מיקרוסופט גוגל בינה מלאכותית
צילום: אדיר בן עמי

מלחמת ענקים - גוגל תובעת את מיקרוסופט באיחוד האירופי; טוענת שפגעה בתחרות בשוק הענן

בדרך כלל הרגולטור מוצא בעצמו סיבות לחקור את ענקיות הטכנולוגיה, אך בכל הנוגע לתחום תחרותי כמו הענן, החברות עושות בשבילו את העבודה - גוגל פנתה לאיחוד האירופי בטענה שמיקרוסופט פעלה להגבלת התחרות בשוק הענן; האם מיקרוסופט בסיכון?

ענקית הטכנולוגיה גוגל  GOOGLE הגישה לנציבות האירופית תלונה נגד ענקית אחרת, מיקרוסופט MICROSOFT , בטענה להפרת חוקי ההגבלים העסקיים, והאשימה את החברה בניצול חוזי רישוי לא הוגנים שמגבילים את התחרות בשוק המחשוב בענן, המוערך במיליארדי דולרים.

 

מיקרוסופט מקשה על לקוחות לעבוד עם ספקי ענן אחרים

במוקד התלונה עומדת הטענה כי מיקרוסופט מנצלת את מעמדה הדומיננטי בשוק מערכות ההפעלה ותוכנות המשרד כדי "לנעול" לקוחות לשירות הענן שלה, Azure. לפי גוגל, תנאי הרישוי של מיקרוסופט מקשים על לקוחות המעוניינים להעביר את עומסי העבודה שלהם לספקי ענן מתחרים.

גוגל טוענת כי לקוחות המשתמשים במוצרי Windows Server נענשים באופן לא הוגן אם הם מעוניינים להשתמש בשירותי ענן מתחרים. החברה מדגישה כי המגבלות הללו נובעות מתנאי הרישוי של מיקרוסופט ולא מחסמים טכנולוגיים.

לפי מחקר שערך ארגון CISPE, גוף מסחרי בתחום הענן, עסקים וארגונים ציבוריים באירופה נאלצו לשלם למיקרוסופט עד מיליארד אירו בשנה בגלל קנסות רישוי המקשים עליהם לעבור לספקי ענן מתחרים. גוגל מסתמכת על מחקר זה כדי לתמוך בטענותיה.

התלונה של גוגל מגיעה לאחר שארגון CISPE הגיע להסכם פשרה עם מיקרוסופט ביולי האחרון. במסגרת ההסכם, התחייבה מיקרוסופט לבצע שינויים שיטפלו בחששות שעלו מהמחקר. בין היתר, החברה הבטיחה לשחרר גרסה משופרת של Azure Stack HCI, מוצר תשתית ענן, שתציע את אותן תכונות הזמינות כיום ללקוחות Azure.

 

המס של מיקרוסופט

גוגל טוענת גם כי מיקרוסופט גובה מעין "מס" מחברות המשתמשות ב-Office ובאפליקציות נוספות שלה על תשתיות ענן מתחרות, כמו Google Cloud. לטענת גוגל, פרקטיקות אלו לא רק פוגעות בתחרות, אלא גם מסכנות את אבטחת המידע של החברות.

אמית זוורי, ראש פלטפורמת Google Cloud, הצהיר כי החברה מאמינה שמיקרוסופט מפרה באופן מוחלט את חוקי ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי. הוא קרא להסרת המגבלות, באומרו כי הן מונעות מלקוחות לבחור את ספק הענן הטוב ביותר עבורם.

קיראו עוד ב"גלובל"

מצידה, מיקרוסופט הגיבה לתלונה באומרה כי היא צופה שהנציבות האירופית תדחה אותה. דובר החברה ציין כי מיקרוסופט כבר הגיעה להסדר בנוגע לחששות דומים שהעלו ספקי ענן אירופיים.

חשוב לציין כי הגשת תלונה לנציבות האירופית אינה מבטיחה בהכרח פתיחה בחקירה רשמית. אם תיפתח חקירה, היא עשויה להימשך שנים עד להכרעה. עם זאת, נראה כי גוגל מקווה להשיג תוצאה דומה לזו שהושגה בעקבות תלונה על שילוב תוכנת Teams של מיקרוסופט, שהובילה לקביעה ראשונית של הנציבות כי הפרקטיקה מפרה את חוקי ההגבלים העסקיים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מצדיק לפחות עלייה של קוביה בשתיהן (ל"ת)
    המנפח מבוסטון 26/09/2024 07:56
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.