אפל טים קוק
צילום: אתר החברה

דיווח: אפל עובדת על פיתוח שבבי AI למרכזי נתונים

ענקית הטכנולוגיה פועלת בשנים האחרונות, בשיתוף פעולה עם יצרנית השבבים TSMC, לפיתוח שבב עבור מרכזי נתונים, אשר יתמקד ככל הנראה בהפעלת מודלים של בינה מלאכותית
איתן גרסטנפלד |

ענקית הטכנולוגיה אפל  APPLE מפתחת בימים אלו שבב משלה להפעלת תוכנות בינה מלאכותית במרכזי נתונים, כך על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל. זאת, על רקע החולשה היחסית של החברה ביחס לענקיות הטכנולוגיה האחרות בכל הקשור לפיתוח מודלים ולאימוץ של בינה מלאכותית.

לקריאה נוספת:

עושה את זה בדרך שלה: אסטרטגיית הבינה המלאכותית של אפל תשתלם?

על פי הדיווח, הפרויקט אשר זכה לשם הקוד הפנימי ACDC (Apple Chips in Data Center - שבבי אפל במרכזי נתונים), נועד למנף את המומחיות של אפל בתכנון השבבים עבור תשתית השרתים שלה. ACDC נמצא בעבודות כבר כמה שנים, אך לא ידוע אם ומתי הפרויקט ייחשף. בכל אופן השבב יתמקד ככל הנראה בהפעלת מודלים של בינה מלאכותית, ולא באימון של דגמים אלו. לצורך כך עבדה החברה בשיתוף פעולה עם יצרנית השבבים הטאיוואנית TSMC, אך בשלב זה כלל לא בטוח אם שתי החברות הצליחו להגיע לתוצאה המבוקשת.

אימוץ מאוחר של טכנולוגיות בינה מלאכותית

בעוד קצת יותר מחודש צפויה אפל לערוך את כנס המפתחים השנתי שלה, שייערך בין ה-10 ל-14 ליוני באופן מקוון. במהלך הכנס צפויה החברה לחשוף את הפיתוחים הטכנולוגיים שלה וביניהם גם יכולות בינה מלאכותית. על פי ההערכות, כלי הבינה המלאכותית של אפל יהיה מבוסס על מודל שפה גדול (LLM). אלא שבניגוד לפלטפורמות בינה מלאכותיות אחרות, הכלי יפעל באופן מלא על המכשיר (האייפון וכו'), ולא דרך הענן. גישה זו, תתעדף מהירות ופרטיות, היות והמכשיר אינו דורש חיבור לאינטרנט, על פני עוצמה ביחס למתחרותיה המפעליות פלטפורמות בינה מלאכותית מבוססי ענן, דוגמת Galaxy AI של סמסונג.

העובדה שהחברה בחרה לבכר את יכולות העיבוד, זמני התגובה והפרטיות, ביחס לפתרונות מבוססי ענן, מתחברת לעמדה המסורתית של החברה בכל הקשור לחשיבות שהיא מעניקה לפשטות ולאבטחה. גישה שהביאה אותה ואת המכשירים שפתחה למעמד הנוכחי שלה, אך גם עוררה את זעמם של לא מעט משתמשים ומחוקקים. 

בשנה וחצי האחרונות ספגה אפל לא מעט ביקורת על העובדה שהיא משתרכת מאחור בכל הקשור לטכנולוגית בינה מלאכותית פורצת דרך. במקום לנסות לעמוד בחזית הפיתוחים בתחום, בחרה החברה פעם אחרי פעם להתמקד באופן שבו הבינה המלאכותית תסייע לה לשפר את מוצריה, כיאה לחברה שמתמקדת במוצרים. בניגוד למיקרוסופט וגוגל שהבינה המלאכותית מאיימת במידה מסוימת על חלק מהמרכיבים היסודיים של תחומי פעילותן, המטרה העליונה של אפל היא למכור מוצרים ולא שירותים, ולכן על פניו כל מה שעליה לעשות הוא לפעול כדי למכור כמה שיותר מוצרים.

האסטרטגיה השמרנית של החברה, קשורה גם לתדמית שהיא מנסה לפתח בעשורים האחרונים. עבור החברה שמשתדלת לייצר מצג של שלמות ולהימנע מטעויות, לפחות כלפי חוץ, ביקורות כמו אלו שהושמעו על פלטפורמות הבינה המלאכותית של גוגל ומיקרוסופט, בשבלים הראשונים שלהן, הם לא פחות מאסון. כאשר מנגד גוגל הוכיחה בעבר שהיא יודעת לספוג ביקורת במקרים של השקה של מוצרים שנתפסו כגולמיים אך הפכו ברבות השנים למוצרים "שלמים", דוגמת מנוע התרגום שלה.

בבנק אוף אמריקה אופטימיים על המניה

בשבוע שעבר פרסמה החברה את דוחותיה לרבעון הראשון, בהן עקפה את הצפי בשורה העליונה והתחתונה, כאשר דיווחה על רווח של 1.53 דולר למניה על הכנסות של 90.8 מיליארד דולר. כל זאת בזמן שהצפי בוול-סטריט היה לרווח של 1.51 דולר למניה על הכנסות של 90.61 מיליארד דולר. בתגובה לדוחות מניית החברה זינקה בכ-7% ביום המסחר העוקב, כאשר מה שכנראה עודד את המשקיעים הייתה תכנית הרכישה העצמית בסך 110 מיליארד דולר עליה הודיעה החברה - תכנית הרכישה העצמית הגדולה ביותר של חברה ציבורית אי פעם.

למרות הזינוק במחיר המנייה, בתחילת השבוע שידרג בנק אוף אמריקה את מחיר היעד למניית החברה ל-230 דולר, מחיר המשקף אפסייד של 33% על מחיר המניה הנוכחי. בבנק הביעו "אמון חזק יותר בכל סעיף לאחר שיחת המשקיעים אשר שיקפה שאפל מגדילה את מכירות האייפון בסין", כתבו בבנק.  בבנק ציינו כי הם התרשמו כי ההנהלה של אפל הביעה ביטחון במיקומה של החברה בתעשיית ה-AI. בבנק מצפים לתכונות הקשורות ל-GenAI עבור מערכת ההפעלה החדשה, iOS18, שתושק בכנס של אפל ביוני ולאחר מכן באירוע האייפון בספטמבר. "אנו מצפים שאפל תמשיך להשקיע בשבבי סיליקון משלה (עם HBM לאורך זמן) ותתמקד בשילוב של חומרה, תוכנה ושירותים כדי למנף במלואה את ההזדמנות של GenAI", הוסיפו בבנק.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותגוגל אלפאבית רשתות חברתיות

אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב

אדיר בן עמי |

אלפאבית Alphabet 0.85%  הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.


Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.


לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.


אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.


ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל

העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.


אווטר דיסני
צילום: פוקס

״אווטאר אש ואפר״ מוביל בעולם, ובוול סטריט בוחנים את דיסני דרך הדוחות

345 מיליון דולר בסופ״ש הראשון שמים את דיסני בראש גלובלית, אבל 88 מיליון דולר בצפון אמריקה פותחים פער מול הציפיות בדיוק כששנת הקופות נכנסת ליישורת האחרונה

ליאור דנקנר |

ברקע לסוף השבוע הזה, דיסני The Walt Disney Co 1.02%   פותחת עוד שבוע מסחר כשהמניה לא מדביקה את קצב מדד ה-S&P, ובשוק ההון בוחנים כל נתון דרך הדוחות הרבעוניים והשיפור ברווחיות לאורך 2026. בתוך זה, ״אווטאר״ הוא לא רק מותג קולנועי, אלא עוד מנוע שמזיז הכנסות בין רבעונים ומחבר בין אולמות, סטרימינג, פארקים ומרצ׳נדייז.

סרט ההמשך ״אווטאר אש ואפר״ של וולט דיסני ואולפני ״המאה ה-20״ נפתח במקום הראשון בקופות בעולם עם הכנסות מוערכות של 345 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון. מחוץ לארה״ב וקנדה נרשמות הכנסות של 257 מיליון דולר עד יום ראשון, נתון שממשיך את הדפוס של המותג שבו רוב הכסף מגיע משווקים בינלאומיים.

בצפון אמריקה התמונה פחות חלקה. הסרט מכניס 88 מיליון דולר על פני 3,800 אולמות בארה״ב וקנדה, בעוד הציפיות בשוק נעו סביב 110 עד 135 מיליון דולר לסוף שבוע פתיחה. הפער הזה מגיע בדיוק בתקופה שבה האולפנים צריכים דחיפה חזקה לסיום הרבעון הרביעי ולהתקרבות ליעד שנתי של 9 מיליארד דולר בקופות.


הרבעון הרביעי תחת לחץ והפער מהיעד נשאר גדול

במצטבר עד יום ראשון, ההכנסות בקופות בצפון אמריקה עומדות על כ-8.4 מיליארד דולר, עלייה של 1% לעומת אותה נקודה בשנה שעברה. לפי הספירה הזו נשארים עוד 10 ימים לשנת הקופות, והמרחק מ-9 מיליארד דולר הוא בערך 600 מיליון דולר, כשהלוח צפוף במיוחד עם הרבה סרטים חדשים וכמה כותרות חזקות שממשיכות לרוץ.

במקביל, ההערכות בשוק לרבעון הרביעי הופכות זהירות יותר. לפי חישובים שמסתובבים בענף, הרבעון בדרך לסיים בירידה של לפחות כמה אחוזים בודדים לעומת שנה שעברה. כדי להגיע להערכה של כ-2.5 מיליארד דולר ברבעון, נדרש זינוק של יותר מ-965 מיליון דולר בשבועיים האחרונים של השנה, קצב שמשתמע ממנו צמיחה שנתית של 59% בתקופה קצרה מאוד.