ביידן ארהב סין גינגפינג
צילום: Palacio do Planalto, Michael Stokes

ביידן מכריז על מכסים בגובה 18 מיליארד דולר על ייבוא מסין

הנשיא פועל על מנת לצבור שוב פופולריות בקרב קהל הבוחרים שלו ומעדיף לקחת את הסיכון להתגברות מלחמת הסחר בין המעצמות וכי האינפלציה תחזור לעלות
אדיר בן עמי | (8)

ממשל ביידן חשף רשימה של מכסים חדשים על מוצרים תוצרת סין, החל ממוצרי פלדה ועד כלי רכב חשמליים, כפי שדיווחנו אמש. המהלך של הנשיא מסלים את המתיחות בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. בממשל הודיעו כי המכסים בגובה של 18 מיליארד דולר יגנו מצד אחד על עסקים בארה"ב אך עשויים להפעיל לחצים על המחירים בתקופת בחירות.

המכסים החדשים יהיו תחת סמכותו של נציג הסחר של ארה"ב, כאשר שיעור המס על חלק ממוצרי הפלדה והאלומיניום יעלה ל-25% לעומת הטווח הקודם של בין 0 ל-7.5%. המכסים על שבבים יוכפלו ל-50% עד 2025, בעוד אלו שעל הלוחות הסולאריים ישארו ללא שינוי השנה.

ההיטל על כלי רכב חשמליים סיניים יוכפל ל-100% ב-2024, בעוד שההיטל על סוללות ליתיום-יון יעלה ל-25% מ-7.5%. מוצרים רפואיים, כמו מזרקים ומחטים ומנופים המשמשים להעברת סחורה מאוניות אל החוף, יראו גם הם תעריפים חדשים או מוגדלים. עם פרסום התעריפים החדשים, הבית הלבן ציין את הפעולות שננקטו בממשלה בסין לטובת החברות המקומיות, דבר שהוביל לעודף קיבולת ומחירים זולים יותר באופן מלאכותי בתעשיות רבות.

 

המחירים הזולים של סין והפגיעה האפשרית בתוצרת אמריקאית

לפי הפרסומים, ג'ו ביידן רוצה לוודא שלא תהיה פגיעה בייצור האמריקאי בעקבות מבול של ייצוא במחירים נמוכים מסין. לפי מנהלת המועצה הלאומית לכלכלה בארה"ב, סין פועלת כמו בעבר ומניעה את הצמיחה שלה על חשבון אחרים. כשישה חודשים בלבד לפני הבחירות, ביידן החליט שהוא מעוניין להפעיל לחצים על סין, גם במחיר של הסלמה במלחמת הסחר בין המעצמות והפעלה של לחצים נוספים על האינפלציה.

סין נחשבת למקור זול של מוצרי אנרגיה נקייה, כולל ציוד סולארי, סוללות וכלי רכב חשמליים. יצרנים בארה"ב ובאיחוד האירופי, התלוננו פעמים רבות על סובסידיות ממשלתיות בסין השומרות על מחירים נמוכים באופן מלאכותי ומאיימות על עסקים מקומיים. באיחוד האירופי פתחו לאחרונה בחקירה של הסובסידיות למכוניות חשמליות בסין, חקירה שעשויה להוביל למכסים נוספים.

בארה"ב, הקונגרס והבית הלבן שמו לעצמם למטרה לייצר יותר רכבים חשמליים בארה"ב על ידי מתן זיכויי מס לרכבים שיוצרו מקומית ועם רכיבים מקומיים. בשיחה עם עיתונאים, פקידים בבית הלבן ניסו להרגיע את החששות כי המכסים החדשים יגרמו לעליית מחירים וציינו כי מדובר במהלך קטן יותר ממה שתכנן הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ.

שרת האוצר האמריקאית, ג'נט ילן, ציינה בראיון כי עדיין לא ברור כיצד סין תגיב למכסים החדשים ואמרה כי היא מקווה שסין לא תנסה לנקום באופן משמעותי. הבית הלבן ומספר מחוקקים התריעו כי הסתמכות של ארה"ב על מספר מוצרים סיניים מהווה סיכון ביטחוני לאומי במידה והמתיחות תתגבר. למשל, המנופים תוצרת סין המשמשים להעברת סחורה מאוניות אל החוף מחזיקים בנתח שוק של 80% וכמה בחירים בממשל האמריקאי רואים בכך סיכון משמעותי. הבית הלבן ציין כי מכסים על המנופים הללו יעלו השנה ל-25% מאפס קודם לכן.

מניות יצרניות ה-EV הסיניות לא הגיבו למכסים החדשים

כבר אתמול, כאשר דווח על המכסים המסתמנים, יצרניות כלי הרכב הסיניות דווקא עלו והיום נראה כי רובן ממשיכות לעלות. ניו NIO INC  עולה ב-5.5%, אקספנג XPENGעולה בעד 1%, ולי אוטו LI AUTO INC היא היחידה שיורדת עד 3% . הסיבה העיקרית לכך שהמניות לא מושפעות מהדיווח, היא כי אף אחת מהיצרניות לא מוכרת רכבים בארה"ב ולא צפויה לעשות זאת בקרוב. המס הקיים של 25% מספיק גבוה בשביל למחוק להן כל רווח פוטנציאלי.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שי.ע 14/05/2024 22:37
    הגב לתגובה זו
    גם ישראל עם יצוא הנשק.
  • 5.
    עידן 14/05/2024 21:23
    הגב לתגובה זו
    לא משנה איזו הודעה השוק תמיד עולה! זה ממש הזוי מה שקורה שם, האמריקאים האלה חמדנים, השוק לא מפסיק לעלות. איך יתכן שהריבית כל כך גבוהה ורווחי החברות לא בשמיים ועדיין הבורסה בשיא כל הזמנים? לדעתי השוק נשלט ע"י כמה גופים גדולים, משחק מכור!! פשוט לא להאמין כמה השוק עולה בלי מימושים סבירים
  • 4.
    עידן 14/05/2024 21:23
    הגב לתגובה זו
    לא משנה איזו הודעה השוק תמיד עולה! זה ממש הזוי מה שקורה שם, האמריקאים האלה חמדנים, השוק לא מפסיק לעלות. איך יתכן שהריבית כל כך גבוהה ורווחי החברות לא בשמיים ועדיין הבורסה בשיא כל הזמנים? לדעתי השוק נשלט ע"י כמה גופים גדולים, משחק מכור!! פשוט לא להאמין כמה השוק עולה בלי מימושים סבירים
  • 3.
    השוק האמריקאי תמיד עולה (ל"ת)
    עידן 14/05/2024 21:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דני 14/05/2024 21:20
    הגב לתגובה זו
    ישראל חייבת להטיל על כל היבוא מסין העוינת אותנו מכסים גבוהים אפילו של 100 אחוזהסינים הרסו לנו את התעשיה המקומית.והיום הם שולטים בארץ במגוון רחב של חברות כגון נמל תנובה ועוד.צריך למנוע מהם השתלטות
  • 1.
    בא 14/05/2024 19:40
    הגב לתגובה זו
    הבעיה הסינית ...ניפטרה....חחח..איזה אפס!! !
  • עידן 14/05/2024 21:24
    הגב לתגובה זו
    גם אם צפון קוריאה תשלח אליהם אטום המדדים לא ירדו, שק מווסת , ממש נוכלות מה שקורה שם
  • נכון , זו טיפה בים (ל"ת)
    מישל 14/05/2024 21:05
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.