נטפליקס
צילום: Venti Views on Unsplash

"מצליחה איפה שכולם כשלו" - ההצלחה של נטפליקס בהודו

נטפליקס היכתה את הצפי למנויים חדשים ברבעון השני וככל הנראה התוספת הגדולה הגיעה מהודו - שוק שמוכיח את עצמו לאורך שנים כקשה לחדירה לחברות המדיה
רוי שיינמן |

נטפליקס  NETFLIX הציגה דוחות חזקים לרבעון השני כאשר מבין הנתונים בלטו מספר המנויים החדשים, 8 מיליון משתמשים חדשים הצטרפו ברבעון לעומת הצפי שהיה לתוספת של 4.5 מיליון משתמשים בלבד. מה שמרשים עוד יותר הוא העובדה שמסה גדולה מהמצטרפים החדשים הגיעו מהודו, מדינה בה חברות הסטרימינג האחרות התקשו לאורך שנים.

 

התורמת השנייה בגודלה למנויים החדשים

החברה דיווחה כי הודו הייתה המדינה השנייה בגודלה במספר המנויים החדשים נטו ברבעון השני, והייתה גם השלישית בגובה צמיחת ההכנסות. נטפליקס זוקפת את ההצלחה לאסטרטגיית התוכן המקומי שלה ולמגוון המוצרים שהיא מציעה, כגורמים מרכזיים למשיכת לקוחות במדינה. למרות שנטפליקס לא חשפה נתונים מדויקים לגבי מספר המנויים או ההכנסות בשוק ההודי, ההכנסות מאזור אסיה-פסיפיק קפצו ל-1.05 מיליארד דולר ברבעון, לעומת 919 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

"מה שקורה ברבעון הנוכחי הוא המשך של מגמה", אמר טד סרנדוס, ממנכ"לי החברה (לחברה יש 2 מנכ"לים, השני הוא גרג פיטרס) במהלך שיחת המשקיעים. הוא ציין את ההצלחה של סדרות כמו "היירמנדי", שיצר וביים במאי הקולנוע ההודי המוערך סנג'אי ליילה בהנסאלי. "זוהי סדרת הדרמה הגדולה ביותר שלנו בהודו עד כה", אמר סרנדוס, והוסיף כי סרטים מקוריים וסרטים ברישיון כמו "לפאטה ליידיס" זכו גם הם להצלחה יוצאת דופן במדינה.

טד סרנדוס, מנכ

טד סרנדוס, מנכ"ל נטפליקס; קרדיט: טוויטר

"אנחנו בוחרים את התוכן בקפידה, מתכננים היטב, ומשפרים את תמהיל המוצרים ואת ההתאמה לשוק. אנחנו משפרים את המעורבות, מגדילים את מספר המנויים ומגדילים את ההכנסות. זן אותה נוסחה בכל מקום אחר בעולם", אמר סרנדוס. "בהחלט יש עוד הרבה מקום לצמיחה בהודו, כל עוד נמשיך לרתק את הקהל שם".

הודו, המונה למעלה מ-1.4 מיליארד תושבים, הפכה למוקד תקשורת, עם צמיחה צפויה של 11% בהכנסות מטלוויזיה וסטרימינג בשנת 2024. זה בהשוואה לצמיחה נמוכה בהרבה במדינות מתפתחות אחרות.

עם זאת, השוק היה קשה לחברות מדיה אמריקאיות בשנים האחרונות. ראשית, קשה לחברות ליצור קשר ישיר עם הצרכנים ההודים, שמסתמכים במידה רבה על חברות סלולר כדי לקבל גישה לשירותי סטרימינג עקב תשתית אינטרנט מוגבלת במדינה. לצרכנים ההודים יש גם נכונות נמוכה יחסית לשלם עבור פלטפורמות סטרימינג, בזכות מודלים חינמיים הממומנים על ידי פרסומות מספקי תוכן מקומיים ותכנים בצפייה פיראטית.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

דיסני ופראמאונט כבר נשברו

לאחרונה, שתיים מהמתחרות של נטפליקס צמצמו את שאיפותיהן שם. דיסני  WALT DISNEY הודיעה בפברואר כי תוותר על הבעלות שלה על רשת Star India על ידי מיזוג שלה עם ענקית הטלקום ההודית Reliance Industries, כאשר היא תחזיק בנתח קטן בגוף המאוחד. שבועיים לאחר מכן, פראמאונט  PARAMOUNT GLOBAL הודיעה כי היא מוכרת את נתח השוק שלה (13%) בחברת המדיה ההודית Viacom18 לחברת Reliance תמורת כ-517 מיליון דולר.

אבל נטפליקס, לצד ענקית טכנולוגיה אחרת, אמזון  AMAZON , מתגאות ברמות גבוהות משמעותית של תזרים מזומנים חופשי שמגיע מהודו בהשוואה למתחרותיהן בתחום המדיה המסורתית. "הסיפור האמיתי בהודו הוא הצמיחה של נטפליקס בשכבות הבינוניות והגבוהות במדינה", כתב מיר שה, סגן נשיא פירמת המחקר Media Partners. זה חתך שוק בו נטפליקס מאוד דומיננטית".

מניית נטפליקס נסחרת לפי שווי של 274 מיליארד דולר אחרי עלייה של 36% מתחילת השנה ושל 33% ב-12 החודשים האחרונים.

מניית נטפליקס מתחילת השנה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.