עליבאבא משיקה מודל AI חדש בתקווה לראות צמיחה בענן

ענקית הטכנולוגיה הסינית מנסה למצב את עצמה גם בתחום הבינה מלאכותית, עם שורה של מודלים שנועדו להתחרות בחברות הסיניות והגלובאליות; יסייע להרים את ההכנסות של חטיבת הענן?
איתן גרסטנפלד | (3)

ענקית הטכנולוגיה הסינית עליבאבא ALIBABA GROUP השיקה היום יותר מ-100 מודלים של בינה מלאכותית (AI) בקוד פתוח. זאת על רקע הניסיונות שלה להעמיק את דריסת הגל בתחום של בינה מלאכותית יותר כחלק מהתחרות אל מול מתחרותיה המקומיות והגלובאליות.

על פי החברה הדגמים החדשים, Qwen 2.5, מיועדים לשימוש ביישומים ומגזרים מגוונים החל מכלי רכב עובר בגיימינג וכלה במחקרים מדעיים. למודלים, בין 0.5 ל-72 מיליארד פרמטרים - המשתנים הקובעים את היכולת והביצועים של מודל בינה מלאכותית, והם תומכים בלמעלה מ-29 שפות. בנוסף, השיקה החברה דגם חדש של תכונת בינה מלאכותית ליצירת ווידאו כחלק מהפלטפורמה שלה ליצירת תמונות.

תצליח להתמודד עם הגדולות?

המהלך של החברה, מגיע על רקע הניסיונות שלה לחזק את מעמדה מול המתחרות מבית דוגמת באידו (Baidu) ו-וואוי (Huawei), אך גם מול הענקיות בתחום כמו מיקרוסופט שמחזיקה ב-OpenAI וגוגל שמפעילה גם היא פלטפורמה פלטפורמה פופולארית (ג'מיני). בהודעה שהוציאה טענה עליבאבא כי ה-Qwen Max 2.5 הציג ביצועים טובים יותר משל מודלים מתחרים כמו Llama של Meta ו-GPT4 של OpenAI בכמה תחומים, כולל חשיבה והבנת שפה.

בעוד חלק מהמתחרות כמו באידו ו-OpenAI אימצו אסטרטגיה של קוד סגור, עליבאבא אימצה מודל היברידי, תוך השקעה בפיתוח קנייני מחד וקוד פתוח מאידך כדי להרחיב את מגוון מוצרי הבינה המלאכותית שלה. קוד פתוח פירושו שכל אחד - כולל חוקרים, אקדמאים וחברות - ברחבי העולם יכול להשתמש במודלים כדי ליצור אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית, ובכך לחסוך זמן והוצאות. על ידי מיקוד פתוח של הדגמים, עליבאבא מקווה שיותר משתמשים ישתמשו בבינה מלאכותית שלה.

הצמיחה תגיע מהענן

ענקית המסחר האלקטרוני הסינית השיקה לראשונה את המודל (Qwen), בשנה שעברה. מאז, היא הוציאה גרסאות משופרות וטוענת כי עד כה הורדו דגמי הקוד הפתוח שלה 40 מיליון פעמים. בנוסף, מציעה החברה מודל בשם Qwen-Max, שאינו בקוד פתוח, ומוצע כחלק ממוצרי מחשוב הענן שלה. ברקע, עליבאבא היא אחת משחקניות מחשוב הענן הגדולות בסין, אבל בזירה הבינלאומית היא נגררת אחרי אמזון ומיקרוסופט.

כעת, החברה מקווה שהצעות הבינה המלאכותיות האחרונות שלה יפתחו צוהר להגעה של לקוחות מסין ומחוצה לה לשירותי הענן. מי שמוביל את המהלך הוא אדי וו, שנכנס לתפקיד מנכ"ל החברה בשנה שעברה, ומאז מנסה למצב אותה מבחינה טכנולוגית אל מול רוחות הנג עמן היא מתמודדת וביניהם תחרות גוברת וחולשה של הצרכנים הסינים.

ברבעון האחרון ראתה החברה צמיחה צנועה של כ-6% בהכנסות המגזר שמעדו על 26.5 מיליארד יואן (3.64 מיליארד דולר). עם זאת, ה-EBITA של חטיבת מחשוב הענן עלה ב-155% בשנה ל-2.3 מיליארד יואן (322.15 מיליון דולר). לאחר פרסום הדוחות אמר כי חטיבת הענן תציג צמיחה דו-ספרתית במחצית השנייה של 2024, כאשר חלק ניכר ממנה תונע על ידי מוצרי בינה מלאכותית. במהלך הרבעון קיצצה עליבאבא בעלות שירותי הענן שלה, עם הפחתות מסוימות שהגיעו עד ל-55% עבור לקוחות סינים במטרה לעזור לחברה לזכות בחזרה משתמשים שעבורו למתחרות הסיניות דוגמת טנסנט, JD.com ובאידו.

הדרך של סין להפיכה למעצמת AI עובר בחברות הטכנולוגיה

לפני כחודשיים פרסמה ממשלת סין תוכניות שמטרתה להפוך את המדינה למובילה עולמית בתחום הבינה המלאכותית עד 2030, עם תעשייה ששווה טריליון יואן (147.7 מיליארד דולר). מטרת התוכנית היא בין השאר להאיץ את השימוש בבינה מלאכותית בסין בתחומים נרחבים כמו ערים חכמות, אך גם לשימושים צבאיים.

הדרך של המדינה אל היעדים השאפתניים עוברת דרך ענקיות הטכנולוגיה דוגמת עליבאבא, באידו וטנסנט, שהיחסים ביניהן בין לבין הממשל ידעו בשנים האחרונות עליות ומורדות. זאת לאחר שבשנת 2020 שם הממשל את חברות הטכנולוגיה על המוקד, מה שהביא לצניחה בערכן של מניות הטכנולוגיה הסיניות ולמחיקה של מיליארדי דולרים. עם זאת, בשנתיים האחרונות היחסים בין הצדדים השתפרו קמעה, כשברקע ההחלטה להקל על חלק מהסנקציות הרגולטוריות שהוטלו עליהן.

אחת השחקניות הבולטות ביותר בתחום היא באידו שהשיקה במרץ 2023 את ארני בוט, צ'טבוט בינה מלאכותית שנועד להתחרות ב-ChatGPT של OpenAI. לדברי החברה,  לצ'טבוט, שלגרסה האחרונה שלו, Ernie 4.0, יכולות דומות ל-GPT-4,  300 מיליון משתמשים. בדומה לעליבאבא, באידו מוכרת את השימוש בפלטפורמה באמצעות חטיבת מחשוב הענן שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמו באידו גם טנסנט השיקה בשנה שעברה מודל בינה מלאכותית משלה העונה לשם "הוניואן" (Hunyuan). הגישה למודל של טנסנט נעשית גם היא באמצעות פעילות הענן של טנסנט. החברה, שגם מפעילה את אפליקציית ההודעות הגדולה ביותר בסין, WeChat, השיקה השנה עוזר בינה מלאכותית, המכונה Yuanbao, שיכול לעשות שימוש במידע ותוכן מ-WeChat, מה שמבדל במידה רבה את הפלטפורמה מן המתחרות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 19/09/2024 20:02
    הגב לתגובה זו
    חברה סופר רווחית
  • 1.
    אנונימי 19/09/2024 19:52
    הגב לתגובה זו
    החברה צומחת 10 שנים רצוף והנייר תקוע , כשתהיה פריצה וזה אחרי שער 90 הדרך ל 200 סלולה במהירות
  • יריב 19/09/2024 21:51
    הגב לתגובה זו
    Temu מכה בה בארה"ב וגם JD וגם שיין שלא לדבר על מתחרות אחרות. עליבאבא תצמח מעסקים חדשים, לא ממשלוחים. אפילו אמאזון סובלת מהאטה בצמיחה בעסקי במשלוחים אבל לא ב AWS
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

אורקל קופצת 30%, אנבידיה מטפסת 3.5% - הנאסד"ק בשיא חדש

פתיחה חיובית בוול סטריט מתודלקת מנתוני ה-PPI שהפתיעו לחיוב; אורקל סוחבת את הסקטור הטכנולוגי ללמעלה ומוכיחה ש-AI זה רחוק מלהיות טרנד חולף
מערכת ביזפורטל |

הבורסות בניו יורק פותחות את יום המסחר בעליות, אחרי פרסום נתוני אינפלציה חיוביים מהצפוי. מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש אוגוסט הפתיע בירידה של 0.1%, בניגוד להערכות השוק שציפו דווקא לעלייה מה שמעורר תקווה מחודשת להפחתת ריבית מצד הפד' כבר בהחלטה הקרובה ואפילו כזאת שתהיה אגרסיבית יותר - ה-PPI בארה"ב מפתיע כלפי מטה: ירידה של 0.1% לעומת צפי לעלייה

ה-S&P 500 מוסיף כ-0.5% בפתיחה, הנאסד"ק עולה בשיעור דומה, והדאו ג'ונס נסחר ביציבות ומוסיף עד 0.1%. שלושת המדדים חתמו את יום המסחר הקודם בשיאים היסטוריים, כאשר מדד הנאסד"ק טיפס אמש גם לשיא תוך-יומי חדש.

הנתונים על המחירים הסיטונאיים הם כמו הקדמה לדו"ח שנקבל מחר שזה מדד המחירים לצרכן (CPI) שזה נחשב למדד משמעותי אפילו יותר עבור קובעי המדיניות בבנק המרכזי. אם גם שם תתקבל תמונה של אינפלציה מתונה, הסיכוי להורדת ריבית כבר בספטמבר יהיה וודאי לחלוטין. נכון לעכשיו, שוק החוזים כבר מתמחר ודאות כמעט מלאה להפחתה של רבע אחוז, ויש שמעריכים כי לא מן הנמנע שגם תיתכן הפחתה עמוקה יותר של חצי אחוז.

ומעבר למאקרו, במיקרו אורקל מזנקת בחדות ומושכת את הסקטור הטכנולוגי ללמעלה, על רקע תחזיות אופטימיות בתחום הענן והבינה המלאכותית. המניה קופצת ביותר מ-30% לאחר שהציגה צמיחה חסרת תקדים של יותר מ-1500% בהכנסות ממסדי נתונים בענן בשיתוף עם אמזון, מיקרוסופט וגוגל. עוד נמסר מהחברה כי היא חתמה על ארבע עסקאות ענק עם שלושה לקוחות שונים מה שמעיד על ביקושים לתשתיות ה-AI שלה וגם בכלל.

מניות אנבידיה ו-AMD מצטרפות למגמה החיובית, כשהמשקיעים ממשיכים להזרים הון לתוך מניות הבינה המלאכותית.




נאסד"ק