לשקול מכירה של החטיבה כולה, מתוך תקווה להקל על ההוצאות הכלכליות הכבדות.
קלי אורטברג, מנכ"ל בואינג; קרדיט: טוויטר
עד כה, החברה השקיעה בפרויקט מעל 1.6 מיליארד דולר, וממשיכה להפסיד עקב עיכובים ועלויות נוספות שמצטברות עם הזמן. עלות הפיתוח הראשונית של סטארליינר נקבעה בחוזה עם נאס"א על כ-4.2 מיליארד דולר, אך עיכובים ובעיות טכניות הגדילו את העלויות והובילו את בואינג להעריך מחדש את כדאיות המשך הפרויקט. עם זאת, הסכומים שהושקעו יכולים לתת אינדיקציה לסכום שאמורה-צפויה באוינג לקבל בתמורה לפרויקט החלל שלה. מעבר לכך, הפעילות מול נאס"א מעידה כי נאס"א היא הגוף העיקרי שירצה ויכול לקנות את הפעילות.
- הקנס המצחיק שהוטל על בואינג בגלל הפרות בטיחות
- מטוס יונייטד פינה 142 נוסעים במגלשות חירום באוסקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נאס"א, שהייתה שותפה לפרויקט זה, היא בהחלטרוכשת פוטנציאלית, אך אין מידע רשמי אם היא תתקדם למהלך כזה או אם יש מתחרים נוספים.
משבר תפעולי ואיבוד אמון
במקביל לתקלות בתחום החלל, בואינג מתמודדת עם בעיות רבות בקווי הייצור של מטוסיה, ובמיוחד דגמי 737 מקס. בינואר האחרון נפער חור בגוף אחד המטוסים במהלך טיסה – תקלה שגרמה להאטה בתהליך הייצור ולחוסר שביעות רצון מצד הלקוחות והרגולטורים. הדגם, הנחשב לנמכר ביותר של החברה, נמצא תחת ביקורת מתמדת ודרש תיקונים מסיביים, פוגע במוניטין של בואינג בשוק התעופה המסחרית. הכשלים הללו מערערים את אמון השוק, ומקשים על בואינג לייצב את הכנסותיה ולעמוד ביעדי הייצור.שביתות עובדים ועימותים עם איגודים
משבר נוסף שפוקד את החברה הוא השביתה הנרחבת של מאות עובדים בצפון מערב ארה"ב, שדורשים תנאי שכר טובים יותר, החזרת תוכניות הפנסיה המשופרות ושיפור בתנאי העבודה. השביתה, שהחלה בספטמבר, גרמה להפסדים חודשיים של למעלה ממיליארד דולר. ניסיונות החברה להגיע להסכמות נדחו פעמיים על ידי איגודי העובדים, והעימותים ביניהם ממשיכים להשפיע על ייצור המטוסים של בואינג וליצור מתח נוסף על הנהלת החברה, שנמצאת תחת לחצים מכל כיוון אפשרי.
חשש מהפחתה לדרגת "זבל"
דירוג האשראי של בואינג עלול לרדת לדרגת "זבל", מהלך שיהפוך את עלויות המימון לגבוהות במיוחד. בניסיון למנוע את התרחיש הזה, החברה הגישה בקשה להנפקת מדף כדי לגייס עד 25 מיליארד דולר באמצעות אג"ח ומניות. מהלך זה נועד לשפר את תזרים המזומנים ולהגביר את נזילות החברה, אך לא ברור אם זה יהיה מספיק בכדי למנוע את הירידה בדירוג.מה הלאה? מכירת חטיבת החלל כצעד ראשוןבואינג מקווה כי מכירת חטיבת החלל תעזור לצמצם את התחייבויותיה הכלכליות ולהפחית את הלחץ במאזן הכספי, אך ברור כי מדובר רק בחלק מהפתרון. החברה נדרשת לבצע שינויים יסודיים נוספים כדי לייצב את פעילותה ולהחזיר את אמון הלקוחות והמשקיעים. השאלה היא האם צעדים אלו, כולל מכירת עסקי החלל וגיוסי הון נוספים, יספיקו כדי להחזיר את בואינג למסלול חיובי, או שמא החברה תיאלץ לבצע רפורמות נוספות כדי לשרוד את המשבר העמוק.
- ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית
- לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.
צ'רלי מאנגר - הפילוסוף העסקי
מאוד השותף של וורן באפט הכיר אותו בשנות החמישים. הוא למד משפטים ועסק בעריכת דין עד שהכיר את האורקל מאומהה, שם גדל גם הוא. מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". לדבריו, "הכי טוב לזכור שרק בגלל שאחרים מסכימים או לא מסכימים איתך לא הופך אותך לצודק או טועה"
צ'ארלס תומאס מאנגר נולד ב-1 בינואר 1924 באומהה, נברסקה הוא גדל במשפחה משכילה - אביו היה עורך דין וסבו שימש שופט פדרלי. מאנגר נפטר ב-28 בנובמבר 2023 בגיל 99, כחודש לפני יום הולדתו ה-100. בילדותו הוא עבד במכולת של סבו של וורן באפט, אם כי השניים לא נפגשו עד שנות החמישים. מאנגר למד מתמטיקה באוניברסיטת מישיגן, אך לימודיו הופסקו כשהתגייס לחיל האוויר במלחמת העולם השנייה, שם שירת כמטאורולוג.
אחרי המלחמה, מאנגר התקבל להרווארד למשפטים אף שהוא לא סיים תואר ראשון - הישג נדיר. הוא סיים בהצטיינות ועבר לקליפורניה, שם הקים משרד עורכי דין מצליח. אבל עולם המשפט לא סיפק אותו. "הבנתי שאני מוכר את השעות הכי טובות שלי לעצמי", הוא אמר. ב-1965 הוא עזב את עריכת הדין והקים שותפות השקעות.
הטרגדיה האישית הגדולה בחייו היתה מות בנו טדי מלוקמיה בגיל 9 ב-1955. מאנגר, שהתגרש מאשתו הראשונה באותה תקופה, היה הרוס. הוא בילה לילות בבית החולים ליד מיטת בנו הגוסס, כשהוא חסר אונים. "זה לימד אותי שיש דברים בחיים שאי אפשר לשלוט בהם, ושצריך להתמקד במה שכן אפשר", הוא סיפר. מאנגר התחתן בשנית עם ננסי בארי ב-1956, וביחד הם גידלו שמונה ילדים.
המפגש עם וורן באפט ב-1959 שינה את חייו. השניים גילו מיד כימיה אינטלקטואלית יוצאת דופן. באפט תיאר את השיחות שלהם כ"אהבה ממבט ראשון - אינטלקטואלית". מאנגר הצטרף לברקשייר האת'וויי ב-1978 כסגן יו"ר, ונהפך לשותף המחשבתי של באפט. הוא השפיע על באפט לעבור מסיגרבאטס (חברות זולות באיכות נמוכה) לחברות איכותיות במחיר הוגן.
- מייקל ברי - הרופא שנהפך למשקיע
- ג'ון פולסון - איש הטרייד הגדול; כשכולם הפסידו הוא הרוויח מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". הוא היה קורא אובססיבי, ולדבריו, "אני עדיין לא פגשתי אדם חכם שלא קורא כל הזמן," אמר. בגיל 90 הוא עדיין קרא שלושה-ארבעה ספרים בשבוע.