ליפט צופה צמיחה שנתית של 15% בהזמנות עד 2027 - המנייה עולה ב-7%

רוי שיינמן |

חברת הנסיעה השיתופית ליפט LYFT INC CL A , אמרה ביום המשקיעים שלה כי היא צופה עלייה שנתית של 15% בהזמנות הנסיעות (Gross Bookings) עד לשנת 2027. בנוסף, החברה צופה כי תחום הפרסום שלה, שרק החל לפעול, יצמח פי שמונה על פני אותה תקופה.

התחזית הזו מצביעה על כך שליפט עשויה לשמור על מעמדה בשוק הנסיעות השיתופיות בצפון אמריקה, למרות הפער מהמובילה אובר UBER TECHNOLOGIES . שתי החברות פועלות על מנת לגוון את מקורות ההכנסה שלהן באמצעות שירותים נוספים כגון פרסום ומנויים.

ליפט צופה הכנסות של 400 מיליון דולר מתחום הפרסום שלה בשנת 2027, כך אמר זאק גרינברגר, סגן נשיא של מערך השותפויות של ליפט.  לשם השוואה, החברה צופה הכנסות של 50 מיליון דולר מתחום זה לשנת 2024. בדומה לאובר, ליפט מאפשרת הצגת פרסומות בתוך האפליקציה שלה, וכן בטאבלטים ברכבים ובמסכים דיגיטליים על גגות המכוניות. ליפט השיקה את פעילות הפרסום שלה בשנת 2022 ודיווחה על צמיחה של 250% בהכנסות הקשורות לתחום ברבעון האחרון שהסתיים במרץ.

ליפט מציבה כיעד שיעור צמיחה שנתי מצטבר (CAGR) של כ-15% בהזמנות נסיעות עבור כלל החברה בין השנים 2024 ל-2027, ורווחיות תפעולית מתואמת של כ-4% בשנת 2027. בשנת 2023, החברה דיווחה על צמיחה של 14% בהזמנות נסיעות, שהוא בעצם סך כל שווי העסקאות שחויבו לנוסעים, כולל מיסים, אגרות ותשלומים, אך לא כולל תשר לנהגים. 

ברבעון הראשון של השנה דיווחה החברה על הפסד נקי של 31.5 מיליון דולר, או 8 סנט למניה. מדובר בירידה מהפסד של 187.6 מיליון דולר או 50 סנט למניה ברבעון המקביל. הרווח על בסיס EBITDA היה 15 סנט למניה וההכנסות זינקו ב-28% ל-1.3 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו להכנסות של 1.16 מיליארד דולר בלבד. מספר הנסיעות ברבעון טיפס ב-23% והגיע ל-188 מיליון. 

מניית ליפט נסחרת לפי שווי של 6.76 מיליארד דולר כאשר מתחילת השנה היא עלתה ב-12% וב-12 החודשים האחרונים ב-72.5%.

מניית ליפט ב-12 החודשים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.