חללית של SpaceX
צילום: Pixbay

זינקה פי 10 ונפלה ב-80% - האם הקרן שמשקיעה ב-SpaceX וב-OpenAI מעניינת?

DXYZ, דסטיני מאפשרת השקעה בחברות פרטיות כמו SpaceX, OpenAI, סטרייפ, דיסקורד ועוד, מה השווי שלה ומה שווי נכסיה?
רוי שיינמן | (1)
קרן Destiny Tech100 (דסטיני) היא קרן סגורה (CEF) המנוהלת על ידי Destiny XYZ Inc ומטרתה לאפשר גישה להשקעה בחברות טכנולוגיה פרטיות בעלות שווי גבוה. בניגוד לקרנות נאמנות או קרנות סל (ETF), קרן סגורה כמו DXYZ מגייסת הון באמצעות הנפקה ראשונית לציבור (IPO) ולאחר מכן נסגרת בפני משקיעים חדשים, אך ממשיכה להיות נסחרת בבורסה. DXYZ נסחרת בבורסה בדומה למניות, ומחירה מושפע מביקוש והיצע בשוק וולא רק משווי הנכסים נטו שברשותה. השיטה הזו מובילה למחיר שונה מהשווי הנכסי ועל רקע ההייפ סביבה היא נסחרת רוב הזמן בפרמיה מאוד גדולה על החזקותיה, דבר שיוצר תנודתיות רבה - המשקיעים מבינים את התמחור הגבוה מוכרים, אלא שיש משקיעים חדשים שמתלהבים מההחזקות וקונים.  חשוב לציין שבקרנות סל בארה"ב או קרנות נאמנות המחיר לא נקבע על ידי היצע וביקוש אלא על ידי שווי הנכסים. כמו כן, נכיר כי רוב הקרנות הסגורות דווקא נסחרות בדיסקאונט על הערך הנכסי שלהן ולא פרמיה בשל עלויות ניהול.  

במה DXYZ שונה?

DXYZ ייחודית משום שהיא שואפת להשקיע בחברות טכנולוגיה פרטיות מובילות בתחום ההון סיכון - חברות שלרוב לא נגישות למשקיע הממוצע. בין השמות הגדולים שכבר נמצאים בתיק ההשקעות שלה ניתן למצוא את SpaceX, OpenAI, Epic Games, דיסקורד, Superhuman ו-Stripe. בעוד היעד של הקרן הוא להחזיק 100 חברות, כיום הקרן מחזיקה ב-23 בלבד, שנבחרו בקפידה על ידי מוסדות השקעה אמריקאיים. החזקות בולטות של הקרן DXYZ החזקות בולטות של הקרן DXYZ

למה יש כל כך הרבה רעש סביב DXYZ?

ההתלהבות סביב DXYZ נובעת בחלקה מהפוטנציאל להשקיע בענקיות טכנולוגיה פרטיות, לצד הפופולאריות הגבוהה שלה בפלטפורמות כמו WallStreetBets, פורום המניות הפופולארי ב-Reddit.
Comment byu/Bronto_Chad from discussion inwallstreetbets

מחיר המניה של DXYZ זינק מ-9 דולר ל-100 דולר תוך שבועיים בלבד לאחר ההנפקה, וכיום היא נסחרת במחיר של 18.8 דולר, המבטא שווי שוק של 204 מיליון דולר (לאחר ששיאה היה מעל מיליארד דולר) - כמעט פי 4 משווי הנכסים הנקי שלה, העומד על כ-54.3 מיליון דולר. נתון זה מעורר תהיות לגבי היכולת לשמור על שווי השוק ונראה שהשווי ספקולטיבי לגמרי. זה מסביר את הצניחה במחיר המניה ביום שישי האחרון בשיעור של 23% כשבכך היא משלימה נפילה של 80% מהשיא ועדיין - מחירה כפול ממחיר ההנפקה.

מתי המניה תהיה מעניינת? הכל תלוי בהערכה שלכם לגבי ההחזקות. אם אתם סבורים ש -SpaceX אכן תגיע כפי שאלון מאסק חושב לשווים שעולים על השווי של טסלה, אז השווי הנכסי יהיה גבוה משמעותית כי זו ההחזקה הבולטת של דסטיני. אם OpenAI תשביח כפי שמערייכם במיקרוסופט, אז הערך יצוף במחיר המניה. הפרמיה שבה המניה נסחרת אולי גבוהה, אבל היא מתחברת להייפ הגדול סביב ההשקעות שיש לה בפרוטפוליו. השאלה הגדולה מה יהיה שווי הנכסיך האלו בהמשך, והאם התמחור הנוכחי לא לוקח את זה בחשבון? התמחור הנוכחי נזכיר לוקח בחשבון פרמייה של כמעט פי 4 על השווי הנכסי.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ל 29/04/2024 07:23
    הגב לתגובה זו
    מביא תמיד להשקעה בשטויות של סיכון גבוה והפסדים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.