אמזון
צילום: UNSPLASH

תאתגר את גוגל ומיקרוסופט? אמזון משיקה את אלכסה עם המודל של Anthropic

גוגל עם ג'מיני, מיקרוסופט עם OpenAI (צ'אט ג'יפיטי) וקופיילוט, מטא עם לאמה ואמזון עם קלוד - ענקית המסחר משיקה מחדש את העוזרת האישית אלכסה עם מודל ה-AI של החברה הצרפתית; אמזון תקווה שהמודלים ישתפרו וישפרו גם את שירות הענן שלה
רוי שיינמן | (1)

חברות הטכנולוגיה הגדולות נמצאות במאין "מירוץ חימוש" כאשר כל אחד מהן משקיעה יותר ויותר משאבים בכדי לפתח יכולות בינה מלאכותית מוצלחות יותר. החברות המובילות הן גוגל  GOOGLE עם ג'מיני, מיקרוסופט  MICROSOFT שמחזיקה ב-49% מחברת OpenAI המפתחת את ChatGPT, מטא  META PLATFORMS שמפתחת את מודל השפה שלה, לאמה, ואמזון  AMAZON שפועלת בתחום דרך חברת Anthropic שרכשה המפתחת את מודל קלוד.

קלוד צפוי להגיע ל"חיכוך מבצעי" באוקטובר הקרוב, לקראת תקופת החגים בארה"ב, עם ההשקה המחודשת של העוזרת האישית אלכסה של אמזון שתופעל בעיקר על ידי המודלים של Anthropic. מדובר במוצר ראשון של אמזון שיכלול את היכולות של החברה הצרפתית, אבל התרומה הגדולה של קלוד צפויה להיות בכלל בשירות הענן של אמזון, AWS.

אלכסה החדשה; קרדיט: אמזון

אלכסה החדשה; קרדיט: אמזון

אלכסה 2.0

אמזון מתכננת לגבות בין 5 ל-10 דולר בחודש עבור הגרסה החדשה של אלכסה, שכן היא תשתמש בבינה מלאכותית יוצרת חזקה בכדי לענות על שאלות מורכבות, תוך כדי הצעת מודל "קלאסי" - עוזרת קולית בחינם. לגרסאות הראשונות של אלכסה החדשה, שהתבססו על מודלים פנימיים של אמזון, היו ביצועים חלשים במיוחד כאשר לפי חלק מהדיווחים לקח   להן לפעמים בין 6-7 שניות לענות על שאלה.

מהסיבה הזאת אמזון פנתה לקלוד, צ'אטבוט בינה מלאכותית שפותח על ידי הסטארט-אפ הצרפתי Anthropic, זאת מכיוון שהוא הציג ביצועים טובים יותר מהמודלים של ענקית המסחר המקוון, אמרו האנשים.

אלכסה, שנוסף על המכשיר הייעודי האופציונלי נגישה גם בעיקר דרך טלוויזיות של אמזון, יכולה להגדיר התראות, להשמיע מוזיקה, לשמש כמרכז שליטה לבית חכם ולענות על שאלות. עד כה ניסיונותיה של אמזון לשכנע את המשתמשים להשתמש באלכסה כדי להפיק יותר הכנסות לא נחלו הצלחה והמחלקה עדיין אינה רווחית.

כתוצאה מכך, ההנהלה הבכירה הדגישה כי 2024 היא שנה קריטית עבור אלכסה בכדי להוכיח שהיא יכולה להציג מכירות משמעותיות - והגרסה המחודשת בתשלום נחשבת כדרך גם לעשות זאת וגם להישאר בקצב עם המתחרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

"כאשר מדובר על מודלים של למידת מכונה, אנו מתחילים עם אלו שנבנו על ידי אמזון, אך השתמשנו ונמשיך להשתמש במגוון רחב של מודלים שונים - כולל טיטאן (מודל של אמזון) ומודלים עתידיים של אמזון, כמו גם אלו של שותפים - כדי לבנות את החוויה הטובה ביותר עבור לקוחות," אמרה לאחרונה דוברת החברה..

אמזון הבינה שהיא לא יכולה לעשות הכל לבד

ענקית האיקומרס שהתחילה כחנות ספרים עושה היום כמעט הכל - יש לה פלטפורמת מוזיקה, תכניות טלוויזיה, שירותי ענן ועוד. אמזון תמיד הסתמכה על עצמה בכל תחום חדש אליו היא נכנסה וזה כמעט תמיד הצליח לה - עכשיו היא הבינה שנושא הבינה המלאכותית גדול עליה. היא רכשה חלק מהסטארט-אפ הצרפתי שפיתח מודל מוצלח, כנראה גם בגלל שהיא ראתה שהמתחרות שלה משתפות פעולה.

מיקרוסופט כבר מזמן רכשה לעצמה 49% מענקית הבינה המלאכותית OpenAI, אך לאחרונה אפל הודיעה על שיתוף פעולה בינה לבין מיקרוסופט על מנת שהחברה תוכל לשלב את היכולות של ChatGPT באייפון ובמכשירים האחרים שלה. 

ישתפו פעולה - אפל ו-OpenAI; קרדיט: טוויטר

ישתפו פעולה - אפל ו-OpenAI; קרדיט: טוויטר

מפרט היכולות המלא של אלכסה החדשה עדיין לא ידוע אך החברה צפויה לספק הצצה אליו במהלך האירוע השנתי של אמזון למכשירים ושירותים, שמתקיים בדרך כלל בספטמבר. אמזון עדיין לא אמרה, עם זאת, מתי היא מתכננת לקיים את אירוע התצוגה שלה, שיהיה ההופעה הציבורית הגדולה הראשונה של ראש מחלקת המכשירים החדש שלה, פאנוס פאנאיי, שגויס בשנה שעברה כדי להחליף את המנהל הוותיק דייוויד לימפ.

בהכרזה על ההשקעה בסך 4 מיליארד דולר של אמזון ב-Anthropic בספטמבר אשתקד, אמזון אמרה שלקוחותיה יקבלו גישה מוקדמת לטכנולוגיה שלה. אמזון סירבה לדון בפרטי ההסכמים שלה עם הסטארט-אפ, כאשר ידוע כי גוגל השקיעה גם לפחות 2 מיליארד דולר באנתרופיק.

אמזון משייפת את קלוד בכדי שיעבוד טוב יותר בענן

אלכסה היא אומנם מגזר חשוב לאמזון בו החברה מקווה לעבור לרווח, אבל מנוע הצמיחה העיקרי של החברה הוא שירות הענן שלה, AWS, לו יש את נתח השוק הגדול ביותר מבין שירותי הענן בשוק.

ברבעון השני חטיבת הענן של אמזון הכניסה 26.3 מיליארד דולר ברבעון (18% מסך ההכנסות), עלייה של 19%, ומעל צפי האנליסטים שהיה ל-26 מיליארד דולר. הצמיחה היא מתחת לצמיחה של 21% בעסקי הענן של המתחרה מיקרוסופט, שהכניסו 28.5 מיליארד דולר באותה תקופה, ואמזון מחפשת דרכים להאיץ את הצמיחה של AWS.

הנהלת החברה מצפה להמשך צמיחה ככל שיותר חברות יעבירו את מערכות ה-IT שלהן הרחק ממערכות פנימיות לפתרונות מבוססי ענן, ובאשר לעסקי ה-AI הגנרטיביים של החברה ההנהלה אמרה "זה הולך להיות גדול מהר".

מודלי בינה מלאכותית משתפרים ככל שמשתמשים בהם יותר, זה הטבע של בינה מלאכותית ג'נרטיבית. ההשקה של אלכסה החדשה עם המודלים של קלוד תאפשר לו ללמוד ממסד נתונים גדול יותר ולשפר את היכולות שלו שיבואו לידי ביטוי גם בשירות הענן, מה שאמזון מקווה שיאיץ את הצמיחה שלה בתחום.

מניית אמזון נסחרת לפי שווי של 1.84 טריליון דולר אחרי עלייה של 15% מתחילת השנה ושל 30% ב-12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת במכפיל 37 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 30 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית אמזון מתחילת השנה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אסף 31/08/2024 08:34
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שאמזון תציע את כל השירותים של אלכסה בישראל כמו בשאר המדינות המפותחות, במיוחד לאור העובדה שבישראל זה מרכז הפיתוח הגדול שלה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.