בין בינה מלאכותית לאנרגיה גרעינית: הימור המיליארדים של סם אלטמן
סם אלטמן, המוכר לרבים כמנכ"ל ומייסד OpenAI, החברה מאחורי ChatGPT, מרחיב את אופקיו העסקיים לתחום שעשוי להיראות מפתיע - אנרגיה גרעינית. החיבור בין שני התחומים הללו מסקרן משקיעים רבים בוול סטריט.
חברת Oklo (סימול: OKLO), סטארט-אפ בתחום האנרגיה הגרעינית הנקייה, שהונפקה לציבור במאי האחרון באמצעות חברת AltC Acquisition Corp, רשמה עלייה מרשימה של כמעט פי שלושה בערכה מאז אמצע ספטמבר - ממחיר של 6.60 דולר למניה לכמעט 20 דולר.
אולם, הדרך להצלחה לא הייתה חלקה. ביומה הראשון למסחר, מניית Oklo צנחה ביותר מ-50% לרמה של 8.50 דולר. המניה המשיכה להיסחר ברמות נמוכות עד להודעתה של מיקרוסופט על עסקה משמעותית עם חברת האנרגיה הגרעינית Constellation Energy.
ככל שהביקוש ל-AI גובר, הביקוש לאנרגיה גרעינית גובר
העניין הגובר באנרגיה גרעינית אינו מקרי. ענקיות הטכנולוגיה - מיקרוסופט, אמזון וגוגל - מתחרות על הבכורה בתחום הבינה המלאכותית, תחום הצורך כמויות עצומות של אנרגיה. כתוצאה מכך, חברות אנרגיה גרעינית כמו Constellation ו-Vistra רשמו עליות מרשימות השנה של 126% ו-200% בהתאמה.
- שינוי במדיניות האנרגיה האמריקאית: יותר גרעין ודלק פוסילי, פחות אנרגיה מתחדשת
- ממשל טראמפ מקדם כורים גרעיניים בהיקף 80 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקשר בין אלטמן ל-Oklo מעמיק יותר מתפקידו כיו"ר החברה. באמצעות קרן ההון הפרטית שלו, Hydrazine Capital, הוא מחזיק בכ-2.6% ממניות החברה. "אני מאמין בחשיבותה של אנרגיה בשפע. הסיבה המובנת מאליה היא, כמובן, בינה מלאכותית," אמר אלטמן בהצגת יום המשקיעים של Oklo בפברואר.
נוכחותם של משקיעים בולטים נוספים כמו פיטר תיל, ממייסדי פלנטיר, וקתי ווד, מנכ"לית ARK, מוסיפה משקל לאטרקטיביות של החברה. עם זאת, מעניין לציין כי קרן ARK דווקא צמצמה את אחזקותיה בחברה לאחרונה.
הסיכון המרכזי
Oklo מצהירה על כוונתה למכור אנרגיה למגוון לקוחות, החל ממרכזי נתונים וכלה במפעלי תעשייה ומתקני ביטחון לאומי. אולם, וכאן טמון הסיכון המרכזי, החברה עדיין נמצאת בשלב טרום-הכנסות.- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
למרות שיש לחברה מכתבי כוונות לא מחייבים מגופים כמו המעבדה הלאומית של איידהו, חברת מרכזי הנתונים Equinix וחברת הנפט Diamondback Energy, טרם נחתמו הסכמים מחייבים למכירת אנרגיה.
בדו"חות הכספיים של החברה מתגלה תמונה מורכבת: הפסד נקי של יותר מ-53 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה, בהמשך להפסד של מעל 32 מיליון דולר בשנת 2023. חשוב לציין כי החברה מודה בגילוי נאות כי אין לה ניסיון בהפעלת תחנות כוח גרעיניות מסחריות או באספקת חום ואנרגיה ישירות ללקוחות.
התנודתיות במניית החברה ממשיכה להיות משמעותית. רק השבוע נרשמה ירידה של יותר מ-10%, והמניה נסחרת כעת כ-20% מתחת לשיא השנתי שלה.
- 1.שאול 24/10/2024 00:25הגב לתגובה זוולמרות זאת, לא מדובר בפני סטוק. זאת חברה עם פוטנציאל ענק! אישית קניתי 1000 מניות במחיר 18 דולר למניה. אמכור כשתגיע ל49 בין אם זה ייקח מספר שבועות או מספר חודשים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
